Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@09:56:56 GMT

خاموشی‌ برق در مسیر چراغ قرمز

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۰۸۲۳۳

خاموشی‌ برق در مسیر چراغ قرمز

به گزارش ایرنا، در سال آبی جاری، وضعیت بارش‌ها در کشور اصلا قابل تعریف نبود، به طوریکه در کردستان میزان بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۴۰ درصد و در مقایسه با درازمدت حدود ۳۰ درصد کمتر شد.

همین کاهش قابل ملاحظه بارندگی‌ها و گرمای زودهنگام، کافی بود تا شرایط برای تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی نیز سخت شود و همین باعث شد وزیر نیرو در ۳۱ فروردین ماه، در مراسم افتتاح طرح‌های آب و برق اعلام کند که امسال به دلیل کاهش بارش‌ها حدود سه هزار مگاوات تولید برق از نیروگاه‌های برق‌آبی کم خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهرحال وزارت نیرو و شرکت‌های توزیع برق، ناچار شدند برای جبران کاهش تولید برق، اقدام به اعمال خاموشی و همینطور کمک گرفتن از مشترکان بخش کشاورزی و صنعتی برای مدیریت بار شبکه کند.

شرایط برای شرکت‌های توزیع و وزارت نیرو بسیار سخت شد، از طرف دیگر، خاموشی‌های گاه و بیگاه‌، مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد، به گونه ای که لوازم برقی برخی مشترکان خسارت دید.

در این میان براساس اعلام شرکت برق استان، تعداد زیادی از مشترکان به ویژه در بخش کشاورزی و صنعتی، همکاری خوبی برای مدیریت بار داشتند، به طوریکه طی ماه‌های تیر و مرداد، با همکاری مشترکان استان در بخش‌های مختلف، ۹۷ مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی شد.

اما از همکاری مشترکان بخش کشاورزی و صنعت که بگذریم، برخی هم به هشدارها و درخواست شرکت توزیع، مبنی بر استفاده بهینه از انرژی به ویژه در ساعات اوج بار، بی توجه بودند.

خودم شاهد بودم که تعدادی از مشترکان شب‌ها چراغ‌هایی را که برای نورپردازی و نمای ساختمان تعبیه کرده‌اند، روشن می‌کردند، در حالیکه در همان زمان، برق بخشی از شهر بخاطر مدیریت بار، قطع بود.

کشف ۹۶۳ ماینر در کردستان و کاهش تلفات ۳ مگاواتی برق

اما در این میان جدا از بی‌توجهی برخی مشترکان نسبت به استفاده بهینه از برق، فعالیت صاحبان دستگاه‌های استخراج رمز ارز نیز بر مشکلات مربوط به مدیریت بار افزودند و این در حالی است که مجوزی برای استفاده از ماینر صادر نشده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان در این رابطه گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۹۶۳ دستگاه استخراج رمز ارز در استان کشف و از هدررفت حدود سه مگاوات برق ممانعت شده است.

هیوا لهونیان ادامه داد: با کشف و ضبط این تعداد دستگاه ماینر، از تلفات حدود سه مگاوات انرژی جلوگیری بعمل آمد که نقش اساسی در تأمین برق مطمئن و پایدار برای مشترکان کردستانی دارد.

وی افزود: دستگاه‌های استخراج رمز ارز دیجیتال، تجهیزاتی پرمصرف است و بار زیادی را به شبکه توزیع برق کشور وارد می‌کند و در شرایط کنونی که تقاضا برای برق از میزان تولید آن در کشور پیشی گرفته است، استفاده از این دستگاه‌ها ظلم در حق مردم و فشار مضاعف بر شبکه توزیع است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان بر ضرورت برخورد با استفاده کنندگان از دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال تاکید و اضافه کرد: شرکت توزیع برق استان به صورت جدی در حال رصد فعالیت و شناسایی مراکز غیر مجاز در استان بوده و با همکاری خوب مراجع قضایی و انتظامی با متخلفان برخورد خواهد شد.

لهونیان یادآور شد: به کسانی که در شناسایی و گزارش مراکز(دستگاه‌های) غیرقانونی استخراج ارز دیجیتال به شرکت توزیع برق استان کمک کنند، به تناسب میزان استفاده غیرقانونی از برق، بین سه تا ۲۰۰ میلیون ریال پاداش پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه مشترکان می‌توانند با مشاهده هر گونه دستگاه ماینر مراتب را به شماره همراه ۰۹۳۵۴۰۲۱۷۸۰، پلیس ۱۱۰ یا ۱۲۱ واحد اتفاقات برق اطلاع دهند، ادامه داد: شرکت برق مجوزی برای استفاده از ماینر در سطح استان صادر نکرده است و این ممنوعیت تا ۱۵ شهریور و پایان پیک مصرف ادامه خواهد داشت.

انعقاد ۶ هزار تفاهم‌نامه با مشترکان

بهرحال بخاطر کاهش توان تولید برق در نیروگاه‌ها، بدون همکاری مشترکان به ویژه بخش صنعت و کشاورزی، امکان عبور از شرایط سخت کمبود برق نبود.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق کردستان هم این موضوع را تایید کرد و گفت: امسال ۶ هزار و ۵۸۴ تفاهم‌نامه همکاری برای کاهش مصرف برق، با مشترکان بخش‌های کشاورزی، صنعتی، سی‌ان‌جی، ادارات و بانک‌های استان منعقد شد.

کوهسار رسولی‌تبار اظهار داشت: بیشترین تفاهم‌نامه همکاری منعقد شده با شرکت توزیع برق استان، مربوط به بخش کشاورزی با پنج هزار و ۸۷۴ مورد و دیماند مصرفی ۶۴ مگاوات است.

وی با بیان اینکه با بخش صنعت نیز ۳۵۹ تفاهم نامه همکاری با دیماند مصرفی ۴۰ مگاوات منعقد شده است، افزود: تعداد تفاهم‌نامه‌های مربوط به سی‌ان‌جی‌ها ۱۵۴ مورد، بانک‌ها ۱۱۸ و ادارات(مولدهای خودتامین) نیز ۷۹ مورد است.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق کردستان یادآور شد: در مجموع برای کاهش ۶۳ مگاوات مصرف برق و مدیریت بار، با مشترکان بخش کشاورزی، صنایع، ادارات و سی‌ان‌جی‌ها تفاهم نامه منعقد شده است.

مصرف بهینه انرژی موضوعی که باید همواره به آن توجه داشت

حالا که از گرمای هوای کم کم کاسته می‌شود و به سمت خنک شدن پیش می‌رویم و به دنبال آن خاموشی‌ها نیز کمتر و تا پایان تابستان به پایان می‌رسد، این موضع نباید بهانه‌ای برای بی‌توجهی به مصرف صحیح انرژی باشد.

واقعیت این است که نمی‌توان به پاییز و بارش باران دلخوش بود، چراکه ممکن است مثل پارسال وضعیت بارندگی خوب نباشد، بنابراین مصرف بهینه انرژی و استفاده صحیح از آب و برق، باید یک اصل جدانشدنی در زندگی همه باشد.

در حال حاضر ۶۸۳ هزار مشترک در بخش‌های مختلف اداری، خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی از خدمات شرکت برق کردستان بهره‌مند است.

برچسب‌ها کردستان مصرف بهینه برق سنندج وزارت نیرو ارز دیجیتال

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان مصرف بهینه برق سنندج کردستان مصرف بهینه برق سنندج وزارت نیرو ارز دیجیتال شرکت توزیع نیروی برق کردستان مشترکان بخش بخش کشاورزی ارز دیجیتال تفاهم نامه مدیریت بار تولید برق دستگاه ها توزیع برق برق استان منعقد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۸۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال به حساب خرید برق شرکـت‌های توزیع

مدیرعامل شرکت توانیر از پرداخت ١٥ هزار میلیارد ریال به حساب خرید برق شرکتهای توزیع نیروی برق کشور از ابتدای اردیبهشت ماه امسال خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر در گردهمایی سراسری نیروگاههای کشور هدف اصلی از اصلاح روابط مالی صنعت برق را توقف تولید بدهی نیروگاهها اعلام کرد و گفت: شرکت توانیر تمام توان خود را برای تحقق این هدف به کار خواهد بست.

وی افزود: بر همین اساس طی دو سال اخیر طی دو نوبت یکبار 20 هزار میلیارد تومان و یک نوبت هم 30 هزار میلیارد تومان از مطالبات بخش تولید از طریق اسناد خزانه تسویه شده و از ابتدای اردیبهشت نیز جریان پرداخت نقدی به شرکت های تولید کننده برق از طریق بورس دنبال می شود.

وی با اشاره به ابلاغیه وزیر محترم نیرو که باید سهم معاملات برق به صورت رقابتی در بورس انجام شود، یادآور شد: تا پیش از این مدیریت منابع وابسته به حساب متمرکزی در توانیر بود که با توجه به اولویتها به تولیدکنندگان برق و بخشهای انتقال و توزیع تخصیص می یافت که با اصلاح روابط مالی صنعت برق در صدد کوچکتر کردن حساب مدیریت منابع و در ادامه آن استقرار نظام حکمرانی شرکتهای توزیع و تولید برق هستیم تا خود شرکتها در قبال درآمد و هزینه های خود مسوولیت داشته و متناسب با آن هزینه کنند که تحقق این امر، موجب بهبود کارایی شرکتها، رونق گرفتن بورس و افزایش رقابت و شفافیت میان بازیگران بورس انرژی می شود.

رجبی مشهدی به صفر رساندن مطالبات نیروگاهها طی یک بازه زمانی ٣ ساله را که در قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق هم تصریح شده را هدف گذاری وزارت نیرو دانست که شرکت توانیر با تمام قوا آن را دنبال می کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال به حساب خرید برق شرکـت‌های توزیع
  • اجرای ۴۲۰ میلیارد ریال طرح مرتبط با شرکت برق تربت حیدریه
  • افزوده شدن بیش از ۹۰ هزار مترمکعب به ظرفیت ذخیره آب شهرستان مشهد
  • توزیع 1.5 تن گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در بهشهر
  • «دماوند انرژی» چراغ تولید ۳ طرح پتروشیمی را روشن کرد
  • برق برخی مناطق ۷ شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود
  • برق در این استان فردا قطع می‌شود؛ خاموشی از راه رسید؟
  • پاسخگویی مرکز امداد شرکت گاز به ۸۴ هزار تماس تلفنی مشترکان گاز طبیعی 
  • توزیع روزانه ۴ تن گوشت قرمز در بازار روزهای کرج
  • ۳۰۰۰بسته گوشت قرمز بین مددجویان کهگیلویه و بویراحمدی توزیع شد