Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قم دکتر حمیدرضا مقصودی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه قم در گفتگو با روابط عمومی امور اقتصادی و دارایی استان قم درخصوص توانمندی سید احسان خاندوزی برای تصدی وزارت اقتصاد گفت: ایده‌های کلان دکتر خاندوزی در بسیاری ازکشورها اجرایی شده و فاصله وضعیت کنونی کشور با اجرای آن‌ها به معنی عدم امکان اجرای‌شان نیست؛ تاکنون نیز با همین بهانه‌ها توسعه و تحول کشور به تأخیر افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل اقتصاد و دارایی استان قم، حمیدرضا مقصودی در ابتدا با توجه به رزومه دکتر خاندوزی، وزیر پیشنهادی اقتصاد، در رابطه با تناسب وی با مقام مورد نظر بیان کرد: بنده از هجده سال گذشته با ایده‌ها و فضای ذهنی اقتصادی ایشان آشنا هستم و وی را به عنوان فردی متفکر، تحول‌خواه و انقلابی برای وزارت اقتصاد مناسب میدانم.
این دکترای تخصصی علوم اقتصادی افزود: ایشان به خوبی با فضای اقتصاد، فضای پولی و بانکی کشور آشنا بوده و سال‌ها سابقه کار در مرکز پژوهش‌های مجلس دارد از این رو توانایی چشمگیری در استفاده از نظریه‌های کارشناسان و کنشگران اقتصادی مختلف و بحث با آن‌ها را دارد.
 مقصودی با اشاره به روحیه جوان، پرتحرک و میدانی بودن دکتر خاندوزی ادامه داد: روحیه انقلابی و عدالت‌خواهی ایشان، سبب ایجاد قدرت برای ساماندهی عدم توازن‌های ایجاد شده و تبدیل ثروت‌های نامولد به مولد توسط برخی از بانک‌های خصوصی و اقتصاد رانتی کشور خواهد شد. 
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم با استناد به کتاب مدینه عادله دکتر خاندوزی خاطر نشان کرد: ایده اساسی ایشان در حوزه عدالت مبارزه با اشرافیت است؛ در حالت کلی می‌توان گفت ایشان عدالت را محملی برای پیشرفت اقتصادی قرار داده‌اند.

برنامه ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی با سیاست‌های اجرایی تفاوت دارد
وی در رابطه با نقد یکی از نمایندگان مبنی بر عدم ارائه برنامه شفاف برای کنترل تورم، افزایش نرخ رشد اقتصادی، جبران کسری بودجه از طریق ارتباط با وزارت نفت و مواردی دیگر از سوی وزیر پیشنهادی تصریح کرد: مشکل اینجاست که برخی از دوستان تفکیکی میان برنامه و سیاست‌های اجرایی قائل نمی‌شوند.
مقصودی ادامه داد: ابتدا یک برنامه‌نویسی، مانند همه دنیا داریم که شامل بیان افق‌های پیش رو و بررسی راهبردهای اساسی می‎باشد و درمرحله بعد سند اجرایی برای تحقق برنامه‌ها ارائه می‌شود بنابراین سندی که در ابتدا توسط وزیر پیشنهادی به جهت اخذ رأی ارائه می‌شود همان برنامه یا ایده‌های اساسی برای آشنایی نمایندگان است.
وی اضافه کرد: گاهی از وزیر پیشنهادی انتظار می‌رود سند اقدامات اجرایی را در ابتدا ارائه دهد در حالی که این سند باید در بدنه خود دولت با هم‌نظری دیگر کارشناسان تهیه شود و ارائه آن در این زمان، کاری غیرعلمی محسوب می‌شود؛ وزیر در واقع مدیر کلان برای طراحی سند اجرایی تحت کنشگری نظام کارشناسی وزارتخانه است.
مقصودی یادآور شد: با این وجود رئوس برنامه ایشان برای حوزه تولید و تورم معرفی شد؛ همچنین در سخنرانی جلسه علنی مجلس نیز به مقررات‌گذاری ویژه و سخت‌گیرانه بانک‌های خصوصی تأکید شد که ما معتقدیم یکی از مجاری کنترل عدم توازن‌های اقتصادی از جمله تورم، کنترل خلق پول غیرنظام‌مند در سیستم بانکداری خصوصی هست.

با بهانه اجرایی نبودن، ایده نظریه پردازان توسعه کشور به تأخیر افتاده است
نماینده دیگری در جلسه علنی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، ضمن اشاره به کتب، مقالات و دانش دکتر خاندوزی در زمینه اقتصاد ایده‌های ایشان را دور از مرحله اجرا دانست؛ مقصودی در این مورد نیز توضیح داد: ایده‌های کلانی که توسط دکتر خاندوزی مطرح شده نتایج مکاتب اقتصادی در جهان است.
این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: این ایده‌ها در بسیاری ازکشورها اجرایی شده و فاصله وضعیت کنونی کشور با اجرای آن‌ها به معنی عدم امکان اجرای‌شان نیست؛ تاکنون نیز با همین بهانه‌ها توسعه و تحول کشور به تأخیر افتاده است.
وی تصریح کرد: گاهی اوقات نیز ایرادهایی که گرفته می‌شود برای حفظ وضع موجود است زیرا بالاخره افرادی وجود دارند که از این وضع نفع می‌برند؛ همچنین کافی است فرد معرفی شده جوان و تحول‌خواه باشد بلافاصله ایده‌هایش را غیرعملیاتی می‌دانند در حالی که در همه دنیا اساس حوزه اقتصادی نظریه پردازی است.

رئیس بانک مرکزی معرفی نشد زیرا...
مقصودی در خصوص نقد مخالف دیگری مبنی براینکه وزیر پیشنهادی می‎بایست فرد مورد نظر برای ریاست بانک مرکزی را معرفی کند اظهار کرد: اگر فضای تصمیم‌سازی در کشور یک فضای علمی باشد اشکالی ندارد که رئیس بانک مرکزی از ابتدا توسط دولت معرفی شود اما در حال حاضر فضا پر ازعناصر اقتصاد سیاسی است.
وی اضافه کرد: در این شرایط ذی‌نفعان مختلف تلاش ‌می‌کنند از طریق رسانه‌های متعدد با انواع و اقسام نظرات این تصمیمات را تخریب کرده و اثرگذار باشند به همین دلیل رئیس جمهوری نیز برخلاف انتظار جریان‌های سیاسی در آخرین لحظات قانونی، هیئت دولت را معرفی کردند که در این زمینه باید به آن‌ها حق داد.

فضای تنفس خاندوزی اقتصاد مقاومتی است
انتقاد دیگری که مخالفان به وزیر پیشنهادی وارد کردند کمرنگ بودن اقتصاد مقاومتی در نظریات ایشان بود که مقصودی در این مورد نیز بیان کرد: دو رکن اساسی نظریه اقتصاد مقاومتی «عدالت بنیانی» و «مردمی سازی» است که هر دو مورد در برنامه‌ها و سخنان ایشان در جلسه علنی بررسی صلاحیت، مورد تاکید بود.
این کارشناس اقتصادی عدالت را جزء جدانشدنی نظریه‌های دکتر خاندوزی دانست و گفت: ایشان به توزیع منابع ثروت عمومی و تسهیلات بانکی، توجه به نظام سرمایه و سهامداران خرد و بحث تولید که عنصر اساسی اقتصاد مقاومتی است به خوبی پرداخته‌ است به طوری که می‌توان گفت فضای تنفس ایشان، اقتصاد مقاومتی است.
مقصودی ابراز کرد: به طور کلی می‌توان از ایشان انتظار تحول در نظام اقتصادی کشور را داشت اما باید عناصر غیرقابل پیش‌بینی اقتصاد را نیز در نظر گرفت که البته امید است با کارشناسی ایشان مشکلی ایجاد نکنند.

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی منطقه قم اقتصاد مقاومتی دکتر خاندوزی ایده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۸۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر محسوس در وضع اقتصادی و بهبود معیشت مردم ایجاد شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد حمیدی نژاد در خطبه‌های نماز جمعه عالی‌شهر با تسلیت شهادت امام صادق علیه السلام رئیس مذهب شیعه اظهار کرد: تا قبل از امام صادق علیه السلام ائمه اطهار نمی‌توانستند مطالب دین را برای مردم بیان کنند چون دشمنان آنها نمی‌گذاشتند اما زمان امام صادق علیه السلام چون بنی امیه در حال انقراض و بنی عباس تازه جایگزین آنها شده بودند مدتی از دشمنی با امام صادق (ع) به صورت ظاهری دست برداشتند.

وی خاطرنشان کرد: آن حضرت مجالی پیدا کرد که دانشگاهی تشکیل دهد و چهار هزار نفر مستقیم و ۱۲ هزار نفر غیر مستقیم شاگرد داشت باشد و تمامی مسائل دین را بیان کند برای همین که فقه ما از روایات امام صادق (ع) گرفته شده ما را شیعه جعفری می‌گویند.

امام جمعه عالی‌شهر بیان کرد: اضافه کرد: در رابطه با عظمت امام صادق (ع) همین بس که تمامی امامان اهل سنت شاگرد امام صادق (ع) بوده‌اند، ابوحنیفه رئیس مذهب حنفی و مالک بن انس رئیس فرقه مالکی شاگرد مستقیم امام صادق (ع) بوده‌اند و شافعی و احمد حنبل هم که بعداً متولد شده‌اند شاگردان مالک بن انس بودند که او شاگرد امام صادق (ع) بوده است

وی ادامه داد: به جوانان عزیز توصیه می‌کنم که به روایات امام صادق (ع) مراجعه کنند و فریب تبلیغات دشمن را نخورند که خودشان را پدر خیلی از علوم می‌دانند در حالی که پدر همه علوم دنیا در رشته‌های مختلف شاگردان امام صادق (ع) مثل جابربن حیان و دیگران بوده‌اند که آثارشان هنوز هم در دانشگاه‌های معتبر دنیا تدریس می‌شود

حمیدی‌نژاد با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در دیدار با معلمان افزود: ایشان لزوم تشکر از معلمان را وظیفه همه مردم می‌دانند چون معلمان هستند که فرزندان ما را تربیت می‌کنند و تعلیم می‌دهند برای سراسر عمرشان، ایشان مهمترین موضوع در آموزش و پرورش را تحول می‌دانند و بر روی اجرایی شدن سند تحول بنیادین تاکید می‌کنند.

وی ادامه داد: این سند مهم که در سال ۱۳۹۰ تصویب شد، در دولت قبل در کشو گذاشته شد و در آن را بستند آقا فرمودند ما آن چند سالی ضرر کردیم دولت قبل نه تنها سند تحول را اجرایی نکردند بلکه در مقابل سند ۲۰۳۰ دیکته شده آمریکا و غرب را که سند بردگی ملت ایران و تربیت غربی کردن فرزندان ما بود را تصویب و به آموزش و پرورش و ۱۷ دستگاه دیگر جهت اجرا ابلاغ کرد و به طور جدی شروع به اجرای آن در مدارس کردند.

امام جمعه عالی‌شهر ادامه داد: وقتی هم که رهبری بر سر آنها فریاد کشید که چرا این سند را پذیرفته‌اید و اجرا می‌کنید رئیس جمهور وقت گفت من تا آخر پای اجرای سند ۲۰۳۰ هستم.

وی افزود: ما باید درس بگیریم که یک انتخاب غلط چه بر سر ملت می‌آورد هم در مسئله اقتصادی که رکود و عقب گرد یک دهه بر ملت مظلوم ایران تحمیل کردند که امروز هر چه هم تلاش‌های جهادی و شبانه روزی دولت انجام می‌شود ملت ایران تغییر محسوس در وضع اقتصادی و بهبود معیشت احساس نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در مسئله دین و فرهنگ ما شاهد بودیم که نوجوانان و جوانان ما چقدر آسیب دیدند و امروز چگونه نسبت به ارزش‌های دینی بی‌خیال شده‌اند و همسو با دشمن در مقابله با ارزش‌های دینی حرکت می‌کنند البته این مسئولیت ما را خیلی سنگین می‌کند که به هر نحوی که می‌توانیم برای نجات جوانان و نوجوانان عزیزمان تلاش کنیم.

کد خبر 6095809

دیگر خبرها

  • تغییر محسوس در وضع اقتصادی و بهبود معیشت مردم ایجاد شود
  • امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان + جزئیات
  • جاماندگان سهام عدالت بخوانند
  • امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان به وزارت رفاه
  • جاماندگان سهام عدالت حتما بخوانند/ اگر شرایط دریافت سهام عدالت را دارید، این کار را انجام دهید؟
  • خبر تازه و مهم درباره دریافت سهام عدالت | به نظر می‌رسد قطار سهام عدالت با این گام به ایستگاه پایانی می رسد
  • جاماندگان سهام عدالت حتما بخوانند؛ اگر شرایط دریافت سهام عدالت را دارید، این کار را انجام دهید؟
  • امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان
  • کاهش تصدی گری دولتی و ارتقای بخش خصوصی لازمه رونق اقتصاد
  • نمایشگاه بزرگ قرآنی کابل و حمایت از غزه