Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-02@03:34:48 GMT

چه عواملی باعث بهتر شدن کیفیت چاپ می‌شوند؟

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۸۹۲۸۱

چه عواملی باعث بهتر شدن کیفیت چاپ می‌شوند؟

بسیاری از صاحبان کسب‌وکار هزینه‌های سنگینی را بابت طراحی ابزار تبلیغاتی خود یا هر چیز دیگری پرداخت می‌کنند، اما به کیفیت چاپ مانند کاغذ، روکش چاپ، مرکب، دستگاه چاپ و غیره توجه نمی‌کنند و نتیجه آن دریافت ابزار تبلیغاتی بی‌کیفیت است که باعث نارضایتی خود و مشتریان می‌شود.

برای آن‌که سفارشات چاپی که می‌دهید بهترین باشند و نظر مخاطب را جلب کنند، باید یک سری اصول و قاعده را رعایت کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیچ شخصی را پیدا نمی‌کنید که از مچاله شدن کارت ویزیتش در دست مشتری خوشحال باشد! مهم نیست طرح گرافیکی شما چقدر جذاب است، اگر کار چاپی خوبی نداشته باشد تمام هزینه‌های خود را دور ریخته‌اید!

تلاش می‌کنید در وقت و هزینه‌های یک کمپین تبلیغاتی صرفه‌جویی کنید و موفق می‌شوید، اما اگر در مرحله اجرا از تمام طراحی‌هایتان یک کار چاپی ضعیف دریافت کنید چقدر وحشتناک خواهد بود! از همین‌رو، هر چیزی را، قبل از اینکه برای چاپ ارسال شود باید کاملا بررسی کنید.

در این نوشته با شبکه چاپ همراه باشید؛ به شما خواهیم گفت چه عواملی بر کیفیت چاپ اثر می‌گذارند و باید هنگام سفارش چاپ به آن‌ها توجه کنید.

تاثیر کاغذ در کیفیت چاپ

به نظرتان کیفیت کاغذ بر چاپ اثر می‌گذارد؟ بدون شک جواب مثبت است.

انتخاب کاغذ مناسب و با کیفیت برای چاپ یکی از مهم‌ترین مواردی است که هنگام سفارش چاپ باید آن را در نظر بگیرید. از هر شرکت تبلیغاتی یا چاپخانه‌ای بپرسید به شما خواهد گفت که جنس و ضخامت کاغذ انتخابی نقش مهمی را در موفقیت و کیفیت بالای سفارش چاپتان ایفا خواهد کرد.

در ادامه به شما خواهیم گفت که:

· چرا در پروژه‌های چاپی باید به کاغذ توجه کنید و چرا کاغذ مهم است.

· چه چیزی باعث تفاوت بین کاغذ عالی با کاغذ ضعیف می‌شود.

· چه نوع کاغذی برای انواع پروژه‌های چاپی مناسب است؟

نکته جالب این است که حدود سه هزار نوع کاغذ وجود دارد که هر کدام برای مصارف مختلفی به کار می‌روند که بر اساس وزن، ضخامت و کیفیت با قیمت‌های متغیری به فروش می‌رسند.

چرا کاغذ در چاپ اهمیت دارد؟

انتخاب بهترین نوع کاغذ برای پروژه‌های چاپی با درک اینکه چرا کاغذ معیار مهمی است، شروع می‌شود. هر صاحب کسب‌وکاری می‌داند که مشتریانش کیفیت بازاریابی را با کیفیت محصولات و خدمات شرکت برابر می‌دانند، بنابراین با ارائه یک کار چاپی باکیفیت به مشتریان، نشان می‌دهید که یک شرکت و شغل خوب دارید که محصولات، خدمات و پشتیبانی با کیفیت به مشتریانش ارائه می‌دهد؛ این امر قطعا برا فرآیند خرید و فروش تاثیرگذار خواهد بود.

تصور کنید دو کارت پستال از دو شرکت رقیب دریافت کرده‌اید، هرکدام از این شرکت‌ها پیشنهادات فوق‌العاده‌ای داده‌اند که حاضرید آنها را با یکدیگر مقایسه کنید. اما کارت پستال شرکت A نازک و شل و ول است، رنگ‌ها کسل‌کننده هستند و جوهرها بر روی کاغذ خراشیده می‌شوند. در حالی که چاپ کارت پستال شرکت B حرفه‌ای است. کارت پستالی ضخیم و محکم است، رنگ‌ها درخشان و چشم‌نواز هستند و جوهر کاملا سالم و بی عیب و نقص است.

شما از کدام شرکت خرید می‌کنید؟ بیشتر افراد شرکت B را فقط به دلیل ارسال کارت پستال برتر انتخاب کرده‌اند. این یک پاسخ روانشناختی اما ناخودآگاه به مواد با کیفیت در بازاریابی است.

وقتی از بهترین کاغذ برای پروژه‌های چاپی خود استفاده می‌کنید، طرح‌هایتان حیرت‌انگیز می‌شوند و رنگ‌های استفاده شده در طراحی به خوبی خودشان را نشان می‌دهند و این برای مشتریان جذاب است. مواد با کیفیت چاپی حس لامسه دلپذیری را به مشتری ارائه می‌دهد که مشتریان آن را محصولات و خدمات با کیفیت برابر می‌دانند.

دست انسان به باکیفیت یا بی کیفیت بودن یک کاغذ اشاره می‌کند. چگونه؟ دست مشتری کاغذ را لمس می‌کند، کاغذ نرم و لوکس است؟ براق و روشن؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟ تمام این ویژگی‌ها تاثیر روانشناختی بر مشتری دارند. در حقیقت، کیفیت کاغذ چاپی حتی می‌تواند در مشتری انگیزه خرید ایجاد کند.

برای اینکه تفاوت میان کاغذ خوب و بد را متوجه شوید باید بدانید در بازار چند نوع کاغذ وجود دارد و هر کدام برای کدام پروژه‌های چاپی مناسب هستند. در ادامه انواع کاغذ را به صورت مختصر معرفی می‌کنیم.

انواع کاغذ در چاپ

در بازار انواع مختلفی از کاغذ وجود دارد که هر کدام با اهداف، برنامه‌ها و صنایع گوناگونی سازگاری دارند. همان‌طور که اشاره کردیم، بالغ بر سه هزار نوع کاغذ در بازار وجود دارد که برای تولید هر کدام از مواد خاصی استفاده می‌شود.

در این بخش متداول‌ترین کاغذهایی که در بازار وجود دارند و برای پروژه‌های چاپی استفاده می‌شوند را بیان می‌کنیم.

· کاغذ گلاسه

· کاغذ کتان

· کاغذ تحریر

· کاغذ روزنامه

· کاغذ بایپل

· کاغذ مقوا

تاثیر دستگاه چاپ در کیفیت چاپ

دستگاه چاپ دومین معیار مهمی است که در کیفیت چاپ اثر دارد. در چاپخانه‌ها انواع مختلفی از دستگاه‌های چاپ وجود دارد که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند و برای پروژه‌های چاپی مختلف به کار می‌روند.

هر کدام از این دستگاه‌ها با توجه به شرایط چاپ ممکن است مورد استفاده قرار گیرند. ممکن است زمانی که پروژه چاپی در تیراژ بالا دارید از یک نوع دستگاه استفاده شود و زمانی که تیراژ چاپ پایین است یک دستگاه چاپ دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه دستگاه‌های چاپی که بیشتر در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند را معرفی می‌کنیم.

انواع دستگاه چاپ

با پیشرفت تکنولوژی دستگاه‌های مختلفی برای چاپ اختراع شدند و هر کدام برای موارد مختلفی به کار می‌روند. اما امروزه برای ارائه چاپ‌های با کیفیت از دستگاه‌های چاپ افست استفاده بیشتری می‌شود، اما دستگاه‌های چاپ دیگری نظیر دستگاه چاپ دیجیتال، دستگاه چاپ فلکسو، دستگاه چاپ هلیوگراور، دستگاه چاپ سیلک اسکرین، دستگاه چاپ مخمل و تامپو و غیره نیز وجود دارند که در گذشته و حتی حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ادامه دو نوع از دستگاه‌های چاپ را که بیشترین استفاده و کاربرد را دارند معرفی می‌کنیم.

دستگاه چاپ افست

دستگاه چاپ افست متداول‌ترین دستگاه چاپ مورد استفاده در ایران است. از آنجایی که این دستگاه چاپ با کیفیت بالا ارائه می‌دهد و همزمان قیمت مناسب و مقرون به صرفه دارد، محبوبیت بسیاری دارد و در بیشتر چاپخانه‌ها از آن استفاده می‌شود.

برای تیراژهای بالا این نوع چاپ از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه است اما اگر چاپ در تیراژ پایین دارید بهتر است از دستگاه‌های چاپ دیگری که در ادامه معرفی می‌کنیم، استفاده کنید. هنگامی که شما نیاز به ۲۵۰ تا ۵۰۰ یا بیشتر کارت ویزیت و ست اداری، کارت پستال، پوستر، بروشور، فولدر، ساک خرید و یا کاتالوگ دارید، سفارش چاپ افست برای شما مقرون به صرفه است.

(برای مطالعه بیشتر درباره چاپ افست به صفحه «چاپ افست » مراجعه کنید تا همه چیز را درباره کاربردهای چاپ افست، مزایا و معایب، چگونگی انجام آن، سرعت و هزینه و غیره بدانید.)

دستگاه چاپ دیجیتال

چاپ به وسیله دستگاه دیجیتال فرآیند کوتاهتری دارد چرا که در این نوع چاپ مراحل پیش از چاپ (لیتوگرافی) حذف می‌شود. در پروژه‌های چاپی که به وسیله دستگاه‌های دیجیتال انجام می‌گیرند فایل دیجیتال با فرمت پی دی اف (PDF) یا تصویر (JPEG) به دستگاه داده می‌شود و چاپگر شروع به چاپ تصویر روی کاغذ می‌کند.

زمانی که تیراژ چاپ کم است استفاده از دستگاه چاپ دیجیتال مقرون به صرفه‌تر است. زیرا در چاپ دیجیتال هزینه بر اساس تیراژ و نسخه‌های چاپی نیست و هر برگ چاپی هزینه‌ای ثابت و جداگانه دارد.

به علاوه، مزیت دیگر استفاده از دستگاه چاپ دیجیتال این است که امکان تغییر محتوا در هر برگ چاپی وجود دارد.

تاثیر انواع روکش چاپ در افزایش کیفیت چاپ

آخرین موضوعی که در این نوشته به آن می‌پردازیم روکش در چاپ است. پس از چاپ طرح روی کاغذ، باید برای حفاظت آن در مقابل رطوبت، خاک، رنگ گرفتگی و هرگونه آسیب دیگری از روکش استفاده کنید.

کیفیت بالای چاپ تا اندازه بسیار زیادی به روکش آن بستگی دارد. هر چقدر هم جنس کاغذ عالی باشد یا برای چاپِ طرح از بهترین دستگاه‌های چاپ استفاده کنید، اگر از روکش استفاده نکنید تمام زحمات و هزینه‌هایی که صرف کرده‌اید هدر می‌رود.

روکش در چاپ باعث حفاظت کاغذ در برابر هر گونه آسیبی می‌شود. به عنوان یک صاحب کسب‌وکار قطعا دوست ندارید کارت ویزیتتان در دست مشتری مچاله شود. یا از مشاهده پاره شدن ساک تبلیغاتی که به مشتری به عنوان هدیه داده‌اید، خوشحال نمی‌شوید. در صنعت چاپ برای جلوگیری از این موارد بعد از چاپ طرح روی کاغذ، از روکش‌های چاپ استفاده می‌کنند.

روکش برای هر پروژه چاپی استفاده می‌شود تا بعد از چاپ جوهر روی طرح پخش نشود و کاغذ در برابر آسیب‌های احتمالی مقاوم‌تر شود. از روکش برای پروژه‌های مختلف چاپی نظیر چاپ کارت ویزیت، چاپ کاتالوگ شبکه چاپ ، چاپ بروشور، چاپ تقویم رومیزی، چاپ ساک دستی تبلیغاتی و غیره استفاده می‌شود.

روکش سلفون و روکش یووی از کاربردی‌ترین و معروف‌ترین روکش‌های مورد استفاده در چاپ هستند که در مقالات قبلی به طور کامل آنها را توضیح داده‌ایم.

· روکش سلفون: این روکش برای ایجاد استقامت و مقاومت در پروژه‌های چاپی به کار می‌رود. سلفون لایه‌ای نازک از جنس پلاستیک یا نایلون است که بر روی کارت‌ها، جعبه‌ها و به طور کلی روی کاغذ کشیده می‌شود تا آن را در برابر رطوبت، خاک، رنگ‌گرفتی و هر نوع آسیب دیگری حفظ کند. سلفون براق، سلفون مات و سلفون مخملی نیز از متداول‌ترین انواع روکش سلفون در چاپ هستند.

· روکش یووی: یووی نوعی روکش در چاپ است که بر روی کاغذ قرار می‌گیرد تا هم به چاپ زیبایی ببخشد و هم باعث خشک شدن و ثابت شدن رنگ‌های چاپی شود. دوام پوشش یووی از روکش‌های دیگر بیشتر است به همین دلیل انتخاب آن هزینه بیشتری را می‌طلبد. یووی براق و یووی مات نیز از محبوب‌ترین انواع یووی در چاپ هستند.

کد خبر 622084

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دستگاه چاپ دیجیتال مورد استفاده قرار دستگاه های چاپ استفاده می شود مقرون به صرفه معرفی می کنیم کارت پستال کیفیت چاپ سفارش چاپ برای چاپ نوع کاغذ چاپ افست روی کاغذ رنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۹۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهروز افخمی و خاطرات یک بازپرس دادگستری

آفتاب‌‌نیوز :

افخمی به تازگی برای فیلم سینمایی «کاغذ شطرنجی» متقاضی پروانه ساخت شده است. این فیلم قرار بود ۵ سال پیش به کارگردانی بهروز افخمی جلوی دوربین برود، اما حالا قرار است سیدعماد حسینی کارگردانی آن را بر عهده بگیرد. این دومین تجربه همکاری سیدعماد حسینی و بهروز افخمی به شمار می‌رود.

قصه این فیلم سینمایی در سال ۱۳۶۰ در تهران روایت می‌شود. افخمی فیلمنامه این اثر را بر اساس قصه‌های واقعی به نگارش درآورده، وی قصه این فیلم‌های سینمایی را از خاطرات یک بازپرس دادگستری به نام ناصر بیگدلی گرفته است.

فیلم «کاغذ شطرنجی» در انتظار پروانه ساخت به سر می‌برد. افخمی پیش‌تر تهیه‌کنندگی فیلم «استاد» به کارگردانی سیدعماد حسینی را پذیرفته بود که این فیلم در جشنواره چهلم فیلم فجر اکران شد و جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای سجاد بابایی رقم زد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • صد و شصت و یکمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • بهروز افخمی و خاطرات یک بازپرس دادگستری
  • شیرآلات سفید بهتر است یا شیرآلات طلایی؟
  • آغاز بهسازی محور ابهر_ مرشون به طول ۸ کیلومتر
  • بهروز افخمی «کاغذ شطرنجی» را تهیه می‌کند
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • صادرات بیش از یک میلیارد ریال محصولات چاپی غیر کتاب از خراسان رضوی
  • صد و شصتمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • راهنمایی برای نگهداری و تمیزکاری آسیاب قهوه در منزل
  • چرا کابل otg وصل نمیشه؟