Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@03:06:54 GMT

شکرگزاری در مناجات خمس عشر امام سجاد(ع) پررنگ است

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۰۸۳۳۲

شکرگزاری در مناجات خمس عشر امام سجاد(ع) پررنگ است

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه سه شنبه شب در نشست مجازی «نقش نیایش‌های امام سجاد(ع) در حکمرانی کنونی جامعه اسلامی» به میزبانی دانشگاه آزاد بندرعباس اظهارداشت: خدمات عمومی تامین اجتماعی مثل امنیت، سلامت، معیشت، مدنیت با رویکرد عاقلانه، عادلانه و معنویت‌مدارانه است که باید براساس سیره اهل بیت(ع) از جمله آثار گرانبهای امام سجاد(ع) در جامعه تحقق یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: در مناجات خمس عشر علاوه بر سلوک اخلاقی، عرفانی و فردی که در ساختار حکمرانی نیز مفید است، نسبت به خود مقوله حکمرانی جامعه اسلامی نیز توجه و بیان شده که این حکمرانی باید مانند فرد، سالک الی الله باشد، ما تصور می‌کنیم که سلوک فقط فردی است در حالی که سازمان هم سلوک الهی می‌خواهد، حکمرانی نیز این سلوک را می خواهد.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در مناجات «خمسه عشر» امام سجاد(ع) ترتیب منطقی را در این دعا مشاهده می‌کنیم؛ علامه مجلسی و شیخ حر عاملی در مورد این مناجات سخن گفته‌اند، آنچه که مطرح است مباحث متعدد در این مناجات است.
 حجت الاسلام خسروپناه افزود: امام سجاد(ع) در منزل اول که مربوط به مناجات و راز و نیاز توبه کنندگان است، می فرماید: خدایا! گناهان بر من لباس خواری پوشانده و دوری از تو جامه درماندگی بر تنم پیچیده و بزرگی جنایتم دلم را میرانده، پس آن را با توبه به درگاهت زنده کن.
به گفته وی، امام سجاد(ع) در این مناجات از گناهان و خطاهایی که انسان انجام داده است توبه می کند و بزرگترین جنایت انسان را این می‌داند که آدمی دل خود را می میراند. سازمان نیز به همین شکل است و مثل انسان حیات و ممات دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: آن حضرت در ادامه از نفس اماره و شیطان و قلب خویش به خداوند شکایت می کند، سه مولفه ای که در سازمان و نهاد نیز حضور دارد یعنی "نفس اماره، شیطان و قلب بیمار" باید خوف و رجا به سازمان دارد و رغبت الهی را طلب کرد.
خسروپناه گفت: گاهی فرد دچار غفلت می شود و نیاز دارد که رحمت الهی به سویش سرازیر شود. در دوران دفاع مقدس، جبهه انقلاب اسلامی جبهه بیداری بود، جبهه ای بود که غفلت را زدود که اگر نبود نمی توانست در مقابل جنگ جهانی سوم بایستد.
وی تصریح کرد: یک وقت حکمرانی، فرعونی است، یک فرعون حکمرانی می‌کند، انقلابی می‌شود و فرعون کنار می‌رود و حکمرانی ولایی شکل می‌گیرد، این یعنی توبه الی‌الله و به سمت کمال و ولایت الهی رفتن؛ اما یک زمان همین حکمرانی ولایی که فرعون را کنار زده است گرفتار حکمرانی قارونی می شود مانند وقتی که اختاپوس‌های اقتصادی قدرت اقتصادی را به دست بگیرند و فقر جامعه را افزایش می دهند، از این مساله باید توبه و شکوه کرد و حکمرانی را نبوی و علوی کرد، همان گونه که حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه به ما آموخت.
 معاون رشته هنر دانشگاه اسلامی درخصوص منزل ششم در دعای خمس عشر که اختصاص به «شُکر» دارد، نیز گفت: وقتی حکمرانی توبه کرد و به مقام رغبت رسید باید شکرگزار باشد امروز نیز ما باید شکرگزار جبهه انقلاب در دوران دفاع مقدس، شکرگزار حکمرانی مقاومت باشیم که به دست شهید حاج قاسم سلیمانی شکل گرفت و همچنین شکرگزار جبهه علمی در کشور که به دست شهید فخری‌زاده‌ها شکل گرفت، باشیم.

خسروپناه افزود: من عمده کتاب های عرفا را دیده ام، اوپانیشادها را سطر به سطر خواندم اما هرگز عظمت کلام امام سجاد(ع) را در آنها نمی یابید.

وی یادآورشد: از نظر من این منازل و مناجات ها و گام‌های سه‌گانه «توبه»، «اطاعت الهی» و نهایتا «مقام فقر و زهد» باید در حکمرانی التزام یابد تا موفقیت و تمدن اسلامی حاصل شود، ضمن این که موفقیت حاصله را نباید از آن خود بداند.

برچسب‌ها امام سجاد دانشگاه آزاد اسلامی صحیفه سجادیه هرمزگان تمدن نوین اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: امام سجاد دانشگاه آزاد اسلامی صحیفه سجادیه امام سجاد دانشگاه آزاد اسلامی صحیفه سجادیه هرمزگان تمدن نوین اسلامی امام سجاد ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۸۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۵ عضو هیئت علمی نمونه کشوری معرفی شدند/ حضور پررنگ معاونان وزیر علوم در بین استادان برتر!

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سی و یکمین آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: فرآیند ثبت اختراع و حفاظت از مالکیت فکری زمان‌بر و پرهزینه‌ است

در این آیین که با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم و معاونان این وزارتخانه برگزار شد، از ۶۵ نفر از اعضای هیئت علمی نمونه تقدیر شد.

سن جوان‌ترین استاد نمونه ۴۵ سال و مسن‌ترین استاد ۷۰ سال است‌ اسامی استادان نمونه به شرح زیر است؛

مصطفی صحرایی دانشگاه تبریز، مجید صنایع پسند دانشگاه تهران، الهه گوهرشادی دانشگاه فردوسی مشهد، بهروز عبدلی دانشگاه شهید بهشتی، مسعود گنجی دانشگاه محقق اردبیلی، حسین کلباسی اشتری دانشگاه علامه طباطبایی،فرزام فرهمند دانشگاه صنعتی شریف، عباس مصلی نژاد دانشگاه تهران، ابوالقاسم یعقوبی دانشگاه بوعلی سینا، سید عبدالکریم سجادی دانشگاه فردوسی مشهد، فرزان قالیچی دانشگاه صنعتی سهند، سید مصطفی حسین علی پور دانشگاه علم و صنعت ایران، حسین شریعتمداری دانشگاه صنعتی اصفهان، سید محمدرضا تقوی دانشگاه شیراز، عباس سعیدی دانشگاه شهید بهشتی، بی بی فاطمه میرجلیلی دانشگاه یزد، مجید قاسمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی، علی اکبر صبوری دانشگاه تهران، مسعود دربندی دانشگاه صنعتی شریف، علی طیب‌نیا دانشگاه تهران، حسین بلندی دانشگاه علم و صنعت ایران، عباس عرفانیان امیدوار دانشگاه علم و صنعت ایران، محمدرضا یمانیان دانشگاه تربیت مدرس، حمید نادگران دانشگاه شیراز، یدالله اردوخانی دانشگاه الزهرا، عبدالرسول پورعباس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صالح حسن زاده دانشگاه علامه طباطبایی، حجت الاسلام والسلمین حسن نمازی ربطی دانشگاه علامه طباطبایی، صالح حسن زاده دانشگاه تبریز، مهدی ایران نژاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محمدمهدی سپهری دانشگاه تربیت مدرس، محمد سعید تسلیمی دانشگاه تهران، حمیدرضا قاسم دانشگاه تبریز، علی باقری دولت آبادی دانشگاه یاسوج، ارش قربانی چقامارانی دانشگاه بوعلی سینا، نجمه شیخ زاده دانشگاه تبریز، قاسم محمدی نژاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، نوشین بیگدلی دانشگاه بین المللی امام خمینی، مجید قلهکی دانشگاه سمنان، دانیال کهریزی دانشگاه رازی، سیدعلیرضا افشانی دانشگاه یزد، رضا درویش زاده دانشگاه ارومیه، امیر حمزه حقی آبی دانشگاه لرستان، حسن هاشمی پور رفسنجان،دانشگاه ولیعصر رفسنجان، حمزه امیری دانشگاه لرستان، اباصلت حسین زاده کلاگر دانشگاه مازندران، روح الله فدایی نژاد بهرام جردی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان، خسرو خواجه دانشگاه تربیت مدرس، رقیه رستم پور ملکی دانشگاه الزهرا، یداله یمینی دانشگاه تربیت مدرس، مقصود امیری دانشگاه علامه طباطبائی، علیرضا کیاست دانشگاه شهید چمران اهواز، سیداحمد فاضل زاده حقیقی دانشگاه شیراز، علی اکبر جعفری دانشگاه مازندران، علی ربانی خوراسگانی دانشگاه اصفهان، رجبعلی برزویی دانشگاه شهید بهشتی، سعید عباس بندی دانشگاه بین المللی امام خمینی، زهره حجتی نجف آبادی دانشگاه اصفهان، حسن سبزیان دانشگاه اصفهان، قاسم عموعابدینی دانشگاه تهران، محسن نیازی دانشگاه کاشان، داود دمیری گنجی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، پیمان صالحی دانشگاه شهید بهشتی، رحمت الله مرزوقی دانشگاه شیراز، سید جلال دهقانی فیروزآبادی دانشگاه علامه طباطبایی، رضا خجسته مهر، دانشگاه شهید چمران اهواز.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1228964 برچسب‌ها آموزش عالی

دیگر خبرها

  • پلمب ۲ آرایشگاه زنانه در بلوار سجاد مشهد
  • ۶۵ عضو هیئت علمی نمونه کشوری معرفی شدند/ حضور پررنگ معاونان وزیر علوم در بین استادان برتر!
  • با سفارش نمی‌توان مأموریت مبارزه با فساد را دنبال کرد
  • حضور پررنگ صنایع دستی سیستان و بلوچستان در نمایشگاه اکسپو
  • حضور سجاد گنج زاده به عنوان مدرس در کمپ تمرینی ووهان
  • ضرورت کاهش سرعت متوسط سالانه خودروها/ مقوله آموزرش در رسانه‌ها پررنگ‌تر شود
  • شاهد تحول فن‌آورانه در حوزه حکمرانی فرهنگی خواهیم بود
  • الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی در تمام شهرها اجرا شود
  • دهه هشتادی ها شهردار محلات رفسنجان شدند
  • شوراها از جمله مظاهر مشارکت مردم در حکمرانی است