Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@15:29:48 GMT

کرونا بار دیگر رویای سینما را آشفته کرد!

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۰۸۹۳۹

کرونا بار دیگر رویای سینما را آشفته کرد!

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، پس از پایان یافتن تعطیلات ۶ روزه کرونایی عمده مشاغل صنفی و غیرصنفی در کشور و اعمال شدید محدودیت‌های کرونایی، ستاد ملی مقابله با کرونا فهرست جدیدی از مشاغل هفت گانه‌ای که مجاز به فعالیت نیستند را منتشر کرد که فعالیت سالن‌های سینما و تئاتر نیز در این فهرست قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



غیرمجاز بودن فعالیت سینما و تئاتر در این فهرست، اما اعتراض برخی از سینماداران خراسان رضوی به ویژه در مشهد را برانگیخت، ولی اتاق اصناف ایران در ابلاغیه‌ای رسمی سینما و تئاتر را جزء مشاغلی عنوان کرد که مجاز به فعالیت نیستند.

از سوی دیگر انجمن صنفی سینماداران کشور ابتدای هفته کنونی اعلام کرد که سینما‌ها از روز شنبه این هفته می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند که این گفته برخلاف ابلاغیه اتاق اصناف ایران و به تبع آن اتاق اصناف مشهد برای فعالیت سالن‌های سینما بود.

با این حال سالن‌های سینمایی زیرمجموعه حوزه هنری خراسان رضوی در مشهد از روز شنبه بی اعتنا به ابلاغیه اتاق اصناف، فعالیت خود را از سر گرفتند، اما سایر سالن‌های سینمایی که ضرر زیادی از کرونا دیده بودند حاضر به بازگشایی نشدند، سالن‌هایی هم که در پاساژ‌ها و مجتمع‌های تجاری قرار داشتند به تبع تعطیلی اجباری آن‌ها همچنان تعطیل باقی ماندند.

اتاق اصناف ارتباطی به سینما و تئاتر ندارد

احمدرضا بهبهانی سرپرست امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی گفت: اتاق اصناف ایران ارتباطی به مساله بازگشایی سالن‌های سینما ندارد و فقط می‌تواند در خصوص آن دسته از سالن‌های سینمایی که در پاساژ‌ها و مجتمع‌های تجاری قرار دارند اظهار نظر کند.

او افزود: سالن‌های سینمایی حوزه هنری زیر نظر سازمان سینمایی کشور فعالیت دارند و فقط تصمیمات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را اجرا می‌کنند، در ابتدای هفته نیز انجمن صنفی سینماداران کشور اعلام کرد که منعی برای بازگشایی سینما‌ها مشروط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست و استعلام ما از اداره سینمایی و سمعی – بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم تایید کننده این موضوع بود.

سرپرست امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی ادامه داد: از نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در صورتی که سینماداران بتوانند در "سامانه سمپا" فروش اینترنتی بلیت داشته باشند بازگشایی آن‌ها منعی ندارد.

بهبهانی بیان کرد:با وجود بازگشایی، سالن‌های سینما پر نمی‌شوند و نسبت به تعداد صندلی و فضا، افراد بسیار محدودی به تماشای فیلم می‌نشینند، به دلیل کم بودن میزان تماشاگران، فاصله اجتماعی بین آنان در سالن سینما بیشتر از ۱۰ متر است چرا که در یک سالن ۴۸۶ نفری گاه فقط ۱۰ نفر تماشاگر فیلم می‌نشینند و این تعداد محدود جمعیت چگونه می‌تواند شیوع کرونا را تشدید کند؟

او تصریح کرد: روز دوشنبه این هفته ۲ سینمای هویزه و آفریقا که زیر نظر حوزه هنری خراسان رضوی در مشهد فعالیت می‌کنند در مجموع ۶۰ بلیت به مبلغ یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان فروختند و میزان فروش دیروز آن‌ها یعنی روز سه شنبه که قیمت بلیت نیم بها بوده نیز در این ۲ سینما ۱۰ بلیت بوده با این وصف آیا خطر این سالن‌ها از حمل و نقل درون شهری و بازار و صنوف برای شیوع کرونا بیشتر است؟

بیشتر بخوانید

چه آینده ای درانتظار سینماهای خصوصی است؟


سرپرست امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی تاکید کرد: هم اکنون در هر سیانس جمعیت بسیار کمی از تماشاگران به تماشای فیلم می‌نشینند، اما متصدیان برای حضور حتی ۲ نفر در سالن، کل فضا را ضدعفونی می‌کنند از این رو هیچ خطری از بابت شیوع کرونا تماشاگران فیلم را تهدید نمی‌کند.

بهبهانی اظهار کرد: دلیل اصلی ما برای بازگشایی سینما فقط حفظ معیشت و اشتغال کارکنان آن است و این که چراغ فرهنگ و هنر خاموش نباشد، اما اگر مسئولی طی نامه رسمی اعلام کند که به فلان دلیل قانع کننده سینما باید تعطیل شود حوزه هنری استان سالن‌های سینمایی خود را تعطیل خواهد کرد.

اتاق اصناف فقط مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را ابلاغ کرده است

محمود بنانژاد عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: آنچه اتاق اصناف ایران در ابلاغیه جدید خود مبنی بر ممنوعیت هفت رسته از مشاغلی صنفی یا غیرصنفی اعلام کرده براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بوده است.

او افزود: ما فقط مصوبه را ابلاغ کردیم، سراغ هیچ سالن سینما یا تئاتری برای جلوگیری از فعالیت آن‌ها نرفته ایم، این مصوبه مربوط به ستاد ملی مقابله با کروناست و سینما و تئاتر نیز در زمره مشاغل دارای ممنوعیت فعالیت قرار داشتند.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران ادامه داد: در اصل باید متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات تابعه آن در استان‌ها درباره فعالیت سالن‌های تئاتر و سینما تصمیم بگیرند و اتاق اصناف وظیفه‌ای در خصوص نظارت بر این بخش ندارد و متولی این بخش نیست و بازرسان این اتاق هم تاکنون نسبت به مهر و موم یا جلوگیری از فعالیت هیچ سالن تئاتر یا سالن سینمایی در مشهد اقدام نکرده اند و از این رو جای هیچ گلایه‌ای از این اتاق وجود ندارد.

اگر فعالیت سینما‌ها ممنوع بود باید سامانه فروش بلیت هم بسته می‌شد

جواد روشندل سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی قضاوت در خصوص سهم سالن‌های سینما در شیوع کرونا را بر عهده مردم و متولیان گذاشت و تاکید کرد که باید این سهم اندازه گیری و اعلام شود.

او افزود: در سطح کلان کشور، سامانه "سمپا" که سامانه‌ای برای فروش بلیت سینما در کل کشور است از ابتدای هفته جاری برای کل سینما‌های کشور باز شده است و این در حالی است که شرایط استان‌های مختلف در خصوص شیوع کرونا تقریبا یکسان است لذا سینما‌ها در شرایط یکسانی می‌توانند در سمپا بلیت بفروشند.

سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: اگر ممنوعیتی برای فعالیت سینما‌ها از سوی متولیان این حوزه در سطح کشور اعمال شود به طور قطع ابتدا در سامانه سمپا اعلام می‌شود که برای برخی شهر‌ها بخش فروش بلیت سینما را باز نکند.

روشندل بیان کرد: پیش از تعطیلات ۶ روزه هفته گذشته، مکاتبه‌ای از سوی دادستان مشهد مبنی بر تعطیلی تمامی سالن‌های تئاتر و سینما با این معاونت انجام گرفت که در همان زمان، این نامه به مدیران سینما و تئاتر استان طی نشستی ابلاغ و ملزم به اجرای آن شدند و بعد از آن تمامی سالن‌های سینما و تئاتر خراسان رضوی تعطیل شد.

او تصریح کرد: بعد از تعطیلات ۶ روزه کل کشور، انجمن صنفی سینماداران اعلام کرد که سینما‌ها می‌توانند از ابتدای این هفته فعالیت خود را آغاز کنند و به تبع آن سامانه سمپا نیز برای همه سینما‌ها باز شد و تاکنون ابلاغیه جدیدی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ارسال نشده که دال بر تعطیل ماندن سالن‌های سینمایی باشد.


سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تاکید کرد: چندگانگی تصمیم گیرنده‌ها و تصمیمات پراکنده، مسوولان استانی را در اجرای مصوبات و ابلاغیه و نظارت بر آن دچار مشکل می‌کند، از یک سو سازمان سینمایی می‌گوید هر چه ستاد استانی مقابله با کرونا تصمیم گرفت، از سوی دیگر سامانه سمپا برای همه سینما‌ها گشوده می‌شود.

روشندل اظهار کرد: نیازمند یک وحدت رویه در اجرای تصمیمات در خصوص ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها هستیم، اگر مرجع تصمیم گیری، ستاد مقابله با کروناست که باید محدودیت‌ها برای کل کشور اجرا شود، اما اگر نیست و استان‌ها می‌توانند برای حوزه خود تصمیم بگیرند فضای مدیریت و تصمیم گیری کشوری باید کمرنگ شود و اقدامات سامانه‌های کشوری مانند سمپا همگام با مصوبات ستاد استانی مقابله با کرونا باشد.

او افزود: بخشی از این موضوع نیز به مردم باز می‌گردد یعنی باید به مردم گفت که در شرایط شیوع کرونا چه قدر ضرورت دارد که شهروندان تئاتر یا فیلم ببینند؟


سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: در هر صورت باید نقش آفرینی مردم را برای پیشگیری و مقابله با کرونا در نظر گرفت و نباید اقدامات سلبی و ایجابی برای ساختار‌ها یا صنوف متعدد ایجاد کرد که از یک طرف میزان تاب آوری آن‌ها کاهش یابد.

روشندل بیان کرد: باید شرایطی ایجاد کرد که خود سینمادار به جایی برسد که باز گذاشتن سینما در شرایط کرونایی و کاهش تماشاگر را مقرون به صرفه ندانسته و خود اقدام به تعطیلی کند.

او تصریح کرد: هر چه قدر میزان آگاه سازی مردم افزایش یابد می‌توان از میزان بسیاری از تصمیمات ایجابی و سلبی و ابلاغی کاست.


منبع؛ ایرنا

انتهای پیام//م.ج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رعایت نکات بهداشتی فعالیت سینما ها ویروس کرونا ستاد ملی مقابله با کرونا حوزه هنری خراسان رضوی سینمایی حوزه هنری اتاق اصناف ایران سالن های سینمایی سالن های سینما سینما و تئاتر شیوع کرونا استان ها سینما ها سالن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۸۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش کنشگران مقابله با سقط عمد جنین در مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در این همایش گفت: آمار‌های غیر رسمی در کشور نشان می‌دهد سالانه بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار سقط عمد در کشور انجام می‌شود که بسیار نگران کننده است و لازم است تا همه دستگاه‌ها در این زمینه فعالیت‌های جدی کنند.

ذاکریان افزود: سال ۱۴۰۰ با هدف جلوگیری از سقط عمد جنین موسسه نفس از مشهد شروع به فعالیت کرد و تا الان بیش از ۳۰۰۰ مورد جلوگیری از سقط عمد جنین در کشور توسط این موسسه انجام شده است.

وی بیشترین دلیل سقط عمد در کشور را ناسازگاری زوجین و احساس عدم امنیت عنوان کرد.

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش کنشگران مقابله با سقط عمد جنین در مشهد
  • فعالیت سامانه بارشی در خراسان رضوی
  • علی‌اکبر طوفان‌پناه به کما رفت
  • بازیگر قدیمی سینما به کما رفت + عکس
  • بازیگر قدیمی سینما به کما رفت
  • بازیگر قدیمی سینما به کما رفت/ عکس
  • اولین نکوداشت روانشناسان رضوی برگزار می شود
  • اعلام اولویتهای تولیدی از سوی رئیس سازمان سینمایی
  • بازیگر قدیمی به کما رفت
  • ماموریت‌های مضاعف برای جهش تولید در موسسات سینمایی ابلاغ شد