Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین گفت: در سال گذشته 28 هزار و 678 مورد معاینه بالینی در زمینه های نزاع، سوانح جاده ای و حوادث در استان انجام شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ مصطفی جعفرزاده روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه مهمترین فعالیتهای اداره پزشکی قانونی استان قزوین را تشریح کرد.

جعفر زاده اظهارداشت: پزشکی قانونی به عنوان پل ارتباطی بین قضات و علم پزشکی است و با معاینات بالینی به روشن شدن حقیقت کمک می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی بیان کرد: 90 درصد فعالیت های ما در حوزه معاینات بالینی و پاسخ به سوالات و پرونده های ارجاعی از مراجع قضایی در حوادث، نزاع و سایر موارد است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین گفت: در هر پرونده قضایی که موضوع سلامت افراد مورد نظر باشد و فردی در حادثه، نزاع، حوادث ناشی از کار دچار آسیب شود قاضی آن را به پزشکی قانونی ارجاع می دهد و گاهی در یک پرونده غیر حادثه ای مانند مسائل اقتصادی برای تایید سلامت روحی و روانی فرد هم باید نظر این اداره استعلام شود.

وی بیان کرد: گاهی یک متهم اعلام می کند توان تحمل یک مجازات را ندارد و باید پزشکی قانونی در این زمینه هم نظر دهد تا قاضی تصمیم مقتضی اتخاذ کند و در کنار آن مجوز اهدای جنین، سقط جنین، فرزند خواندگی و از کار افتادگی با این اداره است.

تشریح اجساد فوت شدگان غیر طبیعی

جعفرزاده در ادامه گفت: یک سالن تشریح در مرکز استان وجود دارد که برای تشریح اجساد فوت شدگان با مرگ های غیر طبیعی، مشکوک و خشن مورد استفاده قرار می گیرد و سپس جواز دفن صادر می شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین یادآورشد: کمیسیون های تخصصی پزشکی قانونی هم از دیگر ظرفیت ها و خدمات این اداره است که حدود 3تا 4 درصد فعالیتها را شامل می شود و در کنار آن فعالیت های آزمایشگاهی هم داریم که مجموعه پزشکی قانونی تمامی نظریه های کارشناسی خود را در اختیار مراکز قضایی قرار می دهد.

شهرستان آوج، محروم از مرکز پزشکی قانونی   

وی اضافه کرد: در حال حاضر بجز آوج در سایر شهرستانها مراکز پزشکی قانونی فعال شده و یک سالن تشریح در مرکز استان ( در آرامستان) فعال است و یک سالن تشریح در تاکستان در حال احداث است.

جعفرزاده اظهارداشت: همچنین یک آزمایشگاه برای سم شناسی و نمونه گیری و آسیب شناسی داریم که در این زمینه یک دستگاه سم شناسی برای تشخیص نوع دارو لازم داریم که در حال حاضر نیازهای خود را از استانهای دیگر تامین می کنیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین تصریح کرد: البته آزمایشگاه ژنتیک هم در قزوین نداریم و این تجهیزات در 10 استان موجود است که به دلیل هزینه های سنگین و خاص بودن آن شاید تامین این امکانات در اولویت ما نباشد.

راه اندازی مرکز پزشکی قانونی در آوج در اولویت است

جعفرزاده در ادامه اظهارداشت: شهرستان آوج به دلیل فاصله 120 کیلومتری از مرکز استان و نداشتن مرکز پزشکی قانونی با چالش روبروست و مردم باید برای امور خود به سایر مناطق مراجعه کنند که امیدواریم با کمک مسئولان استان و خیرین منطقه بتوانیم این نیاز را تامین کنیم.

وی گفت: استفاده از ظرفیت خیرین در این سازمان قانونی است و امیدواریم نیکوکاران شهرستان آوج به ما کمک کنند تا این کمبود را برطرف کرده و با ساخت سالن تشریح و مرکز پزشکی قانونی به مردم منطقه خدمت کنیم.

کمبود پزشک بزرگترین چالش پزشکی قانونی

وی در ادامه اظهارداشت: کار در پزشکی قانونی بسیار سخت و طاقت فرساست و دریافتی ها جوابگوی تلاشها نیست و هنوز به عنوان مشاغل سخت و زیان آور شناخته نشده لذا کمتر کسی رغبت جذب در این سازمان را دارد که امیدواریم این موضوع در سطح کلان کشور حل شود تا بتوانیم نیازهای نیروی انسانی را تامین کنیم.

جعفرزاده اضافه کرد: در حال حاضر فقط حدود یک سوم چارت سازمانی مصوب در این اداره فعال شده و در عمل هر پزشک ما به جای 3 نفر کار می کند و با کمترین دریافتی در خدمت مردم هستند و امروز در زمینه پزشک، نیروی فنی کمبود زیادی داریم که باید جبران شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین بیان کرد: ساختمان فعلی پزشکی قانونی هم جوابگوی نیازها نیست و شاهد تراکم جمعیت هستیم و معمولا همه کسانی که به این اداره مراجعه می کنند دچار رنج و اندوه ناشی از حوادث برای خود و بستگان هستند و توقع بالایی دارند تا درخواست های آنها بسرعت انجام شود و ما نیز از فضای محدود اداری و تراکم جمعیت ناراحت هستیم و به دلیل کمبود فضا از مردم عذرخواهی می کنیم.

جعفرزاده اظهارداشت: تمامی نظریه های پزشکی همکاران ما برای تحقق عدالت و مشخص شدن واقعیت ها اعلام می شود و بار روحی و روانی اجساد و متوفیان بر روی همکاران هم بسیار زیاد است اما تلاش می شود هیچ حقی ضایع نشده و همه ابهام ها برطرف شود.

وی گفت: در حال حاضر 16 پزشک رسمی و دو پزشک پاره وقت در اداره پزشکی قانونی استان در خدمت شهروندان هستند و در شهرستان البرز به دلیل نبود پزشک به صورت یک روز در میان این کمبود از قزوین تامین می شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین تصریح کرد: در شهرستانهای تاکستان و بویین زهرا نیز فقط یک پزشک داریم اما با تعهد نیرو های متخصص خود میانگین پرونده ها و نحوه رسیدگی به آنها در استان از میانگین کشوری بالاتر است.

رسیدگی به 4246 پرونده ارجاعی از دستگاه قضایی

جعفرزاده اضافه کرد: در چهار ماهه امسال تعداد 4246 فقره پرونده نزاع که از دستگاه قضایی ارجاع شده بود در این اداره مورد رسیدگی قرار گرفت( 3092 مورد مرد و 1154 زن) که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 درصد افزایش داشته است.

وی یادآورشد: تعداد مصدومان حوادث رانندگی در سال جاری نیز 1714 نفر بودند که 1206 نفر را مردان و 508 نفر را بانوان تشکیل می دادند که در این زمینه شاهد کاهش مصدومان نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین تصریح کرد: در بخش نزاع در سال گذشته شاهد افزایش 13.6 درصدی این پرونده ها بودیم که جایگاه استان بر حسب جمعیت در این بخش رده دهم بود.

جعفرزاده اضافه کرد: در حوادث جاده ای و ترافیکی در سال گذشته شاهد کاهش 20.4 درصدی معاینات این بخش بودیم که رتبه استان سیزدهم بود.

28 هزار و 678 معاینه بالینی در سال قبل

وی بیان کرد: در مجموع تعداد معاینات بالینی در سال گذشته 28 هزار و 678 مورد در زمینه های نزاع، سوانح جاده ای و حوادث بود که نسبت به سال قبل از آن 3 درصد کاهش داشت که رتبه قزوین هم پانزدهم اعلام شد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین تصریح کرد: در حوادث رانندگی هم در چهار ماهه امسال 102 مورد فوتی ثبت شده که در مقایسه با سال قبل دو نفر کمتر شده است.

وی گفت: در سال گذشته 298 فوتی در سوانح داشتیم که 242 نفر را مردان و 56 نفر را زنان شامل می شدند که کاهش 1.3 درصدی را شاهد بودیم و در رده سیزدهم کشور قرار داشتیم.

جعفر زاده بیان کرد: در چهار ماهه امسال 7 مورد فوتی ناشی از حوادث کار در استان ثبت شد که در سال گذشته این تعداد 9 نفر بود و امسال 4 فوتی بر اثر برق گرفتگی و 5 فوتی ناشی از غرق شدن در کانال هم ثبت شده است.

صدور جواز 131 سقط درمانی/ بررسی 386 پرونده در کمیسیون های تخصصی

وی گفت: در سال گذشته 167 فقره پرونده سقط جنین مورد بررسی قرار گرفت که 131 مورد مجوز سقط درمانی جنین صادر شد و برای 37 مورد تشخیص قطعی داده نشد و بررسی ها ادامه دارد.

جعفرزاده اظهارداشت: در سال قبل همچنین 386 پرونده در کمیسیون های تخصصی تشکیل و بررسی شد که 144 مورد آن مربوط به شکایت از کادر درمانی و پزشکی بود که 66 مورد محکومیت داشتیم که 78 مورد آن قصور پزشکی تشخیص داده شد.

وی گفت: 184 جلسه کمیسیون تخصصی هم تشکیل شد که 58 مورد آن کمیسیون روان پزشکی بود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین اظهارداشت: در نوبت اول کمیسیون های تخصصی 342 فقره و در نوبت دوم 44 فقره رسیدگی شد و بقیه به استانهای تهران، البرز و زنجان ارجاع داده شد.

ساخت سالن تشریح در چوبیندر پیگیری می شود

جعفرزاده در ادامه گفت: سالن تشریح کنونی پزشکی قانونی در آرامستان شاید مکان مناسبی نباشد که اخیرا 2500 مترمربع زمین در ناحیه چوبیندر اختصاص داده شده تا سالن تشریح مناسب تری در این منطقه ساخته شود که امیدواریم با کمک خیرین و مسئولان استانی ساخت این سالن تسریع شود.

وی گفت: خوشبختانه در پزشکی قانونی به امور پژوهشی اهمیت ویژه داده شده و امروز دو محصول جدید دانش بنیان شامل کیت تشخیص ژنتیک و کیت هموژنایزر در تهران رونمایی شد که ضمن تعیین هویت ژنتیک سرعت پاسخگویی به نمونه های خونی و سم شناسی هم افزایش می یابد که با این محصولات بیش از 30 میلیارد تومان در هزینه های سازمانی صرفه جویی خواهد شد.

جعفرزاده در ادامه ازجذب پزشک برای تامین نیازهای کادر خود هم خبر داد و گفت:درحال حاضر آماده جذب پزشک در پزشکی قانونی هستیم و علاقمندان این حرفه را دعوت به همکاری می کنیم. 

وی از خیرین و مسئولان استان هم خواست برای تامین کمبودهای این اداره و خدمت رسانی بهتر به مردم بویژه احداث مرکز پزشکی قانونی در آوج و سالن تشریح در قزوین مشارکت داشته باشند تا بتوان در کوتاهترین زمان نیازها را برطرف کرده و خدمات راحت تری به مردم ارائه کرد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مصطفی جعفر زاده جعفرزاده در ادامه مرکز پزشکی قانونی کمیسیون های تخصصی پزشکی قانونی سالن تشریح سال گذشته حال حاضر 28 هزار و 678 داده شد سال قبل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۳۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از دادگستری سیریک

مسجدی در این سفر در جریان مشکلات جاده مواصلاتی سیریک – جاسک نیز قرار گرفت.

وی همچنین در بازدید از توقفگاه نگهداری بیش از ۱۰۷ خودروی بدون صاحب و پیگیری، در خصوص نحوه آزادسازی این خودرو‌ها گفتگو کرد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با حضور در مسجد صاحب الزمان (عج) به مشکلات بیش از ۲۰ تن از مردم شهرستان سیریک در حوزه پرورش میگو، تصفیه آب و زمین‌های ملی رسیدگی کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • (ویدیو) معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان
  • تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان + فیلم
  • مرگ کودک ۷ ساله در مازندران با سقوط کمد
  • سقوط کمد سبب مرگ کودک ۷ ساله در قائمشهر
  • بازدید رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از دادگستری سیریک
  • چالش کمبود معلم در چهارمحال و بختیاری رفع شد
  • محکومیت ۲۶ پرونده قصور پزشکی در پزشکی قانونی کرمانشاه
  • همراهی ۱۹ پزشک هلال احمر با زائران حج تمتع خراسان رضوی
  • اورژانس قزوین ‌۱۲۰ نیرو کم دارد
  • مشکل کمبود دبیر و آموزگار در سال تحصیلی جدید حل شد