Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، جلال نوجوان رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از آغاز فعالیت‌های اجرایی کشت دانه روغنی کلزا در این شهرستان خبر داد و گفت: در سال زراعی پیش رو ۲۵۰۰ هکتار کلزا به شهرستان ابلاغ شده است و در همین راستا کارشناسان در مدیریت شهرستان و مراکز جهاد کشاورزی بخش‌ها با تلاش حداکثری سعی در تحقق سطح ابلاغی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه بهترین زمان کشت کلزا در بازه زمانی بیستم شهریور تا بیستم مهر ماه است، اظهار کرد: با توجه به نزدیکی به زمان کشت تسریع در انجام فرایند‌ها ضروری است.

نوجوان بیان کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی، ترویج در فضای مجازی، تهیه برشور، نصب بنر، ترویج چهره به چهره و... از جمله فعالیت‌های ترویجی در راستای کشت کلزا است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاظر ده هزار و ۸۵۰ کیلو گرم بذر هیبرید ارقام تولید داخل و وارداتی آماده حمل است، تصریح کرد: بذور کلزا تا قبل از شروع کاشت به شهرستان حمل می‌شود و همراه با کود مورد نیاز در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

او با اذعان به اینکه کارشناسان مکانیزاسیوناز هم اکنون نسبت به آماده سازی و معاینه فنی کارنده‌های موجود اقدام کرده اند، ابراز کرد: بیش از ۳۰ دستگاه ریز دانه کار و کمبینات برای کشت کلزا در شهرستان موجود است که می‌توانند ۱۰۰ درصد کشت شهرستان را به صورت مکانیزه انجام دهند.

نوجوان با تاکید بر اینکه سعی در تحقق همه سطوح ابلاغی داریم بیان کرد: سطوح زیر کشت کلزا برای مراکز ۶ گانه جهاد کشاورزی با توجه به شرایط هر مرکز تعیین و به صورت کتبی به آن مراکز ابلاغ شده است.

او با بیان موارد فنی و ترویجی زراعت کلزا در مرحله کاشت، ابراز کرد: به دلیل ریز بودن دانه کلزا، کارشناسان و بهره برداران در زمینه تهیه بستر، دانه بندی خاک، کاشت با کارنده‌های ریز دانه کار یا کمبینات دقت لازم را به عمل آورند.

نوجوان در خصوص میزان کوده‌های مورد نیاز کشت کلزا نیز افزود: کوددهی کلزا ترجیحا باید مطابق با آزمون خاک باشد که از نتایج آزمایشگاهی دوسال قبل هم می‌شود استفاده کرد و در غیر این صورت عموما مصرف حداقل یکصدکیلوگرم سوپر فسفات، ۵۰ کیلوگرم پتاس و ۵۰ کیلو گرم اوره همزمان با کشت توصیه می‌شود.

او میزان بذر مورد نیاز برای کشت یک هکتار کلزا را چهار کیلو گرم در هکتار توصیه کرد و افزود: با این میزان بذر در صورت کشت و آبیاری مناسب به تراکم بوته مطلوب در هکتار دست میابیم.

مسئول اداره بهبود تولیدات گیاهی مرودشت با تاکید بر کشت کلزا در زمان مناسب یادآور شد: افزایش عملکرد در واحد سطح، تسهیل مبارزه با علف‌های هرز، جلوگیری از سرمازد گی و در نهایت رسیدن به عملکرد مطلوب از مزایای تاریخ کشت بهینه است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی مرودشت کشت دانه روغنی کلزا تولیدات گیاهی کشت کلزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۹۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در شهرستان نهاوند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با اشاره به کشت بیش از ۶۵۰ هکتار کلزا امسال در این شهرستان، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

توکل آبشناس، کم آب بر بودن، قرار گرفتن در تناوب با کشت گندم، داشتن قیمت تضمینی خرید از سوی دولت و مفید بودن برای تغذیه زنبور عسل را از جمله مزایای کشت کلزا برشمرد.

او همچنین با اشاره به اینکه کلزا همه ساله در پاییز کشت و در خرداد برداشت می‌شود، گفت: از سیاست‌های اصولی جهاد کشاورزی ترویج کشت محصولات کم آب بر مانند کلزاست.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در شهرستان نهاوند
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • افزایش ۱۰۰ درصد کشت کلزا در شهرستان نهاوند
  • سلسله قطب تولید کلزای لرستان
  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش