Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-07@13:45:43 GMT

عدالتخواه غبطه‌برانگیز

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۰۱۲۹۵

عدالتخواه غبطه‌برانگیز

برای من علامه محمدرضا حکیمی نمود عینی و تجسم اجرای عدالت بودند. در اندیشه‌های استاد حکیمی یک محور اساسی وجود داشت که آن‌هم عدالت بود.

در تمام این سال‌ها از زمانی که تألیف «الحیات» را شروع کردند تا لحظه‌ای که به جهان دیگر کوچیدند، برای ایشان مسأله عدالت اهمیت ویژه‌ای داشت و ایشان به مسؤولیت انسان‌ها در قبال یکدیگر، حکومت در قبال جامعه و جامعه در قبال حکومت توجه به‌خصوصی داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



علاوه بر الحیات در کتاب‌های دیگری مانند کلام جاودانه، قیام جاودانه، جامعه‌سازی قرآنی، قصد و عدم وقوع، نان و کتاب و منهای فقر یا به عبارتی در تمام آثار متأخر ایشان همین اندیشه محوری دنبال شده است.

عدالتخواهی برای علامه فقط بحث نظری نبود بلکه به ویژگی شخصی ایشان هم بدل شده بود، چراکه به آنچه می‌گفتند عمل می‌کردند و این‌طور نبود که خلوت ایشان با جلوت ایشان متفاوت باشد.

علاوه بر آنچه از ایشان شنیده بودم و در دیدارهای حضوری دیده بودم، در دو کتاب «راه خورشیدی» از محمد اسفندیاری و کتاب «فیلسوف عدالت» نوشته کریم فیضی که سیره ایشان را منعکس کرده‌اند، به نقل‌های معتبر و تصاویری از زندگی شخصی ایشان دست‌یافتم که همواره برایم بسیار شگفت‌انگیز و آموزنده بود و بر جذابیت شخصیت ایشان می‌افزود.

زمانی که برخی کسان که درس دین خوانده بودند به دنبال نعیم دنیوی بودند و زندگی ساده و بدون تجمل را تاب نمی‌آوردند، استاد حکیمی سال‌ها با یک پیراهن مندرس ظاهر می‌شدند، همان پیراهنی که در بسیار از عکس‌ها هم به تن دارند و همواره ساده‌پوش و ساده‌زیست بودند.

ایشان به حداقل‌ها از زندگی این دنیا بسنده کرده بودند. این وارستگی و قطع هر تعلق‌خاطر به جهان گذرا واقعا برای ما بسیار غبطه برانگیز و درس‌آموز بود؛ درسی بسیار دشوار که به‌سختی می‌شود آن را به عمل درآورد.

نسل امروز شاید کمتر استاد حکیمی را بشناسد یا تصور کند برای درک و شناخت این علامه دوران باید مطالعه‌ای سخت و جدی داشته باشد اما می‌توان با کتاب‌های ساده‌تری از ایشان این شناخت و درک را آغاز کرد.

اگر کسی قرار باشد امروز علامه را بهتر و بیشتر بشناسد، شاید بهتر باشد از کتاب «جامعه‌سازی قرآنی» شروع کند البته کتاب اصلی ایشان الحیات است اما شاید نسل امروز در خودش نبیند با این کتاب سراغ اندیشه‌های علامه حکیمی برود.

«جامعه‌سازی قرآنی» و بعد «مرام جاودانه» و نیز کتاب «قصد و عدم‌وقوع» آثاری هستند که برای شروع مناسبند زیرا هسته مرکزی اندیشه ایشان در این آثار نمایان است و در ضمن کتاب‌های سنگینی نیستند که از ابتدای کار مخاطب گرفتار دشواری اندیشه‌های ایشان شود.

عابس قدسی -  ناشر و فعال فرهنگی / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: محمدرضا حکیمی عدالت الحیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۱۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند

پروانه رضاقلیزاده اظهار کرد: نام نویسی برای نخستین جشنواره کتابخوانی عشایر استان با هدف توسعه عدالت فرهنگی و تسهیل دسترسی جامعه هدف به کتاب، تا ۲۰ اردیبهشت ماه ادامه دارد و تاکنون ۶۶۱ نفر در این رویداد فرهنگی و علمی نام‌نویسی کرده‌اند. 

او افزود: جشنواره کتابخوانی عشایر استان اردبیل موسوم به "بیلیک اوبالاری" در شهرستان‌های دارای جامعه عشایری از جمله پارس آباد، بیله سوار، اصلاندوز، انگوت و خلخال در حال برگزاری است و هفت هزار برگه از قبیل پرسش‌های چهارگزینه‌ای و نقاشی و تجربه نگاری مابین عشایر توزیع شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های استان اردبیل افزود: جشنواره کتابخوانی عشایر برای نخستین بار در استان در سه بخش کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال با مشارکت حوزه هنری، سازمان امور اجتماعی کشور و استانداری اردبیل برگزار می‌شود و ارائه امکانات و خدمات فرهنگی، ایجاد فضای شاد با برنامه‌های فرهنگی و کتابخوانی و دسترس پذیر کردن کتاب برای جامعه عشایر استان از اهداف جشنواره است.

رضاقلی‌زاده ادامه داد: کتاب "کوه مرا صدا می‌زند" نوشته محمدرضا بایرامی از نویسندگان سرشناس استان، منبع این جشنواره است و بخش کودک شامل تصویرسازی و نقاشی زیست بوم عشایری، بازگویی قصه‌های عامیانه (فیلم سه دقیقه‌ای) و دست سازه‌های بومی خواهد بود.

او درباره بخش نوجوان جشنواره تصریح کرد: این بخش شامل سئوالات چهار گزینه‌ای، خاطره‌نویسی و تجربه‌نگاری از زیست عشایری، روخوانی گزیده‌ای از کتاب (فیلم سه دقیقه‌ای)، نامه به شخصیت اصلی داستان (جلال)، خلاصه‌نویسی و دست سازه‌های بومی خواهد بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل افزود: بخش جوان و بزرگسال نیز شامل سئوالات چهارگزینه‌ای، خاطره‌نویسی و تجربه‌نگاری از زیست عشایری، پویش معرفی کتاب (فیلم سه دقیقه‌ای) نامه به نویسنده کتاب (محمدرضا بایرامی) و خلاصه‌نویسی است.

رضاقلی‌زاده گفت: دبیرخانه جشنواره در اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان پارس‌آباد مستقر است و دریافت و تحویل حضوری پاسخنامه‌ها در همه کتابخانه‌های عمومی سراسر استان میسر خواهد بود و شرکت‌کنندگان غیرحضوری می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی جشنواره (www.ketabkhooon.ir) در این رخداد شرکت کنند.

استان اردبیل با ۸۳ کتابخانه عمومی در ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده است و اغلب جامعه عشایر آن در شهرستان‌های شمالی استان ساکن هستند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • علامه مطهری شخصیت جامع علمی و بصیرتی معاصر است
  • طنین «آواز آن پرنده آتشین» در نمایشگاه کتاب
  • مجتهدی فلسفه غرب را در بستر تاریخ غربی و ایران آموزش می‌داد
  • ۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند
  • «داستان راستان» نردبانی برای خیزش‌های انقلابی بود
  • ویدئوی بایدن با موضوع جنگ ستارگان واکنش‌برانگیز شد
  • پدر، مادر، ما متهمیم ...
  • «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب» منتشر می‌شود
  • ارگان‌زدگی؛ گریبان‌گیر نمایشگاه کتاب است
  • ده نشانه بحث‌برانگیز از وجود حیات فرازمینی