Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان‌ها- یک اینترن در همدان گفت: حقوق دریافتی ما با ۳۶۰ ساعت کشیک در ماه فقط به طور میانگین یک میلیون ۲۰۰ هزار تومان است که کفاف هزینه‎های زندگی را نمی‌دهد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، فرا رسیدن یکم شهریور ماه روز حکیم بوعلی سینا و روز پزشک فرصتی شد تا پای صحبت‌های سپید پوشانی بنشینیم که بیشتر مردم آن‌ها را قشری مرفه و بی دغدغه می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سالیانه چند صد هزار دانش آموز رشته تجربی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند تا آرزوی شیرین پزشک شدن برایشان محقق شود و بیشتر آن‌ها نسبت به این حرفه نگاهی مادی دارند.

اما راه رسیدن به قله پزشکی کوتاه نیست و مشقت‌های فراوانی به همراه دارد. با شروع بحران کرونا در کشور، پزشکان به عنوان مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با کرونا و رسیدگی به بیماران مبتلا قرار گرفتند و روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند.

شیفت‌های طاقت فرسا و حجم بالای بیماران در روزهای پیک بیماری سبب فرسودگی و بیماری بسیاری از پزشکان شده است. به سراغ یک فارغ التحصیل رشته پزشکی که به عنوان اینترن در بیمارستان شهید بهشتی همدان خدمت‌رسانی می‌کند می‌رویم تا در جریان جزییات کار و دغدغه‌های مدافعان سلامت در روزهای کرونایی قرار بگیریم.

علیرضا شریفی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: با شروع کرونا از اسفندماه سال 98، شرایط کاری پزشکان و وضعیت بیماران دستخوش تغییراتی شد که اثرات آن تا امروز مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا و ترس از ابتلا به آن سبب کاهش مراجعات بیماران مزمن و شیمی درمانی به درمانگاه‌ها شده است، تصریح کرد: همین امر موجب پیشرفت بیماری و بدتر شدن حال بیماران شده که در روحیه پزشکان تاثیر منفی دارد.

"کرونا" بار کاری پزشکان را سنگین کرده است

اینترن بیمارستان شهید بهشتی همدان با تاکید بر اینکه کرونا حجم کاری پزشکان را به طرز چشمگیری افزایش داده است گفت: سنگین‌تر شدن کشیکها برای اینترن ها رزدیدنت ها و پزشکان اورژانس در مراکز ارجاع بیماران کرونایی و حجم کار افزایش پیدا کرد.

شریفی با بیان اینکه برای حفاظت از ابتلا به ویروس کرونا مجبور به پوشیدن لباس‌های مخصوصی هستیم، تصریح کرد: این پوشش در روزهای گرم سال بسیار طاقت فرسا است و گاهی به مدت 48 ساعت ملزم به پوشیدن آن هستیم.

وی با تاکید بر اینکه بدحالی و شرایط جسمانی نامساعد بیماران بر روحیه ما تاثیر بدی می‌گذارد اظهار داشت: در دوران پیک بیماری و زمانی که حجم مراجعه بیماران کرونایی بالا است ظرفیت تخت‌های بستری تکمیل می‌شود که این امر مشکلاتی را برای کادر درمان و خانواده بیماران ایجاد می‌کند.

اینترن بیمارستان شهید بهشتی همدان با بیان اینکه کرونا بر سیستم آموزشی دانشگاه و دانشجوهای پزشکی تاثیر داشته و مشکلاتی را ایجاد کرده تصریح کرد: شرایط کرونایی سبب مجازی شدن آموزش‌ها شده که نسبت به آموزش‌های حضوری تاثیر کمتری دارد.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان ترم‌های بالاتر با بیماری‌های متنوعی رو به رو نیستند و عمده بیماران مربوط به بیماری های ویروسی و کرونا است عنوان کرد: این موضوع در آینده مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

5 درصد از پزشکان در سطح مرفه هستند

اینترن بیمارستان شهید بهشتی همدان با تاکید بر اینکه فقط 5 درصد از پزشکان استان جزو پزشکان مشهور و در سطح مرفه هستند اظهار داشت: سطح درآمدی 95 درصد از پزشکان در حد متوسط است.

شریفی با بیا اینکه برخی از مردم فقط یک سری پزشکان مشهور و شاغل در مراکز خصوصی  را می‌بینند و گمان می‌کنند تمام جامعه پزشکی مانند آن‌ها هستند گفت: اما در واقع این گونه نیست.

وی افزود: 95 درصد پزشکان در مراکز دور، مناطق محروم، مرزی، مراکز بهداشت یا درمانگاه‌‎های عمومی داخل شهری فعالیت می‌کنند که علی‌رغم حجم بالای کاری درآمد خوبی ندارند.

اینترن بیمارستان شهید بهشتی همدان با اشاره به اینکه در گذشته بیشتر دانشجویان پزشکی پدر و مادرشان هم پزشک بودند بیان داشت: اما الان کمتر شده چون خانوادهایی که خود پزشک هستند به فرزندانشان توصیه پزشک شدن ندارند.

شریفی با بیان اینکه پزشکی یک دوره عمومی 7 ساله دارد که تا 5 سال و نیم آن فرد دانشجوی پزشکی است و در یک سال و نیم آخر اینترن یا کارورز محسوب می‌شود تصریح کرد: در این یک سال و نیم پایانی باید به عنوان اینترن  از علم و سواد تئوری خود در عمل استفاده کند و مسئولیت قانونی بیمار بر عهده اینترن قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه دوره اینترنی کشیک هم دارد تصریح کرد: با توجه به حجم بیماران باید 8 تا 12 کشیک در ماه  را به سرانجام برسانیم. هر کشیک به صورت 24 ساعته است و باقی روزها را نیز باید از صبح تا عصر در بیمارستان باشیم.

اینترن بیمارستان شهید بهشتی همدان با بیان اینکه هر اینترن موظف است ماهیانه 240 ساعت کشیک را بگذراند، تصریح کرد: در مجموع بنده عنوان اینترن در ماه 380 ساعت کاری در بیمارستان خدمت‌رسانی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه حقوق دریافتی اینترنی که 380 ساعت کشیک می‌دهد و مسئولیت جان بیمار بر عهده او است فقط یک میلیون و 200 هزار تومان است اظهار داشت: حقوق ناچیز ما کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد.

اینترن بیمارستان شهید بهشتی همدان با تاکید بر اینکه حقوق ما بسیار ناچیز است گفت: بسیاری از همکاران مانند من متاهل هستند و مجبورند با حقوق یک میلیونی امرار معاش کنند.

شریفی با بیان اینکه دوره پزشکی در ایران طولانی تر  از کشورهای دیگر است عنوان کرد: پس از طی 7 سال دوره عمومی، دو سال طرح در مناطق محروم، با آزمون می‌توانیم به مدت 4 سال با عنوان دستیار تخصصی یک رشته و رزیدنت فعالیت کنیم.

وی با اشاره به اینکه دریافتی هر رزیدنت  در بیمارستان‌های دولتی بین دو میلیون و 500 تا سه میلیون تومان است گفت: پس از اتمام دوره رزیدنتی باید 2 تا 4 سال به عنوان طرح مناطق محروم گذرانده شود.

روز پزشک| دستاوردهای سازمان انتقال خون؛ از انتقال خون به مجروحین جنگی تا تأمین پلاسما برای بیماران کروناییبه بهانه روز پزشک/ نمایی از خط مقدم مبارزه با کرونا در کرمانشاه از قاب دوربینپیام تبریک مدیر عامل بانک رفاه به مناسبت روز پزشک

اینترن بیمارستان شهید بهشتی همدان با بیان اینکه اگر بدون وقفه آموزش‌های پزشکی طی شود در سن 36 سالگی می‌توان درآمدزایی را آغاز کرد اظهار داشت: فشار کاری در شیفت‌های شبانه، بی خوابی  و فشارهای روحی روانی سبب فرسودگی شغلی در پزشکان می‌شود.

شریفی با تاکید بر اینکه ممکن است گاهی ناراحتی و کج خلقی‌هایی از  جانب پزشکان سر بزند، تصریح کرد: ما نیاز داریم نگاه مردم نسبت به ما یک قشر مرفه و بی دغدغه نباشد و بدانند که پزشکان هم به عنوان یک انسان با بیش از 300 ساعت کاری در ماه و کشیک های شبانه با حجم بالایی از خستگی و ناملایمتی مواجه هستند.

انتهای پیام/743/ح

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: روز پزشک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۱۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاش به پیشرفته ترین دستگاه ام.آر.آی ایران مجهز است

 نبی بامریان اظهار کرد: هزار و ۱۰۹ نفر از مراجعان بیمارستان امام خمینی(ره) خاش، در ۸ماه گذشته از خدمات مرکز ام آر آی این بیمارستان بهره‌مند شده‌اند.

وی بیان کرد: این دستگاه، پیشرفته ترین دستگاه تولید شده در دنیا است که با راه اندازی آن علاوه بر ارتقاء سطح کیفی خدمات تشخیصی، از اعزام بیماران به سایر نقاط استان جلوگیری شده است.

رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) خاش افزود: از ویژگی های منحصر به فرد این دستگاه ام آر آی، مجهز بودن به هوش مصنوعی و همچنین امکان ارائه خدمات به بیماران تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم است.

وی گفت: ارزش تقریبی این دستگاه ام آر آی در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان و در خدمت مردم خاش است.

بامریان ادامه داد؛ به‌ منظور کاهش مراجعات حضوری و ایجاد سهولت در دریافت نوبت، سامانه نوبت‌دهی از طریق مراجعه به آدرس اینترنتی https://nobat.zaums.ac.ir/ نیز برای بیمارستان امام خمینی (ره) خاش فعال است.

 
 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • جزئیاتی از مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز
  • اعطای تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به بیماران خاص و صعب العلاج
  • موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد/ حقوق پاکبانان افزایش یافته است
  • بانوی دشتستانی ناجی چند بیمار نیازمند به عضو شد
  • خودکشی پزشکان بهانه بیماران! /تیترخوانی به جای نگاه علمی! /نوبت «وعده صادق» اقتصادی
  • خاش به پیشرفته ترین دستگاه ام.آر.آی ایران مجهز است
  • کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد
  • جزئیات تازه از مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز
  • خودکشی پزشکان ایرانی در مرز هشدار؛ مشکل کجاست؟
  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟