Web Analytics Made Easy - Statcounter

اشتهای بسیاری از بیماران کرونایی در دوران نقاهت کاهش می‌یابد، به همین دلیل مراقبت‌های تغذیه‌ای در این دوران بسیار ضروری است.

خبرگزاری میزان - باشگاه خبرنگاران نوشت: حدود ۳ سال است که ویروس منحوس و چموش کرونا روند زندگی همه افراد جهان را با مشکل رو به رو کرده است و هر روز با درگیر کردن یک فرد قدرت خود را به رخ جهانیان می‌کشد، بیماری خطرناکی که با اپیدمی‌های پی در پی تا به امروز توانسته باعث مرگ و میر بسیاری از هموطنان در کشور شود، اما آن دسته از افرادی که از شر این ویروس پس از یک دوره ۲ هفته‌ای سخت، خلاص شده‌اند اغلب با مشکلاتی از قبیل ناراحتی‌های ریه، درد قفسه سینه، احساس تنگی نفس، کمبود ریزمغذی‌ها و ضعف سیستم ایمنی رو به رو شدند، مشکلات و عوارضی که تا مدت ها، روح و جسم افراد را نشانه می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما بسیاری از افراد دائما از این موضوع واهمه دارند که اگر دوباره یک رفتار اشتباه و غلط مثل مصرف برخی خوراکی ها، در برنامه‌های غذایی خود داشته باشند، احتمال بازگشت این بیماری برای آن‌ها وجود خواهد داشت و یا ممکن است بدن آن‌ها نسبت به مواد خوراکی از خود واکنش‌های منفی نشان دهد.

اما بیماران بهبود یافته از کرونا باید توجه داشته باشند در کنار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، شستشوی مکرر دست‌ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، رعایت و نوع تغذیه روزانه آن‌ها می‌تواند، افراد را از هرگونه واکنش‌های منفی مصون نگه دارد و به نوعی در سلامتی بدن و تقویت ریه افراد نقش بسزایی داشته باشد.

نقش مؤثر تغذیه در روند درمان بهبودیافتگان کرونایی

نرگس جوزدانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، درباره نقش تغذیه در تسریع روند درمان بهبودیافتگان کرونایی اظهار کرد: یک نکته بسیار مهم که در تمامی مباحث تغذیه همیشه مطرح می‌شود، مصرف سه وعده مهم صبحانه، ناهار و شام است، وعده‌هایی که باید ناشی از پروتئین باشد تا بدن بیماران بهبودیافتگان کرونایی تقویت شود.

او افزود: پروتئین‌ها باید در وعده صبحانه شامل پنیر، تخم مرغ و شیر و در وعده ناهار و شام نیز شامل انواع گوشت‌ها و حبوبات، مکمل ها، مغز‌ها و ... باشد.

جوزدانی ادامه داد: انجام فعالیت‌های ورزشی در تسریع روند درمان بهبودیافتگان کرونایی از مشکلاتی مثل ضعف سیستم ایمنی و تنگی نفس حائز اهمیت است. به این افراد توصیه می‌شود روزانه حداقل ۱۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻏﺬاﯾﯽ ﺑﺮای ﺑﯿﻤﺎران ﮐﺮوﻧﺎیی را به شرح زیر توضیح داد:

گوشت‌ها

گوشت یکی از مواد خوراکی با املاح معدنی بسیار بالاست، بنابراین مواد خوراکی تاکید ما در گام نخست مصرف انواع گوشت‌های کم چرب مثل گوشت مرغ، بوقلمون، انواع ماهی‌ها و حتی تن ماهی است، البته مصرف این مواد خوراکی در این ایام به شدت توصیه می‌شود.

مغز‌ها

مغز‌ها به دلیل دارا بودن انواع ویتامین‌های لازم تقویتی سیستم ایمنی از جمله امگا۳، می‌توانند باعث کاهش عفونت‌های باقی مانده ناشی از بیماری کرونا در بدن بیماران بهبودیافته باشد.

پروتئین‌ها

تخم مرغ به دلیل داشتن ریز مغذی فراوان به عنوان یکی از باکیفیت‌ترین نوع پروتئین‌ها محسوب می‌شود، این ماده خوراکی پس از ماهی، مرغ و حبوبات در جایگاه با کیفیت‌ترین مواد خوراکی پروتئینی و ضروری بدن به حساب می‌آید، البته این مواد خوراکی باید به صورت آب پز پخته شود.

لبنیات

لبنیات به اندازه خود یک واحد غذایی مهم پس از بهبود یافتن از بیماری کروناست و مصرف روزانه ۳ واحد لبنیات (ماست، پنیر، شیر، شیرسویا به صورت کم چرب) ضروری است، روزانه ۲/۳ لیوان ماست، یک لیوان شیر، ۳۰ گرم پنیر کم چرب، ترکیب بسیار مطلوبی برای تامین و دریافت نیاز روزانه بدن انسان‌ها به لبنیات است.

میوه و سبزیجات

دریافت ۵ گروه میوه و سبزیجات در طول روز توصیه می‌شود، ترجیحا این دریافت گروه میو ه و سبزیجات به صورت ۲ واحد میوه در طی روز و ۳ واحد سبزیجات باشد، زیرا به دلیل ماشینی شدن زندگی بسیاری از افراد و از دست دادن الگو‌های صحیح غذایی برخی از افراد نقش مصرف سبزیجات را در برنامه‌های غذایی را نادیده می‌گیرند.

مصرف روزانه میوه‌هایی نظیر هندوانه، موز، سیب می‌تواند گزینه‌های خوبی برای رفع ضعف سیستم ایمنی و جسمانی باشد و همچنین میوه‌ها باید به صورت ۲ واحدی، برای مثال یک برش هندوانه و پس از چند ساعت وقفه یک عدد موز کوچک و یا ۲ عدد سیب متوسط استفاده شود و سبزی‌هایی سبز رنگی همانند کاهو، سبزی، کلم بروکلی، اسفناج، جعفری استفاده شود، اما نباید از سبزیجات با رنگ قرمز و نارنجی مثل هویج، کدو حلوایی، فلفل دلمه‌ای زرد و نارنجی نیز غافل شد.

آش و سوپ

مصرف غذا‌های گرم مانند انواع سوپ‌ها، آش‌ها و یا غذا‌هایی که به صورت آب پز و یا بخار پز طبخ می‌شود، نقش مؤثری در تقویت ایمنی بدن دارد.

مصرف مایعات

مصرف روزانه ۸ تا ۱۷ لیوان مایعات توصیه می‌شود، زیرا مصرف مایعات پس از بهبود یافتن از کرونا بسیار مهم است. آب، آبمیوه طبیعی، چای، دمنوش حتما استفاده شود، اما مصرف مستقیم مایعات به شدت توصیه می‌شود. برخی افراد از مصرف مایعات خودداری می‌کنند، بنابراین توصیه ما به افراد این است که مایعات خود را با پودر‌های پروتئینی، میوه‌های یخ زده و یا پودر شکلات طعم‌دار کرده تا راحتتر بتوانند میزان مایعات روزانه بدن را دریافت کنند، اما مصرف این پودر‌ها باید با تجویز پزشک انجام شود.

همچنین مایعاتی نظیر شیر را می‌توان با موادی از قبیل جو، یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی یا یک قاشق غذاخوری کره کنجد و یا یک عدد موز ترکیب کرده و آن را همانند یک معجون تقویتی مصرف کرد. این نوشیدنی با این ترکیبات می‌تواند از ضعف ناشی از بیماری کووید ۱۹ جلوگیری کند.

غلات

علاوه بر مصرف میوه‌های تازه، سبزیجات، مصرف غلات سبوس دار بسیار لازم و ضروری است، البته اگر در کنار غلات، یک کاسه فرنی، یا یک کاسه عدس تهیه شده از عدس زرد پخته، سبزیجات فصلی و یا برنج قهوه‌ای استفاده شود، این مواد خوراکی می‌تواند گزینه غذایی مناسب و خوبی برای افزایش تسریع انرژی بدن آن‌ها باشد.

بیشتر بخوانید: پوست بی‌عیب و نقص با سه ماده‌ی معجزه‌گر

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: ویروس کرونا اخبارسلامت

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ویروس کرونا بهبودیافتگان کرونایی مواد خوراکی توصیه می شود سیستم ایمنی استفاده شود میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۸۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید

مسئولان حوزه بهداشت و درمان همیشه درباره مصرف نکردن قارچ‌هایی که در طبیعت روییده هشدار دادند، زیرا تشخیص سمی یا غیرسمی بودن این نوع قارچ‌ها بسیار دشوار است و مصرف آن می‌تواند باعث فوت افراد شود، این درحالی است که اورژانس کشور از رشد سه برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی در طبیعت خبر داده است.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا با شروع فصل بهار و افزایش بارش‌ها در این فصل زمینه رشد قارچ‌های وحشی در طبیعت بیشتر می‌شود و در این فصل شاهد حضور بیشتر افراد در دل طبیعت هستیم، لذا مهم است که افراد از مصرف این قارچ‌ها خودداری کنند و هشدارهای مسئولان ذی‌ربط درباره مسمومیت‌زا بودن این نوع قارچ‌ها را جدی بگیرند.

بابک یکتاپرست، معاون روابط عمومی اورژانس کشور با اشاره به آمار مسمومیت با قارچ وحشی گفت: امسال با توجه به افزایش میزان بارش باران، رویش قارچ در طبیعت افزایش یافته است و از آنجایی که اطلاعات مردم و گردشگران درباره قارچ‌ها کم است؛ ممکن است عده‌ای با مصرف این قارچ‌های وحشی، دچار مسمومیت شوند.

وی با اشاره به آمار مراجعان مسمومیت به اورژانس افزود: از هشتم فروردین تا پنجم اردیبهشت ماه و در واقع طی مدت حدود یک ماه، ۵۳ نفر بر اثر استفاده از قارچ وحشی، مسموم شده‌اند، در حال حاضر ۱۴ نفر از این افراد در بیمارستان‌ها تحت نظر هستند، همچنین ۳۹ نفر درمان شده و ترخیص شده‌اند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: این مسمومیت تاکنون فوتی برجای نگذاشته، اما لازم است که افراد و به خصوص طبیعت‌گردان از مصرف این قارچ‌ها پرهیز کنند، میزان مسمومیت‌ها، نسبت به گذشته سه برابر افزایش یافته است، بنابراین این موضوع باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

به گفته سخنگوی سازمان اورژانس کشور بیشترین میزان مسمومیت‌ها با قارچ در استان‌های فارس، لرستان و کرمانشاه به ترتیب با ۱۶،۱۳ و ۱۰ نفر بوده است.

نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی

حمید قهرمانی، کارشناس معاونت بهداشتی استان گیلان یکی از دلایل مسمومیت افراد، پس از مصرف قارچ‌های سمی را تشخیص غلط آنها دانست و یادآور شد: برخی به‌علت شکل ظاهری قارچ‌های سمی که شبیه به قارچ‌های غیر سمی و خوراکی هستند، دچار اشتباه می‌شوند.

وی با تأکید بر این‌که همه انواع قارچ‌ها، خوراکی نیستند و بعضی سمی و خطرناک هستند، افزود: خوردن چند لقمه از قارچ‌های سمی می‌تواند کبد، کلیه یا حتی مغز را از کار انداخته و در مواردی سبب مرگ شود، تنها در آزمایشگاه می‌توان نوع قارچ را شناسایی کرد و از روی ظاهر یا مزه قارچ نمی‌توان سمی یا غیرسمی بودن قارچ را تشخیص داد.

این پزشک با تأکید بر اینکه فرد مسموم باید سریع‌تر به بیمارستان منتقل شود، گفت: تهوع و استفراغ، اسهال، شکم درد و عرق کردن گاهی علائم مغزی مانند توهم، خواب‌آلودگی، تشنج و یا بی‌قراری از نشانه‌های زودرس مسموم شدن با قارچ‌های سمی است.

قهرمانی با بیان اینکه از چیدن، خریدن و مصرف قارچ‌های روییده شده در طبیعت، کوه و دشت پرهیز و تنها از قارچ‌های خوراکی تولید شده در کارخانه‌های معتبر استفاده شود، ادامه داد: پختن، آب پز یا کباب کردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت سمی بودن آنها را از بین نمی‌برد.

وی با اشاره به تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ گفت: تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ خودداری از مصرف قارچ‌های روییده در طبیعت است، سم قارچ پادزهر ندارد و تنها باید از خوردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت و غیر پرورشی دوری کنیم، کودکان یکی از گروه‌های پرخطر و در معرض مسمومیت با قارچ هستند.

کد خبر 748427

دیگر خبرها

  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • مصرف زیاد نوشابه رژیمی ما را به کدام سرطان مبتلا می‌کند؟
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی
  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کردستان
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در کردستان
  • مسمومیت ۱۰ کردستانی بر اثر مصرف قارچ سمی
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید