Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، سال هاست که سایت پسماند و دفن زباله محمدآباد با مشکلاتی چون دفن غیر اصولی زباله، عدم تفکیک زباله از مبدا، نفوذ شیرآبه با غلظت بالای آلایندگی به منابع آبی و خاکی، هدر رفت منابع طبیعی قابل بازیافت و در نهایت اشغال ظرفیت زمین برای دفن پسماندها روبرست، مشکلاتی که حتی  افزایش چشمگیر بهای پسماند از شهروندان  در سال گذشته توسط شهرداری نتوانست پوشیده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در همین راستا، اعضای شورای اسلامی شهر قزوین سه شنبه شب در جلسه علنی شورای اسلامی شهر قزوین به بررسی قیمت پسماند در  سال جاری پرداختند. 

جمع آوری و دفن پسماند سالانه ۵۰ میلیارد تومان برای شهرداری قزوین بار مالی دارد
رییس شورای اسلامی شهر قزوین در همین رابطه با بیان اینکه جمع آوری و دفن پسماند در شهر قزوین سالانه ۵۰ میلیارد تومان برای شهرداری بار مالی دارد،افزود: تنها ۱۰ میلیارد تومان از این هزینه، از سوی شهروندان تامین می شود و مابقی هزینه های جمع آوری زباله و پسماند از سایر منابع مالی تامین می شود. 
فرج الله فصیحی رامندی تصریح کرد: در کمیسیون خدمات شهری شهرداری قزوین مصوب شده که طرح جامع پسماند شهر با حضور مشاور جهت رفع مشکلات حوزه پسماند بررسی شود و در جلسه امروز شورای اسلامی شهر در خصوص افزایش یا کاهش تعرفه خدمات پسماند برای شهروندان رای گیری شود. 
وی همچنین بیان کرد: در سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی قیمت پسماند از شهروندان تصویب شده بود اما در حقیقت شهروندان با افزایشی بالغ بر ۷۰ درصد در فیش های پرداخت عوارض پسماند مواجه شدند که این موضوع نیز سبب نارضایتی برخی شهروندان شد. 
رییس شورای اسلامی شهر قزوین بیان کرد: اگر بخواهیم برای افزایش قیمت پسماند بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۹ عمل کنیم، باید با شیب مختصری افزایش قیمت داشته باشیم. 
 
وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ تا به امروز میزان تفکیک زباله از مبدا ۶ درصد بوده است؛ تصریح کرد: متاسفانه از سال ۱۳۹۷ این مشارکت از سوی شهروندان به ۱/۲ درصد رسیده است. 

سومدیریت باعث مشکلات زیادی در حوزه پسماند شهر قزوین شده است

محسن حق شناس، نایب رییس شورای اسلامی شهر قزوین نیز اظهار داشت: سو مدیریت در سال های گذشته باعث بروز مشکلات بسیاری در حوزه پسماند شده است. 
وی با بیان اینکه دفن غیر اصولی و غیر بهداشتی زباله یکی از مشکلات عمده سایت محمد آباد است، تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۸۰ تن تنباکوی فاسد در سایت محمدآباد دفن شده است که به دلیل بروز گازهای فزاینده بسیار خطرناک بوده و در آتش سوزی اخیر نیز نقش داشته است. 
حق شناس ادامه داد: خدمات دهی به مردم در حوزه پسماند بسیار ضعیف است و متاسفانه در سال های گذشته شاهد ورود زباله سایر استان ها به سایت محمدآباد بوده ایم و این موضوع نیز زمینه ساز مشکلات دیگر سایت محمد آباد بوده  بنابراین لازم است تمهیدات جدیدی در خصوص ورود زباله از سایر استان ها و همچنین ورود زباله های خطر ساز اتخاذ شود. 

مدیریت شهری با نداشتن برنامه، چرا باید دارای تشکیلاتی به نام سازمان پسماند باشد؟
فاطمه اشدری، از دیگر اعضای شورای اسلامی شهر قزوین نیز در این باره گفت: تا زمانی که در مدیریت شهری، سازمان مدیریت پسماند و بازیافت راهکار اصولی برای دفن زباله و بازیافت آن نداشته باشد هیچ ضرورتی ندارد که نام بازیافت زباله را یدک بکشد. 
وی با اعتراض بر اینکه چرا در جمع آوری زباله باید مردم هزینه کنند؛ تصریح کرد: سو مدیریت و دخالت های برخی مسوولان استانی باعث از بین رفتن لندفیل سایت پسماند و دفن زباله محمد آباد شد که برای بازسازی آن، شهرداری متحمل هزینه گزاف است.
اشدری با اشاره به اینکه لندفیل های نابودشده بیت المال است و افراد دخیل در این موضوع باید پاسخگو باشد؛ اظهار داشت: مجموعه استانداری باید پاسخگوی ضرر و زیان های وارده به سایت محمدآباد باشد و این سزا نیست که ضرر و زیان های پسماند از جیب مردم برود.

پسماند باید یک منبع درآمد برای شهرداری باشد

حسین صلح جو، دیگر عضو شورای اسلامی شهر قزوین هم اظهار داشت: بحث پسماند در استان قزوین موضوع جدیدی نیست و از بدو ورود بنده در دوره چهارم شورای اسلامی شهر، چندین و چند جلسه در خصوص مدیریت صحیح  پسماند داشتیم و راهکارهای تاثیر گذاری مصوب کردیم که متاسفانه در ادوار بعدی به آن پرداخته نشد. 
وی با بیان اینکه پسماند باید یک منبع درآمد برای شهرداری ها باشد؛ افزود: متاسفانه در  قزوین، جمع زباله و پسماند برای شهرداری جز بار مالی سنگین، ثمره دیگری ندارد. 
وی با بیان اینکه نگاه مدیریت شهری در قزوین باید سمت کسب درآمد از طلای کثیف یعنی زباله باشد، تصریح کرد: سایت محمدآباد قزوین، بسیار هدفمند طراحی شده بود و قرار بود که یکی از نوین ترین سایت های دفن زباله باشد که متاسفانه امروز کارآیی خود را در حوزه بازیافت از دست داده و به مرکز تجمیع زباله تبدیل شده است. 
وی ادامه داد: حتی فضای سبز سایت محمد آباد نیز از بین رفته است و امیدواریم بشود با همت و غیرت سایت محمد آباد را نوسازی و بهسازی کنیم. 

بازسازی لندفیل سایت محمدآباد نیازمند ۶۰ میلیارد تومان اعتبار است
علی فرمانی از دیگر اعضای شورای اسلامی شهر قزوین نیز بیان کرد: بازسازی لندفیل سایت محمد آباد ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این مبلغ بسیار سنگین، نشان سو مدیریت صحیح در ادوار گذشته در حوزه خدمات شهری بوده است. 
وی با بیان اینکه در خصوص پسماند نیازمند ارتقای سطح آموزشی به شهروندان هستیم، تصریح کرد: شهرداری قزوین با کمک و همیاری شهروندان می‌تواند در بحث مدیریت هوشمند زباله همچون سایر شهرهای نمونه در این حوزه، پیشگام باشد. 
وی ادامه داد: پسماند امروز نیازمند یک برنامه مدون است و شهرداری باید نسبت به این موضوع دید اقتصادی داشته باشد.
براساس نقطه نظرات مطرح شده در این جلسه، لایحه افزایش قیمت پسماند برای بررسی هرچه بیشتر به جلسات بعدی شورای اسلامی شهر قزوین موکول شد.
سایت زباله محمدآباد قزوین با پذیرش روزانه ۸۰۰ تن زباله از ۲۲ شهر و حدود ۲۰۰ روستای استان، حدود ۱۰ سال پیش با هدف جمع آوری، تفکیک و دفع زباله‌های قزوین تا ۳۰ سال آینده راه اندازی شد.

با این حال براساس اعلام مسوولان ظرفیت این سایت رو به اتمام است.

برچسب‌ها ریاست کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر قزوین شهرداری قزوین مدیریت پسماند

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرداری قزوین مدیریت پسماند شهرداری قزوین مدیریت پسماند شورای اسلامی شهر قزوین سایت محمد آباد سایت محمدآباد شهرداری قزوین میلیارد تومان برای شهرداری قیمت پسماند حوزه پسماند دفن زباله جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۷۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رییس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت: این اقدام به منظور رفاه حال مالکان ابنیه تاریخی بر اساس مصوبه جامع احیای بنا‌های تاریخی صورت گرفته است چرا که بازگشت سرمایه در کاربری‌های با زیرساخت گردشگری طولانی‌تر از کاربری‌های تجاری یا مسکونی در بنا‌های تاریخی است.

سیدعلیرضا علوی افزود:ابنیه تاریخی که در مناطق بازار، یک، ۱۱ و ۲۰ بنا شده‌اند ارزشمند هستند و در اولویت احیا قرار دارند.

این عضو شورای شهر یادآور شد: بر اساس طرح جامع احیای بنا‌های تاریخی، مرمت و نوسازی خانه‌های قدیمی تاریخی که به ثبت میراث فرهنگی رسیده باشند نیاز به پرداخت عوارض ندارند و مالکان آنها لازم نیست بهای کسر پارکینگ بپردازند.

علوی تاکید کرد: علاوه بر این، مالکان بنا‌های تاریخی اجازه دارند در ملک خود بدون اخذ عوارض و کسر پارکینگ تا ۲۰ درصد بنای پشتیبان بسازند.

دیگر خبرها

  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • کودک لاهیجانی «شهر یار» حوزه آموزش پسماند شد
  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی
  • چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید
  • ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی
  • پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک