Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی طالبان اظهار کرد: طالبان می خواهند کره جنوبی ، آنها را به عنوان دولت "مشروع" افغانستان به رسمیت بشناسد و امیدوار است همکاری های اقتصادی و سایر مبادلات بین دو کشور تقویت شود.

به گزارش ایرنا،  عبدالقهار بلخی، عضو کمیسیون فرهنگی طالبان روز سه شنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری یونهاپ این اظهارات را مطرح کرد و از سئول خواست تا روابط "صمیمی" خود را با این کشور "مملو از منابع معدنی بکر" حفظ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اولین مصاحبه ای است که یک مقام طالبان با یک رسانه کره جنوبی از زمان تصرف افغانستان توسط این گروه انجام داده است.

بلخی گفت: ما امیدواریم نه تنها توسط کره جنوبی، بلکه در کل جهان به عنوان دولت قانونی افغانستان شناخته شویم.

این مقام فرهنگی طالبان افزود که این موضع رسمی امارت اسلامی افغانستان است همان نامی که طالبان در زمان حکومت بر کشور در دهه ۱۹۹۰ استفاده می کردند.

وی به همکاری اقتصادی طالبان با کره جنوبی ابراز امیدواری کرد و گفت: افغانستان مملو از منابع معدنی استفاده نشده است کره جنوبی به عنوان تولید کننده پیشرو در زمینه لوازم الکترونیکی در جهان می تواند بر اساس منافع متقابل با کشور ما همکاری کند، جایی که ما همچنین می توانیم به عنوان یک کریدور اقتصادی که کشورهای آسیای جنوبی و مرکزی را به هم متصل می کند عمل کنیم.

این مقام مسئول در پاسخ به این سئوال که آیا رهبران طالبان می خواهند در آینده برای گفت و گو با سیاستمداران و تجار کره ای به سئول سفر کنند، اظهار امیدواری کرد و گفت: بله، ما کاملاً مایل به دیدار با رهبران و تجار کره ای هستیم و روابط اقتصادی و مردمی بین مردم و کشورها را تقویت می کنیم.

یونهاپ می گوید سخنان بلخی در حالی بیان شد که کره ای ها هنوز خاطرات تلخی از حمله مرگبار طالبان به سرباز کره ای در سال ۲۰۰۷ و کشته شدن دو نفر از ۲۳ کره ای ربوده شده در مأموریت کلیسای کره در افغانستان در همان سال دارند.

اما این مقام طالبان بر ضرورت "نگاه به آینده" تأکید کرد و گفت: کشور ما توسط نیروهای خارجی اشغال شد و ما مجبور شدیم از حق تعیین سرنوشت خود دفاع کنیم این یک فوریت است که ما به آینده نگاه کنیم و در گذشته زندگی نکنیم.

بلخی در مورد اصل سئول مبنی بر تعامل با کشورهایی که به حقوق بشر و هنجارهای جهانی بین المللی پایبند است، ادعا کرد که طالبان "بی چون و چرا" اعلام کرده است که "حقوق جهانی همه انسانها را در چارچوب قوانین اسلامی" محترم شمرده و از آن محافظت می کند.  

این مقام مسئول با اشاره به افزایش نگرانی ها از انتقام احتمالی طالبان برای افغان هایی که با آمریکا و شرکای آن متحد شده اند، تاکید کرد که گروه وی "عفو عمومی برای مردم" صادر کرده است.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: کره جنوبی کره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۴۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرده است که از ماه جنوری تا مارچ سال جاری میلادی دست‌کم ۳۶ تن در پی حملات داعش در افغانستان کشته و ۱۱۸ تن دیگر زخمی شده‌اند.

 روز پنج‌شنبه، ۱۳ ثور، با نشر گزارشی به دستور شورای امنیت سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان زیر سلطه طالبان گفته است که در این حملات بیشتر شیعیان هدف قرار گرفته‌اند.

براساس این گزارش، از ۶ تا ۱۱ جنوری، سه انفجار بمب‌دستی در شهر کابل سبب کشته و زخمی شدن دست‌کم ۷۹ غیرنظامی شده است.

یوناما افزوده است که در ۶ جنوری پنج غیرنظامی در پی انفجار مین جاسازی‌شده در یک بس مسافری در منطقه دشت‌برچی کابل کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

همچنان در ۹ جنوری انفجار مین جاسازی‌شده در یک ماشین حامل کارمندان اداره زندان‌های طالبان در منطقه «الوخیل» کابل، سه کشته و ۱۳ زخمی برجا گذشته است.

این گزارش تصریح کرده است در تاریخ ۱۱ جنوری نیز در پی وقوع انفجاری در یک مارکت تجارتی واقع در دشت‌برچی کابل که هنوز نوعیت آن مشخص نشده است، سه تن کشته و ۲۱ تن دیگر زخمی شده‌اند.

مردان، زنان و کودکان شامل قربانیان این حملات هستند.

طبق یافته‌های یوناما، حمله انتحاری در مقابل نمایندگی کابل بانک در قندهار هم ۲۵ کشته و ۵۰ زخمی برجا گذاشته است.

این حمله در ۲۱ مارچ رخ داده بود.

مسئولیت تمام این حملات را گروه داعش بر عهده گرفته است.

گفتنی است که پس از ماه مارچ نیز کابل و هرات گواه حملات داعش بوده است.

در تازه‌ترین مورد، شام‌گاه دوشنبه، ۱۰ ثور، افراد تفنگ‌دار مربوط به داعش بر مسجد شیعیان در ولسوالی گذره هرات حمله کرده‌اند که در پی آن، شش تن به‌شمول زنان و کودکان کشته‌ شده‌اند و یک تن دیگر زخمی شده است.

این آمار قربانیان ناشی از حملات داعش در حالی ارایه می‌شود که طالبان همواره حضور فیزیکی جنگ‌جویان گروه داعش را در افغانستان رد کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • بازگشت بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر به افغانستان
  • استقبال طالبان از قهرمانان فوتسال افغانستان
  • دولت ترینیداد و توباگو کشور فلسطین را به رسمیت شناخت
  • مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه
  • ایجاد مرکز لجستیکی تجاری در هرات
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • درخواست یک مقام طالبان برای به بهره‌برداری رسیدن مسیر چابهار-افغانستان
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان
  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک