مقصود از دارالسلام بودن بهشت چیست؟
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۰۷۲۱۳
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، زیارت عاشورا با مجموع درسهای عقیدتی، سیاسی، فکری و انزجار از دشمنان اهل بیت عصمت و طهارت، در حکم محک و معیاری است که سَره را از ناسره جدا میکند. زیارت عاشورا مجموعهای از درسهایی است که هر کدام از آن ارزشهایی را ارائه میدهد و سر فصلهای غیر قابل تردیدی را فرا راه انسان میگشاید و میتواند آدمی را در پیمودن راه راست و رسیدن به حقیقت راسخ و استوار نماید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این زیارتنامه توسط امام باقر (ع) به شیعیان تعلیم داده شده است و صرفاً یک زیارتنامه جهت عرض ادب ظاهری به محضر امام حسین (ع) و یاران ایشان نیست و معانی عمیقی در آن نهفته است.
بر همین اساس حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی، استاد حوزه علمیه تهران از رهگذر شرح و تفسیر زیارت عاشورا، زوایای پنهانی که در این زیارت نامه قدسی نهفته است را در ایام ماه محرم مطرح و مطالب آن تقدیم مخاطبان میشود.
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَبا عَبْدِاللّٰهِ، السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللّٰهِ وَابْنَ خِیرَتِهِ
یکی از نامهای بهشت در قرآن کریم دارالسلام است که میفرماید: والله یدعوا الی دار السلام و … الی صراط المستقیم؛ با این معنا که خداوند شما را به دارالسلام یعنی همان صراط مستقیم دعوت میکند. این دارالسلام غیر از صراطی که اهل بیت (ع) پیش پای ما انسانها قرار دادند، نیست.
نقل شده روزی مردی خدمت امام صادق (ع) شرفیاب شد و خطاب به حضرت گفت این پسر رسول خدا دعا کنید من اهل بهشت باشم، حضرت فرمودند از خدا بخواهید از بهشت خارج نشوید! یارانی که آنجا بودند و کلام امام را شنیدند متعجب شدند و از حضرت پرسیدندای مولا ما که اکنون در عالم دنیا هستیم و وارد بهشت نشدیم؟! امام پاسخ دادند همین که به ولایت ما اقرار میکنید این اقرار به ولایت و امامت همان بهشت است.
همچنین در یکی از کتابهای اهل سنت قریب به ۶۰ روایت آمده که مراد از اهدنا الصراط المستقیم را امیرمومنان علی (ع) بیان میکند؛ بنابراین مقصود از دارالسلام ولایت امیرمومنان علی (ع) و فرزندان ایشان است. قرآن کریم در آیه إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ یَهْدِیهِمْ رَبُّهُمْ بِإِیمَانِهِمْ ۖ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ فِی جَنَّاتِ النَّعِیمِ، میفرماید کسانی که ایمان آوردند و نیکوکار شدند پروردگارشان به سبب همان ایمان آنها را به سوی بهشت هدایت میکند. مؤمنان در بهشت همواره اهل تسبیح، سلام و حمد باری تعالی بوده و آخرین کلامشان سلام است.
روایت است زمانی که زائر به زیارت امام مشرف میشود ابتدا تکبیر بگوید، تحمید کند و سبحان الله بگوید؛ این نشان میدهد زمانی که زائر وارد حرم مطهر امام معصوم (ع) میشود گویی وارد بهشت شده، زیرا قرآن کریم میفرماید بهشتیان سبحان الله گویان، تهنیت گویان و تکبیرگویان در بهشت زندگی میکنند.
ائمه اطهار (ع) کربلای معلی را که دربردارنده ابدان مطهر امام معصوم (ع) و یاران با وفای ایشان است به عنوان بهشت معرفی میکنند. کربلا قطعه زمینی از بهشت بوده که هر کس با آن باشد بهشتی است. طبق صریح روایات؛ خداوند متعال در آخرت کربلا را افضل زمینهای بهشتی قرار میدهد و بهترین منزلتی است که اولیای الهی در آن ساکن میشوند، امام صادق (ع) فرمودند جایی که امام حسین (ع) در آن دفن شده باغی از باغهای بهشت است.
برای همین اولین سلام در زیارت عاشورا به خود امام حسین (ع) است و نخست گفته میشود السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَبا عَبْدِاللّٰهِ و سپس اسم ایشان با نام جد گرامیشان، نام پدرشان و مادر با فضیلتشان برده میشود. شاید علت اینکه در گام نخست بدون در نظر گرفتن نسب به حضرت سلام داده میشود این باشد که پروردگار میخواهد اباعبدالله الحسین (ع) را به شخصه معرفی کند و ما انسانها درجه و مقام ولایی و قدسی ایشان را به ذاته شناسایی کنیم از این رو خداوند نسب حضرت را در مراحل بعد قرار داده است.
برخی از اهل سنت امام حسین (ع) را به دلیل نسب ایشان با رسول الله به عنوان یکی از سادات و فرزندان خوب میدانند، حتی عدهای از اهل سنت هستند که ۱۲ امام را به امامت قبول دارند، اما قائل به خلافت این بزرگواران نیستند چرا که مساله امامت را متفاوت از خلافت میدانند و دلیل امام بودن آنان را منسوب بودن ایشان به پیامبر اکرم (ص) بیان میکنند. در حالی که نگاه شیعه به این مساله چنین نیست و تک تک امامان را در ابتدا دارای یک جایگاه قدسی حقیقی میداند و سپس نسبت ائمه اطهار (ع) به پیامبر اکرم (ص) را مد نظر میگیرد؛ بنابراین در آغاز زیارت عاشورا ابتدا به امام حسین (ع) سلام میدهیم تا بگوییم عظمت و جایگاه آن حضرت یک امر حقیقی است.
در ادامه به فراز دیگری از زیارت عاشورا میرسیم که میفرماید السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره و الوتر الموتور؛ در این فراز باید بدانیم چرا یکی از القاب امام حسین (ع) معنای ثارالله است که تفسیر آن در قسمت بعد تقدیم مخاطبان خواهد شد.
منبع: مهر
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: امام حسین زیارت عاشورا تفسیر زیارت عاشورا امام حسین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۷۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعلام ویژه برنامههای حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام صادق(ع)
ایسنا/خراسان رضوی به مناسبت فرارسیدن شهادت رئیس مذهب شیعه، حضرت امام جعفر صادق(ع)، ویژه برنامههایی از سوی معاونت تبلیغات اسلامی حرم رضوی در این آستان ملکوتی برگزار میشود.
ویژه برنامههای شهادت امام جعفر صادق(ع) با محوریت رواق بزرگ امام خمینی(ره) از شامگاه جمعه و همزمان با شب شهادت این امام همام با قرائت زیارت امینالله و مرثیهسرایی توسط مداح و ذاکر نامآشنای اهل بیت(ع)، آقای احمد واعظی، بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء آغاز میشود.
سخنرانی پیرامون شخصیت ششمین امام شیعیان توسط حجتالاسلام والمسلمین علی اوسطی، مرثیهسرایی و عزاداری با نوای ذاکران اهل بیت(ع)، آقایان سید محمود علوی و مرتضی اسلامینژاد، از دیگر برنامههای شب شهادت این امام همام خواهد بود.
در شامگاه شهادت امام جعفر صادق(ع) همچنین زائران و مجاوران حریم ملکوتی رضوی میهمان محفل شعرخوانی با حضور جمعی از شاعران آئینی از جمله حجتالاسلاموالمسلمین سیدابوالفضل مبارز، سیدرضا یعقوبی آل، علیرضا خاکساری و علی مقدم خواهند شد.
برنامه صبح شهادت امام صادق(ع) روز شنبه ۱۵ اردیبهشت، ساعتی قبل از اذان ظهر با قرائت زیارت امینالله و عرض سلام و ارادت به محضر امام مهربانیها با صدای کبیر قلندرزاده آغاز میشود و با بیان احکام دینی توسط حجتالاسلاموالمسلمین مصطفی رنجبر ادامه مییابد.
اجرای برنامه سرود و همخوانی توسط گروه گلدستههای حرم، شعرخوانی آئینی با نوای شاعر و مدیحهسرای اهل بیت(ع)، آقای مصطفی جلیلیان مصلحی، و مرثیهسرایی و عزاداری در سوگ شهادت صادق آل محمد(ع) از دیگر برنامههای روز شهادت امام صادق(ع) خواهد بود.
در این مراسم آیتالله سید احمد علمالهدی به ایراد سخنرانی میپردازد و سپس زائران حریم ملکوتی رضوی با قرائت زیارتنامه امام صادق(ع) که توسط آقای قاسم پناهی قرائت میشود، به محضر این امام همام عرض ارادت خواهند کرد.
بر اساس گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی، ویژه برنامههای شهادت امام صادق(ع) در شامگاه شهادت این امام بزرگوار نیز ادامه دارد و این مراسم پس از اقامه نماز مغرب و عشاء با قرائت زیارت امینالله با نوای احمد واعظی، شعرخوانی شاعر آئینی، آقای علی زمانیان، سخنرانی آیتالله سید علیرضا صدر حسینی و عزاداری و مرثیهسرایی آقایان جعفر ملائکه و امیر عارف همراه خواهد بود.
انتهای پیام