Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهروز شایق بروجنی روز سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران افزود: رشته‌های تربیت مربی مهدکودک، پرورش زنبور عسل و تربیت مربی نمایش کودک در مقطع کاردانی حرفه‌ای و عکاسی خبری و عملیات روانی نیز در مقطع کارشناسی حرفه‌ای از جمله رشته‌های تحصیلی جدیدی به شمار می‌روند که در مراکز علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری ایجاد شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این دانشگاه به دنبال تحول‌آفرینی در حوزه آموزشی استان است، تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری در زمینه ایجاد رشته‌های جدید از استان‌های پیشرو به شمار می‌رود و تاکنون در۲ رشته نساجی و روغن خوراکی توانسته است به عنوان مرکز بازنگری و تدوین سرفصل‌های آموزشی مطرح شود.

شایق یادآور شد: در حال حاضر ۲ هزار و ۱۰۰ دانشجو در هشت مرکز فعال علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری مشغول به تحصیل هستند که حوزه‌های خدمات، صنعت و فرهنگ و هنر به ترتیب با پذیرش یک هزار و ۳۰۰، ۴۰۰ و ۳۵۰ دانشجو اولویت‌های تحصیلی متقاضیان این دانشگاه را به خود اختصاص داده‌اند.

وی همچنین تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در کد رشته‌های حوزه کشاورزی را ۱۱۰ نفر اعلام کرد و گفت: ۴۵۰ مدرس که ۳۱ نفر از آنان را مدرسان خبره تشکیل می‌دهند وظیفه ارائه آموزش‌های علمی و مهارتی به دانشجویان مراکز علمی کاربردی استان را برعهده دارند که داشتن تجربه و مهارت از مهم‌ترین ویژگی‌های مدرسان فعال در این مراکز محسوب می‌شود.

مراکز نوآوری با محوریت کارآفرینی در دانشگاه‌های علمی کاربردی استان افزایش می‌یابد

وی در ادامه در خصوص فعالیت‌های پژوهشی انجام شده در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان افزود: این دانشگاه با وجود تمرکز بر فعالیت‌های کاربردی سعی کرده است در بخش پژوهشی و به ویژه کارآفرینی نیز نقش‌آفرین باشد که در این زمینه تاکنون ۲ مجوز فعالیت مرکز نوآوری در مراکز مرتبط با دانشگاه جامع علمی کاربردی دریافت شده است.

شایق مرکز طراحی پوشاک و مرکز اپلیکیشن گردشگری را از جمله مراکز نوآوری فعال در استان دانست و اظهار داشت: تلاش خواهد شد تا با همراهی مراکز دانشگاهی، تعداد بیشتری از واحدهای نوآوری در چهارمحال و بختیاری مجوز فعالیت دریافت کنند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری همچنین برپایی چهار استارتاپ و برگزاری بیش از ۲۰ وبینار علمی در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان را از دیگر فعالیت‌های پژوهشی این مرکز آموزشی بیان و تصریح کرد: تبلیغ نوین در بازاریابی و فروش محصولات باغی، شیلات، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و صنعت چوب از جمله محورهای استارتاپ های برگزار شده است که با استقبال مطلوبی نیز رو به رو شد.

وی به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها برای حضور دانشجویان در مراکز دانشگاهی اشاره کرد و گفت: در سه نیمسال تحصیلی گذشته که دانشگاه‌ها تحت تاثیر این شرایط به صورت غیرحضوری فعالیت‌های خود را دنبال کردند، دانشگاه جامع علمی کاربردی استان نیز در حوزه فرهنگی برنامه‌هایی همچون مسابقات ورزشی، قرآنی و مناظرات دانشجویی را در فضای مجازی اجرا کرده است.

فعالیت‌های حضوری دانشگاه جامع علمی کاربردی در صورت واکسیناسیون دانشجویان از سر گرفته خواهد شد

شایق در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص واکسیناسیون مدرسان و دانشجویان و نحوه ادامه فعالیت‌های آموزشی و کارگاهی در سال تحصیلی آینده گفت: تمامی ۴۵۰ مدرس استانی و همچنین کارکنان دانشگاهی برای دریافت واکسن به مراکز بهداشتی معرفی شده‌اند.

وی تصریح کرد: در صورتی که تا پایان بهمن امسال تمامی دانشجویان واکسینه شوند امید می‌رود فعالیت‌های آموزشی دانشگاه‌ها به شرایط معمول پیش از شیوع کرونا باز گردد اما تاکنون برنامه مشخصی در این مورد ارائه نشده است و از این رو فعالیت‌های مراکز علمی کاربردی نیز با وجود آنکه عمده آموزش‌ها در این مراکز به صورت کارگاهی و فنی است، در سال تحصیلی جدید همچنان غیرحضوری و یا ترکیبی دنبال خواهد شد.

تدوین طرح آمایش آموزش‌های مهارتی در چهارمحال و بختیاری نیازمند بررسی مجدد است

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مراحل تهیه طرح آمایش آموزش‌های مهارتی استان نیز گفت: مراحل مطالعاتی و آماده‌سازی این طرح از سال گذشته در دانشگاه جامع علمی کاربردی آغاز شد اما به دلیل ورود دیگر مراکز دانشگاهی به حوزه رقابتی و ایجاد کد رشته‌های جدید، این طرح به واقعیت نزدیک نشد که لازم است مورد بررسی دوباره قرار گیرد.

وی تصریح کرد: تلاش دیگر مراکز دانشگاهی برای ایجاد رشته‌هایی که مبدع اصلی آنان دانشگاه علمی کاربردی است، موجب شده است تا این مراکز نتوانند در زمینه جذب دانشجو موفق باشند و متحمل ضرر شوند.

شایق یکی از نیازهای شناسایی شده چهارمحال و بختیاری در طرح آمایش آموزش‌های مهارتی را حوزه بهزیستی عنوان کرد و افزود: با توجه به مهیا نبودن شرایط برای ایجاد مرکز ویژه تخصصی در این رابطه تلاش شد تا راه‌اندازی کد رشته‌های زیرمجموعه بهزیستی همانند پرستاری سالمندان، پرستاری کودکان و مددکاری اجتماعی به مراکز موجود محول شود.

وی با بیان اینکه در چشم‌انداز توسعه استان برخی محورها همچون گردشگری و کشاورزی مدنظر قرار گرفته است، یادآور شد: اگر چه این محورها در روند ایجاد کد رشته‌های تحصیلی مراکز علمی کاربردی تعریف و مشخص شده‌اند اما تا زمانی که تحصیل در مقاطع دانشگاهی به صورت هدفمند برنامه‌ریزی نشود، افراد نیز ترجیح می‌دهند رشته‌های خارج از نیازهای تعریف شده را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند که این موضوع در ادامه در بحث اشتغال نیز پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت.

تعداد مراکز علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری ۵۰ درصد کاهش یافته است

وی همچنین به طرح ساماندهی مراکز دانشگاهی علمی و کاربردی اشاره کرد و گفت: تعدادی از مراکز موجود در استان در ادامه بازنگری ساختار حقوقی با مسائلی روبه رو شدند که لازم بود شرایط خود را برای تعیین تکلیف پیگیری کنند که به دلیل کاهش متقاضیان تحصیل و افزایش هزینه‌های برپایی و نگهداری مرکز دانشگاهی، این روند از سوی مراکز پیگیری نشد و به نوعی تعطیل شدند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: از ۱۶ مرکز دانشگاهی که در گذشته در استان فعال بودند، چهار مرکز نیز به دلیل ممنوعیت وابستگی این مراکز به دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و بقیه به دلیل کمبود متقاضی تعطیل شدند و هم‌اکنون هشت مرکز فعال در چهارمحال و بختیاری پذیرش دانشجو را ادامه می‌دهند.

شایق با بیان اینکه بر اساس سیاست‌های استانی هیچ مرکزی تعطیل نشده است، عمده دلایل کاهش ۵۰ درصدی تعداد مراکز علمی کاربردی را ناشی از نبود متقاضی و جذب نشدن دانشجو بیان کرد.

وی درباره امکان بررسی شرایط شغلی فارغ‌التحصیلان مراکز علمی کاربردی و نحوه جذب آن‌ها به بازار کار نیز گفت: اگر چه در این زمینه تاکنون مطالعات دقیقی صورت نگرفته است و سهم کارآفرینی این مراکز نامشخص است اما می‌توان گفت که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از دانشجویان این مراکز را افراد شاغل تشکیل می‌دهند که به منظور ارتقای علمی و مهارتی خود جذب دانشگاه‌های علمی کاربردی شده‌اند.

شایق، تشکیل بانک اطلاعاتی دانش‌آموختگان به منظور ارزیابی نتایج آموزش‌های مهارتی در دانشگاه علمی کاربری را ضروری دانست.

برچسب‌ها گردشگری دانشجو کشاورزی چهارمحال وبختیاری کارآفرینی دانشگاه جامع علمی کاربردی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری دانشجو کشاورزی گردشگری دانشجو کشاورزی چهارمحال وبختیاری کارآفرینی دانشگاه جامع علمی کاربردی علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری دانشگاه جامع علمی کاربردی مراکز علمی کاربردی علمی کاربردی استان علمی کاربردی آموزش های مهارتی مراکز دانشگاهی کد رشته دانشگاه ها آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۵۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه فرهنگیان چهارمحال‌وبختیاری ۶۴۸ دانشجو پذیرش خواهد کرد

رئیس دانشگاه فرهنگیان چهارمحال‌وبختیاری گفت: ظرفیت دانشگاه فرهنگیان چهارمحال‌وبختیاری در سال تحصیلی جدید افزایش پیدا کرده و ۶۴۸ دانشجومعلم از مهرماه ۱۴۰۳ در این دانشگاه پذیرش خواهند شد.

ذبیح الله کاوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: تمام تلاش و هدف دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم در تراز جمهوری اسلامی است، اما کمبودهای زیرساختی و اساسی این امر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: ظرفیت دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری در سال تحصیلی جدید افزایش پیدا کرده و ۶۴۸ دانشجومعلم از مهرماه ۱۴۰۳ در این دانشگاه پذیرش خواهند شد، این دانشجویان در رشته‌های مانند مشاوره، امور تربیتی، الهیات، ادبیات و آموزش ابتدایی تحصیل خواهند کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری با تاکید بر کاهش دغدغه آموزش و پرورش در تأمین معلم، تصریح کرد: سال گذشته ۹۳ دانشجوی سال آخری و در سال تحصیلی جاری ۱۶۴ نفر از این دانشجویان به دستگاه آموزش‌وپرورش تزریق می‌شود که پراکنش آن، همه استان را در بر می‌گیرد.

کاوه با اشاره به ارجاع این کمبودها و مشکلات و مسائل مختلف به نماینده مردم شهرکرد بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده، برای مهرماه سال جاری بعضی از مشکلات زیرساختی و زیربنایی کمتر خواهد شد.

وی با اشاره به تغییر ساختار در دانشگاه فرهنگیان استان‌ها افزود: به زودی ساختار دانشگاه فرهنگیان استان تغییر پیدا خواهد کرد و امور پردیس‌ها به دانشگاه فرهنگیان و پردیس‌ها نیز به دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبدیل می‌شود، همچنین از سال تحصیلی جدید رشته آموزش زبان انگلیسی نیز به رشته‌های دانشگاه فرهنگیان استان اضافه خواهد شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: اگر دغدغه‌های زیرساختی، امکانات و بودجه حل شود، دانشگاه می‌تواند به سمت تحصیلات تکمیلی سوق داده شود.

کد خبر 750214

دیگر خبرها

  • دانشگاه فرهنگیان چهارمحال‌وبختیاری ۶۴۸ دانشجو پذیرش خواهد کرد
  • رشد ۳۵ درصدی جذب دانشجو در دانشگاه علمی- کاربردی مازندران
  • جذب ۴۰ میلیارد تومانی تسهیلات بانکی دانشجویی در مازندران
  • آغاز بکار دفتر استاندارد و استانداردسازی در چهارمحال و بختیاری
  • افتتاح چهارمین دفتر استاندارد و استاندارد سازی در چهارمحال و بختیاری
  • آغاز احیای رشته چادر شب‌بافی در چهارمحال و بختیاری
  • دریافت بیش از ۴۹۰ میلیارد تسهیلات خوداشتغالی توسط دانشجویان لرستان
  • جزو چند کشور اول جهان در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی هستیم
  • احداث ۱۳ مجتمع دامپروری در چهارمحال و بختیاری
  • جمع‌آوری روغن غیر قابل مصرف انسانی در چهارمحال و بختیاری