Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک تحلیلگر ترک با بیان اینکه ترکیه می‌خواهد در جغرافیایی مانند جنوب شرقی آسیا و جنوب آسیا تأثیرگذار باشد، اظهار داشت: به همین منظور افغانستان برای آنکارا مهم است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پیشروی‌ چشمگیر طالبان در افغانستان و خارج کردن کنترل خاک این کشور از دست نیروهای امنیتی آن هم نه با استفاده از سلاح‌های سنگین، جنگنده‌ها و بالگردها، بلکه با استفاده از سلاح‌های سبک، جامعه جهانی را متحیر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اما از سویی خروج بی نتیجه و ناکامی واشنگتن آن هم در کشوری که از منظر سیاسی و اقتصادی بحرانی ترین برهه تاریخی خود را سپری می کرد، شکست سیاسی و نظامی بیست ساله آمریکا را آشکار ساخت.

حتی سخنگوی کاخ سفید با اعتراف به شکست آمریکا در افغانستان گفت: اگر  بایدن تصمیم به خروج نیروهایش از این کشور نمی‌گرفت، پیامدهای جدی برای نظامیان آمریکایی به همراه داشت.

اما علی رغم اینکه تمام اعضای ناتو به روند خروج خود از خاک افغانستان سرعت بخشیده اند، دولت ترکیه همچنان خواهان تداوم حضور نیروهای نظامی خود در کابل است. به طوری که تا قبل از تصرف افغانستان توسط طالبان، مقامات تُرک گفتگوهایی از طریق دوحه، پاکستان و سازمان‌های اطلاعاتی با این گروه انجام می دادند. 

حتی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سخنانی گفت که حاضر است خودش با رهبران طالبان دیدار کند. 

اصرار حزب عدالت و توسعه برای ماندن در خاک افغانستان در شرایطی مطرح می شود که بسیاری از احزاب خواهان خروج هر چه سریعتر نیروهای ترکیه از خاک افغانستان هستند. 

خبرگزاری تسنیم در خصوص تحولات اخیر افغانستان گفت‌وگویی با «عبدالله آغار» عضو هئیت عملی دانشگاه باغچه شهیر و کارشناس نظامی و سیاسی ترکیه انجام داده که در ادامه از نظر می گذرد:

تسنیم: خروج آمریکا از خاک افغانستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

آغار: واقعیت این است که آمریکا سالها سیاست جنگ مذهبی و دینی را علیه کشورهای اسلامی به پیش برده است. حتی سال ها پیش جورج بوش این سیاست را نه به عنوان درگیری جغرافیایی بلکه با هدف اشغالگری و مبارزه علیه دین اسلام عنوان کرده بود. متاسفانه در جهان اسلام شاهد برخی درگیری های مذهبی هستیم که مساله ورود آمریکا به افغانستان و خروج نیروهای نظامی این دولت از کشور را در چارچوب همین سیاست می توان ارزیابی کرد. 

تسنیم: ترکیه از طریق کانال های مختلف در حال مذاکره با طالبان است. این مذاکرات با چه هدفی صورت گرفته و به نظر شما ترکیه باید چه سیاستی در پیش گیرد؟

آغار: ترکیه هم جزو کشورهایی است که می تواند تحت تاثیر تحولات افغانستان باشد. برای همین مانند هر دولت دیگری در پی ابتکاری برای حل مساله افغانستان است و تلاش می کند تا به شکلی با طالبان ارتباط برقرار کند، زیرا اگر بی ثباتی در افغانستان ادامه پیدا کند این موضوع ترکیه را  هم متضرر خواهد کرد، چون منطقه با چالش های بسیاری مواجه است و اگر در افغانستان بی ثباتی ادامه دار شود بحران منطقه عمیق تر خواهد شد.

به نظرم اقدامات ترکیه در همین راستا یعنی برای حل مساله افغانستان خواهد بود.

تسنیم: علی رغم خروج ناتو از خاک افغانستان، دولت ترکیه خواهان تداوم حضور خود در کابل است. چرا افغانستان برای دولت ترکیه اهمیت دارد؟

آغار: به هر حال ترکیه با بحران مهاجرت مواجه است و باید این مساله حل شود. یعنی موضوع افغانستان نباید در مرز ایران و ترکیه بلکه باید در داخل خاک این کشور حل شود. 

برای همین نیاز است تا در این کشور ثبات و آرامش برقرار شود تا مانع مهاجرت میلیونی مردم افغانستان به ترکیه و دیگر کشورهای منطقه شود؛ این مهم ترین اولویت دولت آنکاراست.

 اما نکته دیگری نیز وجود دارد، کشور افغانستان از منظر ژئوپلتیک بسیار مهم است و می خواهد در همین زمینه کشوری تاثیرگذار باشد، از طرفی این کشور نیاز به بازسازی دارد که تصور می شود ترکیه در این دو موضوع می تواند به افغانستان کمک کند. 

از سوی دیگر ترکیه می خواهد در جغرافیایی مانند جنوب شرقی آسیا و منطقه جنوب آسیا تأثیرگذار باشد.

تسنیم: در حالی که طالبان تقریباً کنترل تمامی مناطق افغانستان را به دست گرفته است، چرا فرودگاه کابل و نحوه اداره این فرودگاه همچنان موضوعی مهم قلمداد می شود؟

آغار: فرودگاه کابل قبل از آمدن طالبان مهم بود و حالا با ورود این گروه به کابل اهمیت این فرودگاه دوچندان شده است. ترکیه در این 20 سال مسئولیت بزرگی در فرودگاه داشت، اکنون همه کشورها می خواهند در افغانستان بمانند. 

به نوعی همه می خواهند از طریق سفارتخانه های خود به عملیات شان ادامه دهند. تنها راه ماندن در افغانستان هم همین فرودگاه کابل است. شاید طالبان اقتدار کشور را به دست گرفته باشد اما هنوز تصویری از شرایط این کشور که نشان دهنده برقراری ثبات باشد را نمی بینیم. 

در صورت بی ثباتی یا احتمال تشدید بی ثباتی و جنگ داخلی، فرودگاه کابل تنها بستر تخلیه دیپلمات ها خواهد بود و اگر این فرودگاه تحت کنترل طالبان باشد خروج دیپلمات ها از کشور غیر ممکن می شود. اما اگر دولت دیگری مسئولیت امنیت و اداره فرودگاه کابل را بر عهده بگیرد، روند نقل و انتقال بهتر خواهد بود. حتی این موضوع به سود طالبان نیز خواهد بود زیرا موجب می شود دروازه ای به سوی کشورهای دیگر داشته باشد. 

برای همین اگر ترکیه کنترل این فرودگاه را به دست بگیرد نتیجه بهتری خواهد داشت، زیرا تنها بستر ارتباطی طالبان با دیگر کشورها همین فرودگاه است که در صورت مخالفت با پیشنهاد ترکیه تنها پل ارتباطی این گروه با دیگر کشورها قطع می شود. اما اینکه طالبان این پیشنهاد را قبول خواهد کرد یا نه موضوعی نامشخص است.

وزیر دفاع ترکیه: اگر تهدید یا ریسکی ببینیم ظرف 24 ساعت افغانستان را ترک می‌کنیم

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار افغانستان ترکیه اخبار افغانستان ترکیه خاک افغانستان فرودگاه کابل بی ثباتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۰۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت انتقال ۶ نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟

۶ نفر از کارکنان گروهان احتیاط مرزی خراسان جنوبی به نقطه صفر مرزی رفته بودند که در مواجهه با نیروهای طالبان و برای جلوگیری از بروز تنش و انجام درخواست نیروهای طالبان برای رفع سوءتفاهم پیش آمده، به مذاکره پرداختند که پس از ساعتی موضوع حل شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مرزبانی فراجا در اطلاعیه‌ای درباره انتقال 6 مرزبان ایرانی توسط نیروهای طالبان به داخل خاک افغانستان، از خاتمه سوءتفاهم پیش‌آمده و انتقال این مرزبانان به کشور خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: بعدازظهر امروز تعداد 6 نفر از کارکنان گروهان احتیاط مرزی استان خراسان جنوبی که برای رصد و پایش نوار مرز در نقطه صفر مرزی حضور یافتند، با نیروهای طالبان مواجه می شوند و به دلیل جلوگیری از بروز هرگونه تنش مرزی و انجام درخواست نیروهای طالبان مبنی بر رفع سوتفاهم پیش آمده، به مذاکره پرداخته که پس از چندساعت با ورود مرزبان درجه 2 و انجام ملاقات مرزی با همتای کشور مقابل موضوع خاتمه یافت و کارکنان مرزبانی با کمال احترام و در صحت و سلامت کامل به کشور بازگردانده شدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در شرق کشور
  • اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای ۶ مرزبان در مرز افغانستان
  • علت انتقال ۶ نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟
  • آزادی ۶ مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود