Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@23:41:54 GMT

ما می تونیم در فضای دانشگاه محقق می‌شود

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۰۱۸۱۵

ما می تونیم در فضای دانشگاه محقق می‌شود

ایسنا/همدان اولین همایش ملی پژوهش‌های جامعه محور در حوزه کشاورزی ،منابع طبیعی و محیط زیست به میزبانی دانشگاه سید جمال‌الدین اسدآبادی به صورت مجازی به همت اعضای هیئت علمی گروه کشاورزی این دانشگاه برگزار شد.

رئیس دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی در این همایش اظهار کرد: نقشه راه جامعه علمی کشور برگرفته از  اسناد بالادستی است چون بیانیه گام دوم انقلاب بوده و در این بیانیه عامل پیشرفت و عزت و کرامت ایران اسلامی "ما می توانیم" تعریف شده و واژه  "ما می تونیم " در فضای دانشگاه قابل محقق شدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین مرادی مخلص گفت:در بیانیه گام دوم انقلاب هفت مبحث مطرح شده که یکی از این مباحث که  مقام معظم رهبری تاکید و توصیه دارند مبحث  علم و فناوری و دانش  بوده ودر بحث علم و دانش ،دانشگاه‌ها وارد مباحثی می‌شوند که بر اساس این بیانیه از فضای دانشگاه‌های یک و دو و سه، دانشگاه‌ها وارد نسل دانشگاه‌های نسل  چهارم و یا جامعه محور می‌شوند.

وی افزود:یکی از مباحث مهم که در دانشگاه‌های جامعه محور و نسل چهارم به عنوان مبحث کلیدی و اصلی و زیربنایی مطرح است حوزه کشاورزی ،منابع طبیعی و محیط زیست است.

مرادی مخلص  با بیان اینکه ورود در  مباحث کشاورزی ،منابع طبیعی و محیط زیست نیاز به تخصص دارد و در کشورهای توسعه یافته  این موارد زیربنایی در  سه حوزه فوق  دارای اهمیت ویژه ای  هستند تصریح کرد: سوال است چرا در ایران شاخص اقتصادی وسهم  تولید ناخالص ملی کشور در کشاورزی  تنها  ۸ درصد راباید داشته باشد و اینجاست که نقش  دانشگاه های جامعه محور مشخص  و تبیین می شود.
رئیس همایش  ادامه داد:در مباحثی چون امنیت و سلامت  غذایی رسالت دانشگاه ها در این فصل نو بسیار متفاوت خواهد بود و محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک  مبحثی است که بحث امنیت غذایی دنیا را مورد توجه قرار می دهد و می طلبد دوستان اندیشمند و پژوهشگر در این حوزه ها ورود پیدا کرده و دستاوردی برای مجموعه های جامعه و مجموعه جامعه محور در  فضای کار  دانشگاه ها داشته باشند

مرادی مخلص یاد آور شد:نکته ای که باید پژوهشگران و اساتید و اندیشمندان  توجه داشته باشند  و دارای اهمیت است  دوره پساکرونا بوده که  بدون تردید رنسانسی  در حوزه های علمی ،کشاورزی ،اقتصادی و محیط زیست و منابع طبیعی اتفاق افتاده و این نقشه راه را در دوره پسا کرونا  در این حوزه ها باید پژوهشگران و اندیشمندان دانشگاه ها بر اساس اسناد بالادستی و نقشه جامع علمی کشور این موارد را  تبیین کنند.

وی با اشاره به اینکه در اسناد بالادستی و نقشه جامع علمی کشور در برنامه پنج ساله هفتم توسعه کشور جایگاه علوم کاربردی ویژه دیده شده، بیان کرد: در علوم  کشاورزی ، محیط زیست و  منابع طبیعی به عنوان علوم کاربردی می‌توانند در راستای نقش آفرینی یک دانشگاه جامع محور تمامی مولفه‌ها را به آن شاخص‌های در نظر گرفته شده برساند.

دبیر علمی  همایش نیز در ادامه اظهار کرد: با حمایت مجموعه دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی، همکاری و همت اعضای هیئت علمی گروه کشاورزی، پس از گذشت ۱۰ سال از تأسیس دانشگاه، اولین همایش ملی "پژوهش‌های جامعه محور در کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست" با هدف ایجاد فضای مناسب برای گردهمایی محققان، کارشناسان و دانشجویان به منظور ارائه فعالیت‌های تحقیقاتی و آخرین دستاوردهای علمی، تبادل نظر و ارائه دیدگاه‌های پیشرو و بحث‌های علمی مربوط به راه حل‌های مبنی بر توسعه کشاورزی پایدار بر مبنای پژوهش‌های جامعه محور،  به صورت مجازی در حال برگزاری است .

هاجر مریخ پور با بیان اینکه برگزاری این همایش می‌تواند حاصل اندیشه‌های نو و یادآور نیاز به تحول در امر علوم کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست باشد افزود: این همایش محیطی برای تبادل ایده‌ها و یافته‌های پژوهشی در مورد مسائل و روند مقابله با مشکلات در عرصه کشاورزی و محیط زیست بوده که در قالب ۸  محور کلیدی فعالیت دارد.

وی ارائه سخنرانی‌های کلیدی و پژوهش‌های انجام شده به صورت سخنرانی و پوستر و برگزاری کارگاه آموزشی را از برنامه‌های محوری این همایش برشمرد و تصریح کرد: بیش از ۱۴۰  مقاله تخصصی به دبیرخانه اولین همایش پژوهش‌های جامعه محور در کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست ارسال شده که ۴۰ مقاله به صورت سخنرانی مجازی و ۸۰ مقاله به صورت پوستر پذیرفته شده است.

مریخ پور  با اشاره به اینکه  در این همایش برای سخنرانان در سه پنل جداگانه فضای تبادل اطلاعات در بستر مجازی با حضور اساتید و داوران متخصص فراهم شده  بیان کرد: امید آن داریم با این گونه از همایش ها و گردهمایی ها بتوانیم گامی هر چند کوچک در تعامل، انتقال تجربه و تحقق سیاست های دانشگاه جامعه محور در کشور برداریم.

مهدی کاکائی، دکترای اصلاح نباتات با گرایش ژنتیک مولکولی و عضو هیئت علمی دانشگاه سید جمال، نخستین سخنران کلیدی این همایش بود که در این همایش سخنرانی خود با موضوع ترمیم زخم با استفاده از ماکرو مولکول‌های گیاهی را ارائه داد.

وی در سخنرانی خود با بیان اینکه استفاده از گیاهان دارویی سابقه قدیمی در کشور دارد تصریح کرد: بر اساس مطالعات تعداد زیادی در حدود ۴۰۰ گونه گیاهی دارویی در اسدآباد وجود دارد که نیاز است این گونه‌ها شناسایی و به صورت کلکسیون در دانشگاه سید جمال جمع آوری شود.

کاکائی یاد آور شد: از این گونه‌های گیاهی دارویی می‌توان در تهیه پمادهای گیاهی جهت ترمیم زخم و بهبود افزایش سیستم ایمنی بدن  و از ماکرومولکول‌های گیاهی در این سیستم استفاده کرد.

پرویز الماسی، عضو هیئت علمی و مدیر گروه کشاورزی دانشگاه سید جمال‌الدین اسدآبادی نیز به عنوان دومین سخنران کلیدی  همایش با موضوع اثر ازن بر جمعیت میکروب‌های آب گلجای  گفت: پس از استقرار گل‌های بریده در آب و گذشت ۲۴ ساعت در فواصل شش ساعت از آب نمونه برداری شد که قبلا به آنها در مقادیر مختلف ازن زده شده و پس از کاشت نمونه‌ها در روی محیط اثر معنی دار ازن مشخص شد که جمعیت باکتری ،قارچ ها و مخمرها را کنترل و نابود می‌کند.

در ادامه همایش مهرداد رسولی، عضو هیئت علمی دانشگاه با موضوع مطالعه و شناسایی آفات مهم درختان نارون در فضای سبز شهر همدان ،دکتر علی اکبر براتی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با موضوع تحلیلی بر مولفه‌ها و متغیرهای توسعه کشاورزی در ایران سخنرانی‌های کلیدی خود را ارائه دادند.

به گزارش ایسنا ،در این همایش برای سخنرانان در سه پنل جداگانه فضای تبادل اطلاعات در بستر مجازی با حضور اساتید و داوران متخصص فراهم شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانها شهرستانها دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی همايش گرد همایی منابع طبيعي محیط زیست کشاورزی گام دوم انقلاب منابع طبیعی و محیط زیست پژوهش های جامعه محور جمال الدین اسدآبادی دانشگاه سید جمال جامعه محور عضو هیئت علمی دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۱۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی زلفی‌گل ظهر شنبه در حاشیه کلنگ زنی یک طرح آموزشی دانشگاه یاسوج در جمع خبرنگاران افزود: استادان سرمایه‌های جامعه و افتخار جامعه دانشگاهی هستند.

وی با بیان اینکه قوانین و مقرراتی وجود دارد که هر کسی آن را رعایت کند، هیچ مشکلی برای وی ایجاد نمی‌شود، گفت: همواره از توان علمی و تخصصی این نخبگان برای پیشرفت کشور بهره خواهیم برد.

زلفی گل اظهار داشت: به طور یقین هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی و یا بدون توجه به توانمندی‌های و ظرفیت‌های استادان دانشگاه نبوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه یک عضو هیئت علمی باید نظم کلاس، و اخلاق حرفه‌ای را به طور کامل رعایت کند، گفت: چنانچه یک عضو هیئت علمی نتواند ترفیع سالانه‌اش را بگیرد شامل رکود علمی می‌شود و به‌هرحال باید تبدیل وضعیت اعضای هیئت‌علمی توسط مرجع ذی‌صلاح بررسی و تأیید شود.

زلفی گل اظهار داشت: تعداد کمی از اساتیدی که در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند، بدون تردید مشکلاتی در زمینه آموزش، پژوهش و موارد دیگری داشتند و خیلی از این افراد بازنشسته بودند که جزو افراد اخراجی قلمداد شدند.

کد خبر 6089998

دیگر خبرها

  • جذب منابع پایدار با رویکرد حفظ و جذب مشتریان محقق می‌شود
  • برگزاری همایش هوش مصنوعی و طلا و جواهر در یزد
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • امضا دو تفاهم نامه علمی در همایش ملی تحول دیجیتال
  • بسیج اساتید محور همدلی و هم‌افزایی در دانشگاه باشد
  • بررسی علل مهاجرت در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی در سیستان و بلوچستان
  • همایش ملی سکونتگاه‌های انسانی ایران برگزار شد
  • تاسیس رشته‌های جدید ‌ متناسب با ظرفیت‌های هرمزگان در دستور کار است