Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@05:00:32 GMT

تبعات اخراج مهاجران از عربستان بر زندگی ۵ میلیون یمنی

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۰۲۳۳۹

تبعات اخراج مهاجران از عربستان بر زندگی ۵ میلیون یمنی

اقدامات اخیر عربستان علیه مهاجران یمنی برای اخراج و بیکار کردن آنها علاوه بر پیامدهایی که برای ریاض دارد، به بحران فقر ۵ میلیون یمنی که به درآمدهای حاصل از کار در عربستان وابسته هستند دامن می‌زند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الواقع السعودی، وب سایت « مدیا لاین» در گزارشی نوشت که تصمیم عربستان برای پایان دادن به شغل هزاران یمنی، زندگی بیش از پنج میلیون یمنی را که کاملاً به پولهای ارسال شده از سوی بستگان خود در عربستان سعودی وابسته بودند، تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس گزارش وب سایت مذکور «ابراهیم النهاری» 37 ساله که در مغازه تلفن همراه در منطقه «عسیر» عربستان کار می‌کند و 12 سال است که به طور قانونی در آنجا اقامت دارد اعلام کرد که امروز او تهدید به اخراج شده که این امر به دنبال تصمیم جدید مقامات سعودی نسبت به کارگران یمنی، هندی، بنگلادشی و اتیوپیایی صورت می‌گیرد.

النهاری در ادامه افزود: اخطاریه‌ای از سوی کارفرمای خود دریافت کرده که قوانین جدید را به او اطلاع داده و در هر زمان ممکن است اخراج شود. او در مورد تصمیم ناگهانی دولت گفت: نمی‌دانم مشکل چیست. من 12 سال است که اینجا کار می‌کنم ؛ همه من را می‌شناسند می‌ترسم کار دیگری پیدا نکنم. می‌ترسم اگر به یمن برگردم خانواده‌ام تحت بحران فقر قرار گیرند.

دکتر «فواد البعدانی» در یک دانشگاه یمنی اعلام کرد که در سه سال گذشته در دانشگاه نجران عربستان با بیش از صد دانشگاهی و کارمند یمنی دیگر کار کرده است. هیچ اعتراضی به تصمیم آل سعود اگر امنیت را تضمین کند نداریم؛اما ما بر اساس قانون در اینجا می‌مانیم و از دانشگاه‌های یمن برای آموزش در اینجا اعزام شده‌ایم و در نهایت با ما اینگونه رفتار می‌شود.

البعدانی در ادامه افزود: ریاض باید این تصمیم را با آگاهی کامل بررسی کند و از پیامدهای منفی این تصمیم بر زندگی هزاران خانواده یمنی مطلع شود.

تصمیم آل سعود در خصوص اخراج کارگران یمنی

بر اساس آمار اولیه که توسط فعالان به همراه وزارت امور مهاجرین در مرکز شمال یمن جمع آوری شده النهاری و البعدانی دو نفر از تقریباً 700 هزار یمنی هستند که در صورت اجرای کامل این تصمیم ، اخراج می‌شوند.

غارت 85 درصد از درآمدهای نفت و گاز یمن توسط ائتلاف متجاوز سعودییمن| نقض گسترده آتش‌‎بس در الحدیده از سوی عربستان سعودیانصارالله یمن:‌ نظامیان انگلیسی هدف مشروع ما هستند/ عملیات علیه عربستان ادامه دارد

« محمد النویره» مسئول روابط خارجی در وزارت حقوق بشر دولت مستعفی یمن اعلام کرد که این تصمیم هنوز رسمی نیست ، اما کارفرمایان به کارگران یمنی در چهار استان جنوبی ، یعنی «عسیر» ، «نجران »، «ابها» و «جیزان» اطلاع داده‌اند که دستوراتی مبنی بر لغو قرارداد کار با آنها وجود دارد و آنها در مدت حداکثر چهار ماه اخراج می‌شوند.

النویره اعلام کرد که این تصمیم می‌تواند به بیش از پنج میلیون یمنی آسیب برساند که به طور کامل به حواله‌های ارسال شده توسط کارگران یمنی در عربستان سعودی وابسته هستند.

مصوبه سیاسی

«وهیب القاضی» ، یکی از مقامات وزارت امور خارجه در دولت مستعفی یمن در عدن ، معتقد است که تصمیم عربستان به دلیل عملیات نظامی مقامات سعودی با انصارالله در مرز یمن و عربستان بوده است و عربستان از خلال این تصمیم به دنبال آن است تا مرزها خود را از هرگونه تخطی که ممکن است کارگران یمنی مرتکب شوند، حفظ کند.

قاضی افزود که این تصمیم به سطح زندگی یمنی‌ها آسیب می‌رساند ، به ویژه اینکه طبق آمار اولیه وزارت امور خارج از کشور ، این تصمیم ممکن است برای بیش از 800 هزار کارگر یمنی در این استان‌ها اعمال شود و بنابراین حداقل سه میلیون نفر از اعضای خانواده‌های آنها در یمن خسارت خواهند دید.

« توفیق الحمیدی» رئیس سازمان حقوق و آزادی‌ حقوق بشر « سام» مستقر در ژنو اعلام کرد که این تصمیم عربستان بعد تبعیض نژادی دارد؛ چراکه کارگران یمنی با کارگران ملیت‌های دیگر جایگزین شده‌اند.

سازمان سام با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که پیامدهای تصمیم فعلی به این معنی است که افراد بیشتری در شرایطی که یمن شاهد کاهش شدید شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی است ، منبع درآمد زندگی خود را از دست می‌دهند و بحران جدیدی پس از اخراج این کارگران به وجود خواهد آمد.

بحران اقتصادی مکرر یمن

«ایمان عبدالله» روزنامه نگار خبرگزاری یمن (صبا) واقع در صنعا اعلام کرد که تصمیم عربستان بحرانی کمتر از بحران 1990-1991 ، زمانی که عربستان سعودی800 هزار کارگر یمنی و دیگر کارگران عرب را اخراج کرد ، به دنبال نخواهد داشت.

دولت مستعفی یمن هنوز هیچ بیانیه رسمی در محکومیت تصمیم عربستان علیه کارگران یمنی صادر نکرده است.

نارضایتی کارگران یمنی از اقدامات آل سعود

البعدانی اعلام کرد که پس از تعلیق پرداخت حقوق او نمی‌توانست از خانواده خود در یمن حمایت کند ، بنابراین برای کار در عربستان سعودی اقدام کرد و این شانس را داشت که در دانشگاه نجران مشغول به کار شود.

وی در ادامه افزود: من کارکردن در عربستان را فرصتی برای فرار از فقر دانستم، فقری که به دلیل جنگ ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان بر کشور من حاکم شد.اما پس از شنیدن تصمیم مقامات سعودی مبنی بر اخراج دانشگاهیان و کارگران یمنی ناراحتی و تاثیرات روانی زیادی بر کارگران اعمال شده است.

مقامات سعودی در اقدامی تحریک آمیز و مغایر با قوانین بین‌المللی هزاران یمنی مقیم این کشور را اخراج کردند. این اقدام موج گسترده‌ای از محکومیت را ایجاد کرد و افراد زیادی آن را پافشاری آگاهانه حاکمان ریاض بر مجازات مردم یمن تفسیر کردند.

با وجود آنکه عربستان شدیدا به این اصلاحات اقتصادی نیاز داشته اما این می‌تواند یک تاثیر خطرناک پیش‌بینی نشده برایش به همراه داشته باشد. این احتمال وجود دارد که هزاران یمنی اخراج شده که مجبور به بازگشت به کشور درگیر بحران انسانی و بدون فرصت اقتصادی خود شده‌اند، سلاح به دست گرفته و به انصارالله یا نیروهای یمن و کمیته‌های مردمی بپیوندند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: عربستان سعودی تصمیم عربستان مقامات سعودی کارگران یمنی میلیون یمنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۲۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران پیشران توسعه ومسائل اقتصادی هستند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، غلامحسین عماری در اولین روز هفته کارگر از خانه کارگر استان  بازدید  و با دبیر اجرایی و هیات اجرایی  و گفت و گو کرد.  وی اظهارداشت : وقتی انسان در ذهن خود تصویری از پاکی، صداقت، زیبایی زندگی و پاکدستی متصور می‌شود، کارگر در ذهنش نقش می بنند.

عماری به اهمیت موضوع کار و کارگر در سال جهش تولید اشاره کردو گفت: مسؤولین امر باید به وضعیت معیشتی زندگی کار و کارگر رسیدگی کند و دغدغه خانواده‌های کارگر را مدنظر قرار دهند و شرایط را تسهیل دهند.

فرماندار ارومیه با بیان اینکه مسؤولین باید تسهیل گر شرایط کارگر باشند، تاکید کرد: کارگران بخش اصلی موتور محرکه صنعت و اقتصاد کشور هستند و در جهش تولید نقش برجسته ای را دارند.

فرماندار ارومیه در پایان سخنان خود گفت: دولت نیز باید به فکر معیشت کارگران باشد زیرا اگر وضعیت معیشت کارگران خوب باشد وضعیت جامعه نیز خوب خواهد شد.

دیگر خبرها

  • بازیکنان اسمی پرسپولیس علیه تصمیم اوسمار | تبعات شکست تلخ
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل هجوم مهاجران به ایرلند
  • عروسی‌هایی بدون تالار و تشریفات
  • جزئیات یک تصمیم پرسروصدا؛ ژوزه مورایس چگونه مسلمان شد؟
  • تصمیم بزرگ: مورایس چگونه مسلمان شد
  • پیگیری نکردن خواسته کارگران توسط نماینده‌شان از ترس اخراج یک ضعف قانونی است
  • موافقت پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا
  • سن مناسب برای فرزندآوری؛ از تصویر تا واقعیت
  • کارگران پیشران توسعه ومسائل اقتصادی هستند
  • دعوای عجیب مدیران بارسا: ژاوی باید اخراج شود