Web Analytics Made Easy - Statcounter

«فاوست» گوته یکی از برترین آثار ادبی آلمان به حساب می‌آید.

به گزارش برنا، در آغاز این نمایشنامه مفیستو به بارگاه خداوند می آید و در پی شرطی اجازه می یابد با جاذبه های شیطانی اش همراه فاؤست در گذر او بر زمین باشد.

چنین، سینه فاؤست آوردگاه دو نیروی ایزدی و اهریمنی می شود و سرنوشت این دانشمند که در پی آگاهی بر همه ی رازهای جهان و گذار از همه ی مرزهای محدود هستی انسانی است_بدل به تقدیر عام انسانی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تراژدی او زمانی رخ می دهد که انسان از دامان طبیعت به در می آید، به قانونمندی های آن پی می برد و با دست یاری در ساحت آن، خدای وار راه خودمختاری در پیش می گیرد. فاجعه هایی که وی در این راه به بار می آورد، نه ناشی از خصلتی خاص، که برخاسته از منش انسان مدرن است.

بازگفت تضاد حل ناشدنی کنش و گناه چنین انسانی از این نمایشنامه اثری کلاسیک و جهانی می سازد.

تمامی این درام نبرد بین ذکات و زندگی‌ست، نبردی که در آن سرانجام هوش انسانی بازنده همیشه است. فاوست نماینده هوش آدمی است و زندگی در اشکال مختلف، بسته به موقعیت در این درام آمده است.

«فاوست» گوته اخلاقیات مسیحی نسخه اولیه را پیچیده می‌کند. داستان نمایشی گوته ترکیبی‌ست از نمایشنامه و شعر و لحن حماسی دارد. ارجاعاتی به فلسفه، ادبیات و شعر مسیحی قرون وسطایی، رومی شرقی و یونانی در این اثر جمع شده‌اند.

ترکیب و پالایش این اثر ۶۰ سال از عمر گوته را، هرچند نه ممتدد و مداوم، به خود مشغول داشت. نسخه نهایی بعد از مرگ او منتشر شد و یکی از آثار بزرگ ادبیات آلمانی شناخته می‌شود.

نخستین ترجمه‌های این اثر از فرانسه به فارسی انجام شده‌است. ترجمه نخست توسط «اسدالله مبشری» (۱۳۴۵) انجام گرفت و به قسمت اول فاوست محدود می‌شود. سپس (۱۳۷۶) هر دو بخش این اثر با ترجمه «م. به آذین» در «انتشارات نیلوفر» به چاپ رسید. به تازگی ترجمه فاوست از زبان آلمانی توسط «سعید جوزی» انجام گرفته و توسط انتشارات «گل آذین» منتشر شده‌است. در این ترجمه شرح صحنه‌ها، شخصیت‌ها و روند داستان با جزئیات شرح داده شده‌است.

کتاب «مرشد و مارگریتا» تأثیر زیادی از کتاب «فاوست» گوته گرفته‌است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: زمین جهان طبیعت ادبیات شعر پالایش مرگ فرانسه آلمان ادبیات پالایش فرانسه مرگ فاوست گوته معرفی کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۷۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش اجرای پروژه‌های عمرانی شهر اصفهان در ۱۴۰۳/ اجرای کمپ جدید گردشگری در شهر زندگی

شهردار اصفهان گفت: بخش عمده‌ای از بازار بین‌المللی گل و گیاه ارغوان تا پایان سال جاری افتتاح می‌شود و با افتتاح این مجموعه می‌توانیم مقداری از بار ترافیک خیابان همدانیان را کاهش دهیم و در عین حال یک فضای جدید شهری را تقدیم شهروندان کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی‌قاسم‌زاده امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در بازدید از پروژه‌های عمرانی شهر اصفهان اظهار کرد: امروز از پروژه‌های شرق اصفهان بازدید کردیم، پروژه‌هایی که در حال انجام است و باید طبق زمان‌بندی پیش رود.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از بازار بین‌المللی گل و گیاه ارغوان تا پایان سال جاری افتتاح می‌شود، افزود: با افتتاح این مجموعه می‌توانیم مقداری از بار ترافیک خیابان همدانیان را کاهش دهیم و در عین حال یک فضای جدید شهری را تقدیم شهروندان کنیم.

شهردار اصفهان با اشاره به ایجاد کمپ جدید گردشگری در شهر اصفهان گفت: این کمپ مکمل باغ فدک برای اسکان مسافران در این نقطه شهر است و عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز می‌شود.

قاسم‌زاده با بیان اینکه در رابطه با پروژه‌های پسماند گزارش خوبی ارائه شد که بیشتر پروژه‌ها در حال انجام یا آماده آغاز است، تصریح کرد: امروز همچنین بازدید از پروژه بزرگ حلقه حفاظتی چهارم در مناطق ۴ و ۶ شهرداری صورت گرفت که بخش عمده این پروژه در سال جاری بهره‌برداری خواهد شد.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته باید در بخشی از کار، پروژه‌هایی که از قبل در دست اقدام بود را بهره‌برداری می‌کردیم و بخش دیگر مطالعات و طراحی آغاز می‌شد، افزود: در سال جاری بیشتر شاهد اجرای پروژه‌های عمرانی خواهیم بود، درواقع پروژه‌هایی که مقدمات آن فراهم شده است در سال جاری به سرانجام می‌رسد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه پروژه‌هایی که سال پیش آغاز شده باید با سرعت بیشتر به پایان برسد و آن‌ها که باید آغاز شود، سریع‌تر این اتفاق رخ دهد، خاطرنشان کرد: سال جاری بیشتر اقدامات عملیاتی و اجرایی است، البته به اقتضای کارهای صورت گرفته، گزارش اموری که انجام شده است را به شهروندان ارائه می‌دهیم و چیزی که به سرانجام رسیده را تقدیم می‌کنیم.‌

کد خبر 748463

دیگر خبرها

  • «قلیان اکسیژن» عوارض نامشخصی دارد
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • عوارض نامشخص قلیان اکسیژن
  • عملکرد هلال احمر در تسکین آلام رنج‌دیدگان قابل تحسین است
  • تجلی زندگی بر مدار مدیریت زمان
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می شوند
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • ۳ نمایشنامه جدید در نمایشگاه کتاب
  • افزایش اجرای پروژه‌های عمرانی شهر اصفهان در ۱۴۰۳/ اجرای کمپ جدید گردشگری در شهر زندگی
  • «چندهیچ» نمایشنامه خوانی می‌شود/ سرانجام وقایع جنگ در پنج گویش