Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،گویی خشکسالی در خراسان جنوبی تمامی ندارد و نه تنها به خشک شدن قنوات رسیده بلکه نفس دشت‌ها را هم به شماره انداخته است.

 آنقدر از دشت‌ها آب برداشت شده که اکنون زمین با پدیده فرونشست زمین درگیر شده اند ، ترک بالای ۲ کیلومتر در دشت ها نشان می‌دهد حال زمین خوب نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس اعلام مجامع بین المللی ۴ سانتی متر فرونشست بحران است و این درحالیست که میانگین فرونشست در دشت‌های ایران حدود ۳۷ سانتی متر است ، یعنی با بحرانی ۹ برابر میانگین جهانی روبه رو هستیم.

با اینکه فرونشست در ایران بحران زیست محیطی است هنوز بی رحمانه از سفره‌ها آب کشیده می شود.

سروری مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گفت :کسری سفره‌های آب زیرزمینی در کشور ۱۴۰ میلیارد مترمکعب است و ۶۰۰ دشت کشور با پدیده فرونشست زمین تهدید می‌شوند.

او افزود : وقتی که منابع آبی از سفره‌های آب زیرزمینی تخلیه می‌شود وزن لایه‌های بالایی باعث می شود لایه‌های بالایی نشست پیدا کند.

فرونشست زمین هم خطر جانی دارد و هم به زیرساخت‌ها خسارت می‌زند از جمله اینکه ترک‌ها ممکن است خم شدن دکل‌های برق و  ترک خوردن جاده ها شود و زمین نشست کند.

دشت سریان یکی از دشت‌های ممنوعه بحرانی با فرونشست زمین است.

رمضانی مدیر مدیریت منابع آب سرایان گفت: در دشت سرایان ۱۷۰ حلقه چاه کشاورزی، صنعت، شرب و خدمات داریم.

مولوی کارشناس مدیریت منابع آب سرایان گفت: تا الان برداشت بی رویه آب از این دشت ها را داشته ایم و هیچ کنترلی روی آن نبوده است.

شهیدی استاد دانشگاه گفت: متوسط افت سطح اب در دشت بیرجند سالیانه ۷۳ سانتی متر گزارش شد که این افت به صورت مجاز بین ۵ تا ۱۰ سانتی متر است و اکثریت دشت‌های استان خراسان جنوبی متحمل فرآیند فرونشست هستند.

چاه های غیرمجاز فریاد زمین را درآورده است

بهدانی مدیر مدیریت منابع آب بیرجند با بیان اینکه ۹۰درصد آب دشت ها صرف کشاورزی غیر اصولی می‌شود گفت:گرچه در خراسان جنوبی با نصب کنتو‌رهای هوشمند بر ۹۰ درصد از چاه‌های مجاز کشاورزی حدود ۲۰۰میلیون مترمکعب صرفه جویی شده است، اما نیاز است در کنار این اقدام سیستم کشاورزی تغییر کند.

او افزود : کشاورزان با استفاده از چاه‌های غیرمجاز آبیاری را انجام می‌دهد سپس لوله‌ها را تا آبیاری بعدی جمع می‌کنند تا از چشم‌ مسئولین دور بماند

مدیر مدیریت منابع آب بیرجند گفت : در منطقه دشت سرایان حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ حلقه چاه پر شده است، ولی دوباره باز شده است

بهدانی ادامه داد: این چاه ممکن است در عرض دو روز به صورت غیرمجاز حفر شود، ولی مراحل پرکردن چاه با توجه به مراحل قانونی بین ۶ماه تا یکسال طول می‌کشد.

فرونشست غیرقابل احیاست، اما براساس تجربه‌های زمانی می‌توان آن را کنترل کرد اگر از سمت سیستم‌های قدیمی آبیاری به سمت سیستم‌های نوین ابیاری روی آوریم وچاه‌های غیرمجاز پلمپ شوند کنترل آن امکان پذیر است.

 طرح‌های تغذیه‌ای مصنوعی که به نفوذ آب در سفره‌های آب زیرزمینی کمک می کند نیز کارساز است.

آخرین داشته‌های آبخوان‌های هزار ساله ایران نفس هایشان به شماره افتاده است اگر تدابیری اندیشیده نشود باید منتظر بود در دشت‌ها، درز‌ها شکاف‌ها و فروچاله‌های بیشتری در کشور دهن باز کند.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فرونشست زمین دشت بحرانی مدیریت منابع آب فرونشست زمین سانتی متر سفره ها دشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۷۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز واگذاری زمین در شهرک صنعتی زرند

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان، گفت: پس از ۱۷ سال امکان واگذاری زمین در شهرک صنعتی شماره ۲ زرند با اولویت انرژی‌های تجدیدپذیر فراهم شده است. - اخبار استانها -

حسین میجانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، اظهار داشت: در سفر روز گذشته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان به شهرستان زرند امکان واگذاری زمین در شهرک صنعتی شماره 2 زرند فراهم شد.

وی با اشاره به اینکه از سوی رهبر معظم انقلاب سال جدید سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است، گفت: سال‌ها است که رهبر معظم انقلاب در نام‌گذاری شعار سال، مباحث اقتصادی را مورد تاکید قرار دادند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان با بیان اینکه شهرک صنعتی شماره 2 زرند سال 1386 تملک شده بود، اما مشکلات و موانعی بر سر راه واگذاری زمین در این شهرک وجود داشت، ادامه داد: 17 سال امکان واگذاری زمین در این شهرک وجود نداشت.

وی افزود: از یک سال گذشته با محوریت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان کرمان، تیم اقتصادی استان و معاون اقتصادی استاندار کرمان پیگیری لازم برای رفع این موانع و مشکلات انجام شد.

میجانی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر توسط همکاران ما زیرساخت‌های این شهرک اصلی شامل آب، برق، گاز و راه دسترسی فراهم شده است، گفت: به دلیل مخالفت حفاظت محیط زیست مجوز استقرار و بهره‌برداری واحدهای صنعتی این شهرک صادر نشده است.

وی با بیان اینکه چهار مرحله بازنگری در طرح ارزیابی زیست محیطی شهرک صنعتی شماره 2 زرند انجام شد، ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده 27 فروردین ماه امسال مجوز احداث و بهره‌برداری این شهرک صادر و پس از 17 سال امکان واگذاری زمین در این شهرک فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان با اشاره به اینکه فاز دوم این شهرک به میزان 30 هکتار تا رده سه زیست محیطی صادر شده است، افزود: فاز دوم شهرک با اولویت انرژی‌های تجدیدپذیر به متقاضیان بومی و غیربومی فراهم است.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • ترک‌خوردگی‌ها و فرونشست عجیب نقش جهان
  • آغاز واگذاری زمین در شهرک صنعتی زرند
  • فاضلاب خانگی عامل ریزش قنات‌ و فرونشست زمین در یزد است
  • واقعیت فرونشست زمین در دریاچه مهارلو از دریچه دوربین مهر؛
  • فرونشست در اصفهان و خوزستان به بیش از ۷تا۱۰ سانتی متر رسید
  • محوطه جهانی نقش‌رستم به‌دلیل فرونشست تعطیل شد | مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید: فرونشست نقش رستم بحرانی تر از تخت جمشید است
  • یک مقام مسئول: ۳۰ درصد مساحت خوزستان تحت تاثیر فرونشست زمین قرار دارد
  • ۳۰ درصد مساحت خوزستان تحت تاثیر فرونشست زمین قرار دارد
  • ایران زمین فرزندان خود را به آغوش گرفت
  • وزیر کشور: پیدا شدن دختر ایران زمین را تبریک می‌گویم