Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام احمد مروی روز سه‌شنبه و در حاشیه مراسم خاکسپاری مرحوم علامه حکیمی در جمع خبرنگاران افزود: این مرحوم پرچم عدالت برگرفته از روایات و آیات قرآنی را به دست گرفته بود زیرا از عمق جان مسایل و وضعیت مردم را درک می‌کرد و نسبت به آن  دغدغه داشت.

وی ادامه داد: حتی در دیدارهایی که با مقام معظم رهبری داشتند به جای طرح مباحث علمی و عرفانی به بیان دردها و مشکلات مردم می‌پرداختند و دغدغه‌های خود را نسبت به گرانی و اقتصاد مردم بیان می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولیت آستان قدس رضوی گفت: آن مرحوم بسیار ساده زیست بود به گونه ای که میز تحریر ایشان تخته‌ای بود که بر روی چند آجر قرار داشت و روی آن پارچه‌ای پهن کرده بودند.

مروی با اشاره به ویژگی های علمی مرحوم حکیمی گفت: این علامه شهیر دارای برجستگی‌های علمی بسیار ارزشمندی بود و دروس حوزوی و فقه خود را از محضر آیت الله میلانی بهره برده بود و از شاگردان برجسته ایشان به شمار می‌رفت.

مروی افزود: در موضوعات عرفان قرآنی و حکمت الهی نیز از شاگران برجسته و خاص مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی قزوینی به شمار می‌آمدند.

وی ادامه داد: قلم علامه حکیمی بسیار سحرآمیز، زیبا و فاخر بود که از اولین کتاب وی به نام "سرود جهش‌ها" تا سایر نوشته‌ها این نوع نگارش ادامه یافت.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این که مجموعه ۱۲ جلدی "الحیاة" با تلاشهای برادران حکیمی نوشته شد عنوان کرد: این مجموعه یک دایره المعارف ویژه است که به سبک نوینی آیات و روایات اسلامی، در آن گردآوری شده است.

الحیاة، نخستین دائرة المعارف مدون حدیثی شیعی با رویکرد طرح کلی اندیشه اسلامی بر اساس معارف اهل بیت(ع) است. این مجموعه عظیم از جمله آثار توصیه شده درباره موضوع سبک زندگی و زیست مسلمانی و به تعبیر متفکران معاصر، عرضه عصری و تمدنی قرآن و روایات معصومین(ع) است.

الحیاة، کتابی ۱۲ جلدی به زبان عربی، نوشته محمدرضا، علی و محمد حکیمی است که آغاز نگارش آن در سال ۱۳۵۳شمسی بوده و آخرین جلد آن در سال ۱۳۹۴ شمسی منتشر شد.

هدف نویسندگان، ارائه سیمای اسلام و تشیع، بر محور عدالت اجتماعی و آزادگی فردی بوده و منبع اصلی خود را قرآن و حدیث دانسته‌اند. احمد آرام ۶ جلد اول آن را به فارسی ترجمه کرده است.

پیکر مرحوم علامه محمدرضا حکیمی، صبح امروز - سه شنبه - پس از تشییع و اقامه نماز میت، در رواق دارالحجه حرم مطهر رضوی، در جوار برادر مرحومش به خاک سپرده شد.

علامه حکیمی، فقیه، مجتهد شیعه، فیلسوف، متفکر و نویسنده نامدار حوزه دین و فرهنگ، مجاهدی نستوه بود که عمر پربرکتش را در مسیر دفاع از تعالیم مکتب وحی و پیامبر گرامی اسلام (ص) صرف تبیین علمی مفهوم عدالتخواهی و تلاش عالمانه برای ستم‌زدایی از جامعه بشری سپری کرد.

آن بزرگوار فرزند حاج عبدالوهاب، در سال ۱۳۱۴ خورشیدی در مشهد چشم به جهان گشود. پس از گذراندن دوران دبستان وارد حوزه علمیه نواب این شهر شد و در میان هم‌درسانش خوش درخشید و در ۲۳ سالگی از آقابزرگ‌ تهرانی اجازه نقل حدیث گرفت و از همان دوران سری پرشور برای تلاش در راه تحقق عدالت داشت.

روانشاد حکیمی در بسیاری از شاخه‌های علوم حوزوی و معارف دینی به عنوان مرجع تحقیق طلّاب جوان و کثیری از دانشجویان و جوانان در بیرون از حوزه شناخته می شد.

وی از محضر عالمانی چون ادیب نیشابوری، آیت‌الله حاج سید محمدهادی میلانی، شیخ هاشم و شیخ مجتبی قزوینی، حاج میرزا احمد مدرس و شیخ غلامحسین محامی بادکوبه‌ای کسب علم کرد و با بزرگانی همچون علامه امینی، سید ابوالحسن حافظیان و شیخ علی‌اکبر الهیان مأنوس شد.

مرحوم حکیمی همچنین به عنوان ادیبی خبره در بسیاری از محافل ادبی خراسان مانند انجمن ادبی قهرمان و فردوسی عضویت داشت.

"مهدی اخوان‌ثالث"، شاعر شهیر معاصر و از دوستانش، حکیمی را "سربدار امروز خراسان" نامیده و شعری را در نخستین مجموعه انتشاریافته خود با نام "ارغنون" به او تقدیم کرده بود. مهرداد اوستا، دیگر چهره ادبی و فرهنگی نیز در وصفش سرود: "در گلشن کلام حکیمی بین / آیات رشک حکمت یونان را"

این استاد فرزانه در چهارچوب حیات فکری خود آثاری در معرفی مکتب فکری تفکیک نگاشت که کتابهای "مقام عقل، اجتهاد و تقلید در فلسفه، معاد جسمانی در حکمت متعالیه، الهیات الهی و الهیات بشری و مکتب تفکیک" از آن جمله هستند.  

وی همچنین آثاری در زمینه روایات اهل بیت(ع) و ترجمه احادیث از جمله "دایره‌المعارف الحیاه و گزارش و انذار" از خود به یادگار گذاشته است.  

"کلام جاودانه، خورشید مغرب، امام در عینیت جامعه، مرام جاودانه، جامعه‌سازی قرآنی، پیام جاودانه و ادبیات و تعهد در اسلام" نیز دیگر کتابهای نوشته مرحوم حکیمی در شناساندن اسلام نجات‌بخش و آموزنده تعالیم فردی و اجتماعی این دین مبین هستند.

‌همچنین کتابهایی در تجلیل از زحمات و مجاهدات مفاخر اسلام به قلم علامه مرحوم منتشر شده که تصویرگر چهره روشنی‌بخشِ این رادمردان است که "سپیده‌باوران، بیدارگران اقالیم قبله، حماسه غدیر، شیخ آقابزرگ، میرحامدحسین و شرف‌الدین" از جمله این آثار هستند.

این فقیه پاسدار مکتب تشیع در پی همه‌گیری ویروس کرونا مدتی بیمار شد تا این که چند روزی بنا بر تشخیص پزشکان پس از تزریق دُز دوم واکسن کرونا در بیمارستان بستری و روز دهم تیرماه امسال از بیمارستان مرخص شد.

علامه محمدرضا حکیمی با شدت گرفتن بیماری بار دیگر به بیمارستان منتقل و در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار گرفت اما رنج بیماری همراه با کهولت سن موجب رحلت این حکیم فرزانه ۸۶ ساله در نیمه شب ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰ شد.

برچسب‌ها مشهد شیعه آستان قدس رضوی مقام معظم رهبری مهدی اخوان ثالث یونان مهرداد اوستا محمدرضا حکیمی ادیب نیشابوری قرآن احمد مروی خاکسپاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد شیعه آستان قدس رضوی مشهد شیعه آستان قدس رضوی مقام معظم رهبری مهدی اخوان ثالث یونان مهرداد اوستا محمدرضا حکیمی ادیب نیشابوری قرآن احمد مروی خاکسپاری آستان قدس رضوی علامه حکیمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۴۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی

کمتر شهروند و هموطن ایرانی پیدا می‌شود که روی نام «خلیج‌فارس» حساسیت و تعصب ملی نداشته باشد. «خلیج‌فارس» یا «دریای فارس» یا «بحر فارس» و... از جمله اسامی خاص و ویژه‌ای است که در میان جغرافیدانان، سیاسیون، شرق‌شناسان و جهانگردان، نسخه‌شناسان تاریخی، اسناد موزه‌ای و آرشیوی و حتی بسیاری از مردم جهان، نام آشناست. اما آنچه سبب شده به این موضوع بپردازیم، فرارسیدن «دهم اردیبهشت» است که در تقویم تاریخ رسمی کشور به نام «روز ملی خلیج‌فارس» نام‌گذاری شده است و یادآور واقعه و حادثه مهمی از دوران مبارزه ملت ایران با دولت‌ها و قدرت‌های استکباری و استعماری است. در این روز بود که با شجاعت و دلاوری‌های مردان و زنان غیور در منطقه جنوب کشور، عوامل و عمال پرتغالی‌ از تنگه هرمز و خلیج‌فارس اخراج شدند.

 خلیج‌فارس مظهر و نماد هویت ایرانی است و پیشینه‌ای به قدمت تاریخ دارد. خلیج همیشه فارس، نه تنها یک عرصه آبی و آبراه مهم و حساس، بلکه میراثدار فرهنگ و تمدنی کهن و گنجینه کمیاب و بی‌نظیری از تنوع زیستی است که باید حفظ و احیا شود.

نام «خلیج‌فارس» در گذر تاریخ و زمان

براساس اسناد تاریخی، بررسی کتب و متون کهن و تاریخی و همچنین بررسی اقوال و نوشته‌های جغرافیدانان، شرق‌شناسان و نسخه‌شناسان اسناد تاریخی و برخی اظهارات استادان علم جغرافی، «نام خلیج‌فارس» از کهن‌ترین ادوار تاریخی تا دایره‌المعارف‌های کنونی در قرن21 میلادی با تغییر اندکی در رسم‌الخط‌های گوناگون ملل، همچنان باقی مانده است. در دوره هخامنشیان خلیج‌فارس با نام «سینوس پرسیکوس» و «ماره پرسیکوم» شهرت داشته است. دانشمندان ایرانی از روزگار هخامنشیان این دریا را «درایا پارسا» اسم برده‌اند که ترجمه امروزی آن «دریای پارس» می‌شود. بنابراین این دو نام برای خلیج‌فارس از همان دوران به همین ترتیب رواج داشته و تا قرن بیستم هم جغرافیدانان و تاریخ‌نویسان جهان اسلام همان نام درایا پارسای عصر هخامنشیان را اقتباس و به عربی به نام «البحرالفارسی» ترجمه کردند. (منبع: پیروز مجتهدزاده در گفت‌وگو با خبرآنلاین).

قرن بیستم، قرن ظهور مطالعات جدید در حوزه جغرافیاست به‌گونه‌ای که «سینوس پرسیکوس» یونان باستان، امروز به زبان انگلیسی با عنوان «پرشین گلف» (Persian Gulf) یا همان خلیج‌فارس نام‌برده می‌شود و سایر زبان‌های غربی همچون فرانسوی ترجمه خلیج‌فارس را به کار می‌برند. از طرفی در تمدن ایرانی اسلامی در قرن بیستم کلمه البحرالفارسی با هدف ایجاد وحدت و یکپارچگی میان نام‌های خلیج‌فارس همچون دیگر زبان‌ها جای خود را به خلیج‌فارس داد. (ر.ک به همان منبع).

 آنچه بر اساس اسناد و مطالعات نسخ قدیمی تاریخی و جغرافیایی جهان مشهود است، این است نام «سینوس پرسیکوس» و «ماره پرسیکوم» مربوط به خلیج‌فارس به‌تدریج به زبان‌های کهن و جدید وارد شد و ممالک و مسالک‌نویسان، مورخان و جغرافیدانان نیز از آن با نام‌های «دریای پارس»، «بحر فارس»، «بحر عجم»، «دریای عجم» و درنهایت با عنوان «خلیج‌فارس» یاد کرده‌اند.

برخی از آثار مرتبط با نام «خلیج‌فارس» در این آستان مبارک

سری به سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی می‌زنیم. مطابق آنچه در سوابق، اسناد، مدارک و آثار موزه‌ای این سازمان وجود داشته و براساس توضیحات مدیران و کارشناسان این سازمان، متوجه می‌شویم برخی از آثار، اسناد و اشیای موزه‌ای در این آستان مبارک وجود داشته که به نوعی یادگاری‌هایی هستند که نام و یاد خلیج‌فارس را در ذهنمان یادآور می‌شوند.

معاون امور موزه‌ها و گنجینه‌های فرهنگی این سازمان دراین باره به قدس می‌گوید: در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی منابع و آثار نفیس متعددی ازجمله نسخه‌های خطی، اسناد و مطبوعات و آثار موزه‌ای مرتبط با «خلیج‌فارس» به زبان‌های مختلف وجود دارد.

مهدی قیصری نیک ادامه می‌دهد: در این منابع از «دریای فارس»، «بحر فارس»، «خلیج عجم» و «خلیج‌فارس» نام برده شده است. یکی از این آثار و منابع، ترجمه نسخه خطی «المسالک و الممالک» تألیف ابواسحاق ابراهیم‌ بن محمد اصطخری در قرن هفتم قمری یعنی حدود هفتصد و اندی سال پیش است که در گنجینه نسخه‌های خطی این سازمان نگهداری می‌شود. اصطخری در این اثر، سراسرِ خلیج‌فارس و دریای عمان و بخش بزرگی از اقیانوس هند از ساحل شرقی آفریقا، زنگبار تا حدود سراندیب (سیلان) را «دریای پارس» نامیده و گاه انتهای این دریا را به سرزمین چین رسانده است.

وی اضافه می‌کند: اسنادی از مکاتبات سیاسی دوره قاجار در مرکز اسناد آستان قدس رضوی موجود است که به وضوح از «خلیج‌فارس» در آن نام برده شده است. به عنوان مثال، قدیمی‌ترین این اسناد متعلق به سال ۱۲۳۸ قمری و دوره مظفرالدین‌شاه قاجار است که در آن‌ها نام خلیج‌فارس به روشنی ذکر شده و به زبان‌های فارسی، آلمانی و انگلیسی درج شده است. انعقاد قراردادی میان محمد زکی‌خان، سردار فارس و سرحددار انگلیس در هندوستان درزمینه همکاری‌های متقابل برای برقراری امنیت در بنادر و جزایر واقع در خلیج‌فارس و توافق بر سر حضور نیروهای انگلیسی در آن حدود که به تاریخ ۱۲۳۸ قمری منعقد شده، برگ دیگری از این اسناد است.

این مقام مسئول بیان می‌کند: همچنین از دیگر آثار راوی نام «خلیج‌فارس » در گستره تاریخ ایران می‌توان به نقشه اهدایی توماس کلستیل، رئیس‌جمهور اتریش به رهبرمعظم انقلاب به زبان آلمانی و متعلق به قرن ۱۹ میلادی اشاره کرد که در موزه هدایای رهبر معظم انقلاب در آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. ضمن اینکه دو کره جغرافیایی ساخت انگلستان مربوط به سال ۱۸۵۰ میلادی یعنی کره جغرافیایی نیوتن و پسرش و کره دیگری مربوط به سال ۱۸۴۵ میلادی که نام خلیج‌فارس به انگلیسی روی آن درج شده نیز ازجمله آثار موجود در موزه‌های آستان قدس رضوی است که از نام خلیج‌فارس در گستره تاریخ روایت می‌کند.

از «کشتیرانی هلند» تا تلگرافِ «نظام‌السلطنه» همه با نام «خلیج‌فارس»

به غیر ازمواردی که در سخنان معاون امور موزه‌ها و گنجینه‌های فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیان شد، آثار، اسناد و منابع تاریخی دیگری هم در این سازمان وجود دارد که بی‌ارتباط با نام «دریای پارس»، «بحر فارس» و«خلیج‌فارس» نیستند که به اختصار به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

_ نامه شرکت کشتیرانی هلند به سید جلال‌الدین تهرانی برای مراجعه و دریافت برگ حواله تحویل کالا به تاریخ ۱۳۳۷ شمسی.

 _ سواد عریضه رؤسای ایرانی ساکن کویت به شیخ محمد خالصی در خصوص تعدی عبدالعزیز بن مسعود، حاکم نجد به ایرانیان ساکن کویت و درخواست مذاکره با سردار سپه برای توجه به ایرانیان دور از وطن و تسلط اجانب بر جزایر ایرانی خلیج‌فارس به تاریخ ۱۳۴۲ قمری.

 _ دستور تلگرافی حسین‌قلی‌خان نظام‌السلطنه مافی به شوکت‌الملک برای توقیف کاروان حامل سلاح از مبدأ خلیج‌فارس به مقصد افغانستان و اعلام نتیجه آن به تاریخ ربیع‌الاول ۱۳۲۶ قمری.

 _ تصویر بریده روزنامه الوطن حاوی یک سند تاریخی از نامه شیخ مبارک الصباح، امیر کویت و تصریح به کلمه «خلیج‌فارس» به تاریخ جمادی‌الاول ۱۴۲۷ قمری.

 _ جوازنامه صادره توسط دولت انگلیس در خلیج‌فارس مربوط به حمل مال‌التجاره از بندر بوشهر به داخل ایران برای محمد شفیع تاجر کازرونی به تاریخ ۱۳۱۷ قمری.

 _ صورت قیمت اجناس و کالاهای تجاری در بازارهای انگلیس و هزینه تحویل آن در بنادر خلیج‌فارس به تاریخ ۱۳۲۴ قمری.

محمدحسین مروج کاشانی

دیگر خبرها

  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش معرفت مردم به اهل بیت (ع)
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در دهه کرامت
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • «به یادِ ماموستا فخری»
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • یادواره شهدای کارگری شهرستان شفت برگزار شد
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند