Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهسا مژدهی: وزیر خارجه پیشنهادی ابراهیم رییسی به نگاهش به شرق و اشنایی با غرب اسیا شهرت دارد. او در سخنرانی که در مجلس داشت به طور ویژه به شرق پرداخت و از سیاست هایی گفت که "در غرب آسیا به دنبال نهادیه کردن دستاوردهای مقاومتی و در شرق آسیا به دنبال تعامل با دستگاه‌های نوظهور اقتصادی هستیم. این سخنان در وضعیتی که ایران و غرب در مذاکرات جدی قرار داشته اند و به زودی ادامه گفتگوها در وین باید از سر گرفته شود، این سوال را ایجاد کرده که نگاه تهران در چهار سال پیش رو به غرب چیست؟

در خبرآنلاین با علی بیگدلی کارشناس مسائل بین الملل به گفتگو نشسته ایم:

اقا امیرعبداللهیان تاکید ویژه ای بر سیاست خارجی ایران در حوزه اسیا داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایطی که ایران سیگنال هایی می دهد که به مذاکرات وین باز می گردد، ایا این موضع گیری ها می تواند به معنای این باشد که دولت سیزدهم علاقه کم تری برای ادامه گفتگوها در وین دارد؟

واقعیت این است که چنین اظهار نظر هایی ممکن است غرب را از مسیر اصلی خودش که تمایل بازگشت به برجام است منصرف کند. ما باید بدانیم که اگر مثلا بخواهیم با ژاپن روابط اقتصادی برقرار کنیم،‌آنها بدون اجازه امریکا دست به هیچ اقدامی نخواهند زد. حتی در کشورهای غرب اسیا هم همینطور است. یعنی ما با بیشتر کشورهای عربی روابط پرتنشی داریم و حالا انتظار می رود که بخواهیم آنها را ترمیم کنیم. اما عربستان یا امارات بدون اجازه واشنگتن دست به گفتگو یا اقدامی برای اشتی نخواهند زد. البته ایشان گرایش به اسیا دارند و با توجه به سوابق کاری شان این طبیعی است. اما باید این موارد را در نظر بگیریم.دولت می خواهد پنجره های جدیدی را باز کند اما توجه به برخی نکات ضروری است. هر گونه ارتباط اقتصادی ما با شرق یا غرب اسیا معطوف به این است که ما بتوانیم با بانک ها و اف ای تی اف کار کنیم. با توجه به اینکه اف ای تی اف عملی نشده نقل  وانتقالات مالی محدود خواهد بود. این ها موضوعاتی است که وزیرخارجه باید در مورد آن کار کند.

هیچ راهی برای ایران وجود ندارد جز اینکه نگاهش را همانطور که به شرق تلطیف کرده، نسبت به غرب هم عوض کند و خودش را با روابط بین الملل اشتی دهد و به سمت گفتگوی مستقیم بر سر برجام و تبعات آن برود. 

دولت نشان می دهد که علاقه مند به گفتگوهای وین است. با توجه به تیمی که احتمالا به وزارت خارجه می رود، چقدر این شانس وجود دارد که گفتگوهای وین به نتیجه برسد؟

اقای امیرعبداللهیان در مجلس هم گفتند که اهل مذاکره هستند و در مورد دیپلماسی و میدان و همسویی این دو با هم حرف زدند. دیپلماسی نیاز به زیرکی هایی دارد. البته که مواردی مثلا برجام و مذاکرات وین تنها در دست وزارت خارجه و دولت نیست. با همه اینها ما حتما دوباره وارد گفتگو در مورد توافق هسته ای خواهیم شد . امدن رییس جمهور ژاپن هم از طرف ایالات متحده بود تا زودتر مذاکرات شروع شود. ما داریم دست به نمایش قدرت هایی می  زنیم که با دست پرتری وارد مذاکره شویم. اما به نظر من ایران اگر غافل شود از اینکه وارد مذاکره مستقیم شود، اشتباه می کند و باید خودش را هر چه سریع تر در جریان گفتگوهای مستقیم قرار دهد. ایران باید خودش را در ارتباط با غرب قرار دهد چون شرق به تنهایی قادر نیست تا اقتصاد ما را احیا کند. نه چین و نه روسیه که روابطی با ما دارند، آن اتحاد استراتژیکی که ما می خواهیم را ندارند. سرمایه گذاری ها بسیار پایین است و نمی تواند به تنهایی کارساز باشد. این به معنای آن نیست که ارتباط با شرق قطع شود اما توازن نیاز است.

ما در دوران قبل هم ارتباطاتی با شرق داشتیم. مثلا از ظرفیت های کشورهایی مانند مالزی استفاده می کردیم. ایا این روند می تواند در دولت جدید هم ادامه یابد و اصلا چنین روندی می تواند از نظر سیاسی و اقتصادی ایران را در وضعیت بهتری قرار دهد؟

ممکن است که ما بازارهای محدودی داشته باشیم در مالزی یا برخی کشورهای دیگر. همانطور که الان هم ما به چین نفت صادر می کنیم. اما بحث این است که ایا الان چین می آید تا در منابع نفتی ما سرمایه گذاری کند؟ یا روسها که خود درگیر تحریم هستند چنین کاری می کنند؟ نگاه به شرق به عنوان یک نجات دهنده برای ما کار نخواهد کرد. چین بازار هفتصد و پنجاه میلیاردی خود را با منافع با ما عوض نمی کند. روسیه هم نیازمند به غرب است و هر دو گوشتشان لای دندان غربی هاست. ما باید با همه کشورهای جهان رابطه داشته باشیم. تکیه به یک سمت و غفلت از سمت دیگر نمی تواند باعث شود که ما از وضعیت فعلی خارج شویم. ما در واکسن هم نتوانستیم به چین و روسیه به تنهایی تکیه کنیم. در بقیه موارد هم همینطور است. من بارها گفته ام که ما باید نگاه به درون را دینی کنیم و نگاه به بیرون را جهانی. ما ابدی به قواعد بین المللی احترام بگذریم. اگر خلاف این عمل کنیم به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید.

یک ایده ای هست که می گوید بایدن هم به شرق اسیا اهمیت بیشتری می دهد و دیگر علاقه ای به خاورمیانه ندارد. در این میان نگاه ایران در چه وضعیتی قرار دارد؟

نقطه اغازین این سیاست مربوط به دوران اوباماست. او گفت که ما در خاورمیانه منافعی نداریم و تنها شش درصد نفت مصرفی ایالات متحده از خاورمیانه تامین می شود. این نگاه به شرق . چین و دریای جنوبی چین از آن زمان گذاشته شد. الان هم ممکن است به صورت یک استراتژی کلی در نظر بایدن باشد. اما تعهداتی که امریکا در مورد اسراییل دارد نمی گذارد که این شیوه را رها کند. 350 تا 370 سازمان در امریکا به دنبال حفظ منافع اسراییل هستند. نگاه به شرق از سوی امریکا نگاه به تهدیداتی است که از سوی این کشورها وجود دارد. اما الان نمی توانند چنین کاری کنند. اسراییل نیاز به کمک ایالات متحده دارد. یکی از خواهش های وزیرخارجه ژاپن از ایران این بود که برای امنیت منطقه کمک کند. چرا که ژاپن بیشترین میزان نفت و گاز را از این منطقه می گیرد و می خواهد که صلح و ثبات آن تامین شود. ایران هم در این میان باید نسبت به تحولات هوشیار باشد. امریکا نمی تواند سیاستش را به طور کلی به شرق ببرد و ایران نباید از این موضوع به راحتی بگذرد.

>>> این مطالب را هم بخوانید:
موافقان و مخالفان درباره برنامه امیرعبداللهیان چه گفتند؟
برنامه امیرعبداللهیان برای وزارت‌خارجه چیست؟/بازخوانی از روند صلاحیت یک وزیری که می گویند رأی می‌آورد
امیرعبداللهیان دیپلمات میدانی است؛عنصر توانمندی در مذاکرات هسته‌ای نیست
اولویت‌های سیاست خارجی در وزارت امیرعبداللهیان چه باید باشد؟


312 310

کد خبر 1547895

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: حسین امیرعبداللهیان وزارت خارجه سیاست خارجی دیپلماسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۹۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است

داود منظور در نشست مدیریت نوآورانه برای مقابله با حوادث و سوانح برای دستیابی به توسعه پایدار که در حاشیه هشتادمین نشست سالیانه اسکاپ در بانکوک انجام شد، گفت: تعداد و شدت سوانح طبیعی در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت و این نشانگر ضرورت استفاده از ابزاری برای سازگاری با این شرایط جدید است.

او با بیان اینکه گنجاندن مسائل مربوط به کاهش خطر بلایا در برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی توسعه کشورها و ارتقای مدیریت اطلاعات بلایا صرفاً یک تلاش فنی نیست، افزود: این در درجه اول یک موضوع سیاستی و فرآیند حاکمیتی است. دولت‌ها نقشی محوری به عنوان تصمیم‌گیرندگان کلیدی ایفا می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که طرح‌ها و برنامه‌های توسعه ملی، محلی و بخشی نه تنها آسیب‌پذیری و خطر جدیدی ایجاد نمی‌کند، بلکه به طور مهمی به کاهش خطرات موجود و افزایش انعطاف‌پذیری افراد و سیستم‌ها کمک می‌کند.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: من به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه جمهوری اسلامی ایران، بر این باورم که گنجاندن بحث کاهش خطر بلایا و مقاوم‌سازی در تمام ابعاد برنامه‌های توسعه ملی، بخشی و محلی و ارتقای مدیریت اطلاعات و داده‌ها مربوط به خطرات بلایا، برای دستیابی به جامعه‌ای امن‌تر و توسعه تاب‌آور، فراگیر و پایدار ضروری است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای دستیابی به اهدافمان، چند اقدام حیاتی باید انجام شود. ما باید توانایی‌های خود را برای درک بهتر، ارزیابی و نظارت بر خطرات بلایا به شیوه‌ای سازگار با خطرات متعدد بهبود بخشیم. این امر امکان پیش‌بینی مؤثرتر و هشدار زودهنگام خطرات و بلایا را فراهم می‌کند.

منظور افزود: مایلم ابتکار مهم دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد «هشدار اولیه برای همه» و چهار مؤلفه حیاتی آن را برجسته کنم، اما همچنان نیاز به «پیش‌بینی و هشدار اولیه بر اساس تأثیر بلایا» وجود دارد تا ما را قادر سازد که نه‌تنها وقوع خطرات را به‌موقع و دقیق‌تر پیش‌بینی نموده و هشدار دهیم، بلکه اثرات منفی احتمالی و تلفات و خسارات خطرات را نیز پیش‌بینی کنیم.

به گفته او، انجام اقدامات لازم از قبل برای کاهش تلفات و خسارات احتمالی، مستلزم تعهد و مشارکت همه بخش‌ها و بازیگران توسعه اقتصادی- اجتماعی برای ارائه داده‌ها و اطلاعات لازم در مورد انواع آسیب‌پذیری‌های فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی برای اندازه‌گیری خطرات، زیان‌ها و آسیب‌های احتمالی است.

معاون رئیس‌جمهور گفت: برای دستیابی به چنین دستاوردی، ما باید رویکرد توسعه مبتنی بر ریسک را اتخاذ و به کار ببریم و اطمینان حاصل کنیم که همه ابتکارات توسعه از طریق بررسی دقیق خطرات بالقوه برای محافظت از جوامع، زیرساخت‌های حیاتی و دستاوردهای محیطی طراحی شده‌اند. به‌علاوه، تلاش‌ها باید در جهت برطرف کردن عوامل زیربنایی عامل بلایا باشد. از جمله شهرنشینی سریع و بدون برنامه، تخریب محیط زیست و نابرابری‌های اجتماعی، برای ایجاد جامعه‌ای انعطاف‌پذیرتر.

منظور ادامه داد: در نهایت، گنجاندن مباحث مربوط به خطر بلایا در سیاست‌گذاری کاربری زمین ضروری است تا با ارزیابی ریسک وقوع فاجعه، تدوین و اجرای سیاست‌هایی برای کاهش خطر در مناطق شهری و روستایی ممکن شود.

او بیان کرد: از طریق این اقدامات هماهنگ، می‌توانیم زمینه توسعه پایدار و مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی را فراهم کنیم و از ایمنی و رفاه جوامع خود برای نسل‌های آینده محافظت کنیم.

معاون رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران گام‌های مهمی برای اطمینان از کاهش مؤثر خطر بلایا و گنجاندن موضوع‌های مرتبط در مباحث مدیریت برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی ملی، محلی و بخشی برداشته است.

منظور تاکید کرد: بدین منظور باید یک گروه کاری دائمی در زمینه علم، سیاست‌گذاری، پیوند اقدام برای مدیریت و کاهش خطر بلایا تحت نظارت سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان عالی‌ترین نهاد برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی در کشور ایجاد شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • امیرعبداللهیان روز ملی جمهوری آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • تمامیت‌خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست است
  • تمامیت خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش کنی صهیونیست است
  • سد بزرگ ذوبی‌ها مقابل ستاره خارجی تراکتور!
  • راه‌های موثر برای کنترل و تاخیر پیری (فیلم)
  • ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم