Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، آستان مقدس حضرت معصومه (س) به مناسبت گرامی‌داشت زادروز حکیم ابوعلی سینا و ‎روز پزشک از نگهداری یک جلد کتاب خطی «قانون» که از متون اصلی طب قدیم به شمار می‌رود با قدمت هزار سال در موزه فاطمی خبر داد.

قدمت این اثر به قرن چهارم هجری قمری باز می‌گردد و در عصر صفویه در سال ۱۰۳۷ هجری قمری از سوی شاه عباس اول صفوی به حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علی‌ها وقف شده و در متن وقف‌نامه که به قلم محمد رفیع محمد حسین الموسوی نوشته شده، آمده است: «وقف نمود کلب آستان علی بن ابیطالب، این کتاب را با یکصد و نه کتاب دیگر بر روضه منوره فاطمیه …».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اثر تاریخی به خط نسخ قدیم کتابت شده و دارای ۱۰۰ ورق در ابعاد ۲۰ در ۱۶ سانتی متر است.

این کتاب خطی ارزشمند دارای جلد چرمی به رنگ قهوه‌ای با تزئینات ضربی در سال ۱۳۷۹ شمسی در کارگاه هنری موزه آستان مقدس قم مرمت و مجلد شده است.

گفتنی است محل نمایش این اثر در موزه فاطمی، تالار عترت، گنجینه اسلام و شیعیان، گنجواره کتب خطی است و در صورت باز شدن درب موزه علاقه‌مندان می‌توانند از این اثر تاریخی طبی بازدید کنند.

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حرم حضرت معصومه کتاب قانون ابن سینا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۶۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط کمد سبب مرگ کودک ۷ ساله در قائمشهر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، علی عباسی با اشاره به حادثه غم انگیز منزل مسکونی در شهرستان قائمشهر رخ داد افزود: پسر ۷ ساله این خانواده که برای برداشتن اسباب بازی در کمد تلاش می‌کرد با سقوط کمد منجر به مرگ وی شد.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران تصریح کرد: خانواده‌ها توصیه کرد که اگر دارای فرزندان خردسال در خانه هستید، تلویزیون و مبلمان، قفسه کتاب و کمد را محکم به دیوار بچسبانی و وسایلی مانند اسباب بازی‌ها و خوراکی‌ها و کنترل دستگاه‌ها را در جایی که بچه‌ها وسوسه می‌شوند بالا بروند تا به آنها برسند، نگهداری نکنید، اقلام سنگین‌تر را در قفسه‌ها و کشوهای پایین‌تر نگهداری کنید تا احتمال واژگونی کمدها کاهش یابد.

کد خبر 6095143

دیگر خبرها

  • موزه آستان قدس رضوی نفائسی مرتبط با امام صادق(ع) در خود دارد /به جامانده از صادق آل محمد(ع)
  • وداع با پیکر ۲ شهید گمنام در حرم حضرت معصومه(س)
  • برگزاری مراسم روز دختر با حضور دختران دانشجو در حرم بانوی کرامت
  • رهبر شیعیان کشور مالی به زیارت حرم حضرت معصومه(س) مشرف شد
  • سقوط کمد جان پسر بچه ۷ ساله را گرفت
  • سقوط کمد جان پسر ۷ ساله را گرفت
  • سقوط کمد سبب مرگ کودک ۷ ساله در قائمشهر شد
  • رهبر شیعیان کشور مالی به زیارت حرم حضرت معصومه (س) مشرف شد
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • گردهمایی «دختران دانشجو» در قم برگزار ‌می‌شود