Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، صنعت کاشی و سرامیک به دلیل خاک مناسبی که می‌خواهد، در استان‌های کویری و خشک بازدهی بیشتری دارد و خراسان جنوبی نیز که جزو استان‌های گرم و خشک محسوب می‌شود، در این صنعت می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

سال ۶۸، اولین کارخانه تولید کاشی و سرامیک در خراسان جنوبی راه اندازی شد و به صورت سنتی اقدام به تولید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال در خراسان جنوبی، ۳ کارخانه تولید کاشی و سرامیک فعال است و محصولات آن‌ها به کشور‌های مختلفی صادر می‌شود.

از نیاز به دستگاه‌های مدرن تا استفاده از مواد اولیه ایرانی

در این استان، ماشین آلات مورد نیاز کارخانه‌های کاشی و سرامیک نیز تولید می‌شود و این امر سبب می‌شود تا بسیاری از نیاز‌های کارخانجات این حوزه از داخل کشور تأمین شود.

خسروی مسئول واحد تولید ماشین آلات کارخانه کاشی و سرامیک گفت: این واحد تولیدی از سال ۹۸ به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است.

او افزود: بخشی از مواد اولیه این واحد تولیدی برای ساخت ماشین آلات از کشور چین وارد می‌شود و عمده آن از داخل کشور تأمین می‌شود.

خسروی اظهار کرد: مواد اولیه این واحد تولیدی شامل آهن آلات، آجر و مواد نسوز است که آهن و آجر از داخل کشور تأمین می‌شود و تنها مواد نسوز است که از سایر کشور‌ها به ایران می‌آید.

فعالیت ۲۰ نفر برای تولید ماشین آلات ساخت کاشی و سرامیک

خسروی مسئول واحد تولید ماشین آلات کارخانه کاشی و سرامیک تصریح کرد: این واحد یک شعبه دیگر در یزد دارد و در شعبه بیرجند ۲۰ کارگر مشغول به کارند.

او افزود: محصولات این واحد به شهر‌های یزد و اردکان ارسال می‌شود و یک کارخانه تولید کاشی و سرامیک که قرار است به تازگی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند راه اندازی شده است، ماشین آلات خود را از این واحد تأمین می‌کند.

بیشتر بخوانید

اجرای ۲۳طرح صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد در خراسان جنوبی افغانستان مشتری تولیدات خراسان جنوبی / صادرات استان دو برابر شد ضرر ۱۰ میلیارد تومانی قطعی برق و گاز به تولیدات کاشی خراسان جنوبی  

خسروی با اشاره به موانع پیش روی این واحد گفت: وام‌هایی برای رفع مشکلات این واحد درخواست شده است، اما روند اجرایی آن به کندی پیش می‌رود.

مسئول واحد تولید ماشین آلات کارخانه کاشی و سرامیک عنوان کرد: تجهیز واحد به دستگاه‌های مدرن تری، نیاز است که اکنون باید به آن توجه شود.

صنعت کاشی و سرامیک از آن دسته صنایع پر رونق است که اگر به آن توجه ویژه‌ای شود، می‌تواند آوازه خود را در دنیا بلند کند و به سود زیادی دست پیدا کند.

از خراسان جنوبی به عنوان دومین قطب تولید کاشی و سرامیک در کشور یاد می‌شود و حدود ۵۰ درصد از تولیدات کارخانه‌های فعال این حوزه در استان از ابتدای سال به خارج از کشور صادر شده است.

بزرگترین کارخانه تولید کاشی و سرامیک در شرق کشور، در خراسان جنوبی قرار دارد و علی رغم مشکلاتی که همانند سایر بخش‌ها برای این بخش نیز موجود است، این واحد توانسته پیشرفت زیادی کند.

این کارخانه در زمان شروع فعالیت خود، روزانه ۱۴ هزار متر مربع کاشی و سرامیک تولید می‌کرد و در حال حاضر، تولید روزانه کاشی و سرامیک در این کارخانه به ۴۰ هزار متر مربع رسیده است.

چندین واحد مکمل در کنار یکدیگر برای رفع نیاز‌های کارخانه کاشی و سرامیک در همان مجموعه فعال اند و دیگر واحد‌های مورد نیاز نیز در آینده‌ای نزدیک وارد چرخه تولید خواهند شد.

از تلاش ۲۴ ساعته برای تولید تا توسعه کارخانه برای خودکفایی

یکی از کارگران کارخانه تولید کاشی و سرامیک گفت: در حال حاضر به صورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کنیم و یکی از امتیازات ما این است که از بروزترین ماشین آلات استفاده می‌کنیم.

او افزود: تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم با به کارگیری پشتکار خود، میزان تولیدات را افزایش دهیم و کیفیت آن‌ها را هم بالاتر ببریم.

این کارگر کارخانه تولید کاشی و سرامیک بیان کرد: خوشبختانه هر ساله تعداد طرح‌های کاشی در این کارخانه افزایش پیدا می‌کند که برای جذب مشتری مفید است.

فلاحی مدیرعامل بزرگترین کارخانه تولید کاشی و سرامیک در شرق کشور نیز گفت: قبلا تنها با یک خط تولید کار‌ها را انجام می‌دادیم، اما الان ۸ خط تولید در این کارخانه فعال است.

او افزود: تولیدات این کارخانه نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور نیز مشتری دارد.

فلاحی ادامه داد: کشور‌های افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، عراق، کشور‌های آسیای میانه و سوریه مشتری‌های پر و پا قرص کاشی و سرامیک هستند.

مدیرعامل کارخانه تولید کاشی و سرامیک با اشاره به اینکه در این کارخانه، زنجیره تولید کامل می‌شود اظهار کرد: واحد‌های مختلفی از جمله پلاستیک سازی، رنگ و لعاب، قالب سازی، جعبه سازی و ماشین سازی در این کارخانه ایجاد شده اند تا مجموعه تنها به امکانات خود متکی باشد.

او نوید افتتاح یک واحد تولیدی دیگر را نیز در کارخانه کاشی و سرامیک داد و بیان کرد: به زودی واحد تولید کاغذ برای استفاده در روند تولید کاشی و سرامیک مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

پیشرفت کارخانه‌ها با وجود نقص در زیرساخت‌ها

فلاحی مدیرعامل بزرگترین کارخانه تولید کاشی و سرامیک شرق کشور گلایه‌هایی از نبود زیرساخت برای توسعه تولید داشت و گفت: نیازمند مشوق‌های مالیاتی و معافیت‌های آن هستیم تا بتوانیم تولید و صادرات را گسترش دهیم.

او افزود: هم‌اکنون ۲ هزار نفر در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند و در آینده نزدیک، طرح سلولزی این کارخانه در شهرک صنعتی بیرجند در یک سوله ۷ هکتاری به بهره‌برداری خواهد رسید که با این اقدام شاهد ایجاد اشتغال برای ۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش سلولزی و صنایع تبدیلی خواهیم بود.

ششمین مرحله از دیگر کارخانه تولید کاشی و سرامیک خراسان جنوبی، ۲ تیر ماه امسال به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد تا سهم بیشتری را از بازار فروش و صادرات این محصولات به دست آورد.

ناصری مدیرعامل این کارخانه در بازدید حجت الاسلام حمیدی رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی از این مجموعه با اشاره به اینکه در حال حاضر تولیدات این کارخانه روزانه ۱۷ هزار متر مربع است، گفت: راه اندازی مرحله ششم تولید در این واحد باعث می‌شود تا تولیدات مجموعه به ۲۰ هزار متر مربع در روز برسد.

او با بیان اینکه هم اکنون ۳۰۰ نفر در کارخانه کاشی و سرامیک مشغول به کارند، افزود: با آغاز به کار این مرحله، ۵۰۰ شغل جدید ایجاد می‌شود.

پاک کردن واژه محرومیت خراسان جنوبی با کاشی و سرامیک 

۱۹ اسفند پارسال بود که ملانوری استاندار خراسان جنوبی از واحد‌های تولید کاشی و سرامیک در شهرک صنعتی بیرجند بازدید کرد و در جریان این بازدید‌ها گفت: صنایع کاشی و سرامیک در استان مصداق عینی اقتصاد مقاومتی است.

او افزود: با ایجاد چنین واحد‌هایی می‌توان کلمه محرومیت را که زیبنده نام استان نیست، به طور کلی از ذهن‌ها پاک کرد.

ملانوری با اطلاع از مشکلات واحد‌های تولید کاشی و سرامیک استان بیان کرد: بخشی از مشکلات در داخل استان و توسط دستگاه‌های اجرایی قابل حل و فصل است و بخشی نیز در سطح ملی پیگیری خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: باید به شکلی برنامه‌ریزی کنیم که در زمینه معدن و ایجاد صنایع پایین دستی مرتبط که توجیه اقتصادی دارد نیز تلاش بیشتری صورت گیرد.

حسن نژاد معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال، ۵ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در خراسان جنوبی تولید شده است.

او افزود: از این میزان، ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع آن به خارج از کشور صادر شده است.

حسن نژاد اظهار کرد: میزان صادرات انجام شده در حوزه کاشی و سرامیک، نسبت به مدت مشابه پارسال ۹۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تکمیل زنجیره تولید در استان تصریح کرد: ایجاد واحد‌های تولیدی متفاوت مبتنی بر حوزه معدن می‌تواند نقش بزرگی در تحول صنعت کاشی و سرامیک ایجاد کند.

نیاز به تزریق سرمایه برای بهبود حال کاشی و سرامیک استان

هر چند واحد‌های تولید کاشی و سرامیک در خراسان جنوبی بازار پر رونقی دارند، اما مشکلات آن‌ها نیز نباید از نظر‌ها پنهان شود.

تزریق سرمایه در گردش برای این کارخانه‌ها و ارائه تسهیلات کوتاه و بلند مدت برای برند سازی و معرفی کالا‌ها به دنیا، می‌تواند بخش زیادی از مشکلات صنعت کاشی استان را رفع کند.

به گفته مسئولین، صنعت کاشی و سرامیک جزء صنایع متوسط در استان محسوب می‌شود که می‌توان با حمایت از آن ها، ارز آوری و سود بیشتری را برای استان به ارمغان آورد.

از این نکته هم نباید غفلت کرد که سودآوری و توسعه کارخانه‌های کاشی و سرامیک می‌تواند موجب ایجاد اشتغال بیشتری شده و حتی در توسعه استان نیز نقش داشته باشد.

گزارش از سید محمد علی سجادی

انتهای پیام/ ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کاشی و سرامیک واحدهای تولیدی ماشین آلات کارخانه تولید کاشی و سرامیک تولید کاشی و سرامیک کارخانه کاشی و سرامیک صنعت کاشی و سرامیک تولید ماشین آلات خراسان جنوبی واحد های تولید هزار متر مربع واحد تولیدی واحد تولید کارخانه ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۷۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ در این مراسم سیده مریم محمدی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: پارسال بیش از ۳۰ تصفیه‌خانه در واحد‌های صنعتی و تولیدی استان ساخته شد و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد که از این شمار ۲۱ تصفیه‌خانه تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.
دیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان هم با اشاره به اینکه این تصفیه‌خانه با ۲۰ میلیارد تومان اعتبار ساخته شده است، گفت: ملایر قطب تولید انگور و کشمش و دارای واحد‌های فرآوری کشمش متعددی است که برای پیشگیری از آسیب به محیط زیست از سوی این واحد‌ها نیازمند ایجاد تصفیه خانه در آنها هستیم.

دیگر خبرها

  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد
  • بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی از دو واحد تولیدی در ارومیه
  • اجرای پویش کاشی حرم در لرستان
  • عواقب بند س تبصره ۶ قانون بودجه | وقتی برای معافیت‌ها سقف تعیین شود چه می‌شود؟
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • بودجه گروگان بورسی‌ها
  • ساخت ۲۳۰ واحد برای جا به جایی ساکنین منبع آب اهواز
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است
  • از تولید توربین تا توسعه گلخانه‌های تولید بذر ودام اصلاح شده