Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@19:51:31 GMT

در جلسه رای اعتماد امروز به وزرای اقتصادی چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۹۵۶۲۴

در جلسه رای اعتماد امروز به وزرای اقتصادی چه گذشت؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، در جلسه امروز برنامه‌های حجت عبدالملکی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ سیدجواد ساداتی‌نژاد برای وزارت جهاد کشاورزی و رستم قاسمی برای وزارت راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان موافق و مخالف دیدگاه‌های خود را در خصوص وزرای پیشنهادی آیت الله سیدابراهیم رئیسی مطرح کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین وزیر اقتصادی که امروز برنامه‌هایش را برای نمایندگان تشریح کرد، حجت عبدالملکی بود. وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ایجاد سامانه جامع اشتغال ایرانیان با جمع‌آوری اطلاعات جوانان و متخصصان مشکلات اشتغال را رفع کرده و کمک خواهد کرد تا متقاضیان، دسترسی بهتری به انتخاب مشاغل داشته باشند.

تصریح کرد: این نهاد بالاترین سطح ارتباط با کارگران، معلولان، روستاییان، زنان سرپرست خانوار، سالمندان و مراکز خیریه و غیر انتفاعی را دارد که شامل خدمات رسانی به ۷۰ درصد مردم می شود.

وی با بیان اینکه این وزارتخانه یک نهاد مردمی است، اظهار داشت: این وزارتخانه مسوولیت سیاست های کلان و قوانین کلی نظام از جمله قانون کار، بیمه بیکاری و حمایت از معلولان را برعهده دارد.

متن کامل سخنان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اینجا قابل دسترسی است.

موافقان چه گفتند؟

«سیدمحمد موحد»  نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۴۰ برنامه عملیاتی نوآورانه دارد، کمک به ایجاد کسب و کارهای تعاونی خوشه‌ای را از جمله آنها برشمرد.

وی با بیان اینکه عبدالملکی جزو نخبه‌های اقتصاد است، در تشریح پیشنهادهای عملیاتی برای ایجاد تحول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ۴۰ برنامه عملیاتی نوآورانه در راستای تحول بنیادین در این دستگاه اجرایی حاکمیتی چند بعدی تدوین شده است. مانند برنامه ریزی و اقدام برای کمک به ایجاد کسب و کارهای تعاونی خوشه ای و شبکه های کسب و کارتعاونی در راستای توانمندسازی و بهره وری تعاونی ها و افزایش تاب آوری آنها، بسترسازی برای مضاعف نمودن سهم و نقش تعاونی ها در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، ساماندهی و سازماندهی کارجویان فارغ التحصیل دانشگاهی مهارت آموخته در قالب کسب و کارهای کارآفرینانه تعاونی، ارائه بسته جامع مشوق های ویژه تعاونی های جوانان و تعاونی های دانش بنیان، ایجاد کرسی های تعاون و کارآفرینی در کلیه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور به منظور ترویج و توسعه فرهنگ تعاون و کارآفرینی در میان دانشجویان، کمک به ایجاد کسب و کارهای تعاونی دانشجویی با رویکرد ایجاد پیوند بین دانشگاه و بازارکار،   تربیت دانشجویان خلاق، نوآور و کارآفرین و زمینه سازی برای اشتغال پذیری کارآفرینانه دانشجویان از جمله این برنامه‌هاست.

«مهدی روشنفکر» نماینده مردم یاسوج در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی از متخصصان حوزه اقتصاد مقاومتی است و برای بهبود وضعیت مناطق محروم تلاش می‌کند.

وی افزود: در هیات دولت به هر فردی که مسوولیتی واگذار می‌شود، باید وی کاربلد بوده و بتواند با توجه چارت سازمانی وزارتخانه کار را پیش ببرد.

نماینده مردم یاسوج در مجلس افزود: از ویژگی‌های مشهود عبدالملکی اجرای عدالت و تبیین شعار"ما می‌توانیم" است و در این حوزه متخصص و توانا است.

علی اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام هم درموافقت با وزیر پیشنهادی تعاون گفت: عبدالملکی توانست با نیم درصد اعتبارات کشور، ۳۰ درصد اشتغال ایجاد کند و در طول ۴ سال بیش از ۶۹۳ هزار شغل ایجاد کرد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در آغاز مجلس یازدهم و در اجلاسیه دوم فرمودند این مجلس باید ۳ کار مهم یعنی توجه به اشتغال، معیشت و اقشار آسیب‌پذیر را در دستور کار قرار دهد؛ امروزه ۴ معضل از ۸ معضل بزرگ کشور در حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی که بزرگترین آن معضل آن بیکاری، صندوق‌های بازنشستگی و اقشار آسیب‌پذیر هستند، در وزارت تعاون تجمع یافته‌اند و برای رفع این مشکلات نیاز به نیروی جوان انقلابی داریم که مصداق بارز آن عبدالملکی است.

«بهزاد علیزاده» عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی دیگر موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی می‌تواند منجر به بهبود وضعیت اقتصادی کشور شود.

وی افزود: خوشبختانه برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای این وزارتخانه که از ترکیب سه وزارتخانه تشکیل شده و دارای مسئولیت‌ها و اختیاراتی مهم و بزرگی در کشور است، به نحوی است که می‌تواند در بهبود اقتصاد کشور نقش مهمی ایفا کند.

مخالفان چه گفتند؟

حجت الاسلام ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: مشاوران عبدالملکی به او مشاوره غلط می‌دهند و اگر قرار باشد در آینده نیز اینگونه مشورت دهند چه اتقاقی می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی باید مقبول جامعه کارگری، مورد پذیرش بازنشستگان، مورد مقبول جامعه بزرگ تعاونی‌ها و وزیر آسیب‌دیدگان اجتماعی و مددجویان بهزیستی باشد و در یک کلام  وزیر تعاون باید مورد قبول ۷۰ درصد جامعه باشد. حتی مدیران زیرمجموعه این وزارتخانه نظیر بهزیستی، تامین اجتماعی، شستا و صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی به جز موارد معدود در حد وزیر بوده‌اند.

اصغر سلیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم با بیان اینکه انتصابات خاص سیاسی و رانتی در ترکیب هیات رییسه مدیران زیرمجموعه وزارت تعاون منجر به حیف و میل بیت‌المال و فساد شده است، خطاب به وزیر پیشنهادی تعاون گفت: آیا شما قدرت کافی برای تغییرات گسترده در ساختارها، فرآیندها و سازوکارهای این حوزه را دارید؟

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این وزارتخانه، متولی صندوق‌های مهم بازنشستگی کشور است و بحران صندوق‌های بازنشستگی که ناشی از عدم تعادل میان منابع و مصارف آنهاست، اگر با طرح‌های کارشناسی و دقیق از گسترش این بحران جلوگیری نشود عواقب غیرقابل جبرانی بر کشور تحمیل می‌کند.

عبدالحسین روح‌الامینی عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در بیان مخالفت خود گفت: وزارت تعاون جای سیاست، تئوری‌بافی و نظریه‌پردازی نیست و عبدالملکی اشراف و پختگی لازم برای تصدی وزارت تعاون را ندارد.

وی اضافه کرد: ایشان به عنوان وزیر و سکاندار اجرایی بر این حوزه چندمنظوره که مخلوطی از چند وزارتخانه است، اشراف ندارد و آنجا جای سیاستگذاری، تئوری‌بافی و نظریه‌پردازی نیست. البته آقای عبدالملکی به عنوان داور موفق مسابقه میدان آنجا خوب درخشیدند.

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی هم در بیان دلایل مخالفت خود با وزیر پیشنهادی کار با بیان اینکه دوره‌آزمون و خطا تمام شده است، گفت: وزیر پیشنهادی کار تعاون و رفاه اجتماعی باید بگوید برای ۵۰۰ شرکت زیر مجموعه شستا چه برنامه ای دارد.

وی با بیان اینکه وزارت کار وزارتخانه کوچکی نیست، گفت: قرار بود در مجلس دهم فردی را از یک وزارتخانه استیضاح کنیم که ایشان را وارد صحن نکردند و این آقا انصراف داد و مجددا وزارت کار را به او دادند. وزارت کار سرقفلی وزارتخانه‌ها است. وزارت کار گردش مالی هنگفتی دارد.

دولت سیزدهم در پی کسب اقتدار غذایی در خاورمیانه

«سیدجواد ساداتی نژاد» وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی با تشریح برنامه های خود، گفت: برنامه دولت سیزدهم با افق و چشم انداز اقتدار غذایی در خاورمیانه و ریل گذاری برای رسیدن به این قله تدوین شده است.

وی با بیان اینکه کشاورزی ضامن امنیت غذایی کشور است، اظهار داشت: دولت ها در جهان عهده‌دار تامین غذای مردم هستند و این موضوع در قانون اساسی نیز تاکید شده است.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی اولویت نخست کشورها است، تصریح کرد: امروز در جهان امنیت غذایی ارتقا پیدا کرده و از تامین نیاز غذایی به قدرت غذایی رسیده است و اقتدار غذایی همپای اقتدار نظامی در جهان مورد اهمیت قرار دارد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه در بین کشورها برای قدرت غذایی رقابت وجود دارد، خاطرنشان کرد: در جهان امروز محصولات کشاورزی تولیدکننده قدرت هستند و در ایران نیز به لحاظ منابع و دسترسی به تولیدات، این بخش در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد.

وی افزود: ۸۴ میلیون هکتار مرتع، ۱۴ میلیون هکتار جنگل، ۱۲۰ میلیون واحد دامی، ۳۵ میلیون اراضی قابل کشت، ۱۸ میلیون هکتار در حال کشت، ۲هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با ظرفیت شیلات از جمله منابع کشاورزی ایران است که موجب شده تا ۱۱.۶ درصد تولید ناخالص، ۱۹ درصد ایجاد اشتغال، ۲۰ درصد صادرات غیر نفتی مربوط به محصولات کشاورزی باشد.

متن کامل سخنان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی از اینجا قابل دسترسی است.

موافقان چه گفتند؟

«غلامعلی کوهساری» عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی انتخاب وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را نشانه هوشمندی رییس جمهوری دانست و تخصص و تسلط ساداتی نژاد را از ویژگی‌های وی برشمرد.

وی افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون کدام وزیر کشاورزی را می‌شناسید که در همه حوزه‌هایی از جمله آب، منابع طبیعی، باغبانی، زراعت، مرتعداری، شیلات و دامپزشکی تخصص داشته باشد و به عنوان وزیر انتخاب شود.

رحمت الله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس هم در حمایت از ساداتی نژاد اظهار داشت: تمام هم و غم وزیر پیشنهادی برای دفاع از حقوق کشاورزان، دامداران، مرغداران، شیلات و حوزه‌های مختلف است و برنامه‌های مدون و بسیار خوبی دارد.

وی افزود: در زمانی که آقای ساداتی‌نژاد در کمیسیون کشاورزی بود جلسات بسیاری را برای رفع چالش‌ها برگزار کرد و  با وزارت جهاد کشاورزی و ۳۰ مجموعه نشست برگزار کرده و نقطه‌نظرات وزارت نیرو و وزارت کشاورزی را دریافت کرد.

مخالفان چه گقتند؟

مهرداد ویس‌کرمی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روزمه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی معمولی است، گفت: وزیر پیشنهادی باید دارای برنامه واقع بینانه، علمی و قابل دستیابی باشد.

وی افزود: وزارت جهاد دارای ۸۵۹ وظیفه حاکمیتی و تصدی‌گری است و کسی که این عرصه را نشناسد هرکس که باشد کلاه سرش می‌رود و مدیریتش می‌کنند. ذات نایافته از هستی‌بخش    کی تواند که شود هستی بخش.

«سیدعلی موسوی» نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی هم در بیان دلایل مخالفت خود با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: در برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به مناطق محروم توجه نشده در حالی که کشاورزان جزء افراد بسیار پرتلاش کشور هستند.

وی افزود: برنامه‌های ساداتی نژاد برای مناطق محروم مشخص نیست، هرچند براساس ماده ۷۵ قانون اساسی باید حرمت افراد نگه داشته شود.

قاسمی: شرایط فعلی حمل ونقل و مسکن را تغییر می‌دهم

«رستم قاسمی» وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی هم با تشریح برنامه‌های خود برای تغییر بخش حمل‌ونقل، مسکن و رفع محرومیت‌زدایی اظهار داشت: آشنا با دیپلماسی اقتصادی هستم و شرایط در هر سه بخش را با مذاکره، تهاتر و امکان افزایش سرمایه‌گذاری تغییر می‌دهم.

وی افزود: برای خود چهار دوره خدمت متصور هستم؛ دوره اول خدمت سربازی، دوره دوم در دوران دفاع مقدس، دوره سوم در کارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان مجموعه‌ای چند وجهی و دوره چهارم در وزارت نفت مشغول خدمت بودم.

وی با بیان اینکه در دور اول شروع بازسازی کشور خیلی ها باور نداشتند که طرح های بزرگ و کوچک توسط خودی‌ها ساخته شود، گفت: مرحوم امام خمینی (ره) درست در زمان شروع بازسازی‌ها فرمودند «ما می‌توانیم»؛ تا جایی که توانستیم طرح‌های کلان را در حوزه ریلی، بندری و جاده ای خودمان ساختیم.

از آنجایی که هیچ نماینده‌ای در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه سخنرانی نکرد، نمایندگان موافق نیز در حمایت از وی سخنرانی نکردند.

متن کامل سخنان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از اینجا قابل دسترسی است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی رای اعتماد وزارت راه و شهرسازی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی پروندهٔ خبری رای اعتماد به دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی رای اعتماد وزارت راه و شهرسازی وزارت جهاد کشاورزی رای اعتماد وزارت راه و شهرسازی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تعاون کار و رفاه اجتماعی مجلس شورای اسلامی وزیر پیشنهادی تعاون وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نماینده مردم کسب و کارهای وزارت تعاون ساداتی نژاد عضو کمیسیون رای اعتماد وزارت جهاد تعاونی ها وزارت کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۵۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  در همایش امتنان و تجلیل از کارگران و کارفرمایان و واحدهای نمونه کارگری خراسان رضوی در مشهد گفت:  کار بنا به تعبیر مقام معظم رهبری ستون فقرات اقتصاد و کارگر، ستون فقرات تولید است.

وی اضافه کرد: نفس کار و تلاش در مکتب اسلام صاحب ارزش است لذا پیامبر بر دست کارگر بوسه می زند از این جهت که کار و کارگر را بزرگ بداند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر عشق به کار باشد بهره وری افزایش می یابد و اگر بهره وری افزایش یابد تولید ناخالص داخلی رشد پیدا خواهد کرد و در نهایت سرانه درآمدی مردم بیشتر می شود.

مرتضوی با اشاره به این که دهه گذشته ایران با رکود مواجه بوده است به اهمیت نام‌گذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» اشاره و اظهار کرد: لازم است که کارفرمایان تلاش کنند و دولت نیز مصمم است گره از مشکلات مردم باز کند.

وی با اشاره به تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای برطرف کردن مشکلات معیشت و مسکن و بیمه کارگران ادامه داد: یکی از اقدامات این وزارتخانه توزیع کالابرگ الکترونیکی بوده که بارها گفته شده که چرا این کالابرگ به صورت نقدی پرداخت نشده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دلیل اصلی نقدی نکردن کالابرگ الکترونیکی را اثرات تورمی آن بر بازار دانست و افزود: بیم از این داشتیم که با نقدی کردن کالابرگ الکترونیکی با یک دست بدهیم و از آن طرف از دست بدهیم.

مرتضوی اظهار کرد: تاکنون اقدامات زیادی برای تسهیل شرایط زندگی کارگران انجام شده که از جمله آن اجرای نظام جامع تامین اجتماعی بوده که کارگران می توانند از مراکز درمانی تامین اجتماعی به صورت رایگان خدمات دریافت کنند همچنین از مراکز درمانی دانشگاهی از فرانشیز ۱۰ درصدی بهره گیرند.

دیگر خبرها

  • ادعای وزیر رئیسی درباره تحقق وعده مهم دولت سیزدهم! | فیلم
  • فعالیت اقتصادی ۲۴۰ هزار بیمه شده کارگری در سیستان وبلوچستان
  • وزارت کار بدنبال بهبود امنیت شغلی کارگران است
  • ببینید | ادعای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره یک وعده مهم در دولت سیزدهم!
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • وزیر تعاون: تمام دغدغه رئیس جمهور معیشت مردم است
  • وزیر تعاون: کارگر از منظر اسلام ابزار نیست
  • نقدی شدن کالابرگ الکترونیکی باعث ایجاد تورم میشود
  • وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است
  • نرخ مشارکت اقتصادی در گیلان ۴۴ درصد است