Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین رویوران کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در باره برخی تحرکات گروهک های ضد انقلاب در آن سوی مرز ایران و در خاک اقلیم کردستان عراق، اظهار داشت: بر اساس حقوق بین الملل اگر امنیت یک کشور توسط کشور همسایه تهدید شود و پس از تذکر به آن کشور همچنان اراده یا توانی برای برقراری امنیت وجود نداشته باشد این کشور حق دارد مستقیماً دخالت کند و خودش امنیت را تأمین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: بنابراین اگر اقلیم کردستان عراق توان یا اراده جمع کردن این گروهک‌ها را ندارد، این اجازه را به ایران می دهد که مستقیماً به اقدامات این گروهک ها پاسخ دهد و آنها را سرکوب کند.

رویوران افزود: اقلیم کردستان عراق ادعا می کند که از این گروهک ها حمایتی نمی‌کند بلکه آنها در مناطق مرزی مستقر شده‌اند و توان اقلیم برای کنترل آنها محدود است.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: در این صورت ایران این اجازه را دارد که خودش آنها را سرکوب کند، همانطور که می بینیم ترکیه نیز به بهانه سرکوب این گروهک ها وارد خاک عراق شده و بخشی از خاک این کشور را تصرف کرده است.

رویوران تصریح کرد: سکوت مقامات اقلیم کردستان در برابر فعالیت این گروهک ها ناشی از یک اراده سیاسی است که به این گروهک ها اجازه می دهد آزادانه و فعالانه در اقلیم کردستان حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: اقلیم کردستان عراق از دو بخش جنوبی و شمالی تشکیل می شود بخش جنوبی معمولاً تلاش دارد هیچ اقدامی علیه ایران انجام ندهد اما در بخش شمالی که تحت سلطه حزب دموکرات کردستان است احساس می‌شود که اراده‌ای برای ادامه فعالیت این گروهک ها وجود دارد و عمده تروریست هایی که به ایران وارد می شوند از این منطقه است.

رویوران گفت: دولت مرکزی عراق هیچ سلطه ای بر منطقه کردستان ندارد و حتی عاجز از باز پس گیری پول نفت فروخته شده است، همچنین نه تنها توانایی برقراری امنیت مرزی را ندارد بلکه توانایی برقراری امنیت فرودگاه ها را نیز ندارد.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: در نتیجه این موضوع، باید واقعیت های سیاسی عراق را شناخت اما این بدان معنا نیست که دولت مرکزی هیچگونه مسئولیتی ندارد، در نهایت ایران باید وظایف دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان را به آنها  مدام گوشزد کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کردستان عراق حسین رویوران کارشناس غرب آسیا اقلیم کردستان عراق گروهک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۰۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«بارزانی» با امیرعبداللهیان دیدار کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان و «نیچروان بارزانی» رییس اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

گفتنی است، «نچیروان ادریس مصطفی بارزانی» رییس اقلیم کردستان عراق روز گذشته در راس هیأتی عالی رتبه و پس از نزدیک به ۳ سال به ایران سفر کرده است و قرار است در این سفر با مقامات ایران دیدار و گفتگو کند.

بارزانی پیش از این با رییس جمهور دیدار کرد.

کد خبر 6098223 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • پیام بارز «نیچروان» از ایران برای جهان
  • پیام بارز «بارزانی» از ایران برای جهان
  • پیام بارز «نیچروان» از ایران برای جهان
  • توییت نیچروان بارزانی پس از دیدار با رهبر انقلاب
  • اهمیت پیام‌های رئیس اقلیم کردستان عراق در تهران
  • دیدار رییس اقلیم کردستان عراق با رهبر انقلاب
  • رئیس اقلیم کردستان عراق با رهبر انقلاب دیدار کرد
  • دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با رهبر انقلاب
  • «بارزانی» با امیرعبداللهیان دیدار کرد
  • اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است