Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از metro.co.uk، تابستان امسال موج گرما به دمای رکورد شکنی رسید و طوفان‌ها باعث جاری شدن سیل در مناطق بریتانیا شد.

گفته شده است که این شرایط آب و هوایی شدید می‌تواند به یک قاعده عادی تبدیل شود. این اتفاق، قابلیت پیش‌بینی آب و هوا را مطلوب‌تر می‌کند، اما آیا می‌دانید که ظاهراً این مهارتی است که بسیاری از حشرات قبلاً از آن برخوردارند؟

صد‌ها سال است که مردم به کمک رفتار حیوانات روی زمین آب و هوا را پیش‌بینی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توجه به حشرات و به ویژه عنکبوت‌ها به بسیاری از کشاورزان و ملوانان کمک کرده است تا بدانند آب و هوا در آینده چگونه خواهد بود.

به عنوان مثال، فولکلور می‌گوید: اگر مورچه‌ها دیوار‌های خود را مرتباً و پیاپی بسازند، باران می‌بارد. این بدان معناست که مورچه‌ها تمایل دارند قبل از بارندگی مشغول کار شوند.

از طرف دیگر، وقتی عنکبوت‌ها مشغول ساختن تار در وسط روز هستند، این به عنوان نشانه‌ای از صاف بودن هوا است.

نمونه‌های دیگری از پیش‌بینی آب و هوایی مربوط به حشرات عبارتند از:

وقتی لانه زنبور سرخ بلند و در ارتفاع است، بارش برف شدید و عمیق پیش‌بینی می‌شود.

اگر تپه‌های مورچه‌ای در ماه جولای زیاد باشد، زمستان آینده سخت خواهد بود.

وقتی زنبور‌ها در ارتفاع پرواز می‌کنند، روز‌ها گرم و آسمان صاف است. اما وقتی پرواز آن‌ها در نزدیکی خانه‌شان به پایان می‌رسد، مطمئناً هوای طوفانی در راه است.

ورود زود هنگام جیرجیرک‌ها به معنای اوایل زمستان است. هرچه جیرجیرک‌ها سریع‌تر جیغ بزنند، هوا گرم‌تر می‌شود.

در حالی که بیشتر این موارد خرافات است، شواهد علمی وجود دارد که نشان می‌دهد رفتار حشرات بسته به شرایط آب و هوایی به ویژه در مورد بارندگی تغییر می‌کند.

هنگام پاسخ به این سوال که چرا مگس‌ها قبل از طوفان تمایل به گاز گرفتن دارند، دکتر کن پیج، پروفسور و سرپرست گروه زیست شناسی حیوانات در دانشگاه ایلینوی، گفته است که حشرات و مگس‌ها به احتمال زیاد به فشار هوا قبل از سقوط باران واکنش نشان می‌دهند، یعنی فشار قبل از بارندگی.

گرفتار شدن در زیر باران می‌تواند برای یک حشره کوچک مخرب باشد بنابراین پیش‌بینی تغییرات جوی به آن‌ها کمک می‌کند تا خود را برای شرایط نامساعد جوی آماده کنند.

بیشتر بخوانید

بادخورک کوهی در گیلان رویت شد

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حشرات آب و هوا اقلیمی پیش بینی آب و هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۶۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه باران در ۱۷ استان / باران جدید از دوشنبه

به گزارش صدای ایران از ایسنا،صادق ضیائیان گفت: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی امروز (جمعه، ۱۴ اردیبهشت) در نیمه غربی، دامنه‌ها و ارتفاعات البرز، سواحل دریای خزر، شرق و شمال شرق کشور، رگبار باران، رعد و برق، گاهی وزش باد شدید و در مناطقی از مرکز، جنوب و جنوب شرق بارش خفیف باران و وزش باد نسبت شدید موقتی پیش بینی می‌شود.

وی ادامه داد: امروز بارش در استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، ایلام، لرستان، مرکزی، همدان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، زنجان، قزوین، البرز و خراسان جنوبی شدت خواهد داشت.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه شنبه (۱۵ اردیبهشت) در شمال غرب، غرب، دامنه‌ها و ارتفاعات زاگرس، دامنه‌ها و ارتفاعات البرز، سواحل دریای خزر و شمال شرق و برخی مناطق در جنوب و شرق کشور رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید و در مناطق مستعد گرد و خاک پیش بینی می‌شود ادامه داد: یکشنبه (۱۶ اردیبهشت) تنها در برخی نقاط شمال غرب، ارتفاعات البرز و شمال شرق کشور افزایش ابر و رگبار پراکنده، گاهی وزش باد شدید رخ خواهد داد و در سایر مناطق جوی آرام پیش بینی می‌شود.

به گفته ضیائیان، دوشنبه با ورود سامانه بارشی از غرب کشور، در نیمه غربی و سه شنبه در نیمه شمالی و ارتفاعات زاگرس در جنوب غرب بارش رخ خواهد داد.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی اعلام کرد: طی روز‌های جمعه و شنبه دریای خزر، خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج است.

وی درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده گفت: آسمان تهران فردا (۱۵ اردیبهشت) کمی ابری تا نیمه ابری و در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۲۳ درجه سانتیگراد و طی روز یکشنبه (۱۶ اردیبهشت) صاف تا قسمتی ابری و وزش باد در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان اظهار کرد: طی فردا اردبیل با کمینه ۵ و پس فردا شهرکرد با کمینه ۳ درجه سانتیگراد و اهواز با بیشینه ۳۰ و ۳۳ درجه سانتیگراد خنک‌ترین و گرمترین مرکز استان‌ها پیش‌بینی می‌شود.


دیگر خبرها

  • رگبار باران در ۲۱ استان ؛ امروز کدام مناطق بارش دارند؟
  • رگبار باران در ۲۱ استان ؛ امروز کدام مناطق بارش دارند؟ | ورود سامانه جدید از دوشنبه
  • خورشید را هرگز از این زاویه ندیده‌اید/ فیلم
  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور | کدام استان‌ها تحت تاثیر هستند؟
  • ادامه باران در ۱۷ استان / باران جدید از دوشنبه
  • ۱۰ حقیقت حیرت‌انگیز درباره عنکبوت‌ها که باید بدانید
  • اینجا برای حیوانات پاپوش می دوزند | یکی به نعل و یکی به میخ
  • پیش بینی بارش رگبار باران در استان یزد
  • کدام استان‌ها بارانی است؟
  • عشق در قلمرو حیات وحش؛ وقتی حیوانات عاشق می‌شوند (عکس)