Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ ثبت رکود بی‌سابقه ۷۰۹ مورد فوتی در پیک پنجم بیانگر این نکته است که ظاهرا حداقل تا ده روز آینده نباید منتظر کاهش شاخص‌ها و نزولی شدن آمارها باشیم. - اخبار استانها -

به‌گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، درحالی انتشار آمارهای روزانه وزارت بهداشت نشان دهنده شرایط همه‌گیری در پیک پنجم کشور است اما برخی از کارشناسان براین باورند که طولانی شدن موج پنجم همه‌گیری با فعالیت قابل توجه سویه "دلتا" می‌تواند زمینه‌ای برای جهش ویروس در کشورمان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این زمینه کارشناسان تاکید دارند، گسترش و ماندگاری فعالیت یک نوع خاص از ویروس در منطقه‌ای مشخص احتمال جهش‌ ویروس اولیه را ایجاد می‌کند؛ دقیقاً اتفاقی که در هندوستان، آفریقای جنوبی و سایر نقاط جهان تجربه شد و این اتفاق می‌تواند هزینه‌های سنگینی به منطقه و البته سایر نقاط جهان تحمیل کند.

این گروه معتقدند هم اکنون بیش از ده هفته است که ویروس دلتا در سطح گسترده و وسیع کشور را در گیر کرده و هنوز خبری از آرام شدن اوضاع یا مهار این ویروس چموش نیست، این روی مسئولان مربوطه باید آماده شرایط بدتر باشند چون درصورتی ایجاد جهش تازه ویروس بدون تردید شرایط بحرانی‌تر و غیرقابل کنترل‌تر از حال حاضر خواهد شد.

به گفته این کارشناسان هربار جهش در ویروس اولیه مقاوت آن در مقابل درمان‌ها و پروتکل‌های موجود را تغییر می‌دهد که تا رسیدن به راهکار دقیق نه تنها تعداد مبتلایان افزایش چشمگیری خواهد داشت بلکه شاهد مرگ گسترده در سراسر کشور خواهیم بود و شاهد مثال آن هم جهش ویروس دلتا است که مقاومت‌ در مقابل شیوه‌های درمان قبلی و همچنین ماندگاری بیشتر بیماران در مراکز درمانی اصلی‌ترین تغییرات ایجاد شده در ویروس انگلیسی است.

این درحالی است که رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران دکتر «علیجان تبرائی» با یک پیش‌بینی نگران‌کننده اظهار داشت: دلتا در سراسر کشور ما منتشر شده، اما خوشبختانه تاکنون موردی از لامبدا مشاهده و اعلام نشده است؛ با این حال باید دقت داشته باشیم که با توجه به شرایط فعلی کشور و پخش گسترده ویروس، هیچ بعید نیست که ما خودمان با یک جهش بومی ویروس مواجه شویم.

به گفته تبرائی، حتماً و قطعاً چینی‌ها، انگلیسی‌ها، هندی‌ها و مردم آمریکای جنوبی هم دوست نداشتند که کشورشان محل جهش‌های مرگبار ویروس کرونا باشد، اما دیدیم که این‌گونه شد. ما هم بستر خوبی برای جهش ویروس فراهم کرده‌ایم و با مثبت شدن تست حدود 40 هزار نفر و رسیدن آمار کل مبتلایان به 4 میلیون و 715 هزار نفر، نباید تعجب کرد اگر در هفته‌های آینده با یک جهش جدید در داخل کشور خودمان مواجه شویم.

فعلاً خبری از سیر نزولی نیست

این گروه همچنین با اشاره به روند فعالیت ویروس منحوس در دوره‌های یک ماهه و سه ماهه براین باورند که در شرایط فعلی نباید منتظر کاهش آمارها باشیم چون فراز و فرودهای سینوسی در این دوره زمانی همه نشان دهنده ادامه روند صعودی با شیب‌های متفاوتی هستند که برآیند همه آنها افزایش شاخص‌ها بوده است.

از سوی دیگر ارایه آمارهای مرتبط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی هموطنان و سطح ایمنی ایجاد شده جامعه با استفاده از واکسیناسیون مُهر تاییدی براین مدعاست که ظاهرا نه تنها فعلا خبری از سیر نزولی نیست بلکه احتمالاً هفته‌های آینده باید جهش آمارها می‌تواند زمینه‌ساز آغاز پیک ششم همه‌‌گیری قبل از پاییز 1400 باشد.

ناقوس مرگ دوباره به صدا در آمد

در همین حال کارشناسان براین باورند اگرچه سیر نزولی موارد شناسایی روزانه بیمار می‌تواند چند روز گذشته حکایت از احتمال کاهش تعداد مرگ و میر و همچنین نزولی شدن پیک پنجم می‌داد اما آمارهای روز گذشته و جهش قابل توجه آمار شناسایی بیماران جدید حکایت از این دارد که دوباره زنجیره انتقال شکل گرفته و احتمالا شاخص‌ها در روزهای بعد بازهم جهش‌های زیادی را تجربه خواهند کرد.

در این زمینه ماندگاری بالای بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نشان دهنده این است که شکل گیری روند افزایشی موارد فوتی ادامه داشته و از سوی دیگر ورود بیماران جدید بدحال به مراکز درمانی می‌تواند همچنان سطح اشتغال در بخش مراقبت‌های ویژه را دوباره افزایش دهد. 

کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به افزایش 1.3 درصدی موارد ورودی به بخش مراقبت‌های ویژه از ابتدای هفته تا روز گذشته تاکید می‌کنند: اگرچه این روند شیب بسیار ملایم‌تری نسبت به تغییرهای ایجاد شده در سایر شاخص‌ها دارد اما اصولاً با شکل‌گیری روند افزایشی تعداد بیماران ورودی تازه به مراکز درمانی بعد از سه یا پنج روز سایر شاخص‌ها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت بنابراین جهش ناگهانی در تعداد موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه احتمالاً هفته بعد اتفاق خواهد افتاد.

هفته سرنوشت ساز پیک پنجم و روند روبه‌رشد قارچ سیاه

در همین حال کارشناسان بهداشت و درمان تاکید می‌کنند طولانی شدن روند بیماری در ایران و کاهش توجه به پروتکل‌های بهداشتی همه دست به دست یکدیگر دادند تا روند بیماری در ایران سرعت بگیرد که با توجه به تعطیلات اخیر ممکن است این روند سرعت کمتری گرفته یا حداقل متوقف شود، بنابراین هفته آینده در واقع دوره‌ای سرنوشت ساز در پیک پنجم شناخته می‌شود که اگر در این مدت شاهد روند نزولی باشیم به منزله آغاز سراشیبی آمارها و بهبود شرایط در پیک پنجم است و در غیر این صورت احتمال شکل‌گیری پیک ششم در دل پیک پنجم دور از انتظار نیست.

این گروه می‌گویند: در برخی از مناطق کشور پیک فعلی از قله عبور کرده و مسیر نزولی شدن را در پیش گرفته اما با توجه به شرایط این روند بسیار شکننده است و درصورت هرگونه عادی انگاری یکباره مسیر حرکت نزولی تغییر جهت خواهد داد و با سرعت بالاتری سیر صعودی به خود خواهد گرفت.

البته نگرانی اصلی این افراد در پیک پنجم روند افزایشی قابل توجه تعداد موارد ثبت شده "قارچ سیاه" در بیمارستان‌های کشور است که این اتفاق مستقیم در زمینه مرگ مبتلایان به کرونا اثرگذاری بالایی دارد و نبود دارو «آمفوتریسین بی» در کشور باعث شده تا درصورت درگیری بیمار به این قارچ در خوشبینانه‌ترین حالت بینایی فرد از دست برود.

محمدرضا صالحی، متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان امام خمینی در این زمینه روز گذشته به ایمنا گفت: این نوع از عفونت در هندوستان هنگام پیک بیماری کرونا بسیار دیده شد و اکنون در بخش‌هایی از جهان بخصوص جنوب شرق آسیا روند صعودی به خود گرفته که درصورت افزایش آمار مبتلایان در ایران بروز مشکل دور از انتظار نیست.

صالحی با اشاره به کمبود داروی مربوطه در سراسر آسیا و البته نبود آن در ایران افزود: نگرانی از افزایش تعداد مبتلایان به قارچ سیاه بین متخصصان ایجاد شده و تنها در مرکز درمانی امام خمینی‌(ره) 10 مورد ثبت شده و فعلاً به دلیل نبود داروی مورد نیاز در کشور به نوعی هیچ درمان شخصی برای مبتلایان وجود ندارد.

آنروی سکه "دلتا" به روایت آمارها 

اما برای اینکه شرایط واقعی کشور یا همان آن روی سکه فعالیت ویروس دلتا در پیک پنجم را دریابیم بد نیست سری به اعداد و ارقام کرونایی از ابتدای هفته جاری بزنیم تا ببینیم هفته آینده باید منتظر چه چیزی باشیم.

بررسی آمارهای رسمی منتشر شده از همه‌گیری در پیک پنجم از تاریخ 30 مرداد تا دومین روز از شهریور 1400 نشان می‌دهد همه شاخص‌ها روند صعودی به خود گرفته‌اند به صورتی که در این دوره تعداد موارد ابتلا با رشد 68 درصدی بازهم بالای 40 هزار مورد ابتلا قرار گرفت و جداول آماری رقم 40623 مورد ابتلا در 24 ساعت را به‌خود دیدند.

این درحالی است که با افزایش تعداد موارد ابتلا شاخص بستری روزانه بیمارستان‌ها نیز سیر صعودی به خود گرفت و جهشی 49.6 درصدی را تجربه کرد تا جایی که در این بخش از جدول روزانه رقم 5487 مورد به ثبت رسید و تعداد موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه هم تکانی هرچند اندک را تجربه کرد تا با رشد 1.3 درصدی به رقم 7727 مورد رسیده باشد.

کارشناسان بهداشت و درمان افزایش تعداد موارد بستری و همچنین ثبت این تعداد بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه را به نوعی ناقوس مرگ می‌دانند چون با فاصله‌ای یک یا دو روزه باید منتظر جهش آمار فوتی‌ها باشیم که البته این جهش با یک خیز بسیار بلند 30.33 درصدی نسبت به اول هفته آغاز شده و در دومین روز از شهریور 1400 عدد 709 را ثبت کرده است.

این گروه با اشاره به مجموع 2003 مورد فوتی از روز شنبه گذشته تا دیروز تاکید دارند ثبت متوسط 500 موردفوتی روزانه یا به عبارتی فوت یک نفر در هر 2.03 دقیقه در کنار آلوده شدن 28 نفر به ویروس کرونا هر دقیقه براساس آمارهای منتشر شده دیروز خبر نگران کننده‌ای است. چون افزایش شاخص‌های قبلی که به آنها اشاره شد احتمالاً فردا یا اول هفته آینده جابه‌جایی معناداری در این ستون جداول روزانه آمار رسمی وزارت بهداشت ایجاد می‌کند.

به گفته کارشناسان در شرایط فعلی که واکسیناسیون به نوعی کمک مدیریت بحران در پیک‌های بعدی خواهد بود بهترین و کم هزینه‌ترین راهکار افزایش قابل توجه غربالگری است درحالی که نگاه دقیق به جداول مربوطه در همین دوره زمانی نشان می‌دهد تنها روزانه 84492 مورد تست یعنی مجموعا 337969 تست انجام شده که هیچ تناسبی با واقعیت فعالیت دلتا در ایران ندارد.

بستری‌های کرونایی در استان اصفهان رکورد زد ثبت 21 مورد فوتی در استان اردبیل حکایت از ادامه روزهای سیاه کرونایی دارد هیچ بیمار کرونایی در استان کردستان معطل تخت و آی‌سیو نماند/ نگران تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان‌های استان هستیم

 

استان اصفهان/ بستری 3600 بیمار در مراکز درمانی

 آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان 7003 نفر بودند که 2629 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده 584 نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت 435 بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر 3616 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد467 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی 24 ساعت اخیر در استان اصفهان را 45 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد  34نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

استان ایلام/ سیرصعودی بستری بیماران

محمد کریمیان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در ایلام،  با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد 48 هزار و 447 نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی 24 ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی 298 مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر 393 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در 24 ساعت اخیر 103 بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها 45 هزار و 329 نفر بوده است.

کریمیان گفت: در 24 ساعت گذشته سه مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان یک مورد در شهرستان سیروان، یک مورد در شهرستان دهلران و یک مورد مربوط به شهرستان چوار گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون 868 نفر بوده است.

استان بوشهر/ شرایط پایدار و نزولی 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با بیان اینکه بیش از 85 درصد افراد بالای 50 سال استان بوشهر واکسن کرونا دریافت کرده‌اند اظهار داشت: واکسیناسیون کرونا در مراکز تجمیعی ادامه دارد و اکنون بالای 35 درصد افراد بالای 18 سال این واکسن دریافت کرده‌اند.

سعید کشمیری با اشاره به ایجاد مراکز تجمیعی در نقاط مختلف استان افزود: واکسیناسیون از ساعت 8 صبح تا 21 شب در مراکز تجمیعی در نقاط مختلف استان ادامه دارد.

وی از جان باختن 16 نفر دیگر در استان بوشهر به علت کرونا خبر داد و بیان کرد: تاکنون یک‌هزار و 747 نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر تعداد بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر را 781 نفر دانست و افزود: در 24 ساعت گذشته 154 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که از این تعداد ابتلای 96 مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

وی با اشاره به اینکه اکنون 71 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی بستری هستند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، 34 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به ابتلای 79 هزار نفر به ویروس کرونا در استان بوشهر خاطر نشان کرد: بیش از 90 درصد این بیماران درمان شده‌اند و تعدادی هم در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌ها بستری هستند.

کشمیری از عبور استان از قله خیز پنجم کرونا خبر داد و افزود: در استان بوشهر روند بستری به‌صورت پایدار و نزولی شده است اما به سبب آمار بالای مبتلایان در صورت کاهش از سطح مراقبت‌های بهداشتی احتمال صعودی شدن مجدد بیماری وجود دارد.

استان خراسان جنوبی/ افزایش مجموع تعداد قربانیان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته 501 آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع 222 بیمار جدید شامل 69 بستری و 153 مورد سرپایی شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد 69 مورد از بیرجند، شهرستان‌های طبس و قاینات هرکدام 36 مورد، بشرویه 18 مورد، شهرستان‌های خوسف و نهبندان هرکدام 11 مورد، درمیان 10 مورد، سرایان 15 مورد، شهرستا‌ن‌های سربیشه و فردوس هرکدام 7 مورد و از شهرستان زیرکوه دو مورد جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

وی افزود: در این مدت همچنین هزار و 278 تست سریع در استان انجام شد که منجر به شناسایی 336 بیمار کرونایی شد.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در حال حاضر 468 بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که 294 نفر دارای تست کرونای مثبتند و از این تعداد 38 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال 4 نفر وخیم است.

مهدی زاده افزود: با ثبت 6 مورد فوت جدید ناشی از بیماری کرونا در شبانه روزی گذشته مجموع فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به هزار و 41 نفر افزایش یافت.

وی افزود: در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا، افرادی که واکسن نوبت اول کرونا را دریافت کردند به 194 هزار و 881 نفر رسید و تاکنون 77 هزار و 677 نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

استان خوزستان/ تب‌تند کرونا کادر درمان را هم اسیر کرد

قاسم سلیمانی دشتکی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در  اهواز‌ ، اظهار داشت: روزانه به طور متوسط 50 بیمار مبتلا به کرونا در خوزستان فوت می‌کنند که فاجعه بزرگی است.

وی افزود:در خوزستان برای بستری بیماران مشکل داریم.روزانه 80 تا 100 بیمار بیشتر از ترخیصی‌ ها، در بیمارستان‌های خوزستان بستری می‌شوند. به طور مثال اگر روزانه 160 بیمار ترخیص شوند 260 ورودی جدید داریم.

سلیمانی دشتکی گفت: حدود 500 تا 600 بیمار در ICUهای خوزستان بستری هستند که حدود 120 نفر از این تعداد اینتوبه‌اند و این مساله، بسیار خطرناک است.

وی بیان کرد: همه شهرهای استان خوزستان، قرمز هستند. وضعیت کرونا در خوزستان خوب نیست. سهمیه واکسن خوزستان بسیار محدود است

در همین حال هوشان شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  آبادان ، اظهار داشت: در حال حاضر شهرستان آبادان در حصر گسترده ویروس کرونا قرار گرفته است.

وی افزود: شرایط بحرانی در پیش رو داریم، وضعیت اکسیژن مورد نیاز برای بیماران به سبب رطوبت هوا نیز به اندازه کافی مطلوب نیست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آبادان بیان کرد: شرایط فعلی منطقه ناشی از گسترش کرونا چیزی شبیه حصر آبادان و یا بروز زلزله‌ای 7 ریشتری در یک منطقه است.

شریعتی در پایان گفت اگر همراهی و کمک مردم و :مسئولان نباشد با شرایط بسیار بدتر از آنچه که اکنون با آن روبرو هستیم، برخورد می کنیم.

استان کرمان/ یکه‌تازی دلتا ادامه دارد

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان هزار و 175 مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 663 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 44 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 218 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 106 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 144 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 278 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 34 هزار و 583 مورد رسیده است.

وی به فوت 22 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 4 هزار و 126 نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان 647 هزار و 372 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را 230 هزار و 903 مورد است.

حسین صافی‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با اشاره به اینکه وضعیت شیوع کرونا در بزرگ‌ترین استان کشور در حال حاضر شکننده و ثابتی با میزان بالای بستری است اظهار داشت: چند روزی است که تغییر چندانی در آمار بیماران بستری استان نداشتیم و امیدواریم که هر چه سریع‌تر سیر نزولی را طی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در پیک پنجم کرونا شیوع بیماری را در همه رده‌های سنی حتی در نوزادن شاهد هستیم گفت: در مجموع وضعیت خوبی از نظر شیوع ویروس کرونا در استان کرمان نداریم و به شدت نیازمند کمک همه آحاد جامعه هستیم تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی چرخه انتقال کرونا را در سطح جامعه قطع کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان گفت: کسانی که به کرونا مبتلا شده‌اند، یک ماه بعد از بهبود علائم بیماری، می‌توانند برای تزریق واکسن مراجعه کنند و قبل از تزریق واکسن نیاز به انجام تست نیست.

استان گلستان/ روند کاهشی ادامه دارد

از ابتدای هفته جاری آمارهای مربوط به شیوع کرونا در استان از تعداد بستری شدگان تا مراجعات سرپایی، روندی نزولی را پشت سر می‌گذارد؛ هرچند هنوز هم تعداد بیمارانی که در بیمارستان‌های استان بستری هستند، زیاد است.

متأسفانه فوتی‌های ناشی از کرونا و بیماران بدحالی که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند در موج پنجم شیوع کرونا بیش از پیک‌های قبلی بوده و در حال حاضر بیشتر از 200 بیمار بدحال در بخش‌های آی سی یو تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان در موج پنجم کرونا به 2 هزار نفر رسیده بود این در حالی است که کل تخت‌های بیمارستانی در استان گلستان 2 هزار و 500 تخت است. شیوع گسترده بیماری و افزایش تعداد مبتلایان و موارد بستری در برخی روزها و در تعدادی از شهرها، خدمات دهی به بیماران کرونایی را با مشکل مواجه کرد و حتی در برخی از بیمارستان‌ها بیماران در کف بیمارستان‌ها بستری شدند.

تا اینکه از سوی نیروی زمینی سپاه پاسداران 100 پزشک و پرستار به استان گلستان اعزام شد و بیمارستان صحرایی در جوار بیمارستان گنبدکاووس راه اندازی کردند تا بتوانند خدمات بستری به بیماران کرونایی ارائه کنند.

در حال حاضر و طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان یکهزار و 636 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان بستری هستند که نسبت به روز قبل از آن حدود 80 نفر کمتر شده است.

از مجموع بیماران بستری 220 بیمار در بخش ‌های آی سی یو تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند و حال 83 بیمار نیز کاملا وخیم است که با کمک دستگاه ونتیلاتور تنفس می‌کنند. مراجعات سرپایی به مراکز درمانی نیز در روزهای اخیر هرچند دارای نوسان است اما شیب ملایمی به سمت کاهش در حرکت است.

واکسیناسیون کرونا نیز در دو سه هفته اخیر سرعت بیشتری گرفته و تا کنون حدود 500 هزار دز واکسن در استان تزریق شده است.

استان گیلان/ اختصاص 15 هزار دوز واکسن 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، انوش دهنادی‌مقدم امشب در جمع خبرنگاران از بستری هزار و 966 بیمار کرونایی در گیلان خبر داد و گفت: 347 بیمار در 24 ساعت گذشته به آمار بیماران کرونایی افزوده شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه 308 بیمار بدحال و 207 نفر در بخش ICU بیمارستان‌ها بستری هستند افزود: به جهت افزایش تخت‌‌های بیمارستانی سوله بحران در لاکان و دو بیمارستان صحرایی در محوطه پورسینا و بیمارستان رازی رشت احداث شده است.

دهنادی‌‌مقدم خاطرنشان کرد: با وجود تمهیدات اندیشیده شده اما مؤثرترین راه برای شکستن زنجیره انتقال کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و از مردم تقاضا داریم هم‌چنان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را در دستور کار قرار دهند.

وی ابراز داشت: افرادی که اکنون به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند حال عمومی‌بدتری نسبت به بیماران کرونایی گذشته دارند چرا که مبتلا به گونه‌های پیشرفته و جهش‌یافته کرونا نظیر دلتا کرونا هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه بسیاری از افراد پس از دریافت دوز اول واکسن دچار کرونا شده‌اند گفت: واکسن بلافاصله پس از تزریق ایمنی ایجاد نمی‌کند و ایمنی واکسن یک ماه پس از تزریق دوز دوم اتفاق می‌افتد.

دهنادی‌مقدم تصریح کرد: برای افزایش پوشش‌دهی واکسیناسیون امروز 15 هزار دوز واکسن به شهرستان رشت اختصاص پیدا کرد که اولویت با دوز دومی‌ها است و این واکسیناسیون در 20 مرکز در رشت اجرا می‌شود.

استان هرمزگان/ روند مناسب غربالگری هوشمند

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در بندرعباس اظهار داشت: میزان نمونه گیری و بیماریابی ما در روزهای اخیر رشد خوبی داشت و خوشبختانه بیماریابی خوبی صورت گرفت که کنترل بیماری کمک می‌کند. 

وی افزود: تعداد نمونه گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعا 484398 بوده و سعی می‌شود این میزان تست گیری افزایش یابد. 

نوروزیان گفت: در شبانه روز گذشته 187 بیمار دیگر در بیمارستان‌های هرمزگان بستری شدند و شمار افراد بستری به 1039 نفر رسید. 

وی تصریح کرد: از این میزان 136 بیمار در بخش آی‌سی‌یو بستری هستند و وضعیت 40 بیمار نیز وخیم است. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تاکید بر اینکه بالغ بر 15 هزار بیمار در قرنطینه هستند گفت: متاسفانه در شبانه روز گذشته کرونا جان 13 بیمار دیگر شامل 10 آقا 3 خانم در محدوده سنی 19 الی 93 سال از شهرستانهای بندرعباس (8 نفر)، میناب (4 نفر)، حاجی‌آباد یک نفر را گرفت و شمار جان باختگان به 2075 نفر رسید. 

 

درحال تکمیل... .

انتهای پیام/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: واکسن ایرانی کرونا ویروس کرونا واکسن ایرانی کرونا ویروس کرونا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیمار مبتلا به کرونا بخش مراقبت های ویژه گفت وگو با خبرنگار خبرنگار تسنیم بیمارستان های استان پروتکل های بهداشتی بیمارستان ها بستری بیماران کرونایی بیمارستان ها مراکز درمانی 24 ساعت گذشته کرونا در مراکز استان کرمان استان بوشهر ویروس کرونا ویروس کرونا کرونا در استان بستری هستند موارد بستری بیماران بستری تعداد بیماران بیمار کرونایی جدید مبتلا بیماری کرونا افزایش تعداد استان اصفهان آمار بیماران بیماران جدید صعودی به خود بیمار در بخش بستری در بخش استان ایلام تعداد موارد تعداد بیمار پیک پنجم حال حاضر بستری شدند شرایط فعلی شناسایی شد بیمار جدید شیوع کرونا قرار دارند باید منتظر قابل توجه سیر نزولی ایجاد شده قارچ سیاه مورد فوتی روز گذشته نفر رسید مورد فوت هزار نفر شاخص ها شده اند 15 هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۰۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کبد جوان ۲۲ ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید

به گزارش خبرنگار مهر، رضا جعفری، صبح جمعه به خبرنگاران گفت: کبد زنده یاد امیرحسین ربیعی جوان ۲۲ ساله اهل و ساکن کرمان که در اثر حادثه تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، صبح امروز جمعه هفتم اردیبهشت ماه برای پیوند به شیراز منتقل و به یک بیمار نیازمند دریافت عضو اهدا شد.

وی افزود: امیرحسین چهار روز قبل در اثر سانحه تصادف به بیمارستان شهید باهنر منتقل و متأسفانه علیرغم تلاش‌های کادر درمان دچار مرگ مغزی شده بود که پس از تأیید مرگ مغزی و رضایت اهدا عضو از خانواده، کبد وی جهت پیوند به شیراز منتقل شد.

جعفری، با بیان اینکه تاکنون ۲۲۰ اهدای عضو در استان کرمان انجام شده است، تصریح کرد: باید از زحمات و تلاش‌های مسئول و هماهنگ کنندگان واحد فراهم آوری اعضای پیوندی کرمان، کادر جراحی، ارتوپدی و بیهوشی و کادر پرستاری بخش‌های جراحی و آی سی یو و همکاران اتاق عمل بیمارستان شهید باهنر تقدیر و تشکر کرد.

وی افزود: علاوه بر کبد، قسمتی از استخوان زانو وی نیز جهت ترمیم مشکل حرکتی زانو سه بیمار برداشته شد تا به این عزیزان پیوند زده شود.

کد خبر 6088976

دیگر خبرها

  • افزایش مسمومیت با قارچ‌ های سمی؛ ۱۴ نفر بستری شدند
  • افزایش مسمومیت با قارچ‌های سمی؛ ۱۴نفر بستری شدند
  • رشد ۳برابری مسمومیت با قارچ‌های سمی/ ۱۴نفر بستری شدند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد
  • کبد جوان ۲۲ ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید
  • التیام سریع زخم پای دیابتی با استفاده روزانه از یک محصول فناورانه ایرانی در منزل
  • اهدای عضو جوان ۲۲ ساله کرمانی