Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمود طغرایی مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: درخت چنار کهنسال قنات فودنجان در گناباد، بخش کاخک، دهستان زیبد، غرب روستای فودنجان و در مجاورت مسیر قنات این روستا نظر هر بینده‌ای را جلب می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: این درخت کهنسال همچنان سرسبز و با طراوت است و اهالی در سال‌های گذشته در پیرامون تنه آن سکویی سیمانی ساخته‌اند، این درخت کهنسال تقریبا حدود ۱۵ متر ارتفاع و حدود ۲ متر قطر دارد و طول سایه‌اندازش هم حدود ۱۴ متر است.

بیشتر بخوانید

ثبت کاروانسرای شهاب‌الملک شریف‌آباد مشهد در فهرست آثار ملی ایران

مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: قدمت تقریبی این درخت کهنسال در حدود ۵۵۰ سال تخمین زده شده است و با توجه به قرار داشتن در مجاورت مسیر قنات به درخت چنار قنات معروف شده است.

طغرایی بیان کرد: یکی از اهداف اولیه شناسایی و ثبت ملی این درخت کهنسال، الزام قانونی پاسداشت میراث طبیعی و ارایه برنامه‌های حفاظتی به منظور استمرار بقا و ماندگاری این یادگار‌های طبیعی ارزشمند است؛ یکی از اساسی‌ترین اقدامات برای ماندگاری این گونه درخت‌های کهنسال، اطمینان داشتن از حقابه درخت از آب قنات است.

او تصریح کرد: در سال‌های گذشته سیمانی کردن کانال‌های آب و ایجاد سکو‌های سیمانی و گاه کشیدن راه‌های آسفالت به کناره این درختها، مانع آب رسانی به ریشه‌های آن‌ها و موجب خشک شدن تدریجی درختان می‌شوند.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ص.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ثبت ملی میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی درخت کهنسال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۷۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کهنسال‌ترین معلم ایران درگذشت / معلم مهابادی که بود؟ + عکس

اسعد رسولی روز جمعه اظهار کرد: مرحوم حجازی متولد سال ۱۲۹۶ بود که در سال ۱۳۱۶ به عنوان معلم در اموزش و پرورش استخدام شد و یکی از نخستین معلمان این شهر به شمار می‌آمد.

وی اضافه کرد: این معلم دلسوز و پرتلاش پس از ۳۴ سال خدمت در آموزش و پرورش مهاباد سرانجام در سال ۱۳۵۶ و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به درجه بازنشستگی نایل آمده بود.

رییس آموزش و پرورش مهاباد گفت: مرحوم حجازی در دوران خدمتش در تمامی مقاطع تحصیلی به تدریس مشغول بود و علاوه بر ریاست اداره آموزش و پرورش، مسوولیت سازمانان جوانان و هلال احمر (شیرو خورشید) مهاباد را نیز در کارنامه مدیرتی خود داشت.

وی اظهار کرد: از مرحوم حجازی چند تالیف شامل کتاب خاطرات و دیوان اشعار به زبان‌های کُردی و فارسی به یادگار مانده است که هنوز به چاپ نرسیده است.

آیین تشییع و خاکسپاری مرحوم حجازی با حضور گسترده مردم بویژه شاگران وی در آرامستان باغ فردوس مهاباد برگزار و مجلس ترحیم وی در مسجد مولوی این شهرستان برگزار می‌شود.

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

منبع: ایرنا

tags # معلم سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • درختانی که از داخل ساختمان عبور کردند
  • زندانیان ملایری هزار اصله درخت کاشتند
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک ثبت‌شده در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس رونمایی شد
  • رونمایی از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک سمنان
  • کهنسال‌ترین معلم ایران درگذشت + سوابق
  • کهنسال‌ترین معلم ایران در مهاباد درگذشت
  • کهن‌ سال‌ ترین معلم ایران درگذشت
  • کندوان یک‌طرفه شد
  • کهنسال‌ترین معلم ایران درگذشت / معلم مهابادی که بود؟ + عکس