Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی حسین احدی عالی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: پیش‌بینی می‌شود تا اواخر شهریورماه حدود ۴۰۰ هزار تن محصول سیب زمینی از این سطح اراضی برداشت شود.

وی افزود: پیش‌بینی این میزان عملکرد با توجه به کاهش سطح زیر کشت سیب‌زمینی نسبت به سال گذشته به سبب خشکسالی و محدودیت منابع آب و نیز افزایش بیش از حد دمای هوا در مرحله حجیم شدن غده‌ها بوده و برای سال زراعی آینده نیز با توجه به شرایط نامناسب کشت این محصول و بحران کم‌آبی ، برنامه کاهش سطح زیر کشت سیب‌زمینی را در منطقه درنظر داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عمده رقم کشت شده در منطقه را رقم آگریا و نیز ارقام جلی ، فونتانه ، بانبا ، کایزر ، میلوا ، اسپریت و ساتینا ذکرکرد.

وی همچنین یکی از مشکلات بزرگ بخش کشاورزی کشور را کمبود آب آبیاری دانست و گفت: تغییر الگوی کشت و سازگار شدن با این شرایط از مهم‌ترین اقدامات برای عبور از این مشکل است.

او بر لزوم توسعه کشت محصولات کم آب بر مثل گیاهان دارویی تاکید کرد و از کشاورزان و سیب‌زمینی‌کاران خواست به جای بکارگیری روش‌های آبیاری سنتی که تلفات بالای آب آبیاری را به دنبال دارد ، از سیستم‌های آبیاری تحت فشار استفاده کرده و نسبت به تجهیز مزارع به سامانه‌های نوین آبیاری اقدام کنند.

کشت محصول سیب‌زمینی در اوایل فصل بهار در اراضی شهرستان‌های اردبیل، نمین، نیر و سرعین آغاز شده و محصول تولیدی نیز از ماه آخر تابستان برداشت می‌شود.

۹۵ درصد محصول سیب‌زمینی کشت شده در استان اردبیل را رقم آگریا و مابقی را ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا تشکیل می‌دهد.

سالانه ۷۷۰ تا ۸۰۰ هزار تن محصول سیب زمینی در استان اردبیل تولید می‌شود که معادل ۲۰ درصد مجموع محصول تولید شده در کشور است.

سیب‌زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد ، این محصول جزو محصول پاک به شمار می‌رود و از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی تولیدی کشورهای اروپایی است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی کم آبی برداشت محصول اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کم آبی برداشت محصول وزارت جهاد کشاورزی کم آبی برداشت محصول اردبیل محصول سیب زمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۳۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت محصولات صیفی جات از مزارع مهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ رحیمی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی کاشت محصولاتی مانند: گوجه، خیار و بامیه اظهار کرد:  با نزدیک شدن به  زمان برداشت صیفی جات در شهرستان مهران کار مقابله غیر شیمایی با آفات این محصولات نیز  از طریق رها سازی زنبور‌های براکون شروع شده است.  

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • تکمیل طرح‌های آبی مشگین‌شهر نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است
  • برداشت ۷ هزار و ۴۳۸ تن عسل در سال گذشته
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع  گيلانغرب
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • برداشت جو قصیل در قم
  • کشت آزمایشی جو قصیل در قم به برداشت رسید
  • آغاز برداشت محصولات صیفی جات از مزارع مهران
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه