Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-02@12:54:15 GMT

لخته شدن خون در پا نشانه چه بیماری است؟

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۹۶۷۵۹

لخته شدن خون در پا نشانه چه بیماری است؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،لخته شدن خون در پا‌ها علامتی است که در بسیاری از افراد دیده می‌شود، اما متاسفانه آن‌ها این را یک نشانه از فعالیت زیاد می‌دانند در صورتی که لخته شدن خون در پا یک هشدار است که باید جدی گرفته شود. در این بخش در پاسخ به درخواست شما کاربران قصد داریم علت یا بهتر بگوییم علل لخته شدن خون در پا را بگوییم، اما پیش از آن به مشکلی اشاره خواهیم کرد که با لخته شدن خون در پا خود را نشان می‌دهد؛ بیماری DVT.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‎ DVT بیماری است که بیشتر در افراد کم تحرک، مسن، باردار و دارای اختلالات خونی دیده می‌شود و در اثر لخته شدن خون در پا‌ها به وجود می‌آید و موجب کند شدن جریان خون در رگ‌های آسیب دیده می‌شود. لخته خون (ترومبوز) حرکت خون در رگ‌ها را کند می‌کند و باعث می‌شود این ناحیه متورم، قرمز و دردناک شود. در صورتی که لخته‌های خون به سمت ریه حرکت کند، عروق ریه مسدود می‌شود و بیماری انسداد جریان خون ریوی را ایجاد می‌کند که در آن فرد به سختی نفس می‌کشد و دچار مشکلات تنفسی می‌شود.

عواملی که باعث ایجاد بیماری ‎ DVT می‌شوند

چاقی و اضافه وزن

مسافرت طولانی هوایی یا با اتومبیل

مصرف قرص‌های ضد بارداری

برخی از درمان‌های جایگزینی استروژن

سابقه شخصی یا خانوادگی

استراحت طولانی و بیش از سه روز در بستر

پس از اعمال جراحی (با بیهوشی بیش از ۳۰ دقیقه)

کشیدن سیگار

ممکن است ابتدا این بیماری دارای نشانه و علائمی نباشد. برای درمان و پیشگیری از افزایش لخته‌های خون، تزریق فوری رقیق کننده خون (هپارین) است. همچنین مصرف قرص‌های رقیق کننده خون (وارفارین) می‌تواند از بزرگتر شدن لخته‌ها و تشکیل لخته‌های جدید جلوگیری کند. ورزش و حرکات بدنی نیز علاوه بر مصرف دارو بر درمان این بیماری اثرگذار است بنابر این اگر زیاد می‌نشینید بهتر است هر چند دقیقه یکبار به انجام حرکات ورزشی بپردازید و یا عضلات پاهایتان را کش دهید.

سایر علت و دلایل لخته شدن خون در پا

در زیر برخی از شرایط پزشکی برای مراقبت وجود دارد که می‌توان به عنوان علت اصلی لخته شدن خون در پا عنوان کرد.

۱. آسیب به عروق خونی:

آسیب ناشی از رگ‌های خونی موجب فعال شدن پلاکت خون می‌شود که به نوبه خود باعث لخته شدن خون می‌شود. پلاکت‌ها به دیواره‌های رگ‌های خونی آسیب دیده متصل می‌شوند. سلول‌ها این را با تغییر شکل و ایجاد یک پلاگین انجام می‌دهند، که قسمت آسیب دیده راپر می‌کنند تا خون از آن نشت نکند. هنگامی که فعال می‌شود، پلاکت‌ها مواد شیمیایی را جذب می‌کنند تا به مرحله بعدی برسند که ساختار شبکیه‌ای مانند دارد.

۲. ترومبوسیتوز:

این اختلال، نشان دهنده تعداد زیاد پلاکت در خون است. تعداد بیش از حد پلاکت‌ها باعث انقباض غیرطبیعی می‌شود که به نوبه خود منجر به لخته شدن غیرعادی در رگ‌های خونی می‌شود. تعداد پلاکت‌ها معمولا به علت بیماری‌های زمینه‌ای و اختلالات خونی در مغز استخوان، از حد نرمال بیشتر می‌شوند.

۳. فیبریلاسیون دهلیزی:

این اختلال، یک نمایش نامنظم ضربان قلب است. انقباضات نامنظم موجب کاهش فشار خون می‌شوند. در رگ‌های بازتر، ممکن است هیچ گونه فشاری وجود نداشته باشد، بنابراین خون لخته خواهد شد و خطر ابتلا به سکته مغزی و سایر عوارض قلبی را افزایش می‌دهد. علائم ممکن است شامل سرگیجه و خستگی باشد. پزشکان برخی دارو‌ها و تغییرات سبک زندگی را برای کنترل این بیماری توصیه می‌کنند و در موارد شدیدتر، جراحی تجویز می‌شود.

۴. تصلب شرایین:

شرایطی است که در آن رگ‌های خونی که مسئولیت حمل اکسیژن را از قلب بر عهده دارند، سفت و سخت می‌شوند و عبور خون را به اندام و بافت‌های بدن کم و محدود می‌کند. به طور معمول، شریان‌ها انعطاف پذیر هستند، اما با افزایش سن خطر بروز سختی در آن‌ها وجود دارد.

۵. نارسایی قلبی:

نارسایی قلبی می‌تواند به دلیل تشکیل لخته‌های خون باشد. نارسایی قلب زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌های قلب نتوانند خون را به اندام‌های مختلف بدن برسانند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، خون موجود در رگ‌ها و شریان‌ها دارای فشار لازم نیستند و منجر به لخته شدن خون می‌شود. این وضعیت می‌تواند خطرناک باشد و ممکن است عواقب سلامتی بیشتری مانند حمله قلبی را در پی داشته باشد.

۶. دارو‌های خاص:

بعضی از دارو‌ها زمانی که توسط برخی افراد مصرف شوند، به دلیل برخی شرایط اساسی و عوامل خطر، ممکن است منجر به تشکیل لخته‌های خون در رگ‌ها و شریان‌ها شود. این داروها، شامل دارو‌های ضدبارداری خوراکی، دارو‌های سرطان پستان و دارو‌های هورمونی می‌شوند.

مکانیسم عملکرد دارو‌ها با جریان طبیعی خون انجام می‌شود، که این روند موجب کاهش خون و افزایش خطر لخته شدن آن، در اندام‌های حیاتی می‌شود. در چنین شرایطی، پزشک با تغییر دارو‌های بیمار می‌تواند مشکل را حل کند.

۷. سندرم فسفولیپید:

این یکی دیگر از علل شایع لخته شدن خون است و زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به پروتئین‌های طبیعی در خون حمله می‌کند. میزان آسیب بستگی به محل و نوع پروتئین مورد حمله دارد. سلول‌های مرده ناشی از حمله، آ هایی هستند که با هم تجمع می‌کنند و باعث لخته شدن خون می‌شوند.

این سندرم ممکن است که باعث ایجاد لخته شدن خون در شریان‌ها و رگ‌ها شود. این یک اختلال خونی است که می‌تواند ناشی از عوارض بارداری، مانند سقط جنین و تولد نوزادان باشد.

۸. اختلالات ارثی لخته شدن خون:

برخی از اختلالات لخته شدن خون وجود دارند که به لحاظ ژنتیکی به ارث برده می‌شوند، اما این مشکل معمولا در سن جوانی بروز نمی‌کند. پس از رسیدن به سن بلوغ، ممکن است که فرد شروع به نشان دادن برخی نشانه‌ها در این باره کند، افرادی که ارث چنین اختلالی را دارند، خوب و ضروری است که برای پیشگیری به پزشک مراجعه کنند و ضروری است که خانم‌ها قبل از بارداری و یا زایمان، تحت نظارت و معاینه پزشکی قرار بگیرند، تا بتوانند درمان موثرتری داشته باشند.

۹. چاقی:

چاقی میزان لخته شدن خون در رگ‌ها و شریان‌ها را افزایش می‌دهد. افرادی که چاق هستند، آدیپوکین و سیتوکین بیشتری تولید می‌کنند، که منجر به مقاومت انسولین می‌شود و التهاب مزمن را ایجاد میکند.

سیتوکین که توسط بافت چربی ترشح می‌شود، فعالیت پلاکت‌ها را نیز افزایش می‌دهد. چاقی همچنین سرعت جریان خون از طریق رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد و در نتیجه منجر به لخته شدن غیرعادی در رگ‌های خونی می‌شود.

منبع :مه شو

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: لخته خون درمان لخته شدن خون در پا لخته های خون خون در رگ ها رگ های خونی شریان ها پلاکت ها دارو ها لخته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۶۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، با شیوع بیماری کرونا بسیاری از ایرانی‌ها به دنبال واکسن کرونا بودند در این میان چند مدل واکسن در کشور وارد و توزیع شد، در این میان یکی از واکسن‌هایی که بسیاری از مردم ایران استفاده کردند آسترازنکا بود، در این میان از همان ابتدایی که واکسن آسترازنکا وارد کشور شد نظریه‌های مختلفی در مورد این واکسن در نشریه‌های مختلف منتشر می‌شد که قطعا واکسن آسترازنکا دارایی عوارضی است که می‌تواند به بدن گیرنده واکسن آسیب جدی وارد کند.

آسترازنکا چه نوع واکسنی است؟

واکسن آسترازنکا یک واکسن کووید ۱۹ است که توسط دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا توسعه داده شده و از طریق عضلانی تزریق می‌شود. این واکسن، با استفاده از آدنو ویروس ChAdOx۱ شامپانزه به عنوان ناقل ویروسی ساخته شده‌است. این واکسن از دسامبر سال ۲۰۲۰، در حال انجام تحقیقات بالینی فاز III بوده‌است.

واکسن آسترازنکا، به‌صورت دو دوز نیم میلی‌لیتری در عضله دالی بازو، در افراد بالای ۱۸ سال، تزریق می‌شود. دوز دوم نیز پس از ۶ تا ۱۲ هفته از دوز نخست، تزریق می‌شود. اثربخشی این واکسن در پیشگیری از ابتلا به موارد حاد کووید ۱۹، پس از ۲۲ روز از تزریق دوز اول، معادل ۷۶ درصد و اثربخشی آن پس از تزریق دوم، به ۸۱ درصد می‌رسد.

اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون

شرکت داروسازی آسترازنکا اعتراف کرد واکسن کووید ۱۹ که با نام «کووید شیلد» عرضه شده بود، ممکن است به عوارض جانبی نادری از جمله لخته شدن خون و تعدادپلاکت‌های کم منجر شود.

واکسن کوویدشیلد توسط شرکت انگلیسی-سوئدی آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد توسعه یافته و توسط انستیتو سرم هند تولید شد. این واکسن به طور گسترده در ۱۵۰ کشور جهان از جمله انگلیس و هند توزیع شد.

برخی مطالعات طی دوران همه گیری کرونا نشان داد این واکسن ۶۰ تا ۸۰ درصد در حفاظت از افراد در برابر ویروس کرونا تاثیرگذار است، اما از آن زمان تاکنون تحقیقات بیشتر حاکی از آن بوده که کووید شیلد ممکن است به ایجاد لخته خون در بدن برخی افراد منجر شود که ممکن است مرگبار باشد.

در همین راستا یک شکایت دسته جمعی از سوی حدود ۵۰ قربانی در انگلیس ثبت و در آن ادعا شد واکسن به مرگ و جراحت شدید افراد منجر شده و شاکیان خواستار ۱۰۰ میلیون پوند غرامت شدند.

یکی از شاکیان مدعی شده بود پس از دریافت واکسن و ایجاد لخته خونی به جراحت مغزی دائمی مبتلا شده و وی نمی‌تواند کار کند.

هرچند آسترازنکا در مقابل این ادعا از خود دفاع کرد، اما برای نخستین بار در یکی از اسناد دادگاه اعتراف کرد این واکسن در مواردی بسیار نادر به TTS یا ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی منجر می‌شود که مشخصه آن ایجاد لخته خون و کاهش تعداد پلاکت‌های خون در افراد است.

این اعتراف آسترازنکا با تاکید شرکت در ۲۰۲۳ میلادی مبنی بر این است که قبول نمی‌کند TTS به طور عمومی در نتیجه تزریق واکسن ایجاد شود، تضاد دارد. از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت نیز تایید کرده بود کووید شیلد ممکن است عوارض جانبی مرگبار داشته باشد.

باید نگران واکسن آسترازنکا بود؟

در همین زمینه آمیتیس رمضانی متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا در مورد عوارض واکسن آسترازنکا اظهار کرد: این واکسن از جمله واکسن‌هایی است که بر پایه وکتور و آدونا ویروس به شمار می‌رود که غیر فعال است و نسبت به سایر واکسن‌ها عوارض بیشتری دارد.

وی افزود: واکسن‌های برپایه وکتور عوارض بیشتری نسبت به سایر واکسن‌ها دارند و باید حداقل تا ۱۰ سال مورد ارزیابی قرار بگیرد، اما با توجه به شرایط پاندمی کرونا بسیاری از واکسن‌ها خیلی زودتر وارد بازار شدند.

اکثر واکسن‌ها دارای عوارض هستند

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: در نهایت برخی از واکسن‌های کووید ۱۹ باید بگیم دارای برخی عوارض خفیف یا بیشتر هستند؛ البته بیشتر واکسن ساز‌های داخلی عوارض واکسن را بررسی می‌کنند و افرادی که این واکسن هارا دریافت کردند باید مورد ارزیابی قرار بگیرند برای مثال واکسن پاستور از جمله واکسن‌هایی است که مورد ارزیابی پس از دریافت قرار می‌گیرند.

وی در مورد ایجاد لخته خون توسط واکسن گفت: احتمال ایجاد لخته‌ی خون برای همه‌ی افراد وجود دارد، اما بسیار بسیار کم بوده و حدود یک در ۱۰۰ هزار نفر این عارضه خود را نشان می‌دهد که این عارضه نیز اغلب در زنان در سن باروری شایع است مخصوصا زنانی که از دارو‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • میزان ذخیره خون استان اصفهان چند روز است؟
  • مو، روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • کشف تکنیکی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
  • اعتراف سازنده «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن
  • «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی در مشهد اکران می‌شود
  • باکتری روده گروه‌های خونی را حذف می‌کند/ تولید خون اهدایی جهانی
  • نشانه‌ها و علائم بیماری کبد
  • اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض جانبی واکسن
  • مو روی لاله گوش نشانه چیست؟