Web Analytics Made Easy - Statcounter

بحران سوخت و قطع برق در لبنان، بخش درمان و بیمارستان‌های این کشور را با چالشی جدی روبه‌رو کرده است؛ به طوری که در اوج شیوع کووید 19و در حالی که حتی راهروهای بیمارستان‌ها نیز مملو از بیماران بدحال کرونایی است، سیستم‌های تهویه برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی قطع شده و تنها اتاق‌های عمل و انبار داروها برق دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «آسوشیتدپرس»، بخش بهداشت و درمان لبنان در حالی در این بحران گرفتار شده است که شرایط بد اقتصادی این کشور، سوء مدیریت دولت و پاندمی کرونا نیز بسیاری از پزشکان و پرستاران را فراری داده است و کادر درمان در اوج مشکلات با کمبود نیرو نیز روبه‌رو هستند. آژیر قرمز در بخش بهداشت و درمان لبنان در شرایطی به صدا درآمده است که این کشور تا چند سال قبل در بخش پزشکی سرآمد کشورهای عرب جهان به شمار می‌رفت و بسیاری از متمولان و افراد بنام از سراسر دنیا برای درمان، عروس خاورمیانه را برمی‌گزیدند.
اما براساس اظهارات شاهدان، در هفته‌های اخیر اوضاع در بیمارستان‌ها به قدری بغرنج شده است که علاوه بر کمبود داروهای ضروری، حتی سرم نیز وجود ندارد و بیماران بدحال مجبور به تأمین داروهایشان در بازار آزاد هستند. این در حالی است که سقوط پول ملی لبنان، ارزش دستمزد پزشکان را که این روزها مجبور به کار حداکثری هستند تا 90 درصد کاهش داده و همین امر بسیاری از نخبگان کادر درمان را فراری داده است. در حال حاضر بیمارستان دانشگاه رفیق حریری به عنوان بزرگ‌ترین بیمارستان دولتی لبنان و مرکز اصلی درمان کرونا به دلیل قطع برق تنها 12 ساعت در روز با کمک ژنراتورها برق دارد. در عین حال به رغم اینکه با شیوع کرونا ظرفیت پذیرش بیمارستان 15 درصد افزایش داشته اما برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، تهویه‌ها همچنان خاموش بوده و اتاق‌ها با پنکه خنک می‌شوند. به گفته یکی از پزشکان این بیمارستان علاوه بر بحران سوخت، کمبود دارو و خون نیز بر مشکلات بیمارستان اضافه و نگهداری از بیماران بدحال را با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو کرده است.
بنا بر آمارها دست‌کم 2 هزار و 500 پزشک و پرستار در سال جاری لبنان را ترک کرده‌اند و در شرایطی که این کشور حدود 590 هزار مورد ابتلا و بیش از 8 هزار مرگ را بر اثر کرونا ثبت کرده است، بیمارستان‌های تخصصی کرونا مانند بیمارستان «رفیق حریری» در حال حاضر با 30 درصد ظرفیت پزشک و حدود 10 درصد پرستارانش مشغول به کار هستند. بسیاری از بیمارستان‌های تخصصی نیز به دلیل نبود امکانات و همچنین ناتوانی بیماران در پرداخت هزینه‌ها تعطیل شده‌اند.
به باور ناظران، بحران اقتصادی لبنان که ریشه در فساد و سوءمدیریت دولتی دارد از سال 2019 با اعتراضات خیابانی بر همه آشکار شد اما به رغم شعارها و وعده‌های مقامات این کشور پس از گذشت 2 سال نه تنها تسهیل نشده بلکه جدی تر نیز شده است. به طوری که بانک جهانی نیز بحران این کشور را سخت‌ترین بحران اقتصادی در یک قرن گذشته خوانده که در 2 سال و نیم گذشته اکثریت جامعه لبنان را با فقر روبه‌رو کرده است. به واقع بحران سوخت و انرژی در لبنان موضوع جدیدی نیست اما آنچه در این تابستان اوضاع را به وخامت کشاند نبود سوخت و انرژی است که سبب فلج شدن کار بیمارستان‌ها، نانوایی‌ها و بسیاری از مشاغل حیاتی این کشور شده است. به گفته کارشناسان انفجار بندر بیروت و تلفات سنگین آن نیز بسیاری از نیروی کار و زیرساختی لبنان را از بین برده و بحران را جدی‌تر کرده است. یکی از پزشکان بیمارستان «رفیق حریری» با ابراز نارضایتی از شرایط معتقد است: «در حال حاضر ما در وسط دریا بدون قایق نجات مانده‌ایم. بسیاری از بیماران این شرایط را درک می‌کنند و می‌دانند که ما در این کمبودها تقصیری نداریم اما برخی از آنها ما را مقصر می‌دانند و از شرایط شکایت دارند.»/ ایران 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بیمارستان ها بحران سوخت روبه رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۷۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردوغبار ۱۰۶۹ نفر را در خوزستان راهی بیمارستان کرد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: یک هزار و ۶۹ نفر در خوزستان به دنبال مشکل تنفسی ناشی از گرد و غبار راهی بیمارستان شدند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، دکتر میثم معزی بیان کرد: از آغاز بروز پدیده گرد و خاک از شامگاه یکشنبه تا ساعت هفت صبح امروز؛ دوشنبه 815 نفر و از ساعت هفت صبح تا 13، 254 نفر به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه کردند.

وی افزود: از تعداد کل مراجعین، 88 نفر در مراکز درمانی بستری و مابقی به صورت سرپایی درمان و از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

معزی تصریح کرد: مطابق معمول روزهای گرد و غبار، تمام بیمارستان‌ها آماده ارائه خدمات به مراجعین هستند و از هم استانی‌ها درخواست می شود ضمن تردد حداقلی در فضای باز، مراقب کودکان، سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای قلبی و ریوی باشند.

به گزارش تسنیم، مدارس نوبت صبح شهرستان‌های اهواز، باوی، کارون و حمیدیه و مدارس نوبت بعدازظهر و تمام مقاطع شهرستان‌های اهواز، باوی، کارون، حمیدیه، دشت‌آزادگان، هویزه، شوش و کرخه به دلیل گرد و غبار امروز دوشنبه غیرحضوری برگزار شد.

اداره کل هواشناسی خوزستان پیش از این نسبت به وقوع گرد و غبار در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری هشدار سطح زرد صادر کرده بود. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • گرد و غبار بیش از ۱۰۰۰ خوزستانی را به بیمارستان‌ها کشاند
  • مراجعه بیش از ۱۰۰۰ خوزستانی به بیمارستان‌ ها در پی گرد و غبار امروز
  • گردوغبار ۱۰۶۹ نفر را در خوزستان راهی بیمارستان کرد
  • برای رفع مشکل مصرف انرژی باید صندوق بهینه‌سازی سوخت را فربه کنیم
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • سرپرست بیمارستان خلیج فارس منصوب شد
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین 
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند