Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد اصفهان بااشاره به اشتباه بودن تعطیلی مساجد در ابتدای شیوع کرونا گفت: مساجد مرکز و محور انقلاب بوده و باید در محلات نیز محور شود. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از  اصفهان، حجت‌الاسلام سیدصادق ابطحی در نشست خبری با اصحاب رسانه در رابطه با تاریخچه مرکز امور رسیدگی اظهار داشت: در تاریخ 17 مهر سال 68 برخی از آقایان به رهبر انقلاب نامه‌ای زدند که مساجد نیاز به مرکزی برای رسیدگی به امور دارند و ایشان آیت‌الله مهدوی کنی را مسئول این قضیه کردند، با ورود آیت‌الله مظاهری در سال 75 در اصفهان نیز به عنوان دومین استان، مرکز رسیدگی به امور مساجد افتتاح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اکنون در کشور مراکز رسیدگی به امور مساجد در تهران، اصفهان و خراسان‌ بصورت رسمی فعالیت کرده و سابقه بیشتری دارند.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد اصفهان بااشاره به اهداف این مرکز عنوان کرد: اهدافی برای این مرکز پیش‌بینی شده که هرکدام نیازمند مساعدت مجموعه‌های فعال در مساجد و ائمه جماعات بوده و معضل بزرگ امور مساجد، وضعیت مالی مرکز هست که در بسیاری موارد ازجمله برگزاری دوره‌های ائمه جماعت و خادمین، کمک به مساجد و حمایت از برنامه‌های فرهنگی مانع برنامه‌ریزی است.

وی افزود: توانمندسازی ائمه جماعات و کارگزاران مساجد، حمایت از امام جماعت مسجد، آموزش وارتقای بصیرت و بینش سیاسی آنان، توانمندسازی مالی و ارتقای نظام مدیریتی مسجد ازجمله برنامه‌های ما است چراکه مساجد طبق روش‌های سنتی قبل و بصورت هیئت امنایی اداره می‌شوند و در برنامه ما، باید 50درصد از اعضای هیئت امنا از نیروهای جوان باشند.

ابطحی تعالی‌بخشی سازمان را از دیگر اهداف شمرد و بیان کرد: این سازمان در سال‌های گذشته بصورت سنتی اداره می‌شد و متاسفانه در ساماندهی مجموعه آنچنان که باید، تلاش نشده و ما به‌دنبال تعالی مجموعه هستیم تا بتوانیم نیروهای جوان بیشتری را به‌کار گیری کنیم، همچنین متاسفانه درطی 25سالی که از افتتاح مرکز می‌گذرد هیچ پشتیبان مالی نداشته و بصورت ماهیانه حدود 15میلیون توسط امام جمعه اصفهان کمک می‌شود که حتی حق‌الزحمه کارکنان را هم تامین نمی‌کند و بقیه هزینه‌ها توسط خیران تامین می‌شود، ازجهت وضع مالی، ما به سختی این مجموعه را اداره می‌کنیم.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان بااشاره به تشکیل شورای هماهنگی مساجد گفت: مجموعه‌های زیادی ازجمله نیروهای بسیج، کانون‌های فرهنگی، هیئات مذهبی و گروه‌های جهادی در مساجد مشغول هستند که تحت پوشش سازمان‌هایی مثل سپاه، ارشاد، شورای هماهنگی تبلیغات و سایر سازمان‌ها بوده و برای هماهنگی و عدم موازی‌کاری در فعالیت آن‌ها، نیازمند تشکیل شورای هماهنگی بین این سازمان‌ها بودیم.

وی افزود: شورای هماهنگی مساجد از مدیرکل‌های این مجموعه‌ها تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز نمود که تاکنون نتیجه مثبتی داشته و وحدت رویه‌ای میان این تشکل‌ها شکل گرفته است، سازمان‌های این شورا برای برنامه‌های خود اعتبار می‌گذارند اما به این مرکز چیزی اختصاص نمی‌یابد، همچنین کلاس‌ها قرآن، حلقه‌های صالحین بسیج و تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه توسط ائمه جماعت بصورت عام در مساجد برگزار می‌شود.

ابطحی دررابطه با توافقات مرکز رسیدگی به امور مساجد با ارگان‌های مختلف اظهارداشت: در این مدت چندین توافقنامه صورت گرفته، توافقنامه‌ای با پلیس برای بحث استعلامات، ارتقای اطلاعات مردم در مسائل جرم‌شناسی و مباحث امنیت، یک توافق با شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه اصفهان درخصوص ائمه جمعه، ارتقا و حمایت آنان، صدور احکام هیئت امنا، انتصاب ائمه جماعات و حل دعاوی در مساجد و توافقنامه‌ای با مرکز جامعة‌المصطفی‌العالمیه به این جهت که طلاب زیادی زیرنظر آنان بوده و برای استعلام برخی طلاب ازجمله طلبه‌های افغانی در بعضی نقاط استان صورت گرفته‌است.

امام جمعه اصفهان: فعالیت‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات بر خدمت‌رسانی به زائران متمرکز شودخدمت عاشقانه به عزادارن حسینی در آشپزخانه مسجد رضوی اصفهان + فیلماقامه نماز ظهر عاشورا در آسایشگاه جانبازان اصفهان به روایت تصاویر

وی ادامه داد: یک دوگانگی بین اداره اوقاف و مرکز رسیدگی به امور مساجد برای صدور احکام هیئت امنا ایجاد شده بود چراکه احکام مساجدی که موقوفه بودند توسط اداره اوقاف و سایر مساجد توسط ما صادر می‌شد، از این جهت توافقنامه‌ای صورت گرفت که صدور احکام هیئت امنای تمامی مساجد با ما باشد و در اینصورت پروسه طولانی طی نمی‌شود، همچنین 50درصد جوانگرایی در هیئات امنا و گرفتن امضا از اعضا برای تعهد به اجرای آیین‌نامه در دستورکار ما قرار دارد.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد اصفهان بااشاره به حل دعاوی در مساجد تصریح کرد: خیلی از مساجد می‌تواند دعاوی را ازطریق صحبت و نشست و برخاست با افراد حل کند درصورتیکه حل دعاوی در دادگستری یک پروسه طولانی دارد و توافقی با دادگستری درخصوص تشکیل دفاتر حل دعاوی در مساجد انجام شده‌است، حداقل در 15منطقه شهرداری اصفهان 15 دفتر رسیدگی به امور مساجد داریم که می‌تواند ازطریق امام جماعت به دعاوی رسیدگی کند.

وی افزود: کرونا آسیب بزرگی ازنظر جمعیتی به مساجد وارد کرد چراکه جمعیت تقریبا یک سوم شده و مراسمات ترحیم نیز برگزار نمی‌شود و از این جهت مساجد در تنگنا قرار گرفتند، همچنین قدیمی‌ها به این فکر بودن که درکنار مساجد مکان‌های تجاری را وقف مسجد می‌کردند اما در اوقاف این مکان‌ها بصورت سرقفلی و با بهای کمی به فروش رفته و مساجد با اینکه موقوفه دارد اما فقط اجاره زمین می‌گیرد و آن‌هم به حساب اوقاف می‌رود که بازگشت این هزینه به مساجد پروسه طولانی را طی می‌کند.

ابطحی با اشاره به درخواست مرکز رسیدگی به امور مساجد مبنی بر واگذاری امین اموالی مساجد به این مرکز، گفت: از اوقاف درخواست کردیم که امین اموالی موقوفات مساجد را به ما واگذار کند که این اقدام درصورت اجرا، یک قدم بزرگ می‌شود و ما یک هیئت چندنفری متشکل از افراد حقوقدان را تشکیل داده و مسجد به مسجد موقوفات را احیا می‌کنیم، در بازنگری پرونده‌ مساجد 12منطقه از اصفهان حجم زیادی از موقوفات مساجد را احصا کردیم که درصورت اجرای واگذاری، می‌توان این موقوفات را احیا کرد.

وی ادامه داد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، امام جماعت مدیریت مسجد است البته در این مورد ضعف داریم چراکه برخی از ائمه توان ندارند، هیئت امنا مسلط هستند، برخی از ائمه کاری به امور مسجد نداشته و فقط نماز را می‌خوانند اما باید یک دوره آموزشی برای ائمه برگزار کنیم چراکه مدیریت و اداره مسجد امر مهمی بوده و هیئت امنا بعنوان بازوان امام جماعت هستند که باید تحت اشراف او فعالیت کنند.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد اصفهان بااشاره به لزوم حضور جوانان و جذب آنان در مساجد، عنوان کرد: اگر بتوانیم طبق طرح‌های جدید، جوانان را وارد مدیریت مسجد بکنیم زمینه ورود و جذب آنان فراهم می‌شود، کانون‌های فرهنگی شهرداری‌ها، برخی باشگاه‌ها و فضای مجازی رقبای مسجد هستند که اگر بتوانیم انگیزه و جاذبه امام جماعت را به‌وجود بیاوریم، در جذب جوانان و نوجوانان موفق خواهیم بود، مساجد مرکز و محور انقلاب بوده و باید در محلات نیز محور شود چراکه ما چیزی به‌معنای مساجد سکولار نداریم.

وی افزود: بیش از نصف نمازگزاران مسجد خانم‌ها هستند و بعنوان عضو هیئت امنا و مشاور امام جماعت یا موارد دیگر فعالیت می‌کنند، منع قانونی برای خادم بودن بانوان نداریم اما باتوجه به اینکه کارهای مسجد سنگین بوده و مراجعات مردم در برخی مساجد زیاد است، اگر یک آقا بعنوان خادم فعالیت کند بهتر است.

ابطحی تعطیلی مساجد در ابتدای شیوع کرونا را اشتباه دانست و بیان کرد: در ابتدای شیوع کرونا یکی از اشتباهات، تعطیلی مساجد بود بنابراین در دو خیز اخیر به امامان جماعت گفتیم درب مسجد باید به روی مردم باز باشد اما جماعت تعطیل، در اکثر مساجد حداقل دو وقت نماز برگزار می‌شود و کمبود روحانی نداریم بلکه برخی مساجد به‌علت کوچک بودن توان تامین حق‌الزحمه امام جماعت را ندارند و بخاطر کمبود بودجه یا وضع بد مالی، مساجد را تعطیل کرده یا نماز جماعت را به یک نوبت تقلیل می‌دهند.

وی ادامه داد: بیش از هزار مسجد در اصفهان داریم که تعدادی از آن‌ها سه نوبت نماز برگزار می‌کنند، متاسفانه شوراهایی در مناطق 15گانه شهرداری ترکیبی از چند امام جماعت هستند که به دنبال تغییر این رویه هستیم و هر منطقه یک مسئول دارد که ازطرف ما منصوب شده و ارشد هرکدام از آن‌ها در شورا حاضر می‌شود، تقویت شوراهای منطقه و ایجاد و فعال نمودن سایت خبری مرکز نیز از برنامه‌های آتی ما است.

انتهای پیام/174/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شورای هماهنگی تعطیلی مساجد حل دعاوی امام جماعت هیئت امنا سازمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۳۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها

رئیس ستاد ملی دهه کرامت گفت: ستاد کانون‌های مساجد نیز تمام تلاش خود را بکار گرفته است تا مساجد، تکایا و حسینیه‌ها نیز متولی برگزاری ویژه برنامه‌ها باشند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازقم، حجت‌الاسلام والمسلمین کمال خداداده در نشست دهه کرامت که در سالن جلسات مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار داشت: در دهه کرامت برای برگزاری جشن‌ها، خادمان دو آستان مقدس رضوی و حضرت معصومه(س) در تمام شهرها حضور پیدا خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه کنگره‌ها و همایش‌های بزرگی در سراسر کشور پیش بینی شده است، گفت: جشنواره بنیاد امام رضا(ع) در موضوعات مختلف هنری و نمایشی درحال برگزاری است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با بیان اینکه برای پیشبرد این برنامه‌ها نیازمند حمایت مردم هستیم، عنوان کرد: ستاد کانون‌های مساجد نیز تمام تلاش خود را بکار گرفته است تا مساجد، تکایا و حسینیه‌ها نیز متولی برگزاری ویژه برنامه‌ها باشند.

وی با اشاره به اینکه مسجد مقدس جمکران یک محل جریان‌ساز و اثرگذار است، خاطرنشان کرد: حضور مردم در مسجد مقدس جمکران به مناسبت‌های مختلف نشان از عشق و ارادت مردم به حضرت حجت(عج) است.

خداداده با بیان اینکه امروز جریان فرهنگی و تبلیغی در کشور تعطیل نیست، گفت: اینکه امروز شاهد حضور خیل عظیم جوانان و دانش آموزان در اعتکاف هستیم نشان از تاثیر جریانات فرهنگی دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استان البرز رتبه نخست ثبت اعضاء را در طرح رویداد سامانه بچه‌های مسجد کسب کرد
  • مردم قم با پیکر ۲ شهید گمنام دفاع مقدس وداع می‌کنند
  • معاون استانداری اصفهان در مدرسه دوران تحصیل خود حضور یافت
  • تداوم راه شهیدان با فعالیت جوانان در مساجد
  • معاون سیاسی استانداری اصفهان در مدرسه دوران تحصیل خود حضور یافت
  • استاندار مازندران: به زیرساخت‌های مساجد بین‌راهی رسیدگی شود
  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • انجام امور فرهنگی باید برعهده مردم باشد