Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-04@13:41:27 GMT

جولان فناوری‌های مکان‌محور در المپیک 2020

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۹۲۴۸۷

جولان فناوری‌های مکان‌محور در المپیک 2020

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، هادی کریمی کارشناس حوزه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یادداشت جدید خود به استفاده از فناوری‌های مکان محور در المپیک۲۰۲۰ پرداخت و در این خصوص نوشت: نمایش خیره‌کننده نورپردازی با پرنده‌های هدایت پذیر از دور (پهپاد) در آیین افتتاحیه‌ی المپیک 2020 توکیو یکی از رویداد‌های جالب توجه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمان با رژه‌ ورزشکاران از 205 کشور مختلف دنیا،  دسته‌ای از یک هزار و 802 پهپاد شرکت اینتل در آسمان ورزشگاه المپیک توکیو به پرواز درآمدند و مجموعه‌ای از شکل‌های هندسی منظم را به نمایش گذاشتند.

در یکی از این نمایش‌ها، پهپادها گردهم آمدند و تصویر سه بعدی از کره زمین را به نمایش درآوردند که یکی از چشم نوازترین لحظات افتتاحیه بود و همزمان جلوه‌ای از اتحاد و همبستگی را که شعار باز‌های المپیک است به مخاطبان عرضه می‌کرد.

هر یک از این پهپاد‌ها وزنی در حدود 340 گرم دارند و مجهز به چراغ‌های LED برای فرآیند نورپردازی هستند. برای هدایت پهپاد‌ها از فناوری ژئوماتیک تعیین موقعیت ماهواره‌ای (GNSS) استفاده شد. فناوری GNSS در واقع از تعدادی ماهواره تشکیل شده است که در ارتفاع تقریبی 20 هزار کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته‌اند و در یک مدت زمانی معینی در طول شبانه روز به دور زمین در حال گردش هستند. از آنجایی که موقعیت ماهواره‌ها در مدار گردش، مشخص است اگر وسیله‌ای بتواند سیگنال ماهواره‌ها را دریافت کند قادر خواهد بود موقعیت خود را تعیین کند.

ولی این تمام ماجرا در افتتاحیه المپیک نبود، این پهپاد‌ها برای این که خیلی دقیق در کنار هم قرار بگیرند باید همزمان که به طور مستقیم از ماهواره‌های GNSS اطلاعات دریافت می‌کنند، توسط فناوری موسوم به موقعیت‌یابی کینماتیک آنی (RTK)  پشتیبانی و تقویت شوند.

 در اصل این قدرت فناوری RTK است که باعث آرایش منظم و دقیق پهپاد‌ها می‌شود تا تصاویر زیبا و چشم‌نوازی خلق کنند. فناوری موقعیت‌یابی ماهواره‌ای (نظیر RTK در کنار سایر فناوری‌های ژئوماتیک در حال رشد و توسعه هستند تا انسان را در فعالیت‌های مرتبط با آنها همراهی کند.

به طور کلی ژئوماتیک علم و تکنولوژی مربوط به ویژگی و ساختار داده‌های مکانی، روشهای بدست آوری، سازماندهی، طبقه‌بندی، بررسی کیفیت، تحلیل، مدیریت، نمایش و همچنین نیاز ساختاری برای استفاده از این اطلاعات است. .ژئوماتیک با طیف وسیعی ازعلوم مرتبط است که هرکدام برای ارائه تصویری از جهان فیزیکی می تواند مورد استفاده قرار گیرند. این علوم عبارتند از سجنش از راه دور، فتوگرامتری، نقشه برداری، سیستم های اطلاعات جغرافیایی، سیستم تعیین موقعیت جهانی و غیره کاربرد دارد.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فناوری مکان محور ژئوماتیک المپیک ۲۰۲۰ پهپاد پهپاد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۲۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکوت دبیر و ادامه جولان چاقوکش‌ها در کشتی

در حالی که چندی پیش حمله به داور و ورود برخی افراد به تشک با چاقو در حین برگزاری مسابقات نونهالان مازندران، رقابت‎‌ها را با تنش زیادی مواجه کرد، جنجال‌سازان آن مسابقه در رقابت‌های انتخابی نونهالان در تهران نیز دیده شده‌اند.

به گزارش تابناک ورزشی، به نوشته تسنیم؛ رقابت‌های کشتی آزاد نونهالان قهرمانی کشور از روز گذشته (13 اردیبهشت) در سالن هفت تیر تهران در جریان است و امشب (جمعه) به پایان خواهد رسید و عکس‌ها حکایت از آن دارد که افراد جنجال‌ساز در مسابقات داخلی استان مازندران نیز در سالن حضور دارند.

چندی پیش رقابتی انتخابی در سطح نونهالان استان مازندران در ایزدشهر به انجام رسید که در حین مبارزه کشتی‌گیران نونهال دو شهرستان بهشهر و نوشهر، اعضای خانواده یکی از کشتی‌گیران در پی اعتراض به قضاوت داوری به تشک ورود کرده و سمت داور حمله‌ور شده و به شدت داور را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

فیلم این درگیری در فضای مجازی نیز منتشر شده و فردی در فیلم‌ها حضور داشت که با سلاح سرد (چاقو) به تشک حمله برده است.

صابر آتش‌پیکر داور درجه دو بین‌المللی کشتی کشورمان که از سوی این افراد مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته بود، همان وقت به تسنیم خبر داد که به دستگاه قضایی شکایت کرده است.

هیئت کشتی مازندران نیز تاکید داشت که با عوامل این اتفاق که کشتی نونهالان استانی را به جنجال کشیده‌اند، برخورد خواهد کرد.

با این وجود، در حین برگزاری مسابقات کشوری نونهالان، همان افراد درگیر و جنجال‌ساز در سالن رویت شده‌اند که مشخصا هنوز از سوی کمیته انضباطی فدراسیون کشتی برخوردی با آنها صورت نگرفته است.

دیگر خبرها

  • برقراری نخستین ارتباط بلوتوثی با فضا/ مقرون به‌صرفه و کارآمد
  • پاکسازی زباله‌های فضایی با کمک فناوری ژاپنی
  • خدمات اینترنت مخابرات یزد از طریق سامانه جامع غیرحضوری شد
  • مقاله پژوهشگر زنجانی در همایش ملی ژئوماتیک برگزیده شد
  • سکوت دبیر و ادامه جولان چاقوکش‌ها در کشتی
  • پایان باشکوه بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک ایران
  • حضور برخی از سفیران در بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک
  • حذف گوشت از بیشتر غذاهای میزبان در المپیک پاریس!
  • حمله پهپادی مقاومت عراق به یک هدف مهم در جولان اشغالی
  • حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به جولان اشغالی