Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود ادیبان روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود:  این کارگاه صنایع‌دستی باهدف توسعه و ترویج هنرهای سنتی، آشنایی و جذب علاقه‌مندان به رشته‌های صنایع‌دستی و ایجاد زمینه مناسب برای اشتغال و کارآفرینی جوانان در رشته‌های کاربافی و گلیم‌بافی ایجادشده است.

وی اضافه کرد: این کارگاه صنایع‌دستی اکنون با ۲ رشته گلیم‌بافی و کاربافی فعالیت خود را آغاز کرده و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک توسعه و ترویج کارگاه‌ها در بخش عقدا تداوم داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسوول با بیان اینکه  کاربافی از زیرشاخه‌های نساجی و از صنایع‌دستی قدیمی شهرستان اردکان است که به‌تدریج از یادها رفته بود اما این هنر مدتی است که در اردکان احیا شده است تصریح کرد:  این دستباف سنتی به‌عنوان پارچه پوشاکی برای انواع چادر زنانه، چادرشب، روانداز، روتختی، پارچه‌های لباسی، بقچه، سفره، دستمال، حوله، پلاس و  کیسه حنا کاربرد دارد.

ادیبان اظهار داشت: بهترین الیاف برای بافت کار پنبه بوده به این دلیل که دوام و استحکام پارچه‌های پنبه‌ای در مقابل شستشوی متوالی بالاست.

سرپرست میراث فرهنگی اردکان یادآور شد: مسئله مهم در بحث صنایع‌دستی به‌روز کردن و پیوند این حوزه با زندگی نوین مردم است، محصولات صنایع‌دستی اگر از حالت یک هنر تزیینی و موزه پسند خارج‌شده و جنبه کاربردی آن با نگاه به نیازمندهای جامعه مدرن امروز موردتوجه قرار گیرد، بدون شک دارای صرفه اقتصادی بوده و قطعاً فعالان این حوزه با رغبت بیشتری به فعالیت می‌پردازند.

رباط حاج ابوالقاسم رشتی عقدا که به شماره ۲۲۹۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده از بناهای متعلق به دوران قاجار است که به شکل کاروانسراهای شاه‌عباسی بناشده و درواقع از نوع کاروانسراهای عصر صفوی است.

تاکنون یک هزار اثر تاریخی و فرهنگی شهرستان اردکان شناسایی شده که ۲۴۰ مورد آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهرستان ۱۲۰  هزار نفری اردکان که مرکز آن در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد، متشکل از شهرهای عقدا، خرانق،  احمدآباد و اردکان است.

برچسب‌ها یزد اردکان میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یزد اردکان میراث فرهنگی یزد اردکان میراث فرهنگی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۸۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمانداری ویژه شهرستان‌های یزد و میبد در حال پیگیری است

سعید رستگاری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه از ابتدای دولت سیزدهم با پیگیری سه نماینده، پرونده ارتقا سه شهرستان از استانداری یزد به دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور ارسال شده است، گفت: یکشنبه گذشته، اولین درخواست موافقت و مجوز فرمانداری ویژه شهرستان اردکان توسط هیت وزیران صادر شد و درخواست مربوط به دو شهرستان دیگر هم در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه تصویب فرمانداری ویژه شهرستان اردکان با پیگیری مجدانه نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، استاندار یزد و وزیر کشور و نظر مساعد هیئت دولت به نتیجه رسید، اضافه کرد: امیدواریم پرونده شهرستان‌های یزد و میبد که در حال پیگیری است نیز زودتر به نتیجه رسیده و به مردم اعلام شود.

کد خبر 6094158

دیگر خبرها

  • شهرستان بروجن میزبان نخستین جشنواره اقوام و سنن ایرانی
  • راه‌‌اندازی آنلاین‌شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در طبس
  • فروشگاه مجازی صنایع دستی و سوغات محلی در طبس راه اندازی شد
  • راه اندازی آنلاین شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در شهرستان طبس
  • فرمانداری ویژه شهرستان‌های یزد و میبد در حال پیگیری است
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • ظرفیت های گردشگری گرمی در قالب جشنواره معرفی می شود