Web Analytics Made Easy - Statcounter

عطا بهرامی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بیانیه اخیر تروئیکای اروپایی درباره غنی سازی ایران، گفت: در حقیقت شرایط ایران با زمانی که برجام را امضا می‌کرد، فرق کرده و در حقوق بین الملل هم این یک اصل است که حتی قرارداد‌های مشخصی که امضا شده است را هم با تغییر شرایط می‌توان به هم زد، اما غربی‌ها نمی‌خواهند واقعیت را ببینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارت تحریم دیگر خاصیتی در برابر ایران ندارد/ غرب متناسب با امکانات خود تهدید کند

وی افزود: آمریکا از برجام خارج شده و اتحادیه اروپا هم به تعهدات خود عمل نکرده است، بنابراین اکنون قراردادی با آن‌ها نداریم، لذا ایران هم تعهدات خود را کاهش داد و از این جهت ما کار غیر حقوقی نکرده ایم و آن‌ها هم نتوانستند علیه ما کار حقوقی کنند، لذا اکنون در حال تبلیغات هستند، چراکه اگر از نظر حقوقی دست برتری داشتند، مکانیسم ماشه را پیگیری می‌کردند، بنابراین حرفشان از نظر فنی غلط است.

بهرامی ادامه داد: شرایط ایران فرق کرده و سه سال است مشمول تحریم‌های جدید شده‌ایم و در این سه سال صادرات ما یک میلیارد دلار کم‌تر شده است، به عبارت دیگر صادرات ایران به خارج در این سه سال تحریم در مقایسه با سه سالی که در توافقنامه برجام بود، یک میلیارد کم‌تر شده، یعنی کم‌تر از سه درصد و این به معنای بی تاثیری تحریم است.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: زمانی که تحریم یعنی تنها ابزاری که غربی‌ها ما را تحت فشارمی‌گذاشتند بی اثر شده و فروش نفت ما هم از تابستان سال گذشته تاکنون رو به فزونی بوده است، کارت تحریم دیگر خاصیتی ندارد و بهتر است غرب متناسب با امکانات خود تهدید کند.

مذاکرات هسته‌ای دیگر خیلی معنا ندارد / ایران اگر برجام  را پیگیری نکند هم اتفاقی نمی‌افتد

بهرامی ادامه داد: آقای رئیسی با شی جین پینگ رئیس جمهور چین و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه صحبت کرد و قراداد راهبردی بین ایران و چین و ایران و روسیه مطرح است. چینی‌ها پیشنهاد خوبی ارائه کردند. قرارداد چین با روسیه ۲۵۰ میلیارد دلار است، اما قرارداد چین با ایران ۴۰۰ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است که عملا تحریم‌ها بی اثر می‌کند، ضمن اینکه پیمان پولی دوجانبه‌ای که بسته می‌شود از سوئیفت چینی و روسی است و ایران به آن‌ها می‌پیوندد و آمریکا دیگر نمی تواند تهدید کند.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها دقیقا همان راه قبلی خود را می روند، گفت: در مذاکرات وین که تا دور ششم پیش رفت هم اروپا در همین فضا بود که نتیجه نگرفت، اما امروز شرایط فرق کرده است و ایران در موضع ضعف نیست، مذاکرات هسته‌ای دیگر خیلی معنا ندارد و ایران اگر مذاکرات هسته‌ای را پیگیری هم نکند اتفاقی نمی‌افتد. می‌توان یک بحث راهبردی در مورد کلیت مناسبات منطقه با همسایگان و ...  انجام داد و مذاکرات هسته‌ای طبق پادمان است نه بیشتر نه کم‌تر، لذا آن‌ها ابزاری برای اعمال فشار بر ایران ندارند.

 اروپا را به طور کل از مذاکرات کنار بگذاریم/ بی‌خودی اروپا را بزرگ نکنیم

بهرامی ادامه داد: وقتی که پرونده هسته‌ای شروع شد، ۷۰ درصد سوریه سقوط کرده بود و بعد از مدتی ۶۰ درصد عراق سقوط کرد و سپس به یمن حمله کردند، اما اکنون حشدالشعبی عملا در حال کنترل عراق است و مسائل سوریه تمام شده و یمن هم هر روز بهتر می شود، لذا ایران تمام جنگ‌ها را در منطقه برده است.

وی افزود: حالا که ایران در ۱۰ سال اخیر در نبرد‌های منطقه پیروز شده است، توافق‌های آتی و تعادل‌های آینده هم باید طبق همین نظم باشد. اگر آقای رئیسی می‌خواهد مذاکرات احیاء برجام ادامه پیدا کند، باید امثال فرانسه و اروپا را به طور کل از مذاکرات کنار بگذارد، فرانسه نه  قدرت تاثیر گذاری است و نه موضوعیتی دارد، در اروپا کاره‌ای نیست و در جهان هم شوخی است و اینکه فرانسه پیام می‌برد و می‌آورد منطق درستی پشت آن نیست. انگلیس هم از اروپا خاج شده است و دیگر تروئیکای اروپا معنا ندارد.

بهرامی ادامه داد: پرونده هسته‌ای ایران و نقشی که برای اروپا تعریف شده، تنها جایی است که سیاست خارجی اروپا موضوعیت دارد، در حالی که باید این امتیاز را از آن‌ها بگیریم و بیخودی آن‌ها را بزرگ کنیم. اگر ایران اروپا را در پرونده هسته‌ای کنار بگذارد اروپا در هیچ پرونده جهانی دیگر فرصت عرض اندام پیدا نمی‌کند.

گفتنی است؛ وزارت خارجه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان با انتشار بیانیه مشترکی بدون اشاره به بدعهدی خود نسبت به برجام، از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره غنی‌سازی ایران ابراز نگرانی کرده و مدعی شدند که ایران باید تمام فعالیت‌های نقض کننده توافق هسته‌ای را متوقف کرده و به مذاکرات وین بازگردد!

در این بیانیه همچنین ادعا شده است که اقدام ایران در تولید اورانیوم فلزی غنی شده تا ۲۰ درصد باعث نگرانی‌های جدی است. آنچه نگرانی ما را شدیدتر می‌کند این است که ایران با عقب‌نشینی از سازوکار‌های نظارتی برجام، دسترسی‌های آژانس انرژی اتمی را محدود و اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده است!

در ادامه ادعا‌های سه کشور در این بیانیه آمده که مذاکرات وین بنا به درخواست ایران برای دو ماه متوقف شده و ایران هنوز تاریخی برای از سرگیری این مذاکرات اعلام نکرده است. ایران همزمان با امتناع از مذاکره، در حال انجام اقداماتی است که بازگشت به برجام را پیچیده‌تر می‌کند.

این بیانیه همچنین می افزاید که گزارش‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تایید می‌کند ایران برای نخستین بار اقدام به تولید فلز اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد کرده و ظرفیت تولید اورانیوم غنی شده‌اش را تا ۶۰ درصد افزایش داده موجب نگرانی جدی ما شده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اتحادیه اروپا غنی سازی اورانیوم توافق هسته ای ایران بهرامی ادامه مذاکرات هسته ای معنا ندارد سه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۹۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«رافائل گروسی» به ایران سفر می کند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای، به ایران سفر خواهد کرد.

به گزارش مهر، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شرکت در «کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته ای» به ایران سفر خواهد کرد.

قرار است، این کنفرانس از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت در اصفهان برگزار شود.

گروسی قبل از رفتن به این کنفرانس، در تهران با مقامات ایران دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ادعای گروسی: ایران به سختی با آژانس اتمی همکاری می کند/ وضعیت بسیار ناامید کننده است مدیرکل آژانس : باید اظهارات مقامات ایران درباره پیشرفت هسته‌ ای را بسیار جدی بگیریم سفر قریب الوقوع رافائل گروسی به ایران

دیگر خبرها

  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • کشته شدن ۲ سرباز رژیم صهیونیستی در حمله خودی
  • مرد بازی‌های بزرگ؛ ادامه فصل فوق‌العاده وینیسیوس جونیور با رئال مادرید
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • پیش بازی بایرن مونیخ - رئال مادرید؛ ال کلاسیکوی واقعی اروپا و بازی بزرگ نسل ما
  • اقراریان، عضو شورای شهر تهران: خروج 7 عضو شورا از صحن به معنای قهر کردن نبود/ تعدادی از اعضای شورا معتقد بودند که مذاکرات درباره مسائل مربوط به قرارداد چین که باید همه ابهامات مربوط به آن شفاف شود، بهتر است در جلسه جداگانه‌ای ادامه پیدا کند
  • عضو کنست صهیونیستی: هیچ چیز مهمتر از بازگشت اسرا نیست
  • منافی:باخت به آلومینیوم را بزرگ نکنیم، در لیگ فرصت جبران هست