Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران، بالاخره مجلس پس از روزها بررسی سوابق وزرا و شنیدن اظهارات مخالفان و موافقان آنها قرار است نظرش را درباره کابینه ابراهیم رئیسی اعلام کند در حالی که به نظر می رسید به دلیل همسویی مجلس و دولت، کار ابراهیم رئیسی برای تشکیل کابینه و آغاز به کارش آسان تر باشد اما حضور برخی وزرای پیشنهادی، نمایندگان مجلس را دچار تردیدهایی کرده است چراکه از یک سو به دنبال این بودند که به دولت کمک کنند تا به گفته رهبری هر چه زودتر، کارش را آغاز کند  و از سوی دیگر برخی چهره ها که در مورد آنها حرف و حدیث هایی وجود دارد، کارشان را تا حدودی سخت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد عطریانفر از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران بر این باور است که مجلس نسبت به برخی از این چهره ها حساسیت منفی دارد.

او در گفت و گو با جماران می گوید طبیعی است اگر مجلس بخواهد دغدغه رهبری که روز تنفیذ اعلام کردند دولت باید استقرار پیدا کند را پاسخ دهد باید به کل تیم رای دهد. چراکه این مجلس به صورت کلان سیاسی خود از حامیان آقای رئیسی بوده و باید از مؤید دولت ایشان هم باشد.

او ضمن بیان اما و اگرهایی عنوان می کند که به خاطر عدم حضور نیروهای برجسته تر جبهه اصولگرایی ، مجلس نسبت به برخی از این چهره ها حساسیت منفی دارد و احساس می کند نمی تواند رأی حرفه ای خودرا مثبت بدهد.

این چهره سیاسی اصلاح طلب پیش بینی می کند احتمال رای نیاوردن ۴ ، ۵ نفر از وزرای کابینه وجود دارد.

مشروح مصاحبه خبرنگار جماران با محمد عطریانفر از چهره های شاخص اصلاح طلب را می‌خوانید؛

**********

*آقای عطریانفر! ارزیابی و تحلیل کلی شما از سخنرانی‌ها و اظهارات آقای رئیسی چیست؟ دفاع ایشان را از وزرای پیشنهادی در مجلس چگونه دیدید؟

رقبای سیاسی درانتخابات ریاست جمهوری در مرحله تبلیغاتی شعارهای وسیع و کمتر واقع بینانه‌ای را مطرح می کنند و برای پیروزی بر رقیب، جلب نظرافکار عمومی و تاثیر روی نظر مردم شعارهای دهن پُرکنی می دهند ولی وقتی به مسئولیت می رسند و در انتخابات پیروز می شوند طبیعی است که نمی توانند متکی بر همان شعارهای غیر واقعی، جامعه را اداره کنند و مجبور هستند روی زمین بیایند و تصمیم بگیرند.

مهم ترین اولویت رئیسی پاسخگویی به دغدغه مردم باشد

 در انتخابات سال 1400 شعار رقبای انتخاباتی عموما شعارهای اقتصادی بود مبنی بر اینکه ما می توانیم معیشت مردم را بهبود ببخشیم، قدرت خریدشان را افزایش دهیم. شعارهایی که بسیار جذاب بود اما واقعیت این است که مهم ترین اولویت آقای رئیسی، باید تاکید روی بازشناسی عوامل اصلی مشکلات اقتصادی، پاسخگویی به دغدغه های مردم و تقویت قدرت خرید (خصوصا جامعه محروم) در ایران باشد و در این رابطه باید یک تیم هماهنگ با خرد جمعی وجود داشته باشد.

حرف رئیسی در کابینه باید تمام کننده باشد

 نیروهای کابینه ایشان باید از یکپارچگی همدلانه ای برخوردار باشند و از همه مهم تر از نظر من تفوق ذهنی شخص رئیس جمهور است که باید بتواند در بزنگاه ها، چه موارد اقتصادی و یا غیر اقتصادی حرف تمام کننده‌ای داشته باشد وعمل بکندیعنی سخن ایشان سخن بی تردید وبا اراده ای محکم باشد. ترکیب کابینه مطرح شده، حداقل در گام اول این را نشان نمی‌دهد چون بخش گسترده ای از نیروها شاید مورد شناخت مستقیم شخص آقای رئیسی نبودند و با همفکری دیگران اینها را دور هم جمع کرده اند، البته من این را برای یک رئیس جمهور عیب نمی دانم.

توصیه عطریانفر به ابراهیم رئیسی

حداقل توصیه‌ای که به رئیس جمهور داریم این است که ایشان سکان تصمیم گیری و تدبیر را باید در دولت، شخصا بدست بگیرد مبادا اجازه دهد اختلاف نظر میان وزرائی که احتمالا رأی خواهند آورد و کار را شروع میکنند، باعث معلق شدن انتظارات مردم شود. به نظر من اگر روی این قضیه تاکید کنیم به نفع کشور، مردم، رئیس جمهور و دولت خواهد بود.

پرداختن به عناوین کلی دردی از مشکلات مردم دوا نمی‌کند

*بسیاری از فعالان و سیاسیون پس از بیان اولویتهای دولت آینده از زبان آقای رئیسی به ویژه در مورد واکسیناسیون و معیشت و اقتصاد، این پرسش را مطرح کردند که چگونه این وعده ها عملی خواهد چراکه اگر رئیسی می خواهد این مسائل را حل کند در واقع ما نیازمند لغو تحریم ها هستیم. نظرتان در این باره چیست؟ آقای رئیسی چگونه می خواهند این وعده ها را عملی کنند؟

پرداختن به عناوین کلی هیچ دردی را دوا نمی کند چون تمام رقیبان سیاسی در تیتر و عنوان کلی مسائل اقتصادی، نظر مشترک دارند، تفاوت، زمانی حاصل می‌شود که مثلا در نظریه اصولگرایی یا اصلاح‌طلبی بارویکردی اعتدالی، راهکار کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت برای تحقق منویات و نظریه‌های کلان و اهدافی را که تعریف می‌کنند، ترسیم شود.

رئیسی باید بگوید چگونه می‌خواهد مشکلات را حل کند

به عنوان مثال می‌توان ادعا کرد که می‌خواهیم به قله دماوند برویم، هرکسی می تواند این ادعا را مطرح کند و ادعای مشروعی هم است، هر فردی با هر شرایطی و با هر توانمندی می تواند این ادعا را مطرح کند اما به وقت تحقق باید مدعی بگوید که چگونه می خواهد این صعود را انجام دهد، چگونه می خواهد از دیواره غربی، شرقی و جنوبی دماوند ارتفاع بگیرد، چه ساعتی می خواهد  برود و با چه وسیله و امکاناتی می خواهد برود، این موضوع است که باعث تفاوت بین یک فرد مدعی ناتوان  و یک مدعی موفق می شود.

رئیسی برنامه عملیاتی‌اش را مشخص کند

 لذا درخواست ما این است دولت برای اینکه نزد مردم و افکار عمومی به عنوان مدعیان ناتوان، ظاهر نشود مناسب ترین روش این است که پیشنهاداتشان که بر ضرورت پرداختن به مشکلات اقتصادی دلالت می کند، را با راه و رسم عملیاتی و برنامه ای مشخص کنند فرضا برای افزایش قدرت خرید معیشت مردم و برای اینکه بتوان در کوتاه مدت به بخشی از آن مشکلات پاسخ دادچه راهکارهایی دارند.

دولت سیزدهم نباید به شعار اکتفا کند

نمی‌توان به صرف شعار اکتفا کرد. در همین فرصت کوتاه چند هفته‌ای که از پیروزی آنها گذشته در بسیاری از اقلام روزانه خرید مردم ، افزایش ناموجه ۳۰ درصدی قیمت ها را داشته ایم. وقتی مردم این واقعیت‌های تلخ زندگی را می بینند و بعد می بینند که شعارهای دولت، شعارهای دهان پُرکنی بوده است در کوتاه مدت همان مختصر اعتمادی که می توانستند به دست آورند را از دست خواهند داد و در گام‌های بعدی دولت دچار مشکل خواهد شد.

رئیسی و کابینه‌اش با زبان مردم با آنها سخن بگویند

 شخص آقای رئیس جمهور باید از وزرایشان و از نیروهای شاخص و مؤثر حلقه اول و دوم خود بخواهند که به جای تمسک به شعار ، با عدد و رقم و  ساز و کارهای تحقق برنامه ها را تبیین کنند و به زبانی که مردم متوجه شوند بگویند تا تاثیر آن به صورت روزآمد در زندگی شهروندان احساس شود.

باید روی لغو تحریم‌ها تمرکز کرد

*می‌توان گفت لغو تحریم‌ها باید اولویت دولت رئیسی باشد یا  نگاه صرف به تولید داخل؟ اساسا می‌توان بدون لغو تحریم‌ها نگاه به تولید داخل داشت یا خیر؟

چرا ما روی ماجرای لغو تحریم‌ها تاکید می کنیم؟ دولت باید ایران را از ظرفیت‌ و مزیت‌های نسبی خود برخوردار کند. عمده ترین مزیت ما در این رابطه به دلیل تاریخ ۱۰۰ ساله‌ نفتی درآمدهای زیرزمینی حامل‌های انرژی بوده است. دولتها به دلیل تحریم، توان فروش نفت را از دست داده‌اند و بودجه دولت فاقد منابع درآمدی درست و واقعی است، ردیف درآمدی  بودجه ها کاذب است.

صادرات نفت محقق نمی‌شود مگر به شرط رفع تحریم‌ها

 برای رفع مشکلات مردم باید پیش نیازهای آن را تامین کنیم. عمده ترین پیش نیاز برای تحقق منویات و توقعات دولت و پاسخ گویی به دغدغه های مردم احیاء منابع درآمدی دولت است.  صادرات نفت محقق نمی‌شود مگر اینکه مسئله تحریم را حل کنیم و ایران بتواند در بازارهای جهانی بتواند نفت را به صورت عادلانه عرضه کند و درآمدهای خود را در شبکه بودجه ای و خزانه‌ای بیاورد.

باید از نظر سیاسی به یک راه حل منطقی برسیم

الان حتی پول مختصر حاصل از فروش نفت به خزانه نمی‌آید و در حساب‌هایی بلوکه می شود که ریشه ان به مسئله تحریم برمی گردد. بنابراین موضوع رفع تحریم موضوع مهم وواجدطریقت است، فی‌الواقع برای رسیدن به موضوعیتِ تقویت معیشت مردم نیازمند حرکت درمسیر تحقق طریقت ایم که آن هم  رفع تحریم‌هاست که باید به لحاظ سیاسی در عرصه جهانی به یک راه حل منطقی و مشروع و مورد احترام هم از سوی مردم و هم از سوی عقلای دنیا برسیم.

 

دولت هر چه زودتر باید استقرار پیدا کند اما.../نیروهای برجسته اصولگرایی در کابینه حضور ندارند/ احتمال رای نیاوردن ۴ ، ۵ نفر از وزرا وجود دارد

 

*پیش بینی شما این هست که این کابینه رای آورد یا خیر؟

طبیعی است اگر مجلس بخواهد دغدغه رهبری که روز تنفیذ اعلام کردند دولت باید استقرار پیدا کند را پاسخ دهند باید به کل تیم رای دهد. این مجلس به صورت کلان سیاسی خود از حامیان آقای رئیسی بوده و باید از مؤید دولت ایشان هم باشد اما واقعیت این است که به خاطر عدم حضور نیروهای برجسته تر جبهه اصولگرایی ، مجلس نسبت به برخی از این چهره ها حساسیت منفی دارد و احساس می کند نمی تواند رأی حرفه ای خود را مثبت بدهد. وقتی اینگونه باشد احتمال رای نیاوردن ۴ ، ۵ نفر از این افراد وجود دارد.

مجلس بیشترین وقت خود را روی هماهنگی وزرا بگذارد

از این جهت توصیه من این است به جای اینکه مجلس وقت خود را الان مصروف این مسئله کند که به کدام یک از این افراد رای بدهد یا ندهد، (اگرچه ما نمی توانیم برای مجلس تعیین تکلیف کنیم) اما اگر وقت خود را بیشتر روی هماهنگی وزرای معرفی شده متمرکز کند و به آقای رئیسی کمک کند که یک کل منسجم نسبتا موفقی را در دولت تشکیل دهد، بهتر از جاری ساختن نوعی اختلاف و تفاوت در وزرایی است که تعدادی از آنها بخواهند رای نیاورند و کابینه بخواهد بعداً با تنی چند وزیر تواناتر اما ناهماهنگ تکمیل شود.

یک کابینه متوسط و حتی ضعیف اما هماهنگ بهتر است تا کابینه‌ای پر از اختلاف

در نتیجه فکر می‌کنم یک کابینه متوسط و حتی ضعیف اما هماهنگ، به خصوص در این شرایط، می تواند کارها را مؤثرتر پیش ببرد و مسائل را حل کند تا کابینه ای که در آن اختلاف موج بزند ولی برخی چهره هایش شاخص باشند. کار جمعی دولت را زودتر به اهداف تعریف شده  می‌رساند.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 حزب کارگزاران سید ابراهیم رئیسی صادرات نفت مجلس شورای اسلامی محمد عطریانفر ابراهیم رئیسی کابینه ابراهیم رئیسی سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 احتمال رای نیاوردن چگونه می خواهد لغو تحریم ها آقای رئیسی رئیس جمهور آقای رئیس چهره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۷۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده مهاباد: مجلس در مورد کاظم صدیقی سکوت کرد، در مورد چای دبش لاپوشانی / تعداد افراد زیر خط فقر دو برابر شده است

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد می‌گوید: در حال حاضر، خیلی از خانواده‌های ایرانی به زیر خط فقر سقوط کردند و تقریباً قشر متوسط از بین رفته است. یعنی آمار خانواده‌هایی که زیر خط فقر هستند، نسبت به گذشته، بیش از دو برابر شدند.

محمد آیتی در رویداد 24 نوشت: تورم کمرشکن در کنار بی‌برنامگی و نداشتن نقشه راه، روز به روز فشار زندگی را بر اقتصاد و مردم بیشتر می‌کند و تقریباً کسی پیدا نمی‌شود که از شرایط اقتصاد و معیشتی خود گله نکند. در همین خصوص، جلال محمودزاده، نماینده مهاباد با رویداد۲۴ گفت‌وگو کرده است.

در ادامه می‌توانید مهم‌ترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

* یکی از انتقادات به عملکرد مجلس یازدهم، نحوه و رویکرد این قوه در نظارت بود. متاسفانه دولت سیزدهم از شعار‌هایی که داده بود، خیلی عقب مانده و این موضوع مخصوصاً در حوزه اقتصادی، مشهود است.

* متاسفانه در بدنه دولت، فساد‌هایی رخ داده که مجلس یازدهم در موضوع نظارت و پیگیری به این اتفاقات، عملکرد خوبی از خود به جای نگذاشت و به نوعی باید بگویم با دولت، مماشت کرد.

* به طور مثال، اگر ماجرای آقای صدیقی، امام جمعه تهران برای یک فرد عادی اتفاق می‌افتاد، با او چه برخوردی می‌کردند؟ هرچند آقای صدیقی، اشتباه را پذیرفت و عذرخواهی هم کرد، اما کافی نبود و مجلس باید به موضوع ورود و با تحقیق و تفحص و یا از طریق کمیسیون‌های تخصصی، ابعاد مختلف ماجرا را روشن می‌کرد.

* در موضوع چای دبش، این همه تخلف صورت گرفت، ولی لاپوشانی کردند. از این‌رو، یکی از انتقادات به مجلس یازدهم، ترکیب یک‌دست آن بود که باعث ارتباط نزدیک این قوه با دولت شد. خب، وقتی ۲۲۰ نماینده کنونی برای حضور آقای رئیسی در صحنه انتخابات، نامه‌ای را امضا می‌کنند و برخی از همین افراد هم، رییس ستاد ایشان می‌شوند، نتیجه این می‌شود که از برخی تخلفات صورت گرفته شده، گذشت کنند، چون به نوعی پای آبروی خودشان درمیان بود.

* آقای رئیسی در خرداد ۱۴۰۰، قول‌های سامان دادن به اقتصاد کشور، مسکن، اشتغال‌زایی و... را داد، اما گذشته زمان نشان می‌دهد جز در حوزه مسکن که توفیقات ۵۰ درصدی داشته است، شاهد بهبود اوضاع نیستیم.

* زمانی که آقای رئیسی رای آورد و رییس‌جمهور شد، دلار حدود ۲۶ هزار تومان بود، ولی دیدیم که در کمتر از سه سال از آغاز به کار دولت سیزدهم، دلار به ۷۰ هزار تومان هم رسید؛ یعنی رشدی حدود ۲.۵ برابر. همین بی‌ارزش‌شدن پول ملی، اثرات منفی خود را بر تولید، اشتغال، تورم و... گذاشته و نتیجه روشن آن، کوچک‌شدن سفره‌های مردم است.

* در حال حاضر، خیلی از خانواده‌های ایرانی به زیر خط فقر سقوط کردند و تقریباً قشر متوسط از بین رفته است. یعنی آمار خانواده‌هایی که زیر خط فقر هستند، نسبت به گذشته، بیش از دو برابر شدند.

* در این مدت، برخی از کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی تعطیل شده‌اند. در بخش کشاورزی و آبیاری مدرن برای کشور ما که کشوری خشک و نیمه‌خشک است، دو سال است که این روند کاملاً متوقف شده است. از طرفی، در بکارگیری ماشین‌آلات بروز برای بخش کشاورزی، کار تمام و کمال تعطیل است. در بحث صنایع تبدیلی کشاورزی، کارخانه‌ها یا با نیمی از ظرفیت کار می‌کنند یا کلاً تعطیل شدند.

* اگر سری به برخی از شهرک‌های صنعتی کشور بزنید، می‌بینید که ۴۰ درصد از ظرفیت آن‌ها تعطیل شده است. از طرفی، متاسفانه بانک‌ها هم دنبال معاملات و تجارت خودشان هستند و به حمایت از بخش تولیدی کشور نمی‌پردازند. دولت آقای رئیسی، تسهیلات بخش تولیدی را پنج درصد افزایش داد، یعنی همه بخش‌های تولیدی و خدماتی کشور که قبلاً سود ۱۵ تا ۱۸ درصدی برای وام‌ها می‌پرداختند، الان باید ۲۳ درصد سود به بانک‌ها پرداخت کنند. همین رویکرد باعث شد خیلی از کارخانه و کارگاه‌های تولیدی به خاطر نداشتن سرمایه در گردش، دوام نیاورند و مسیر کوچک‌شدن و یا تعطیلی را در پیش بگیرند.

* گوشت قرمز در همین دوره آقای رئیسی نسبت به گذشته، پنج برابر شده است و نرخ مرغ تا سه و چهار برابر بیشتر شده است. طبیعی است که در این وضعیت، زندگی خانواده‌ها تحت فشار شدید قرار بگیرد و متاسفانه تامین تغذیه مردم با خطر روبرو شده است. این مسیر، قطعاً رشد بیماری را در جامعه بیش از پیش می‌کند و افزایش بیمار در کشور، کار درمان را هم با چالش مواجه کرده است.

* اکنون بیش از ۸۰ قلم دارو در کشور، کم داریم. نوبت دادن برخی بیمارستان‌های دولتی به بیمار و حتی بیمار‌های اورژانسی به حدود دو سال هم می‌رسد. خب اگر بیمار بخواهد درمانش سرعت بگیرد باید به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه کند که مطمئناً هزینه‌های گزافی بر وی وارد می‌شود. همین موضوع درمان باعث شده برخی از خانواده‌ها که بیمار جدی دارند، به واسطه هزینه‌های بالایی که باید پرداخت کنند، وارد خط فقر شوند.

* وضعیت کنونی، نگران‌کننده است و تقصیر مجلس در این شرایط، کمتر از دولت نیست. مجلس، اهرم‌های نظارتی دارد که می‌تواند دولت را در ریل درست انجام وظایفش قرار دهد، ولی این کار صورت نگرفت، آن هم به خاطر نزدیکی فکری مجلس با دولت.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: دعوت روزنامه اصولگرای همشهری برای "برخورد مومنانه" درباره ماجرای کاظم صدیقی چرا خریداران باغ ازگل سکوت کرده‌اند؟

دیگر خبرها

  • نماینده مهاباد: مجلس در مورد کاظم صدیقی سکوت کرد، در مورد چای دبش لاپوشانی / تعداد افراد زیر خط فقر دو برابر شده است
  • آخرین نطق رشیدی کوچی در مجلس
  • رئیس‌جمهور: سرکوب اعتراضات ضدصهیونیستی رسوایی دیگری برای مدعیان آزادی بیان و تمدن غرب است/ سرکوب حامیان فلسطین چهره بی‌روتوش غرب را نمایان کرد/ گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزرا باشد
  • رئیسی: به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد
  • رضایت رئیس جمهور از گزارش مسئولان درباره کاهش تورم | رسوایی برای مدعیان آزادی بیان | گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزرا باشد
  • رئیسی: گشت ارشاد مدیران باید در دستورکار وزرا باشد
  • ببینید | سرکار گذاشتن مردم توسط دولت رئیسی به روایت یک نماینده مجلس
  • رئیسی : گشت ارشاد مدیران در دستور کار وزرا باشد
  • رئیسی: گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزرا باشد
  • اولین واکنش دولت رئیسی به ضرب الاجل اقتصادی قالیباف