Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-02@03:30:31 GMT

ضرورت مبارزه به موقع با آفت کرم غوزه پنبه

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۹۲۸۳۶

ضرورت مبارزه به موقع با آفت کرم غوزه پنبه

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، اکبر آهنگران مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار کرد: جمعیت اغلب آفات از جمله کرم غوزه پنبه در شرایط خشکسالی می‌تواند به حالت طغیان درآید و از این رو کشاورزان باید به دقت به توصیه‌های کارشناسان حفظ نباتات برای مبارزه به موقع با این آفت عمل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: کلید کنترل این آفت، مبارزه به موقع با نسل‌های اول آن است و اگر به موقع این مبارزه انجام نشود، می‌تواند بیش از ۴۰ درصد به محصول پنبه خسارت وارد کند.

آهنگران با بیان اینکه آفت کرم غوزه پنبه تاکنون خسارتی به محصول مزارع وارد نکرده است، گفت: با توجه به خشکسالی در استان‌هایی مانند گلستان، آذربایجان شرقی و اردبیل جمعیت کرم غوزه پنبه بالا است، اما با تلاش مجموعه حفظ نباتات استان‌ها، جمعیت این آفت تحت کنترل است.

آهنگران ادامه داد: این افت به محض آنکه وارد غوزه پنبه شود، امکان مبارزه با آن نخواهد بود.

او درباره تأمین سموم گفت: سموم به اندازه کافی برای مبارزه کشاورزان با افت کرم غوزه پنبه در کشور موجود است و استان‌ها مشکلی در تأمین سموم مورد نیاز خود ندارند.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور افزود: سال گذشته به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و وجود دامنه وسیعی میزبان‌ها در عرصه با جمعیت بالایی از این آفت در مزارع پنبه رو به رو نشدیم و خسارتی هم به محصول پنبه وارد نشد.

او اضافه کرد: هیچ آفتی را در عرصه کشاورزی نمی‌توان ریشه کن کرد و فقط می‌توانیم آن را کنترل و مدیریت کنیم.

آهنگران در عین حال یادآور شد که استفاده از بهترین سم در بهترین شرایط صرفاً ۹۰ درصد جمعیت آفت را کنترل می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: غوزه پنبه مزارع پنبه آفت غوزه کرم غوزه پنبه حفظ نباتات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۲۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین ۵۰ درصدی پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کشور

محمد حسین کاویانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار گمرک در ۱۲ ماهه سال گذشته ۱۰۷ هزارتن پنبه وارد کشور شد.

به گفته او، با توجه به آنکه ۱۰ تا ۱۵ هزارتن محصول از سال قبل در انبارها باقی مانده است، انتظار می رود که تا شهریور ،قبل از ورود محصول جدید به بازار توسط صنعت نساجی خریداری شود.

کاویانی ادامه داد: قیمت کنونی خرید تضمینی هرکیلو پنبه ۳۵ هزارتومان است، درحالیکه بارها اعلام کرده ایم که قیمت خرید پنبه باید ۳ تا ۳‌.۵ برابرنرخ خرید تضمینی گندم باشد تا برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته باشد، در غیراین صورت به سبب هزینه های بالای کاشت، داشت و برداشت کشاورزان به سمت زراعت دیگر محصولات نظیر چغندر و شالی می روند.

مدیر عامل صندوق پنبه با اشاره به راهکار خودکفایی پنبه افزود: با توجه به آنکه پنبه یکی از محصولات استراتژیک محسوب می شود، از این رو وظیفه دولت است که حمایت های لازم را از زراعت این پنبه انجام دهد به طوریکه همانند کشورهای تولیدکننده پنبه یارانه تخصیص دهد.

به گفته او، براساس برنامه ریزی وزارت جهاد امسال سطح زیرکشت پنبه باید به ۱۱۷ هزارهکتار برسد، درحالیکه برآورد می شود که حداکثر به ۸۵ هزارهکتار برسد.

کاویانی با بیان اینکه سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی است، گفت: بنابر آمار تولید پنبه جوابگوی ۵۰ درصد نیاز صنعت نساجی است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ضرورت اجرای ۱۵۰ هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری در شهرضا
  • ضرورت مبارزه ایران و افغانستان با داعش به عنوان تهدید مشترک
  • تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به ۸ گروه کالایی در سال ۱۴۰۳+ جزییات
  • جزئیات جایزه ملی جوانی جمعیت تشریح شد؛ ضرورت افزایش ظرفیت دکتری جمعیت شناسی در دانشگاه‌ها
  • کشت طلای سفید در سیستان وبلوچستان
  • ضرورت افزایش ظرفیت دکتری جمعیت شناسی در دانشگاه‌ها/ تعامل ستاد جمعیت و فضای دانشگاهی کشور+فیلم
  • برای مبارزه با این بیماری خیار تلخ بخورید
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • تامین ۵۰ درصدی پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کشور
  • ضرورت اجرای قانون جوانی جمعیت به طور کامل