Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@02:43:40 GMT

تحلیلگر ارشد آمریکایی: کمک‌ به اسرائیل قانونی نیست

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۰۲۰۶۱

تحلیلگر ارشد آمریکایی: کمک‌ به اسرائیل قانونی نیست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک تحلیلگر ارشد آمریکایی با بیان نقش داشتن واشنگتن در برنامه تسلیحات اتمی تل‌آویو از لابی گسترده در آمریکا برای صحبت نکردن درباره زرادخانه اتمی رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

گرنت اف اسمیت در «آنتی وار» یادداشتی با این عنوان منتشر کرد: «بمب‌های اتمی اسرائیل، کمک‌های ایالات متحده (به این رژیم) را غیرقانونی می‌کند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تحلیلگر در این وبگاه آمریکایی نوشت: «پیتر باینارت اوایل ماه جاری در نیویورک تایمز مقاله‌ای منتشر کرد که طوفانی ایجاد کرد که عنوانش این بود "آمریکا باید درباره سلاح‌های اتمی اسرائیل شروع به گفتن حقیقت بکند"».

وی ادامه داد: «باینارت اشاره کرد که چگونه رواج "دروغ‌های حذفی" ایالات متحده به سیاستگذاران و سیاستمداران این کشور اجازه می‌دهد وانمود کنند که اسرائیل سلاح اتمی ندارد. این به نوبه خود باعث ایجاد روایت نادرست می‌شود که برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند مسابقه تسلیحات اتمی خاورمیانه را آغاز کند. بینارت از اینکه چگونه فریب‌های ایالات متحده در مورد زرادخانه اتمی اسرائیل باعث تضعیف جایگاه و موضع ادعایی اعلام شده آمریکا به عنوان قهرمان عدم اشاعه می‌شود، ابراز تاسف می‌کند».

به نوشته اسمیت، «آنچه ظاهراً بینارت نمی‌‎دانست این است که چه دستگاهی ایالات متحده را در مساله به اصطلاح "ابهام هسته‌ای" اسرائیل کاملا همراستا قرار می‌دهد و چرا اصلا همچنین مساله‌ای وجود دارد».

طبق این یادداشت، «در دهه‌های گذشته و بعد از آنکه ریچارد نیکسون (رئیس‌جمهور اسبق آمریکا) به گلدا مایر نخست‌وزیر اسرائیل وعده داد هرگز درباره سلاح‌های اتمی اسرائیل به طور علنی بحث نکند، اتفاق‌های زیادی افتاده است. استوارت سیمینگتون و جان گلن سناتورهای آمریکایی دریافتند که اسرائیل (با کمک برخی از نیروهای نیابتی در ایالات متحده) در دهه ۱۹۶۰ به اندازه کافی اورانیوم با درجه نظامی آمریکا را از شرکت پیمانکار دولتی "شرکتمواد و تجهیزات هسته‌ای (NUMEC) جهت ساخت دوازده بمب اتمی گرفت و بعدا آنها را به سلاح تبدیل کرد. سناتورها با خشم از اینکه هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است، با اصلاح قوانین کمک‌های خارجی ایالات متحده به پیچیدگی "ابهام استراتژیک" ریاست جمهوری افزودند. آنها کمک خارجی ایالات متحده به کشورهای دارای سلاح اتمی را که امضا کننده معاهده عدم اشاعه سلاح اتمی نبوده‌اند، به امضای این معاهده مشروط کردند».


«گرنت اف اسمیت» تحلیلگر آمریکایی

 

به نوشته او، «اسرائیل و نایبانش در ایالات متحده برای نادیده گرفتن این قانون تعهد کتبی (واشنگتن) به حفظ ابهام هسته‌ای با روسای جمهور بعدی لابی کردند. در سال ۲۰۱۲ ، دولت اوباما مقرراتی را به تصویب رساند که هیچ کارمند یا پیمانکار نهادهای فدرال آمریکا را از بحث در مورد سلاح‌های اتمی اسرائیل منع می‌کرد. این مقررات به شدت پاسخ‌های نهادهای (فدرال آمریکا) در قبال درخواست‌ها در زمینه قانون آزادی اطلاعات در مورد فعالیت‌های تسلیحات اتمی اسرائیل را محدود می‌کند. به عنوان مثال ، تیم عملیات مخفی رافل ایتان اسرائیلی در سال ۱۹۶۸، به تاسیسات NUMEC نفوذ کرد. در جلسات توجیهی محرمانه مقامات ارشد، سیا هرگز در نتیجه‌گیری خود تردید نکرد که اسرائیل با کمک شیمی‌دان زالمان شاپیرو (مدیر کارخانه NUMEC)، مواد (اورانیوم) را برای تأمین تسلیحات اتمی اسرائیل تغییر داد».

طبق این یادداشت، «پس از مرگ ایتان در مارس ۲۰۱۹، بسیاری از اطلاعات محرمانه سابق در مورد سوء استفاده‌های وی علیه آمریکا باید در دسترس عموم قرار می‌گرفت زیرا دیگر ادعای حفظ حریم خصوصی وجود نداشت با این حال، یادداشت‌های داخلی سیا در مورد ایتان، ضمن اشاره به عملیات ۱۹۶۰ او برای ربودن آدولف آیشمن از آرژانتین و جاناتان پولارد، با دقت در بخش‌هایی از عملیات NUMEC او تجدید نظر و محرمانه کرده است».

گرنت اف اسمیت ادامه داد: «چرا از این اطلاعات همچنان حمایت می‌شود؟ اگر چندین آژانس دولتی ایالات متحده فاش کنند که ایالات متحده مدتهاست می‌داند که اسرائیل دارای برنامه تسلیحات اتمی است، در مورد میزان کمک‌های خارجی که به طور غیرقانونی به اسرائیل تحویل داده می‌شود، این موضوع باعث ایجاد سوالات ناخوشایندی می‌شود. از زمان تصویب "قانون سیمینگتون و گلن" (در کنگره آمریکا)، ایالات متحده تقریباً یک چهارم تریلیون دلار کمک‌های خارجی علنی به اسرائیل داده و میلیاردها کمک دیگر هم به صورت مخفیانه انجام داده است».

به نوشته این تحلیلگر ارشد آمریکایی، «یکی از وظایف اصلی لابی اسرائیل در ایالات متحده ارائه کمک‌های مالی تبلیغاتی کافی به سیاستمدارانی در آمریکا است که معتقدند اجرای قانون (قانون سیمینگتون و گلن) غیرقابل تصور است. این یک استراتژی برنده بوده است اما همچنین قدرت نائبان اسرائیل در ایالات متحده را بیش از پیش نمایان می‌کند و این باعث تمسخر شده است. با این حال حتی اعضای دائماً بدخواه این تیم (تیم نایبان اسرائیل در آمریکا) هم جرات نکرده‌اند که از خواهان اجرا  حفظ قانون سیمینگتون و گلن شوند و از کمک‌های آمریکا به اسرائیل جلوگیری کنند کاری که آنها به راحتی می‌توانند انجام دهند».

وی یادداشت را اینگونه پایان داد: «در همین اثنی، اسرائیل و نیروهای نیابتی‌اش همچنان به کار خود برای خوراندن مجموعه زیادی از توجیهات به آمریکایی‌ها به منظور حمله به ایران به بهانه اینکه این کشور در آستانه رونمایی از تسلیحات خود در خاورمیانه است ادامه می‌دهند، تسلیحاتی که اسرائیل مدت‌ها قبل آن را در اختیار گرفته بود».

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی سلاح اتمی ایران اتمی اسرائیل ایالات متحده تسلیحات اتمی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۲۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه عبری: در اسرائیل هم دانشگاهیان معترض هستند

یادداشت روزنامه صهیونیستی یسرائیل هیوم تاکید می‌کند نه تنها در دانشگاه‌های غربی بلکه در داخل دانشگاه‌های اسرائیل هم معترضان زیادی از میان دانشگاهیان علیه اقدامات اسرائیل به چشم می‌خورند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، دکتر یوری وارتمن که روزنامه یسرائیل هیوم او را استاد و پژوهشگر میهمان در دانشگاه جنوب ولز در بریتانیا معرفی کرده در یادداشتی که امروز سه شنبه منتشر شد با اشاره به تظاهرات طوفانی که سرتاسر دانشگاه‌های ایالات متحده را در بر گرفته، از نگاه صهیونیستی خود ضمن اینکه طبق معمول این اقدام را تشبیه به دوره آلمان نازی می‌کند، اما اجبارا اعتراف می‌کند که این اعتراضات به نقطه جوش خود رسیده است.

او د رنوشتار خود اعتراف می‌کند، دانشگاه‌های معروف و معتبر در کشوری که امکانات آن نامحدود است و همچنان به عنوان ستاره دموکراسی، آزادی و تسامح محسوب می‌شود دیگر به محلی خطرناک برای دانشجویان و اساتید صهیونیست (که البته او آنها را یهودی نامیده) اعلام می‌کند، بدون آنکه به حضور قابل توجه دانشجویان یهودی در میان این دانشجویان معترض اشاره‌ای داشته باشد.

او در عین حال خبر می‌دهد که باید این مسئله را هم در نظر داشته باشیم که این پدیده تازه‌ای نبوده بلکه برای سالیان متمادی دانشگاه‌های آمریکا شاهد انتقادات گزنده‌ای علیه اسرائیل بوده است که بعد از 7 اکتبر به نقطه اوج خود رسیده است.

اودر ادامه نوشتار خود تاکید می‌کند، مسئله غم انگیز و حتی عصبانی کننده در این داستان آن است که منتقدین سالیان گذشته صرفا از میان مسلمانان و یا سازمان‌های دانشجویی مورد حمایت اخوان المسلمین در ایالات متحده نبودند بلکه آکادمیست‌ها و اساتید در میان آنها دیده می‌شود که بارها به اسرائیل سفر کرده و حتی یهودی هم هستند تا امروز شاهد این شرایط باشند.

در بخش دیگری از این یادداشت اعتراف شده است، دو ماه قبل از 7 اکتبر بود که این منتقدین تاکید کردند اسرائیل ساختاری نژاد پرست است که به دنبال پاکسازی نژادی است آنها از ایالات متحده هم خواستند تا کمک‌های نظامی خود را به اسرائیل متوقف کرده و از کمک به آن در سازمان ملل اجتناب ورزد، این اقدامات آکادمیست‌های اسرائیلی در راستای اعتراضات آنها به اصلاحات قضائی بود که دولت نتانیاهو آن را آغاز کرده بود.

این آکادمیست‌ها در آن زمان هم اعلام کرده بودند که اگر مشکل فلسطینیان در چارچوب طرح دو کشوری یا در چارچوب سیاسی دیگری حل نشود، خطر تبدیل شدن اسرائیل به یک ساختار دیکتاتوری وجود دارد.

این استاد دانشگاه طرفدار رژیم صهیونیستی همچنین اعتراف می‌کند، حتی بعد از حوادث 7 اکتبر هم این آکادمیست‌ها تاکید می‌کنند که امکان مقایسه بین این رخداد و نسل کشی یهودیان به دست نازی‌ها وجود نداشته و یک اقدام شکست خورده فکری و اخلاقی است.

واکنش کاخ سفید به تسخیر دانشگاه کلمبیا توسط دانشجویاندانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند

او در پایان هم آورده است: باید بگویم شرایط در دانشگاه‌های ایالات متحده خشم آور است، حمایت صورت گرفته از حماس، حزب الله و ایران در آنجا امری روتین است اما چرا ما راه دور برویم، در همینجا در اسرائل نیز آکادمیست‌ها از آزادی موجود استفاده کرده و تندترین انتقادات را علیه اسرائیل اعلام و از تروریست‌های (گروه‌های مبارز فلسطینی) حمایت می‌کنند، مگر ندیدید که چگونه با تسامح با یکی از اساتید برجسته دانشگاه تل‌آویو که حمایت خود را از اقدامات فلسطینیان اعلام کرده بود، برخورد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سرکوب دانشجویان آمریکایی توسط پلیس نقاب دروغین حقوق بشر را از چهره ایالات متحده انداخت
  • اکثر آمریکایی‌ها تیک‌تاک را به عنوان ابزاری برای نفوذ چین می‌بینند
  • پشت پرده تصمیم رئیس جمهور چین برای ملاقات با وزیر خارجه آمریکا / توسعه و تقویت اقتصادی، راهکار چین برای مقابله با تحریکات آمریکا / چین بر جذب سرمایه گذاری خصوصی از آمریکا متمرکز است
  • ادعای کاخ سفید مبنی بر اعطای پناهندگی به برخی آوارگان فلسطینی
  • تصویب ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه در سنای آمریکا
  • اشتباه نتانیاهو به ایران فرصت داد بازدارندگی اسرائیل را نابود کند
  • بحران کودک‌همسری در آمریکا
  • رسانه عبری: در اسرائیل هم دانشگاهیان معترض هستند
  • عقب‌نشینی آمریکا از تحریم گردان نظامی افراطی رژیم صهیونیستی
  • هشدار آمریکا به دیوان کیفری بین‌المللی پیرامون حکم بازداشت رهبران اسرائیل