Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - حدود ۱۵ روز است فصل برداشت شالی در شرایطی که گلستان یک سال همراه با خشکی شدید را می‌گذارند آغاز شده هرچند سطح زیرکشت ۳۰ هزار هکتار کمتر شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، هر چند با توصیه همه کارشناسان منابع آب و جهاد کشاورزی در استان، امسال نسبت به سال گذشته، حدود 30 درصد در سطح کشت به علت خشکسالی کاهش سطح داشتیم اما همچنان امسال در سطح 67 هزار و 811 هزار هکتار از مزارع گلستان برنج کشت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان اظهار داشت: تاکنون حدود 84 هکتار شلتوک از مزارع برنج برداشت شده است و نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد در سطح کشت برنج،  به علت خشکسالی کاهش سطح داشتیم که در 70درصد این سطح، ارقام پر محصول مانند ندا، فجر و شیرودی و در بقیه ارقام کیفی مانند دم سیاه و طارم کاشته شد.

محمدرضا عباسی افزود: به دلیل خشکسالی سال جاری در سطح 10 تا 15 هزار هکتار خسارت نسبی در مزارع استان ایجاد شد  و بیش از 300 هکتار از مزراع استان تاکنون خشک شده است.

روایت تسنیم از بی‌مهری دولت‌ها به شالیکاران شمال / بهترین زمین‌های شالیزاری مازندران ‌به دست ویلاسازان افتادکشت برنج در 238هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان؛ اعتبارات جدید برای مقابله با تنش آبی اختصاص یافتنماینده مردم رشت در مجلس: برای خرید تضمینی برنج باید قیمت معقول و مناسب تعیین شود/ چاره‌ای جز مکانیزه کردن شالیزارها نداریم

وی پیش بینی تولید برنج در استان را حدود 440 هزار تن شلتوک عنوان کردو گفت:  مصرف سرانه برنج استان بین 38 تا 40 کیلوگرم برای جمعیت استان یک میلیون و 800 هزار نفری در استان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی تعداد شالیکوبی‌های استان را  137  شالیکوبی اعلام کرد و افزود:  یک سوم تولید شلتوک استان در سطح کارخانجات شالیکوبی تبدیل به برنج شده و بقیه از استان خارج می شوند.

عباسی قیمت برنج در سال جاری در ارقام پرمحصولی مثل ندا را بین 13 تا 14 هزار تومان و در ارقام کیفی بین 14 تا 16 هزار تومان اعلام کرد که ممکن است نوساناتی داشته باشد.

وی سهم استان گلستان در زمینه تولید برنج را بین 25 تا 26 درصد تولید برنج کشور عنوان کرد و افزود: گلستان سومین تولیدکننده برنج کشور است.

وی با بیان اینکه به دلیل ظرفیت پایین خشک کن‌های گلستان فقط یک پنجم محصول تولیدی در استان مصرف می‌شود از کشاورزان خواست؛ در برداشت شالی عجله نکنند.

از مجموع شالیزارهای گلستان 12 هزار هکتار که به صورت مستقیم از سردهنه رودخانه آبیاری می‌شوند که وضعیت مناسب‌تری برای کشت برنج دارند.

کارشناسان به کشاورزان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از هدر رفت برنج زمانی که خوشه‌ها خشک و هوا آفتابی است محصول خود را برداشت و از کمباین‌های به‌روز و دارای معاینه فنی استفاده کنند.

انتهای پیام/582/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: هزار هکتار کشت برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۷۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با اتخاذ سیاست‌های راهبردی، کشت مکانیزه در ۴۷ هزار و ۷۵۶ هکتار از اراضی شالیزار‌ی انجام شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، بابک مومنی رییس گفت: تاکنون 190 هزار و 860 هکتار از اراضی شالیزاری مازندران شخم و شیار شد و 183 هزار و 515 هزار هکتار هم خزانه گیری شده است. 

وی با بیان اینکه تاکنون کشت برنج در 67 هزار و 271 هکتار مزارع شالیزاری استان  انجام شده است، تصریح کرد: 47 هزار و 756 هکتار از اراضی شالیزار‌ی به صورت مکانیزه کشت شده و مابقی به روش سنتی زیر کشت و کار رفت.

وی افزود: 60 هزار و 755 هکتار از مزارع شالیزاری زیر کشت ارقام محلی است و 6 هزار و 516 هکتار نیز به کشت ارقام پرمحصول اختصاص دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: تاکنون 290 تن بذر برنج و 24 هزار و 876 تن کود کشاورزی میان شالیکاران توزیع شده و 158 مورد آزمون خاک انجام شده است.

 مومنی خاطرنشان کرد: 178 بانک نشاء برنج در استان هم در حال فعالیت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: میزان ذخیره آب سد‌های استان 256 میلیون مترمکعب و ذخیره آب در آببندان‌ها 340 میلیون مترمکعب است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برخی از شالیکاران محمودآبادی در انتظار دریافت سهمیه کود
  • کاهش۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به دلیل خشکسالی
  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار شالیزار مازندران
  • کم آبی در کمین لرستان/ بارش‌های پرتکرار هم حریف خشکسالی نشد
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران
  • خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد
  • خزانه گیری ۱۷۷ هزار هکتار از اراضی گیلان
  • افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد