Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،سیدقاسم ناظمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی  با اشاره به اینکه در ۲ سال اخیر که تعدادی از هنرمندان و اهالی فرهنگ به واسطه شیوع ویروس کرونا چشم از جهان فروبسته‌اند و بسیاری از کسب و کار‌های فرهنگی و هنری دچار آسیب شده‌اند گفت: در طی یک ماه گذشته کسب پنج عنوان نشان هنری توسط هنرمندان استان بارقه امیدی در دل اهالی فرهنگ و هنر ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود:هنرمندان به مثابه سایر ایام در روز‌های محدودیت‌های کرونایی نیز پای کار و التیام‌بخش آلام جامعه بوده‌اند و در این میان حضور اساتید کاربلد و متخصص و مجرب در رشته‌های هنری و فرهنگی مختلف به طرق مختلف چه در فضای مجازی و چه در جمع‌های محدود، عاملی برای پرورش استعداد هنری جوانان و به انجام و فرجام نیک رسیدن تولید آثار فاخرهنری و ادبی است.

اوتصریح کرد: اگرچه ایام دشوار کرونایی روح و روان حساس اصحاب فرهنگ و هنر را آزرده کرده، اما فرهنگ و هنر در سطوح مختلف جامعه در جریان است و هنرمندان و شعرا و ادبا در هر کجا که نیاز بوده با خلق جریان‌های فرهنگی و هنری تحمل این دشواری‌ها را برای مردمان دیار خود آسان‌تر کرده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی افزود: دریافت نشان درجه یک هنری در حوزه شعر و ادب توسط استاد حیدر عباسی باریشماز و استاد جمشید علیزاده که هر دو از وزنه‌های ادبیات این مرز و بوم هستند و کسب نشان درجه یک هنری در حوزه موسیقی توسط هنرمند جوان رضا حسینی بقانام، همچنین کسب نشان درجه یک هنری توسط استاد محمدعلی جدیدالاسلام در حوزه هنر عکاسی و کسب نشان درجه دو هنری توسط استاد یونس نصیری در رشته خوشنویسی؛ همه نشان از پویایی هنر و ادب در حوزه‌های مختلف و عزم و اهتمام همه هنرمندان استان دارد.

ناظمی اظهار امیدواری کرد هنرمندان و اهالی فرهنگ به رغم دغدغه‌ها و مشکلات فرارو، همچنان علم تولید آثار فاخر هنری و ادبی را، چون همیشه بر دوش داشته باشند.

در طی سال‌های پیش ۱۲۶ نفز از هنرمندان و اصحاب فرهنگ استان نشان هنری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده‌اند که این رقم طی یک ماه گذشته با کسب پنج نشان هنری به ۱۳۱ عنوان افزایش یافته است.

گواهی‌نامه هنری یکی از گواهی‌نامه‌های است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان اعطا می‌کند که این درجه هنری جایگزین مدرک علمی یک هنرمند است. هنرمندانی که فاقد مدرک دانشگاهی هستند و یا مدرک دانشگاهی آن‌ها آن سطح را نمی‌پوشاند، این فرایند را طی می‌کنند و پس از مدتی درجه هنری دریافت می‌کنند؛ این گواهی‌نامه براساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی جلسه ۵۶۹ مورخه ۱۳۸۴٬۷٬۱۲ به اجرا درآمده‌است.

هنرمندان سوابق هنری خود را بر اساس تعاریف مشخص به معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش کرده و مدارک هنری آنان مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از تشخیص سطح فعالیت هنری، برای اعطای گواهی‌نامه به ایشان اقدام می‌شود.

مدارک این هنرمندان ابتدا در کمیته‌های تخصصی در معاونت هنری و سایر معاونت‌های وزارت ارشاد مانند معاونت سینمایی که هر کدام کمیته‌های هنری خاص خود را دارند، بررسی می‌شود و بر اساس جدول امتیازات و میزان تخصص و توانمندی هنری آنها، توسط داوران، ارزشیابی و در نهایت به آن‌ها درجه هنری داده می‌شود.

گواهینامه هنری هنرمندان توسط شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور و براساس تجربه و فعالیت تخصصی و حرفه‌ای هنرمندان حائز شرایط رشته‌های مختلف به ایشان اعطا می‌شود. این شورا در بررسی‌های خود هیچیک از سوابق دیگر متقاضیان جز سوابق هنری را مد نظر قرار نداده و با تکیه بر توانایی‌های هنری افراد گواهینامه تخصصی هنری را صادر می‌کند تا جایگزین مدارک دانشگاهی آنان شود؛ گواهی‌نامه‌ها پس از تایید اعضای شورا به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده و به هنرمندان تقدیم می‌شود.

شورای ارزشیابی هنرمندان به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا نماینده تام‌الاختیار وی و اعضایی، چون نماینده وزارت علوم تحقیقات و فناوری، نماینده معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، نماینده فرهنگستان هنر و دو تن از استادان برجسته ادبی و هنری به پیشنهاد شورا و تصویب در شورای هنر شورای انقلاب فرهنگی، تشکیل می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ارشاد اسلامی هنرمندان فرهنگ و ارشاد اسلامی گواهی نامه نشان هنری نشان درجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۷۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد یک سایت فرهنگی و هنری در استان البرز

به گزارش خبرنگار مهر، عصر دوشنبه جلسه همفکری مسوولان فرهنگی و هنری البرز به میزبانی حوزه هنری این استان با حضور مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر کرج، رئیس حوزه هنری البرز، معاون فرهنگی و هنری سپاه استان و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج برگزار شد.

این جلسه با هدف بحث، تبادل نظر و هماهنگی برای انجام اقدامات و برنامه های فرهنگی و هنری در استان البرز برگزار و در خصوص برپایی ششمین کنگره شعر امام حسن مجتبی (ع) تحت عنوان حدیث حسن نیز مباحثی مطرح و مقرر شد این اقدام فرهنگی در قالب یک لایحه به شورای اسلامی شهر کرج ارسال و ردیف بودجه برای آن در نظر گرفته شود.

محمد مهرابی، رییس حوزه هنری استان البرز در این جلسه با تاکید بر ضرورت حمایت از گروه های فرهنگی و هنری استان گفت: باید با حمایت از هنرمندان بستر رشد روزافزون آنها را فراهم کنیم تا انگیزه این قشر برای فعالیت در این استان و کمک به ترویج فرهنگ و هنر انقلابی افزایش یابد زیرا با کمک هنرمندان می توانیم در راستای ارتقای سطح فرهنگی جامعه گام برداریم.

حجت الاسلام علیرضا سعیدی، رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج نیز هنرمندان را بازوان ترویج فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی خواند و بیان کرد: همانگونه که در شهر و استان سایت اداری وجود دارد، لزوم ساخت یک سایت فرهنگی و هنری نیز به منظور ایجاد یک مجموعه منسجم جهت ساماندهی انجمن ها و فعالیت های هنری احساس می شود.

کد خبر 6092522

دیگر خبرها

  • لزوم ایجاد یک سایت فرهنگی و هنری در استان البرز
  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • مشکلات موسیقی استان‌های فارس و بوشهر بررسی می‌شود
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» می‌سازیم
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • گوش شنوای دولت برای شنیدن مشکلات و نیازهای مردم
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر