Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@15:31:25 GMT

چه بر سر اقتصاد افغانستان خواهد آمد؟

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۸۹۰۳۹

چه بر سر اقتصاد افغانستان خواهد آمد؟

به گزارش ایسنا، موسسه رتبه بندی فیچ در گزارشی با اشاره به کنترل طالبان بر بخش وسیعی از خاک افغانستان نوشت در سناریو بدبینانه، اقتصاد افغانستان امسال حدود ۲۰ درصد کوچک خواهد شد. پس از دو دهه، نیروهای نظامی آمریکا و متحدان این کشور در حال ترک خاک افغانستان هستند و این مساله، عرصه را برای جولان طالبان باز گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انیتا باسو- مدیر ریسک بخش کشورهای آسیایی در موسسه فیچ- در همین رابطه گفت: احتمالا شاهد کوچک شدن شدید اقتصاد افغانستان در سال جاری خواهیم بود. قبلا این اتفاق در کشورهایی با شرایط مشابه نظیر میانمار و سوریه تجربه شده بود و این کشورها رشد منفی ۱۰ تا ۲۰ درصدی را به ثبت رسانده بودند. این اتفاق در مورد افغانستان هم احتمالا خواهد افتاد چرا که دیگر جریان اصلی سرمایه ورودی به این کشور شامل کمک های خاجی وجود نخواهد داشت.

از زمان پیشروی های اخیر طالبان، ارزش افغانی- پول ملی افغانستان- مقابل دلار بیش از هفت درصد کاهش یافته و حالا با توجه به اخبار منع دسترسی طالبان به ذخایر ارزی افغانستان در خارج این کشور توسط آمریکا، کار برای اداره کشور سخت تر نیز خواهد شد.  پیشتر سازمان ملل در گزارشی اعلام کرده بود گروه طالبان در سال حدود ۱.۶ میلیارد دلار درآمد دارد.  

نظام بهداشتی که بر اثر سال ها جنگ تا حد زیادی با خلاهای جدی مواجه است حالا جواب سرعت شیوع کرونا را نمی دهد و این ریسک وجود دارد که کرونا در افغانستان از کنترل خارج شود.

فیچ در بخش دیگر گزارش خود با اشاره به ریسک های قدرت گیری طالبان برای منطقه نیز نوشته است: همسایگان افغانستان با ریسک هایی فوری مواجه هستند و نااطیمنانی های ایجاد شده در افغانستان باعث افزایش ریسک آن ها در نظر سرمایه گذاران خارجی خواهد شد. از طرف دیگر این کشورها باید خود را آماده مواجهه با موج جدید مهاجران و پناهجویان کنند.  

افغانستان همچنین با در اختیار داشتن منابع غنی اورانیوم، بوکسیت، زغال سنگ، آهن، لیتیوم، کروم، روی و سولفور دارای اهمیت زیادی برای قدرت های جهانی نظیر چین است و سرعت رشد بخش معدن این کشور در دوره طالبان احتمالا کاهش زیادی خواهد داشت.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم افغانستان اشرف غنی رای اعتماد کابینه پیشنهادی رئیسی طالبان احمد مسعود افغانستان اقتصاد طالبان محرم افغانستان اشرف غنی رای اعتماد کابینه پیشنهادی رئیسی طالبان احمد مسعود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۹۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام همکاری مالزی در زمینه امنیت سایبری با افغانستان

وزارت کشور حکومت طالبان در بیانیه‌ای اظهار داشت مالزی در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، وزارت کشور حکومت طالبان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد «سراج الدین حقانی» ریاست این وزارتخانه با هیئت اعزام مالزی در کابل دیدار و گفتگو کرده است.

«داتو شازلینا» نماینده ویژه نخست وزیر مالزی در این دیدار تاکید کرده است کشورش آمادگی دارد تا تجربیات و ظرفیت‌هایش را در زمینه امنیت سایبری و جرائم دیجیتالی با حکومت طالبان افغانستان به اشتراک بگذارد.

بر اساس بیانیه وزارت کشور حکومت طالبان، طرفین در این دیدار بر مبارزه مشترک با مواد مخدر نیز تاکید کردند.

مالزی: روابط با حکومت افغانستان را گسترش می‌دهیمنماینده ویژه مالزی: در کنار مردم افغانستان بوده و هستیمگسترش روابط حکومت طالبان در جنوب شرق آسیا

حقانی نیز در این دیدار اظهار داشت حکومت کنونی افغانستان خواستار روابط حسنه و همکاری با کشورهای اسلامی است.

بیانیه اظهار کرد نمایندگان دفتر نخست‌وزیر و وزارت‌های دفاع و کشور مالزی نیز در ترکیب هیئت اعزام این کشور حضور داشتند.

این نخستین سفر هیئت نظامی و امنیتی مالزی به افغانستان از زمان سقوط حکومت پیشین در این کشور است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است
  • اعلام همکاری مالزی در زمینه امنیت سایبری با افغانستان
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند
  • اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای ۶ مرزبان در مرز افغانستان
  • علت انتقال ۶ نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است