Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-05@20:40:52 GMT

هشدار ؛اختلاف پنج‌هزار تومانی بین دلار نیما و آزاد!

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۰۹۲۶۹

هشدار ؛اختلاف پنج‌هزار تومانی بین دلار نیما و آزاد!

 یکی از ایرادات اصلی بازار ارز چند نرخی بودن آن است. معضلی که با وجود تبعات بسیارش، از مرکز توجه خارج شده و حالا سیاستگذار نه تنها در راستای تک نرخی کردن ارز گامی برنمی‌دارد بلکه ظاهرش خودش هم بر این سیاست اشتباه دامن می‌زند.

با این که سالهاست تجربه فعالیت در بازارهای ایران ثابت کرده فاصله قیمتی بالا بین بازارهای مختلف، نتیجه‌ای ندارد جز تاثیرگذاری بر میزان تقاضا و در نهایت رانت و فساد گسترده، در چند روز اخیر همچنان شاهد این دست اختلافات کنترل نشده در بازار ارز هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اختلاف پنج‌هزار تومانی بین دلار نیما و آزاد!

باتوجه به اینکه نوسان بالا و تغییر ساعتی قیمت دلار مشکلات زیادی برای واردکنندگان و صادرکنندگان به وجود آورده بود، دولت سامانه نظام یکپارچه‌سازی معاملات ارزی یا همان نیما را راه‌اندازی کرد.

سامانه‌ای که نرخ ارز در آن چند روزی است ایستاده. آن هم درحالی که در بازار آزاد همین ارزها( دلار و یورو) ترمز بریده‌اند.

روز گذشته نرخ دلار صرافی ۲۷ هزار و ۵۰ تومان و نرخ بازار آزاد ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان بود. با این حال دلار در سامانه نیما کاهشی شده و با قیمت ۲۲ هزار و ۹۰۷ تومان برای فروش و ۲۲ هزار و ۷۰۱ تومان برای خرید معامله می‌شد.

این یعنی اختلاف قیمتی حدودا پنج هزار تومانی میان دو بازار! اتفاق خطرناکی که کارشناسان درباره‌اش هشدار می‌دهند.

تبعات گسترش شکاف در بازار ارز

برخی باور دارنند علت چنین شکافی مسدودیت راه‌های استفاده از ارزهای صادراتی است. آن‌ها معتقدند تصمیم بانک‌مرکزی درباره واردات در برابر صادرات درست نبوده و حالا این تصمیم دردسر آفریده است.

برخی دیگر هم مشکل را روش‌های رفع تعهد ارزی می‌خوانند. روش‌هایی که در اصل حاصل سیاست‌گذاری دولت دوازدهم بوده است و حالا موجب شده تولیدکنندگان دسترسی به ارزهای صادراتی نداشته باشند.

البته گروه سومی هم دائما به تزریق ارز روزانه به بازار نیما و سرکوب دستوری نرخ آن اشاره می‌کنند که دور از ذهن نیست.

علت اما هر چه باشد اختلاف قیمت دلار نیما با دلار در بازار آزاد، دریافت ارز از این سامانه جذاب‌تر می‌کند و نتیجه می‌شود همین که این روزها شده؛ روند افزایشی ارز در سامانه نیما.

کامبیز افسری، کارشناس بازار ارز عنوان می‌کند که اختلاف چشمگیر فعلی میان نرخ نیما و آزاد موجب افزایش سود وارد کنندگان می‌شود. چرا که کالا را با دلار نیمایی وارد می‌کنند و با دلار آزاد در داخل می‌فروشند. بنابراین ادامه این روند احتمالا موجب افزایش میزان واردات بی‌رویه با هدف کسب سود شود.

منبع: فردا

کلیدواژه: بازار ارز واردکنندگان کالا دلار نیما و آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۹۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش عجیب نرخ اجاره در شهر‌های جدید

درحالی حدود یک‌ماه به آغاز فصل جابجایی در بازار اجاره مسکن باقی‌مانده که این بازار در برخی شهر‌های جدید کشور در وضعیت نابسامانی به سر می‌برد و نرخ‌ها به‌شدت افزایش یافته است.

به گزارش خبرآنلاین، آخرین گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن (مربوط به اسفند ۱۴۰۲) نشان می‌دهد اجاره‌بها مسکن در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به اسفندماه سال ۱۴۰۱ به ترتیب ۴۴.۵ و ۵۱.۶ درصد افزایش یافته است. این میزان افزایش در حالی صورت گرفته که به‌طور معمول آخرین ماه سال جابجایی‌ها در بازار اجاره مسکن به حداقل می‌رسد.

در این بین با وجود آن‌که حدود یک‌ماه به آغاز فصل جابجایی‌ها در این بازار فرصت مانده که در برخی شهر‌های جدید افزایش عجیب نرخ اجاره‌بها شروع شده است. در شهر جدید پرند که سال گذشته مترو آن پس از سال‌ها وعده و وعید افتتاح شد، برخی مالکان واحد‌های خود را با قیمت‌های چندین برابری نسبت به سال گذشته آگهی کرده‌اند.

یکی از مستاجران که حدود دو هفته‌ای است در فاز ۶ شهر جدید پرند به دنبال آپارتمانی برای اجاره است به تسنیم می‌گوید: هفته آخر فروردین امسال یک واحد ۸۷ متری در فاز ۶ پرند با پول پیش ۵۰ میلیون و اجاره ماهانه ۶ میلیون تومانی (رهن کامل ۲۵۰ میلیون تومان) عرضه می‌شد.

وی ادامه داد: این در حالی است که طی دو هفته اخیر رهن و اجاره آپارتمانی با همین ویژگی به‌طور مداوم در حال افزایش است. بر این اساس یک واحد مسکونی با همین مشخصات با ودیعه ۲۰۰ میلیون تومانی و اجارخ ماهانه ۲ میلیون تومانی (رهن کامل ۲۸۰ میلیون تومان) فایل شده است.

به گفته وی، در پروژه کیسون که واحد‌های آن همچنان در حال تحویل است، واحد‌های مسکن مهر با ودیعه حدود ۷۰ میلیون تومانی و اجاره ماهانه ۷ میلیون تومانی عرضه می‌شود. به عبارت دیگر با رهن کامل ۳۰۳ میلیون تومانی!

وی بیان کرد: در فاز پنج ۵ یعنی جایی که پروژه‌های کم کیفیت‌تر و بدون امکانات است یک واحد ۸۵ متری با ودیعه ۵۰ تومانی و اجاره ۵ میلیون تومانی عرضه شده است.

بررسی آگهی‌ها اجاره در شهر جدید پرند نشان می‌دهد مالک یک واحد مسکونی ۱۰۵ متری در فاز یک آنرا با رهن ۶۵۰ میلیون تومانی عرضه کرده است. همچنن رهن یک واحد ۸۰ متری ۲۸۰ میلیون تومان، آپارتمان ۸۰ فاز ۵ با رهن ۷۰ میلیونی و اجاره ۳.۵ میلیون تومانی، واحد ۸۰ متری فاز یک با رهن ۳۵۰ میلیون تومانی و آپارتمان ۸۳ متری با رهن ۲۰۰ و اجاره ۴ میلیون تومانی فایل شده است.

دیگر خبرها

  • اختلاف نرخ ارز، زخمی کهنه بر پیکر اقتصاد ایران؛ ضرورت تصمیم قاطع دولت برای تک نرخی کردن دلار
  • رقابت منفی دلار نیما و بازار آزاد
  • دلار باز هم نزولی شد
  • ظهور شیوه عجیب در معاملات مسکن در ایران | علت چیست؟
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟
  • پیش بینی قیمت دلار ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / خواب کاهش دلار تعبیر می‌شود؟
  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهر‌های جدید
  • معاملات مسکن در تهران از طریق دلار و بیت‌ کوین!
  • معاملات مسکن در تهران از طریق بیت‌کوین!
  • رانت ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان