Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@18:57:27 GMT

افغانستان و آتش زیر خاکستر روابط واشنگتن- برلین

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۰۱۳۵۹

افغانستان و آتش زیر خاکستر روابط واشنگتن- برلین

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از تارنمای این شبکه خبری آمریکایی، پس از چهار سال تنش میان آمریکا و آلمان در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، روابط واشنگتن-برلین اکنون بر سر دوراهی قرار دارد. ناظران می گویند بحران جاری در افغانستان می تواند باردیگر آتش تنش ها را میان این دو کشور شعله ور کند.

"سی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ان.بی.سی" در ادامه افزود: در پی پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۹۹) امیدواری ها برای تغییر روابط دو سوی آتلانتیک افزایش یافت. اما تحلیلگران می گویند با وجود برخی اظهارات دلگرم کننده رهبران آلمان و آمریکا، بسیاری از مسائل کلیدی هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

«سیمون من» رئیس اتاق بازرگانی آمریکا در این خصوص گفت: «ما نشانه های مثبت زیادی می بینیم؛ اقدامات بزرگی از سوی دولت بایدن صورت گرفته است، ارتباطات و گفتگوی زیادی در سفر «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در واشنگتن انجام شد. اینها نشانه های مثبتی است اما هنوز نتایج ملموسی به دست نیاورده ایم». وی افزود: «هنوز چندین مورد حل نشده از جمله وضع تعرفه های فولاد و آلومینیوم باقی مانده است».

دولت ترامپ در سال ۲۰۱۷ با وضع تعرفه های ۲۵ و ۱۰ درصدی بر واردات فولاد و آلومینیوم از سوی کشورهای وارد کننده و از جمله آلمان به گفته بسیاری از تحلیلگران جنگی تجاری علیه برخی کشورهای دوست و متحد خود به راه انداخت.

از سوی دیگر آلمان و بسیاری از کشورهای اروپایی که در پی اعلان تعرفه واردات از سوی دولت ترامپ، تهدید به اقدامات تلافی جویانه کرده بودند، پس از پیروزی بایدن و در ماه مه سالجاری (اردیبهشت) اعلام کردند که قصد ندارند دور دوم تعرفه ها را بر آمریکا اعمال کنند.

اما «والدیس دومبرووسکیس» رئیس تجارت اروپا در ماه ژوئیه (تیر) به روزنامه فایننشال تایمز گفت که ممکن است توافق آینده به تعلیق متقابل همه تعرفه ها منجر نشود.

علاوه بر این، اتحادیه اروپا در ماه ژوئن (خرداد) و در پی فروکش کردن شمار مبتلایان به کووید-۱۹، تصمیم گرفت درهای خود را به روی گردشگران آمریکایی باز کند. اما بایدن هنوز اقدام متقابل انجام نداده که این امر منجر به رنجش برخی مقامات اروپایی شده است.

از سوی دیگر، دولت آلمان با وجود مخالفت آمریکا با خط لوله جنجالی "نورد استریم ۲"، تصمیم گرفت به همکاری با روسیه ادامه دهد و ساخت این خط لوله را متوقف نکند.  

«کارستن برژسکی» اقتصاددان آلمانی در این خصوص به "سی.ان.بی.سی" گفت: «روابط ایالات متحده و آلمان هرچند در گفتار تغییر کرده، اما هنوز به لحاظ ماهیتی تفاوتی احساس نمی شود».

ناظران از دیگر چالش های پیش رو در روابط برلین و واشنگتن را خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و متعاقب آن تصرف سریع این کشور توسط طالبان می دانند که خشم بسیاری را در اروپا برانگیخته است. برخی از سیاستمداران، از جمله در آلمان، این تحولات را مشکلی برای اعتبار سیاسی و اخلاقی کشورهای غربی می دانند.

از طرفی، اگرچه مرکل به طور علنی از همتای آمریکایی خود انتقاد نکرده است، اما رسانه های آلمانی، تحولات در افغانستان را "تلخ، چشمگیر و وحشتناک" خوانده اند.

«آرمین لاشت» جانشین مرکل و به عنوان رهبر حزب دموکراتیک مسیحی آلمان هم پا را فراتر گذاشته و گفته است که خروج نیروهای بین المللی "بزرگترین فاجعه ای است که ناتو از زمان تاسیس تا کنون متحمل شده است".

تحلیلگران هزینه سیاسی این وضعیت برای مرکل و دولتش را گران ارزیابی کرده اند. برژسکی معتقد است که آلمان متوجه شده اگرچه دولت بایدن به وضوح با اتحادیه اروپا دوست است و از لحن مودبانه تری استفاده می کند، اما همچنان آمریکا را اول و بقیه جهان را دوم می داند.

برچسب‌ها طالبان ایالات متحده آمریکا آلمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طالبان ایالات متحده آمریکا آلمان طالبان ایالات متحده آمریکا آلمان تعرفه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۱۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ تحلیلگر عرب: بیداری جوانان آمریکایی شوک بزرگی برای دولت واشنگتن بود

حسین مرتضی، تحلیلگر لبنانی و مطرح جهان عرب در گفت‌وگوی اختصاصی با ایسنا انتفاضه دانشجویی اخیر در دانشگاه‌های آمریکا را که در اعتراض به سیاست‌های این کشور در حمایت از رژیم صهیونیستی صورت گرفته شوک بزرگی برای دولت واشنگتن دانست که به دنبال تطهیر این رژیم از جنایات شنیع آن در غزه است و این انتفاضه را نخستین سنگ بنا در مسیر آگاهی جوانان آمریکایی دانست.

دریافت 58 MB

خبرنگار و مترجم: منصوره حسنی / تدوینگر: علی خلیلی طهرانی   

دیگر خبرها

  • اعتراضات ضد اسرائیلی به دانشگاه برلین کشیده شد
  • اطفای حریق پایگاه نظامی دیهل متال آلمان متوقف شد
  • ویدیو/ تحلیلگر عرب: بیداری جوانان آمریکایی شوک بزرگی برای دولت واشنگتن بود
  • پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل
  • آتش‌ سوزی در کارخانه صنایع نظامی در برلین آلمان
  • آتش‌سوزی در پایتخت آلمان/ دود سمی آسمان برلین را فرا گرفته است
  •  دولت بایدن و عربستان در آستانه یک توافق امنیتی
  • منابع آگاه: دولت بایدن و عربستان درحال انجام بررسی‌های نهایی درباره یک توافق هستند
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه