Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-05@16:31:20 GMT

پوشکی که قند خون را کنترل می‌کند

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۰۲۳۰۱

پوشکی که قند خون را کنترل می‌کند

ایران اکونومیست-محققان دانشگاه توکیو موفق به ساخت پوشکی شدند که از طریق نمونه ادرار، قند خون را به طور مستمر کنترل می‌کند.

نظارت مستمر نشانگرهای زیستی بدن یکی از روش‌هایی که به تازگی برای کنترل بیماری‌ها و سلامت با استفاده از تجهیزات و ابزار پوشیدنی مورد توجه محققان قرار گرفته است. یکی از این موارد سطح گلوکز بدن است که در بیماران مبتلا به دیابت بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این منظور محققان ژاپنی پوشکی ابداع کرده‌اند که قند خون بیمار را به طور مستمر کنترل می‌کند و اطلاعات ضروری را در اختیار کادر پزشکی قرار می‌دهد. این ابزار فقط برای سالمندان کاربرد ندارد و بیمارانی که تحت مراقبت‌های ویژه هستند نیز از نمونه‌گیری مستمر خون بی‌نیاز می‌شوند.

در سطح این پوشک حسگرهایی تعبیه شده که اطلاعات مورد نیاز را با فناوری بی‌سیم برای پزشک ارسال می‌کند. مشکلی که در توسعه این فناوری وجود داشت، تامین منبع انرژی بود، زیرا امکان تعبیه باتری در پوشک وجود ندارد. محققان برای حل این مشکل از الکتروشیمی استفاده کردند که در آن انرژی مورد نیاز از ادرار بیمار تامین می‌شود.

کنترل قند خون با این روش حدود یک دقیقه زمان می‌برد و می‌توان از این فناوری و نمونه عرق برای تشخیص نشانگرهای زیستی دیگر نیز استفاده کرد.
نتایج این مطالعه در نشریه ACS Sensors منتشر شده است.

ایرنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: قند خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۲۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی رابطه بین روده و آلزایمر را کشف کرد!

ایتنا - محققان توانستند با استفاده از هوش مصنوعی ارتباط بین میکروبیوم روده و بیماری آلزایمر را مورد تحقیق و بررسی قرار دهند و به نتایج قابل توجهی برسند.
این تحقیق جدید می‌تواند گامی مهم در شناخت بهتر این بیماری شایع و یافتن راه‌های درمانی جدید برای آن باشد.

دکتر فیشیونگ چنگ، از محققان مرکز ژنوم کلینیک کلیولند و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: بیماری آلزایمر یک چالش بزرگ در پزشکی است، زیرا درمان موثری برای آن وجود ندارد. با این حال، محور ارتباطی مغز و روده پتانسیل بالایی برای درمان اختلالات مغزی از خود نشان داده است.

در این تحقیق که در مجله سل ریپورتز منتشر شده، محققان ابتدا ویژگی‌های بیش از یک میلیون جفت بالقوه متابولیت و گیرنده را با استفاده از هوش مصنوعی ارزیابی کردند تا ببینند کدام یک از آنها می‌توانند به یکدیگر متصل شوند.

دکتر چنگ توضیح می‌دهد: متابولیت‌های روده کلید بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیک بدن هستند. اما مشکل این است که ما ده‌ها هزار گیرنده و هزاران متابولیت در بدن داریم. تشخیص اینکه کدام متابولیت به کدام گیرنده متصل می‌شود، بسیار دشوار است. از این رو، از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی این اتصالات استفاده کردیم.

پس از شناسایی متابولیت‌های متصل به گیرنده‌های خاص، محققان توانستند مسیرهای بیولوژیکی را که این متابولیت‌ها می‌توانند تحت تاثیر قرار دهند و همچنین اهداف برخی گیرنده‌ها را شناسایی کنند.

یکی از یافته‌های جالب این بود که دو متابولیت به نام‌های آگماتین و فنیل‌آمین که توسط باکتری‌های روده تولید می‌شوند، می‌توانند سطوح پروتئین تاو را که با بیماری آلزایمر مرتبط است، در نورون‌ها کاهش دهند.

دکتر استیو گاندرون، متخصص ایمونولوژی در توضیح این یافته می‌گوید: روده مانند یک بازار شلوغ است که در آن انواع مواد شیمیایی مبادله می‌شوند. این مواد می‌توانند از جریان خون استفاده و به مغز راه پیدا کنند. اگر این مواد نامناسب باشند، مانند مواد التهابی، احتمال زوال مغز و ابتلا به آلزایمر وجود خواهد داشت.

محققان در ادامه آزمایشات بر روی سلول‌های بنیادی بیماران آلزایمری، مشاهده کردند که این دو متابولیت می‌توانند سطوح تاو را در نورون‌ها کاهش دهند. این یافته امیدوارکننده است، زیرا تجمع پروتئین تاو با ایجاد بیماری آلزایمر مرتبط است.

دکتر چنگ در این باره می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد که بهبود سلامت روده ممکن است بر سطوح تاو در مغز تاثیرگذار باشد و از بیماری آلزایمر پیشگیری یا حتی آن را درمان کند. البته برای بررسی بیشتر این فرضیه به تحقیقات گسترده‌تری در آینده نیاز است.

این تحقیق در حالی انجام شده که ۹۹ درصد آزمایشات بالینی در زمینه مداخلات دارویی برای آلزایمر تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده است. کارشناسان امیدوارند یافته‌های این مطالعه، هدف درمانی جدیدی را در زمینه آلزایمر ارائه دهد.

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی رابطه بین روده و آلزایمر را کشف کرد!
  • لزوم نظارت مستمر بر اجرای مناسب پروژه‌های مشارکتی در شهر اصفهان
  • پوست الکترونیک کشسانی که حس لامسه به روبات‌ها می‌دهد
  • جلوگیری از تخریب اراضی ملی در بم
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: ارتباط بین روده و مغز!
  • فقدان امنیت شغلی؛ دغدغه اول جامعه کارگری
  • رسیدگی مستمر به مشکلات خانواده زندانیان نیازمند بوشهر
  • استفاده محققان از باد به عنوان ابزاری برای جابجایی اشیا
  • اختراعی که «مرد عنکبوتی» را بی‌اعتبار می‌کند!
  • خشم خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد