Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روزنامه آب‌ث، پایگاه هوایی «توررِخون دِ آردوس» مادرید اسپانیا در حالی در روزهای اخیر به مرکز هماهنگی و اسکان پناهجویان افغان در اروپا تبدیل شده است که به گفته «خوسه لوئیس اسکریبا» وزیر تامین اجتماعی و امور مهاجرت اسپانیا، از آغاز عملیات خروج از افغانستان تا کنون، ۵۵۵ پناهجوی افغان از کابل به این کشور رسیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مارگاریتا روبلس وزیر دفاع اسپانیا هشدار داد که به دلیل «شرایط غم‌انگیز» موجود، قادر نخواهد بود تمام افغان‌هایی را که در مأموریت‌های اسپانیا با این کشور همکاری داشته‌اند، از افغانستان خارج کند.

با این وجود، ۳۵۴ افغان از مجموع ۵۵۵ نفری که از پنج‌شنبه گذشته وارد اسپانیا شدند، درخواست پناهندگی داده‌اند.

در جریان هشتمین پرواز ورودی به اسپانیا، ۲۶۰ افغان از جمله ۱۴ نوزاد به اسپانیا رسیدند و امروز سه شنبه نیز ۳۹۰ پناهجوی دیگر با سه هواپیما به این کشور اروپایی وارد خواهند شد. 

به نوشته روزنامه ال پائیس، آمریکا که کنترل فرودگاه کابل را در دست دارد، تا کنون به اسپانیا برای انجام روزانه دو پرواز مجوز داده بود اما وزیر دفاع اسپانیا اعلام کرد: ما در تلاشیم تا پروازهای روزانه را افزایش دهیم. هر چند وضعیت فرودگاه کابل آشفته است اما قصد داریم تعداد هر چه بیشتر مردم را نجات دهیم.

وزیر تامین اجتماعی اسپانیا هم روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی تِله‌سینکو پیرامون شرایط اقامت پناهجویان افغان که تا کنون به این کشور رسیده‌اند، گفت: هدف ما این است که پناهجویان افغان را بیش از ۷۲ ساعت در پایگاه هوایی توررِخون اسکان ندهیم.

به نوشته آب‌ث، تا کنون ۲۳۰ افغان در ۹ شهر از ۱۰ ایالت مختلف اسپانیا پذیرش شده‌اند.

همچنین در تازه‌ترین خبرها از همکاری دولت اسپانیا با جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا، بنابر اعلام منابع وزارت امور خارجه اسپانیا، تفاهمنامه‌ای در چارچوب توافقنامه همکاری دفاعی بین دو کشور امضا شده است که بر اساس آن دو پایگاه نظامی «روتا» در کادیز و «مورون» در سِویا به مدت دو هفته محل اسکان حداکثر چهار هزار شهروند افغانی خواهد بود که با آمریکا همکاری داشته‌اند.

پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا پیشتر در پیامی توئیتری با تاکید بر تعهد این کشور نسبت به شرایط مردم افغانستان نوشت: ما جامعه بین‌الملل باید امنیت و عزت مردم افغانستان را به ویژه در مورد آسیب‌پذیرترین افراد، تضمین کنیم.

 اسپانیا با پایان دادن به یک ماموریت ۱۹ ساله، ۱۳ مه (۲۳ اردیبهشت) آخرین نیروهای نظامی خود را نیز از افغانستان خارج کرد.

لشکرکشی ناتو به افغانستان پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به بهانه «جنگ علیه تروریسم» آغاز شد اما با گذشت دو دهه از این ماموریت، پیشروی سریع طالبان سبب شد تا کشورهای مختلف از جمله اعضای ناتو، سراسیمه نسبت به خروج هیات‌های دیپلماتیک، کارکنان و شهروندان خود از خاک این کشور آسیایی اقدام کنند.

به نوشته نشریه ال پریودیکو، در طول ۱۹ سال ماموریت، ۱۰۴ اسپانیایی شامل سربازان و دو مترجم که برای نیروهای اسپانیایی کار می‌کردند در این کشور آسیایی کشته شدند.

به این ترتیب از حدود ۱۸۰ سرباز اسپانیایی که در عملیات‌های بین‌المللی کشته شده‌اند،  افغانستان پس از بوسنی هرزگوین با ۲۳ نظامی کشته شده، بیشترین هزینه را برای نیروهای مسلح اسپانیا به همراه داشته است.

طالبان خواستار آن است که مهلت حضور نظامیان آمریکایی در فرودگاه بین‌المللی کابل در نهم شهریورماه امسال پایان یابد اما آمریکایی‌ها با اینکه گفته‌اند همه تلاش خود را برای تحقق آن به کار خواهند گرفت، از احتمال تمدید این حضور سخن گفته‌اند.

طالبان هشدار داده است که در این صورت باید منتظر عواقب آن باشند.

برچسب‌ها اسپانیا افغانستان طالبان پدرو سانچز پروندهٔ خبری تحولات افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اسپانیا افغانستان طالبان اسپانیا افغانستان طالبان پدرو سانچز تا کنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۲۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخست‌وزیر اسپانیا: استعفا نداده و با قدرت ادامه می‌دهم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دویچه وله، پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا امروز دوشنبه ۲۹ آوریل (۱۰ اردیبهشت) اعلام کرد که استعفا نخواهد داد و در سمت خود باقی خواهد ماند.

نخست وزیر ۵۲ ساله اسپانیا روز چهارشنبه ۲۴ آوریل (۵ اردیبهشت) به طور غیرمنتظره اعلام کرده بود که در حال بررسی استعفای خود است.

بر اساس اعلام این رسانه، پدرو سانچز شکایت مربوط به فساد علیه همسرش «بگونا گومز» را دلیل آن عنوان کرده بود.

سانچز سپس تمام قرارهای رسمی خود را لغو کرد.

او همچنین اشاره کرده بود که می خواهد در مورد این فکر کند که «آیا باقی‌ ماندن در سمت ریاست دولت با توجه به باتلاقی که راست‌گرایان و راست‌گرایان افراطی در آن فعالیت سیاسی دارند، ارزشش را دارد یا نه؟»

سانچز حال گفت: من تصمیم گرفته ام در صورت امکان، کارم را با قدرت بیشتر در ریاست دولت ادامه دهم.

نخست‌وزیر اسپانیا همچنین اشاره کرد که تظاهرات اخیر در آخر هفته گذشته (به وقت محلی) در مادرید و برخی شهرهای دیگر این کشور به منظور ابراز همبستگی با شخص او، سبب بازنگری مشترک وی و همسرش در مورد استعفای احتمالی شده است.

کد خبر 6092533

دیگر خبرها

  • از افغانستان متحد دفاع می کنیم
  • کابل: به کسی اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را نمی‌دهیم
  • نخست‌وزیر اسپانیا: استعفا نداده و با قدرت ادامه می‌دهم
  • یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند
  • شادی فوتسالیست‌های افغان با صادق بوقی
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • اسپانیا قصد دارد کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • وزیر صنعت: از کشور‌هایی کالا می‌خریم که از ما کالا بخرند
  • اسپانیا قصد دارد ۴ کشور دیگر را به رسمیت بشناسد