Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از مدیسن نت، ریه‌ها یکی از اندام‌های حیاتی بدن هستند که وظیفه تامین اکسیژن مورد نیاز بدن را برعهده دارند. با این حال، این اندام نیز به مانند سایر بخش‌های بدن ممکن است دچار بیماری‌های مختلف شود. یکی از این بیماری ها، بیماری مزمن انسداد ریوی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیماری مزمن انسداد ریوی زمانی بروز می‌کند که مجاری ریه‌ها دچار انسداد شده و باعث بروز مشکلات تنفسی در فرد می‌شود. اگرچه این بیماری پیشرونده است، اما تشخیص زودهنگام و آغاز دوره‌های درمانی می‌تواند روند پیشرفت بیماری را کند کرده و به بهبود حال بیمار کمک کند.

متاسفانه انسداد ریوی ممکن است با ابتلای فرد به برونشیت مزمن و آمفیزم (emphysema) تشدید شود. آسیب به بافت ریه‌ها در طول زمان باعث تغییر در این اندام و انسداد مجاری تنفسی با مخاط غلیظ می‌شود. در این حالت بافت تضعیف شده و توانایی ریه‌ها برای انبساط کاهش می‌یابد. کاهش قدرت انبساط و قابلیت ارتجاعی ریه‌ها بدان معناست که این اندام نمی‌تواند میزان کافی اکسیژن را با دی اکسید کربن جا به جا کند.

در این شرایط فرد به طور مداوم سرفه می‌کند تا از مخاط غلیظی که راه دستگاه تنفسی را مسدود کرده خلاصی یابد. همین موضوع بر مشکلات تنفسی بیمار می‌افزاید. تنگی نفس از نخستین علائم بیماری مزمن انسداد ریوی است. این موضوع به ویژه زمانی که فرد اقدام به انجام فعالیت‌های روزانه یا ورزش کردن می‌کند شایع‌تر است.

این سرفه‌ها به دلیل مسدود شدن مجاری هوایی و یا آسیب به آلوئول بروز می‌کند. آلوئول بخشی از ریه هاست که در آنجا اکسیژن جذب و دی اکسید کربن بازگشته از اندام‌ها به بیرون رها می‌شود. از دیگر علائم این بیماری می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- خس خس سینه
۲- سفتی و سنگینی سینه
۳- سرفه مزمن
۴- سهولت در ابتلا به عفونت‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا یا سرماخوردگی
۵- تولید بیش از حد مخاط و بالا آوردن خلط به دهن

متاسفانه علائم بیماری مزمن انسداد ریوی با گذشت زمان و به آرامی تشدید می‌شود. در صورت پیشرفت بیماری، انسداد ریوی باعث بروز علائم ذیل می‌شود:

۱- چاقی ناشی از عدم ورزش کردن
۲- کاهش حجم عضلات و پایین آمدن آستانه تحمل
۳- سردرد صبحگاهی
۴- وجود رنگ مایل به آبی یا خاکستری در زیر ناخن‌ها به دلیل کمبود اکسیژن در اندام‌ها

افراد مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریوی باید به طور مداوم با پزشک متخصص در ارتباط باشند و در صورت تشدید علائم به بیمارستان رجوع کنند. متاسفانه این بیماران تنفسی در برابر بیماری‌های دیگر مانند ویروس کرونا آسیب پذیری بالایی دارند. این افراد به دلیل داشتن بیماری زمینه‌ای باید شیوه نامه‌های بهداشتی را به صورت جدی رعایت کنند.

بیشتر بخوانید

گیاه خواری یک رژیم مناسب برای درمان کبد چرب اگر قصد دارید گیاهخوار شوید این مطلب را بخوانید

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیماری مزمن انسداد ریوی بیماری ریه کرونا بیماری مزمن انسداد ریوی ریه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۶۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این سبزی ضد سرطانی متخصص تسکین عفونت های تنفسی

مینا کاویانی، با اشاره به مواد مغذی موجود در شلغم، گفت: شلغم در دسته سبزی‌های بسیار کم‌کالری قرار دارد و هر ۱۰۰ گرم آن حدود ۲۸ کیلوکالری انرژی دارد. همچنین منبع خوبی از فیبر غذایی است (حدود ۸/۱ گرم در هر ۱۰۰ گرم) و در بهبود عملکرد دستگاه گوارش مؤثر است.

به گزارش سرگرمی روز، مسئول آموزش همگانی انستیتو تغذیه، ویتامین C را از دیگر مواد مغذی موجود در شلغم نام برد که جزو ویتامین‌های محلول در آب است و با خاصیت آنتی‌اکسیدانی نقش مهمی در از بین بردن عوامل زمینه‌ساز بیماری‌هایی مانند سرطان دارد. این ویتامین ضمن کاهش التهاب، باعث تقویت ایمنی بدن نیز می‌شود.

به گفته کاویانی، هر ۱۰۰ گرم شلغم حدود ۲۱ میلی‌گرم ویتامین C دارد که می‌تواند تقریباً یک سوم نیاز روزانه بدن فرد را تأمین کند.

وی خاطرنشان کرد: شلغم فاقد هرگونه چربی مضر مانند کلسترول و اسیدهای چرب ترانس است و همچنین مقداری ویتامین‌های گروه B مانند اسید فولیک را دارا است.

کاویانی با اشاره به مواد معدنی موجود در این سبزی گفت: شلغم حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم و سدیم و منیزیوم است. در هر ۱۰۰ گرم از این سبزی ریشه‌ای ۳۰ میلی‌گرم کلسیم و ۱۹۱ میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد که می‌تواند بخشی از نیازهای روزانه افراد را تأمین کند.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تغذیه همچنین شلغم را دارای ترکیبات شیمیایی عنوان کرد که دارای خاصیت ضدالتهابی و ضد میکروبی است و رشد باکتری‌ها را مهار می‌کند و به همین دلیل است که از دیرباز در فصل زمستان و ماه‌های سرد سال از شلغم پخته به منظور تسکین علائم عفونت‌های تنفسی، سرماخوردگی، سینوزیت (التهاب در حفره‌های سینوسی اطراف بینی)، بهبود سرفه و گرفتگی صدا استفاده می‌شده است.

کاویانی خاطرنشان کرد: برگ‌های سبز شلغم نیز از ارزش غذایی زیادی برخوردار هستند. به این معنی که برگ‌های سبز شلغم سرشار از ویتامین‌های K،C، اسید فولیک و بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) هستند.

به گفته وی، ریشه و برگ‌های سبز شلغم حاوی مقدار کمی اسید اگزالیک هستند (۲۱/۰ گرم در هر ۱۰۰ گرم) که این ماده طبیعی در بعضی سبزی‌های متعلق به خانواده براسیکا (کلمیان) یافت می‌شود.

کاویانی با اشاره به اینکه اسیداگزالیک قابلیت تبدیل‌شدن به بلور و ایجاد سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری را دارد، تاکید کرد: افراد دارای کلیه سنگ‌ساز باید با احتیاط بیشتری شلغم را مصرف کنند. به این افراد توصیه می‌شود همراه با مصرف این سبزی‌ها مقدار کافی آب سالم بنوشند تا با افزایش حجم طبیعی ادرار سبب کاهش خطر ابتلاء به سنگ کلیه شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دلیل آبریزش دائمی بینی احتمالا «التهاب سینوسی مزمن» است
  • این سبزی ضد سرطانی متخصص تسکین عفونت های تنفسی
  • هوای سلماس برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام شد
  • دلیل آبریزش دائمی بینی چیست؟
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • سازه‌های کشور باید در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری مقاوم باشند
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • استطاعتِ ۱۵۰ متقاضی حج رد شد