Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-06@17:29:17 GMT

بورس؛ پر بازده‌ترین بازار مرداد

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۹۱۶۳۰

بورس؛ پر بازده‌ترین بازار مرداد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، روند نزولی بورس که از مرداد ماه پارسال شروع شده بود، از تیرماه امسال همزمان با مشخص شدن نتایج سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری متوقف شد. این روند نزولی که نزدیک به یک سال به‌طول انجامید، چند ‌ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری در ابتدای سال‌جاری تشدید شده و حتی سهامداران را دچار نوعی انفعال کرده بود؛ به‌طوری که حجم معاملات بازار سهام در چند ‌ماه نخست سال، به‌طور بی‌سابقه‌ای کاهش یافته بود و در برخی روزها ارزش روزانه کل معاملات بورس و فرابورس جمعا به ۵ تا ۷ هزار میلیارد تومان می‌رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که سال قبل در روزهای رشد روزانه بین ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان سهام، در بازار دادوستد می‌شد و حتی در برخی روزها ارزش روزانه معاملات به ۳۵ هزار میلیارد تومان هم رسید.

این اطلاعات نشان می‌دهد که تعیین تکلیف شرایط سیاسی و مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌ جمهوری تأثیر زیادی در کاهش انفعال سهامداران داشته است؛ به‌طوری که بلافاصله بعد از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری ارزش معاملات بازار سهام با رشد مواجه شد و این روزها سهامداران روزانه در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان سهام دادوستد می‌کنند؛ گویی سهامداران در انتظار تعیین تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری بوده اند. این خروج از ابهام همچنین منجر به پیشی گرفتن بازده سرمایه‌گذاری در بورس از سایر بازارهای سرمایه‌گذاری شد و برخی تحلیلگران حتی بر این باورند که با رفع سایر ابهامات سیاسی، این پتانسیل که نقدینگی بیشتری وارد بازار سهام شود و منجر به رشد بیشتر بازده بورس شود وجود دارد.
 

بازده بازارها

آمارها نشان می‌دهد که شاخص کل بورس تهران که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است، در مردادماه امسال ۲۰۴ هزار واحد افزایش یافته است. این به‌معنای آن است که سهامداران بورس در مردادماه امسال به‌طور میانگین، ۱۵.۵ درصد سود کرده‌اند؛ این در حالی است که سرمایه‌گذارانی که در این مدت سکه خریده‌اند، جمعا ۱۴ درصد سود کرده‌اند. قیمت هر سکه در مرداد ‌ماه امسال با یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش از۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسیده است. قیمت دلار نیز به‌عنوان یکی از بازارهایی که مورد توجه سرمایه‌گذاران است، در پایان مرداد ‌ماه امسال با ۲۹۰۰ تومان افزایش از ۲۴ هزار و ۶۵۰ تومان به ۲۷ هزار و ۵۵۰ تومان در رسیده است. این مسئله به این معناست که بازده سرمایه‌گذاری در بازار ارز ۱۱.۷ درصد بوده است. بازده سرمایه‌گذاری در بازار ارز درحالی کمتر ازسایر بازارها بوده که این بازار، خود محرک رشد سایر بازارها است؛ به این معنا که اغلب دارایی‌ها همگام با رشد قیمت دلار، با افزایش مواجه می‌شوند. علت کمتربودن میزان رشد دلار در مقایسه با سایر بازارها این است که این بازار تحت کنترل سیاست‌های نظارتی بانک مرکزی است و از نوسان‌های بیش از حد در این بازار جلوگیری می‌شود. آمارهای غیررسمی همچنین نشان می‌دهد که سطح عمومی قیمت‌ها در بازار مسکن نیز در مرداد امسال به‌طور میانگین بین یک تا ۳ درصد افزایش یافته است و نقدینگی فعلا تمایل چندانی برای ورود به بازار مسکن ندارد. 
 

پیش‌بینی آینده 

کارشناسان اعتقاد دارند؛ روند بازده بازارها در ماه‌های آینده به سیاست‌های اقتصادی دولت جدید و تنش‌های دیپلماتیک ارتباط دارد. هرکدام از این مولفه‌ها می‌تواند منجر به رشد یک یا همه بازارها شود.

آنطورکه تحلیلگران می‌گویند، ثبات اقتصادی در دولت جدید می‌تواند منجر به رفع ابهامات در بورس و رشد شاخص‌ها شود؛ اما در عین حال افزایش تنش‌ها در حوزه سیاستگذاری اقتصادی به بازار سرمایه صدمه می‌زند. اغلب فعالان بازار سرمایه از دولت سیزدهم انتظار دارند که اجازه دهد بازار سرمایه مطابق مکانیسم‌های خود حرکت کند. در چنین شرایطی کارشناسان بر این باورند که اگر سیاست‌های اقتصادی در دولت جدید به‌گونه‌ای دنبال شود که سایه ابهامات از بازار سرمایه رفع شود، شاخص‌های بورس به رشد خود ادامه خواهند داد و نقدینگی بیشتری به سمت بورس هدایت می‌شود. از سوی دیگر برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت ارز تحت‌تأثیر رشد تورم که عاملی برای کاهش ارزش پول ملی است، در ماه‌های آینده با افزایش مواجه خواهد شد. افزایش کسری بودجه دولت و رشد نقدینگی خود محرکی برای رشد تورم هستند و این عامل می‌تواند در ماه‌های آینده قیمت دلار را تحت‌تأثیر قرار دهد. نکته مهم‌تر اما سرنوشت مذاکرات هسته‌ای در وین است. چنانچه به هر دلیلی مذاکرات هسته‌ای در وین به بن بست برسد و تحریم‌ها تشدید شود، امکان رشد قیمت دلار وجود دارد. از نظر تکنیکی این پتانسیل وجود  دارد که قیمت دلار، تحت‌تأثیر محرک‌های سیاسی از مرز ۳۰ هزار تومان عبور کند. 

محمد خبری زاد، یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه پیش‌بینی این است که میانگین قیمت دلار در بازار آزاد مابین ۲۸ تا ۳۲ هزار تومان باشد، گفت: بر این اساس؛ شاخص بورس حداقل ۱۰ تا ۲۰ درصد ظرفیت رشد دارد. به‌گفته او، اگر اتفاق سیاسی غیرمنتظره‌ای رخ دهد، با وضعیت فعلی نقدینگی و وضعیت سیاسی به‌نظر می‌رسد که شاخص بین ۱۰ تا ۲۰ درصد دیگر برای صعود ظرفیت دارد. علی یوسفیان، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم گفت: به‌نظر می‌رسد بازار سهام به این نتیجه رسیده که اتفاقات مثبتی در آینده رخ می‌دهد و نگاه خوش‌بینانه‌ای به آینده دارد، اما هنوز این که چه اتفاق مثبتی در راه خواهد بود مشخص نیست. به‌گفته او، اگر روند کنونی بازار ادامه داشته باشد شاخص طی ۲ تا ۳ ماهه آینده به ۲ میلیون واحد خواهد رسید.

او اضافه کرد: برخلاف گذشته که صنایع صادرات محور مورد توجه قرار می‌گرفت، هم‌اکنون بیشتر توجه‌ها به شرکت‌های غیرصادراتی است، شاید این موضوع به نگاه رئیس‌جمهور برگردد که نگاه به داخل دارد، اما دقیق نمی‌توان درباره آن نظر داد. داوود رزاقی، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم درباره روند رو به رشد بازار سهام گفت: صحبت رئیس‌جمهوری در مراسم تنفیذ درخصوص ایجاد ثبات در معاملات بورس ازجمله مسائل با اهمیت و تأثیرگذاری تلقی می‌شود که نشان از درجه اهمیت این بازار برای دولت دارد. این اظهارات توانست بار دیگر اعتمادها را برای سرمایه‌گذاری در بورس بازگرداند و شاهد ورود نقدینگی‌های در اختیار مردم به این بازار باشیم. به‌گفته او، این مسئله که دولت به‌دنبال اعتمادسازی در بین مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس است، به‌عنوان مسئله‌ای مهم در بین مردم برای ورود دوباره نقدینگی‌ها به این بازار تلقی می‌شود. 

کد خبر 622011 برچسب‌ها بورس تهران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بورس تهران انتخابات ریاست جمهوری بازده سرمایه گذاری سرمایه گذاری در بورس هزار میلیارد تومان سایر بازارها بازار سرمایه هزار تومان بازار سهام ماه امسال قیمت دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۱۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته

یک کارشناس بازار سرمایه روند این بازار در هفته سوم اردیبهشت را متعادل مثبت دانست و صنایع فولادی، پالایشی و همچنین نماد‌های تک‌سهم را به عنوان پیشتازان این هفته بورس معرفی کرد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «بهنام صمدی» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون روند این بازار در هفته سوم اردیبهشت ماه اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که بورس در این هفته روند متعادل مثبتی را تجربه خواهد کرد.


این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: در طول هفته‌های اخیر شاخص کل بورس موافق شد که از محدوده مقاومتی ۲ میلیون ۲۷۰ هزار واحد عبور کند. با تحقق این مسئله اصلاح قیمت در این محدوده تکمیل شد و اکنون بورس آمده است که یک روند صعودی را در پیش بگیرد. حال باید دید که اخبار بنیادین تا چه حد می‌تواند بر این مسئله موثر واقع شود.


وی اخبار مربوط به احتمال تغییر نرخ ارز نیمایی را به عنوان یکی از اخبار موثر بر این بازار عنوان کرد و درباره آن گفت: در حال حاضر این مسئله یکی از اخبار مهم و در عین حال موثر بر بازار سهام است. تاکنون نامه‌نگاری‌های متعددی برای تحقق این موضوع صورت گرفته است.


صمدی همچنین درباره اثرگذاری نامه‌نگاری برخی از انجمن‌های تولیدی کشور با مقام معظم رهبری برای تغییر نرخ ارز نیمایی بر روند بازار سرمایه گفت: این نامه خود به تنهایی اثری بر بازار نخواهد گذاشت، بلکه این تصمیم بانک مرکزی درباره تغییر نرخ ارز نیما است که می‌تواند وضعیت بازار سهام را بهتر کند.


این کارشناس سرمایه اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ را به عنوان یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر بورس دانست که تعیین تکلیف آن می‌تواند شرایط مثبتی را برای این بازار رقم بزند.


وی در پایان پیرامون نماد‌های پیشتاز بازار سهام در هفته سوم اردیبهشت ماه هم توضیح داد: با توجه به اخبار مربوط به تغییر نرخ ارز نیمایی، انتظار می‌رود که در این هفته صنایع فولادی، پالایشی و همچنین تک سهم‌ها از وضعیت خوبی نسبت به سایر صنایع و یا نماد‌های بورسی برخوردار شوند.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: بازار سرمایه ، بازار سهام ، بازار بورس ، بهنام صمدی ، نماد بورسی ، شاخص بورس لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000TA5

دیگر خبرها

  • بازارگردانی به نفع یا به ضرر بورس؟
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • خروج نقدینگی از بازار سرمایه ادامه‌دار شد
  • آینده بورس در چند پرده
  • پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟ 
  • دو طرفه شدن بازار سرمایه مهم‌ترین عامل ایجاد قرارداد آتی تک سهم+ فیلم
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳