Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز، دوشنبه یکم شهریور سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با چهاردهم محرم سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با بیست و سوم اوت سال ۲۰۲۱ میلادی است.

خبرگزاری میزان _ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (یکم شهریور) به شرح زیر است:

روز پزشک و بزرگداشت ابوعلی سینا

اول شهریور در سالنمای ایرانی روز بزرگداشت "حسین بن عبداللَّه" معروف به "ابوعلی سینا" و روز پزشک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابوعلی حسین بن عبداللَّه بن حسین بن علی بن سینا ملقَّب به حجة الحق، معروف به شیخ الرییس، در سوم ماه صفر سال ۳۷۰ ق در بلخ به دنیا آمد و از خردسالی به فراگیری علوم زمان پرداخت تا این‏که در جوانی، علامه دهر گردید. ابوعلی سینا از حکمای بزرگ و پزشکان نامدار جهان اسلام و از مشهورترین و تاثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران‌زمین است که به ویژه به دلیل آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت دارد.

وی به سبب معالجه بیماری امیر نوح بن منصور سامانی، مقرب پادشاه گردید و به کتابخانه دربار راه یافت. ابن سینا با استفاده از این فرصت به مطالعه و نوشتن اهتمام نمود. وی ۴۵۰ کتاب به زبان‌های فارسی و عربی در زمینه‌های گوناگون نوشته‌است که شمار زیادی از آن‌ها در مورد پزشکی و فلسفه است. وی نویسنده کتاب شفا که یک دانشنامه علمی و فلسفی جامع است و القانون فی الطب که یکی از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی است می‌باشد. جرج سارتن در کتاب تاریخ علم وی را یکی از بزرگترین اندیشمندان و دانشمندان پزشکی می‌داند.

همچنین وی او را مشهورترین دانشمند دیار ایران می‌داند که به اعتقاد او، یکی از معروف‌ترین‌ها در همهٔ زمان‌ها و مکان‌ها و نژاد‌ها است. در مدت عمر ابوعلی‏ سینا، وقایع متعددی بر او گذشت که از وزارت تا زندان را در بر داشت. سرانجام این دانشمند شهیر و فیلسوف کبیر در ۵۸ سالگی در همدان درگذشت و در همان شهر مدفون گردید. به پاسداشتِ این پزشک نامدار مسلمان، روز اول شهریور در جمهوری اسلامی ایران، روز پزشک نامگذاری شده است. این روز در سال ۱۳۹۹ با توجه به شیوع کرونا و شهادت برخی از پزشکان در خط مقدم مهار کرونا از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.

درگذشت سید صدرالدین موسوی عاملی

۱۸۰ سال پیش در چنین روزی، چهاردهم محرم سال ۱۲۶۳ هجری قمری «سید صدرالدین موسوی عاملی»، دانشمند و محدث برجسته مسلمان در اصفهان ـ از شهر‌های ایران ـ درگذشت. او در ناحیه جبل عامل لبنان متولد شد. موسوی عاملی در سنین کودکی به کشور عراق رفت و پس از اتمام تحصیلاتش در حوزه علمیه نجف، به تحقیق و مطالعه پرداخت و پس از چندی در علومی، چون فقه، اصول فقه و حدیث مهارت بسیار یافت. از تالیفات این دانشمند مسلمان کتابی مفصل و مشروح در باب فقه و اصول فقه است. همچنین کتابی در نحو که شواهد و مثال‌های آن از آیات قرآن است، از دیگر آثار این عالم گرانقدر می‌باشد.

امضای معاهده تاریخی پراگ

۱۵۵ سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و سوم اوت ۱۸۶۶ میلادی؛ معاهده تاریخی "پراگ" میان دو کشور پروس و اتریش امضا شد. در اواسط قرن نوزدهم قسمت اعظم سرزمینی که امروزه آلمان نامیده می ‏شود از کشور‌های کوچکی تشکیل می‏ شد که در هر کدام یک پادشاه یا شاهزاده‌ای حکومت می‏ کرد.

با به قدرت رسیدن بیسمارک و در اختیار گرفتن مقام صدراعظمی پروس، وی که در آرزوی وحدت ایالات آلمان و تشکیل یک امپراتوری نیرومند بود، قبل از هر چیز به تقویت نیروی نظامی پروس پرداخت و در اولین جنگ خود برای الحاق یکی از این ایالت ‏ها به قلمرو پروس، در سال ۱۸۶۴ م پیروز شد. اختلافات اتریش و پروس بر سر الحاق این ایالت به پروس، به رویارویى مستقیم پروس و اتریش منتهی شد. در این جنگ که به جنگ هفت هفته معروف شده است، نیرو‌های پروس قوای اتریش را شکست دادند و در نتیجه قرارداد صلحی که در روز ۲۳ اوت ۱۸۶۶ م در پراگ به امضا رسید، کلیه ایالات واقع در شمال رودخانه راین، اتحادیه جدیدی به نام کنفدراسیون شمالی آلمان تشکیل دادند و با پروس متحد شدند.

پایان اشغال پاریس در جنگ جهانی دوم

۷۷ سال پیش در چنین روزی بابر با بیست سوم اوت ۱۹۴۴ میلادی؛ شهر پاریس از اشغال آلمان رهایی یافت. پانزده ماه پس از فروزان شدن آتش جنگ جهانی دوم و در ادامه توسعه ‏طلبی ‏های هیتلر، نیرو‌های آلمان نازی به قصد تصرف فرانسه، به این کشور حمله کردند.

در روز پنجم ژوئن ۱۹۴۰م، هیتلر فرمان انهدام کامل نیرو‌های فرانسه را صادر کرد و سه روز بعد، نیرو‌های زرهی آلمان، خطوط دفاعی فرانسه را در شمال شرقی این کشور در هم شکستند و وارد خاک فرانسه شدند. در این میان، موسولینی نخست ‏وزیر دیکتاتور ایتالیا و هم ‏پیمان آلمان پس از مدتی تردید و تعلل، در روز دهم ژوئن به انگلستان و فرانسه اعلان جنگ داد و فرانسه علاوه بر جبهه شمالی، در مرز‌های جنوب شرقی خود نیز در معرض تهدید قرار گرفت. نیرو‌های فرانسه در برابر نیرو‌های آلمان به‏ سرعت شروع به عقب‏ نشینی کردند.

در نهایت، سحرگاه روز چهاردهم ژوئن ۱۹۴۰م، اولین واحد‌های سربازان آلمانی وارد پاریس شدند و پاریس تقریباً بدون مقاومت در برابر ارتش آلمان تسلیم شد. پاریس تا بیست و سوم اوت سال ۱۹۴۴ میلادی، به مدت بیش از چهار سال تحت اشغال آلمان بود تا اینکه در این تاریخ و پس از شکست‌های مکرر آلمانی‌ها در جبهه‌های جنگ، این شهر به دست نیرو‌های متفقین آزاد شد.

بیشتر بخوانید: تقویم تاریخ؛ از آغاز آخرین سفر حج حضرت محمد (ص) تا استقلال مالاوی

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: تقویم تاریخ تقویم رسمی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تقویم تاریخ تقویم رسمی چنین روزی روز پزشک سوم اوت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۷۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه «سوربن» فرانسه در دست حامیان فلسطین

معترضان و دانشجویان فرانسوی با شعار «فلسطین آزاد»، در دانشگاه «سوربن» پاریس اردو زدند تا همبستگی خودشان را با ملت فلسطین اعلام کنند.

به گزارش ایسنا، معترضان خشمگین از جنگ رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، به دانشگاه سوربن پاریس رفتند و در مقابل دروازه دانشگاه شعار «فلسطین را آزاد کنید» سر دادند و برخی از دانشجویان در حیاط چادر برپا کردند.

به نقل از رسانه عبری «تایمز اسرائیل»، چند روز پس از اعتراضات مشابه در دانشگاه سیانس پو پاریس، گردهمایی در دانشگاه سوربن جدیدترین نشانه‌ای است که نشان می‌دهد تظاهرات ضد جنگ غزه در دانشگاه‌های ایالات متحده، به اروپا هم سرایت کرده است.

جنگ ویرانگر غزه در هفتمین ماه خود به سر می‌برد و فعلا چشم‌اندازی برای برقراری آتش‌بس دیده نمی‌شود. در جریان حملات صهیونیست‌ها بیش از ۳۴ هزار فلسطینی تاکنون به شهادت رسیده‌اند که اکثر آنها زنان و کودکان هستند.

این اعتراضات در سوربن که باعث شد دانشگاه برای یک روز تعطیل شود، صلح‌آمیز گزارش شده است. دانشجویان از این موسسه که یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است، خواستند تا اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کند.

چندین سیاستمدار فرانسوی، از جمله «ماتیلد پانو» که ریاست گروه قانونگذاران چپ‌گرای فرانسه تسلیم‌ناپذیر در مجلس ملی را بر عهده دارد، در رسانه‌های اجتماعی از حامیان خود خواسته بودند تا به اعتراضات سوربن بپیوندند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دهم اردیبهشت، سالروز آغاز عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس
  • تجمع ضدصهیونیستی در دانشگاه سوربن فرانسه
  • روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • دانشگاه «سوربن» فرانسه در دست حامیان فلسطین
  • روز پسر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • سالی خاص در تاریخ زمین؛ این کوه باعث شد تابستان از تقویم حذف شود +تصویر
  • رییس‌جمهور فرانسه به آلمان می‌رود
  • عکس/ جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین در پاریس
  • درخواست عجیب فرانسه از یونان
  • تحویل مشعل المپیک به فرانسه