Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-04@09:05:58 GMT

نمی‌دانیم چقدر سلاح به دست طالبان افتاده است

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۹۹۲۰۰

نمی‌دانیم چقدر سلاح به دست طالبان افتاده است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، ، کارشناسان معتقدند که پس از سقوط دولت کابل و قدرت گرفتن گروه طالبان در افغانستان، میلیارد‌ها دلار سلاح آمریکایی به دست این گروه افتاده است.
جو بایدن رییس جمهوری آمریکا پیش از این ادعا کرده بود که این کشور ۸۰ میلیارد دلار برای تجهیز و آموزش ارتش ملی افغانستان هزینه کرده است و ارتش افغانستان از بسیاری از ارتش‌های کشور‌های ناتو، دارای نیروی بیشتری بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با این حال گروه طالبان ظرف چند هفته مناطق وسیعی از افغانستان را از کنترل نیرو‌های امنیتی افغانستان خارج کرد و تقریبا با مقاومت کمی از سوی ارتش افغانستان مواجه شد. گروه طالبان تصاویر زیادی از تجهیزات آمریکایی مانند بالگردها، خودرو‌های زرهی، سلاح و تجهیزات دید در شب منتشر کرده است.
جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) خطاب به خبرنگاران گفت: من نمی‌دانم دقیقا چه تجهیزاتی که پیش از این در اختیار افغان‌ها بوده است، اکنون در خطر قرار دارد. مسلما ما نمی‌خواهیم هیچ سلاح یا سیستمی در اختیار افرادی قرار گیرد که برای صدمه به منافع ما و متحدان ما از آن‌ها استفاده می‌کنند.
وی افزود: من هیچ راه حل سیاسی برای این مساله ندارم.
سخنگوی پنتاگون در خصوص تعداد افراد تخلیه شده از افغانستان گفت: در بیست و چهار ساعت گذشته حدود ۱۶ هزار نفر از فرودگاه کابل تخلیه شده‌اند؛ بنابراین از ماه جولای تاکنون ۴۲ هزار نفر و از تاریخ ۱۴ اوت، پس از شدت گرفتن عملیات تخلیه افراد، ۳۷ هزار نفر از افغانستان تخلیه شده‌اند.
کربی همچنین اعلام کرد تمرکز پنتاگون هم اکنون بر اتمام عملیات تخلیه افراد از افغانستان تا پایان ماه (اوت) است.
گروه طالبان اعلام کرده است آمریکا باید تا پایان ماه (اوت) تمام افراد خود را از افغانستان خارج کند و هرگونه تمدید این تاریخ نقض آشکار توافق میان دو طرف می‌باشد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: طالبان امریکا سلاح گروه طالبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۹۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت برای حفظ منافع ملی ایالات متحده، تعامل با حکومت طالبان ضروری است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت برای حمایت از «مردم افغانستان و منافع ملی ایالات متحده»، تعامل با حکومت طالبان ضروری است.

وی افزود تعامل این کشور با حکومت طالبان زمینه مبارزه با تروریسم را فراهم می‌کند و مسائل حقوق بشری در افغانستان نیز در دستور کار واشنگتن است.

پیش از این نیز «کارن دکر» کاردار سفارت آمریکا برای افغانستان در گفتگو با «د نیو هیومنیترین» گفته بود واشنگتن در شرایطی قرار دارد که باید از طرفی سیاست عدم به رسمیت‌شناختن طالبان را دنبال کند و از جانب دیگر در پی تعامل عملی با کابل باشد.

شورای امنیت قطعنامه سازوکار تعامل با طالبان را تصویب کردسازمان ملل: حضور زنان در دولت افغانستان شرط تعامل با طالبان استروزنامه آمریکایی: «بایدن» در برابر درخواست‌ها برای تعامل با طالبان مقاومت می‌کند

جامعه اطلاعاتی آمریکا نیز پیش‌تر در ارزیابی سالانه خود از تهدیدات علیه این کشور اعلام کرده بود  قدرت و تعامل بین‌المللی حکومت طالبان افزایش یافته است.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته بود کشورهای جهان براساس منافعی که دارند با طالبان در تعامل هستند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • بازگشت بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر به افغانستان
  • استقبال طالبان از قهرمانان فوتسال افغانستان
  • مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان
  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد
  • یک مقام سازمان ملل مدت زمان لازم برای تخلیه فلسطینیان از رفح را فاش کرد
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد
  • ماجرای استفاده اسرائیل از سلاح گرمافشاری
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم