Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@11:49:09 GMT

آخرین اثر تاریخ‌نگار مردمی در جنگ ناتمام ماند

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۸۷۵۹۶

آخرین اثر تاریخ‌نگار مردمی در جنگ ناتمام ماند

مرحوم احمدی در ساختار مدیریتی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس (مرکز تحقیقات جنگ سابق) اولین مدیر گروه نظامی بودند، ایشان فعالیت‌هایشان به زمان جنگ محدود نشد و پس از پایان یافتن جنگ تحمیلی نیز سلاح قلم را بر زمین نگذاشته و شروع به نگارش در حوزه تاریخ جنگ به‌ویژه بررسی نقش یکی از مهم‌ترین عناصر و ارکان در ۸ سال جنگ تحمیلی یعنی توده مردم نمود که حاصل آن نگارش کتاب «دست‌های خالی پاهای خونین» بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا،اکبر رستمی، مدیر گروه مطالعات و جغرافیای نظامی در یادداشتی درگذشت مرحوم حاج اسدالله احمدی را تسلیت گفت و نوشت: بخش تاریخ جنگ دفتر سیاسی سپاه با دغدغه‌ی ثبت و حفظ آثار و رخدادهای جنگ تحمیلی تعداد زیادی نیروی جوان را دعوت به کار کرد. افرادی که با اعتقاد به پیوستگی جنگ و انقلاب و نیز جنگ را به‌مثابه واقعه‌ای تاریخی- عاشورایی پنداشتن، رسالتی خطیر و مهم را بر عهده گرفتند. رسالتی که مقام آن کمتر از شهادت در راه ارزش‌های دینی و ملی نبود.

آن‌ها در سخت‌ترین شرایط، حساس‌ترین لحظات و خطیرترین موقعیت‌های جنگ همیشه همراه فرماندهان و رزمندگان بودند. یکی از این انسان‌های فرهیخته، انقلابی و آزاده حاج اسدالله احمدی بود. مردی که به‌عنوان راوی هشت سال جنگ تحمیلی مدت ۵۰ ماه در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشت و ره‌آورد این حضور در حدود ۴۰ دفتر راوی و ۱۴ گزارش و تعداد زیادی نوار صوتی از صحنه‌های نبرد و جلسات فرماندهان و هدایت عملیات در عملیات‌های فتح‌المبین، بیت‌المقدس، بدر، والفجر ۸، کربلای ۵ و بیت‌المقدس ۳ بوده است. وی در سطوح مختلف عملیاتی از یگانی مانند تیپ ۱۴ امام حسین (ع)، لشکر ۱۷ علی بن ابی‌طالب (ع) تا قرارگاهی مانند قرارگاه نجف، نصرت، سلمان، نیروی زمینی و خاتم تجربه حضور و فعالیت داشت.

مرحوم احمدی در ساختار مدیریتی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس (مرکز تحقیقات جنگ سابق) اولین مدیر گروه نظامی بودند، ایشان فعالیت‌هایشان به زمان جنگ محدود نشد و پس از پایان یافتن جنگ تحمیلی نیز سلاح قلم را بر زمین نگذاشته و شروع به نگارش در حوزه تاریخ جنگ به‌ویژه بررسی نقش یکی از مهم‌ترین عناصر و ارکان در ۸ سال جنگ تحمیلی یعنی توده مردم نمود که حاصل آن نگارش کتاب «دست‌های خالی پاهای خونین» بود.

این کتاب روایتگر مقاومت مردمی در مقابل تاخت‌وتازهای ضد انقلابیون و ارتش متجاوز عراق در قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلان غرب است. این اثر فاخر در پانزدهمین جشنواره پاسداران اهل‌قلم جزو آثار برگزیده انتخاب شد و از مرحوم احمدی تجلیل ویژه‌ای صورت گرفت.

این تاریخ‌نگاری مردمی در جنگ پس از نگارش این کتاب نیز تداوم یافت به‌طوری‌که مرحوم احمدی سال‌های آخر عمر خود را نیز صرف پژوهش و نگارش پیرامون نبردهای محدود نوار مرزی در کرمانشاه نمود. مرحوم احمدی در این اثر خود به مطالعه و پژوهش در نوار مرزی کرمانشاه که بسیار پرتنش و پرحادثه بوده و طی یکسال اول جنگ قریب به ۳۰ عملیات کوچک و متوسط داشته، پرداخته است. ایشان به دلیل آشنایی و تسلط کامل بر وقایع و جغرافیا این منطقه جهت انجام این پروژه انتخاب شد و با دقت مثال‌زدنی و حساسیت بسیار زیاد در ثبت و تاریخ‌نگاری این مقطع زمانی مشغول به فعالیت بود و آخرین وضعیت پروژه ایشان حاکی از پیشرفت ۶۰ درصدی آن بود.

لازم به توضیح هست که مذاکراتی با مرحوم احمدی در گروه نظامی صورت گرفته بود که بعد از فراغت ایشان از پروژه نبردهای محدود نوار مرزی کرمانشاه، پروژه نبردهای محدود نوار مرزی خوزستان را نیز ایشان انجام دهد که وی شروع آن پروژه را منوط به اتمام پروژه کرمانشاه کرده بودند اما متأسفانه نه‌تنها پروژه جدید آغاز نشد بلکه پروژه قبلی هم ناتمام ماند. البته امید هست دوستان و هم‌رزمان قدیم ایشان و یا پژوهشگران جوان این حوزه در راستای اتمام این اثر ارزشمند فعالیت داشته باشند.

مرحوم احمدی علاوه بر پژوهش و تألیف در حوزه نظارت و سیاست‌گذاری کتب اطلس و بروشورهای مرکز، سابقه درخشانی در گروه مطالعات و جغرافیای نظامی داشتند به‌طوری‌که ایشان بیش از ۵ سال عضو ثابت شورای پژوهشی اطلس، مرکز بودند و ثمره آن دوران ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری بخش اعظمی از پروژه‌های اطلسی مرکز بوده است.

همچنین ایشان به‌طور مستقیم مسئولیت راهنمایی و نظارت اطلس جبهه میانی و بروشورهای مرتبط با استان کرمانشاه را نیز بر عهده داشتند.

در پایان ضمن تسلیت ایام عزاداری سرور شهیدان و آزادگان اباعبدالله الحسین (ع)، این مصیبت و فقدان مردی وارسته و عالم را به هم‌رزمان، راویان، تاریخ‌نگاران و پژوهشگران حوزه دفاع مقدس، فرماندهان هشت سال جنگ تحمیلی و جامعه علمی و پژوهشی کشور تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و غفران الهی و برای بازماندگان و خانواده معزز ایشان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌نماییم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دفاع مقدس سال جنگ تحمیلی مرحوم احمدی نوار مرزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۷۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ناقص و ناتمام قوانین یکی از اشکال‌های قانون‌گذاری است

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل نیکوکار معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران گفت: یکی از چالش‌های اساسی در حدود ۱۲۰ سال قانونگذاری در ایران، اجرای ناقص و ناتمام قوانین است و یکی از اشکالاتی که بر قانونگذاری وارد است میزان توان و ظرفیت دستگاه‌های اجرایی در ارجاع امور قوانین است.

معاون قضائی دادگستری کل استان تهران در فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی در بررسی وضعیت آسیب‌های اجتماعی شهر تهران افزود: یکی از چالش‌های اساسی در حدود ۱۲۰ سال قانونگذاری در ایران، اجرای ناقص و ناتمام قوانین است، عدم اجرای قانون و ترک فعل برخی از دستگاه‌های اجرایی از انجام وظایف و تکالیف قانونی مانند عدم اجرای قانون هوای پاک، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به عنوان یک مسئله در دستگاه قضائی مطرح است.

نیکوکار در ادامه گفت: یکی از آسیب‌های شهر تهران، کودکان کار و خیابان و زباله گرد است که در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، تقسیم کار در دستگاه‌های ذی‌ربط صورت گرفته است؛ ولی به دلیل عدم تخصیص اعتبار و عدم نگارش آئین نامه یا دستورالعمل یا شیوه نامه معطّل مانده است.

وی اشاره کرد: در این زمینه لازم به ذکر است با تاکید رئیس کل دادگستری استان تهران تمام قد در برخورد قضائی و ساماندهی موضوعات آسیب زا همچون معتادان متجاهر و اماکن پلاک قرمز و حمایت از جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار و زباله گرد خیابان توسط شهرداری اقدام شود.

معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران گفت: باید بپذیریم اگر پیشگیری‌های اولیه و ثانویه در چند دهه گذشته به موقع و منسجم به اجرا درمی‌آمد، دچار آسیب‌های جدی اجتماعی در بخش‌های مختلف در شهر تهران نبودیم.

نیکوکار با اشاره به اینکه باید در مورد پیشگیری از آسیب‌ها، دستگاه‌های متولی کوشا باشند؛ گفت: دغدغه اصلی ما در مورد سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها)، عدم اجرای قوانین و مقررات و ضوابط و دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌های موجود است.

کد خبر 6090550

دیگر خبرها

  • شهرکرد به عنوان بام ایران معرفی شود
  • حماسه‌سازی رزمندگان باعث ناکامی دشمن در جنگ تحمیلی شد
  • اجرای ناقص و ناتمام قوانین یکی از اشکال‌های قانون‌گذاری است
  • ایستادگی امروز مردم غزه برآمده از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است
  • خبر‌هایی از بزرگداشت مرحوم آیت الله ترابی در دامغان
  • سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت منصوب شد
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • معدوم سازی سه تن انواع موادغذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان
  • پاسخگویی به بیش از ۲۲ هزار گزارش مردمی در سال ۱۴۰۲
  • از درشکه تا اتومبیل؛ یک قرن فرهنگسازیِ ناتمام